LED 450W - 12V

Op 5 mei 2021 18:54:15 schreef benleentje:
Die server voeding ga jij niet kapot krijgen door aan de potmeter te draaien.

Dat klopt wel... Maar d'r zit een overspanningsbeveiliging op, 13.5V vind ie goed en 13.8V gaat ie betrouwbaar uit is wat ik gelezen heb.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Ja ik zit dat ook net te lezen. 13,652 - 13,8V schijnt zo beetje het maximum te zijn.

https://simonwyss.me/blog/?p=264

Die voeding die ik heb kan ook maar tot 13,8V. Wat me ook logisch lijkt want ik denk dat het dan kritisch begint te worden voor de server apparatuur zelf.

Dus bij nader inzien beter niet doen aan de voeding iets veranderen. Er zijn op marktplaats denk veel betere voedingen te vinden die wel instelbaar zijn.

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 5 mei 2021 19:30:21 (50%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Waarom krijg jij trouwens niet meer dan 6A uit je 18V accu? Ik heb een 20A / max 600W labvoeding en accus die niet zo bang zijn van een kilowatt. Dus als je wil langskomen mag je mijn spul gebruiken om eens te testen wat ie doet als je er 450W doorheen jaagt. (zit ik in de stank als het fout gaat. :-( )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In video in de link die modeltreiner hier plaatste is te zien dat die persoon 3 type leds gebruikt. 10w, 70w en 200. Die 70 watt versie die heb ik zelf ook. Werd 2 jaar geleden aangegeven als 100w.

Ik heb zelf op deze 70w ook een test uitgevoerd:
11,01V 1,24A = 13,65W
11,52V 1,66A = 19,12W
11,89V 1,83A = 21,76W
12,44V 2,63A = 32,72W
13,18V 4,28A = 56,41W
13,46V 4,67A = 62,86W
13,93V 5,23A = 72,85W

Zijn lijst is :
11V 1A 11
11,4V 2A 22,8
11,7V 3A 35,1
11,9V 4A 47,6
12,2V 5A 61
12,3V 5,7A 70,11

De gegevens die die persoon geeft komen dus helemaal niet overeen. Ik denk dat die getallen zijn verhoogd. Maar het viel mij wel op dat hoe warmer de led wordt hoe hoger de stroom wordt.

Deze led wou ik zelf voor draagbare verlichting voor buiten gebruiken, maar de licht opbrengt valt echt vies tegen. Een 20W led bouwlamp op accu geeft veel meer licht.

Op 5 mei 2021 20:00:28 schreef rew:
Waarom krijg jij trouwens niet meer dan 6A uit je 18V accu? Ik heb een 20A / max 600W labvoeding en accus die niet zo bang zijn van een kilowatt. Dus als je wil langskomen mag je mijn spul gebruiken om eens te testen wat ie doet als je er 450W doorheen jaagt. (zit ik in de stank als het fout gaat. :-( )

de accu die ik heb kan maar 5A hebben

ik ga is kijken of ik aan nog zoon led goedkoop kan komen
dan wil ik best wel even bij u testen wat er gebeurd
laat het u dan weten en Bedankt voor het aanbod :) :)

Shiptronic

Overleden

Op 5 mei 2021 21:06:21 schreef modeltreiner:
[...]

de accu die ik heb kan maar 5A hebben

Hoe kom je daar bij?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Maar een ander idee om het vermogen van deze leds te bepalen is gewoon kijken waar het optimum zit. Bij mijn ledstrip zit dat op 180mA. Verder verhogen gaf eigenlijk maar steeds heel weinig extra licht en al helemaal als je het dan nog afzet tegen het vermogen.

Op 5 mei 2021 21:06:21 schreef modeltreiner:
de accu die ik heb kan maar 5A hebben

Zelf een kleine niet oplaadbare penlite batterij kan al 20A leveren. Een 18V 5Ah accu uit mijn Makita accuboor levert met gemak meer dan 100A. De motor in zo een 18V accuboor doet ook ca 80A op zijn max. Ans heb je het inderdaad over meer dan 1kW wat zo een accutol op zijn max kan doen.

Op 5 mei 2021 20:02:44 schreef #jeffrey#:
De gegevens die die persoon geeft komen dus helemaal niet overeen. Ik denk dat die getallen zijn verhoogd. Maar het viel mij wel op dat hoe warmer de led wordt hoe hoger de stroom wordt

Daarom moet je ook een stroombron gebruiken. Maar waarom zou het verhoogd moet zijn. Als die van 70W is dan komt in mijn beleving de onderste rij getallen overeen met een 200W. Hij zit bij 12.3V op het dubbele in stroom als bij jouw.

Maar het is en blijven rare leds is had de stroomtoename meer exponentiëler verwacht. Bij de eerste rij getal stijgt stroom een stuk langzamer dan ik zou verwachten de 2de rij klopt wel met mijn gedachte. Om een goed inzicht te krijgen in de getallen er maar even een grafgiek van gmaakt. Met Excel lukte me niet dan maar met de hand. Excel doet niet wat ik wil :).

Maar de leds van #jefrey# zijn gewoon raar of niet? Maar het is duidelijk dat je bij 12,75 op het maximum zit en daarboven je gewoon te veel vermogen erin duwt. Boven de 12,75 begint de grafiek af te wijken van wat je van een led zou verwachten.
De groene lijn klopt wel.
Maar zie ook hoe hard het ineens gaar 0,1V erbij geeft 0,7A erbij.

En dat is wat ik eigenlijk al die tijd al probeer te zeggen dat 13V en 5A al te veel kan zijn. Bij #jefrey# zijn leds is dat wel al te zien.

Als er tijdens het opvoeren van de stroom en spanning de lichtopbrengst niet evenredig meegaat of in het geval van #jefrey# de stroom - spannings curve gaat afwijken dan zit je aan het maximum wat goed is voor de leds.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als ik een 2de Led heb kunnen vinden probeer ik er wel tegen de 350W door te jagen kijken of hij heel blijft voor nu

die 300W regelaar staat bij max 9A
maar bij 12V moet ik dan de max 9A kunnen gebruiken of max de 300w dat is dan 25A?

de Accu die ik heb staat op 5Ah dus stel hij kan meer hebben en zou met de regelaar maar als 5A kunnen leveren
lukt hij bij mij nog niet gezien mijn ampère meter die ik heb niet meer als 6A kan hebben maar als ik tussen de 300W regelaar en led een 10A zekering plaats de stroom helemaal open zet en de voltage vanaf 12V ophoog naar 14V blijft het onder de 10A zitten

ga toch maar sparen voor de voeding die ook in het filmpje gebruikt word en nee niet alleen speciaal voor deze led

all blijven de led,s gekut heb ook led,s in 3W tussen de 3.4 en 3.6V laten we even 3.5V aanhouden 3W dat is 860MA maar bij de verkoper staat 700MA dan is dit toch hoger als die 700 of hij is geen 3W

toch gek dat zoon .... niet zo makkelijk is als het lijkt
hier veder nog niet mee getest heb de cold white 6500k

https://nl.aliexpress.com/item/33026779778.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Hensz

Golden Member

Op 5 mei 2021 23:02:00 schreef modeltreiner:
de Accu die ik heb staat op 5Ah

Hoe doe je dat? Of staat er op dat ie 5Ah is? Dat laatste is een aanduiding van de capaciteit, het zegt helemaal niets over de hoeveelheid stroom die kan worden geleverd. Een autoaccu van 63 Ah levert ook probleemloos tighonderd ampère bij het starten.

Op 5 mei 2021 23:02:00 schreef modeltreiner:
toch gek dat zoon .... niet zo makkelijk is als het lijkt

Niet alles is zo makkelijk als het lijkt, dat blijkt ook wel. Het nadeel in jouw geval is dat je met onduidelijke specs te maken hebt en dat de stromen en vermogens zó groot zijn dat ff proberen nogal lastig is, voorbereiding vergt en ook nog gevaarlijk kan zijn. Je wilt niet dat zo'n ding uit elkaar klapt, net als jij er overheen gebogen staat.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Op 5 mei 2021 23:02:00 schreef modeltreiner:

all blijven de led,s gekut heb ook led,s in 3W tussen de 3.4 en 3.6V laten we even 3.5V aanhouden 3W dat is 860MA maar bij de verkoper staat 700MA dan is dit toch hoger als die 700 of hij is geen 3W

Vuistregel: als er bij een LED expliciet een stroom vermeld staat (A of mA) dan is dat maatgevend. De spanningsval is een richtlijn en het vermogen kan van alles betekenen. Als bij 700mA de spanningsval ongeveer 4,3V blijkt te zijn, dan klopt het vermogen van 3W. Als de spanningsval lager is, dan is het een LED met een lager vermogen. Het zou zelfs kunnen dat je er daadwerkelijk 860mA door kunt jagen zonder dat hij direct stukgaat, maar hij geeft dan niet heel veel meer licht dan bij 700mA.

350mA en 700mA zijn stromen waarvoor je standaard drivers kunt krijgen, dus opzich is dat wel makkelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 mei 2021 23:02:00 schreef modeltreiner:
all blijven de led,s gekut heb ook led,s in 3W tussen de 3.4 en 3.6V laten we even 3.5V aanhouden 3W dat is 860MA maar bij de verkoper staat 700MA dan is dit toch hoger als die 700 of hij is geen 3W

De belangrijkste spec van een led is de "max stroom". Hier dus die 700mA.

Daarnaast specificeren ze dat als je die 700mA er doorheen jast, je kan verwachten dat er 3.4 tot 3.6V over de led gaat staan.

Als dat meer tegen de max aan zit, 3.6V dan is dat 3.6V * 0.7A = 2.52W . Afgerond 3W. Dit is een voorbeeld van dat het wel klopt, maar je moet wel weten HOE.

Een accu van 5Ah kan 5A gedurende 1 uur leveren, Of 1A gedurende 5h of 0.5A gedurende 10h. enz enz. Steeds is het product constant, voor deze accu 5Ah. Wel is het vaak zo dat de bruikbare capaciteit iets afneemt als je wat de accu betreft te snel gaat. Bij een lood-accu begint dit te spelen bij ontlading in minder dan 10h. Bij jou lithium accu (voor een boormachine?) kan je hem makkelijk met 2C ontladen (dus 10A, in 0.5h leeg) zonder dat dat effect sterk begint te spelen. Een boormachine trekt makkelijk 40A. Misschien alleen "even" of "alleen bij lastige klussen", maar die accu moet dat aankunnen (en de regelaar voor "traploos toerental").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Op 5 mei 2021 12:05:25 schreef rew:
[...]
@kruimel, mijn ogen zijn slecht. Ook met bril is er een idealiter bel-curve aan waargenomen licht om iedere punt-bron.

sorry offtopic...
Ben je met die klachten naar de opticien en/of oogarts geweest?
Ik had daar ook veel last van, zoveel dat het dagelijks functioneren lastiger werd. Draag nu harde contactlenzen in combinatie met een multifocale bril en heb nu weer 100% zicht.

Arco

Special Member

het getal 5730 blijkt een COB led te zijn van 3V en 150mA.

De grootte (5730) zegt niets over de lichtopbrengst en/of stroomverbruik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Bedankt Arco dat wist ik niet. Maar in die grote vond ik wel veel leds van 3V en 150mA. En gezien de opdruk van de ledlamp met 15W komt dat aardig overeen.

die 300W regelaar staat bij max 9A
maar bij 12V moet ik dan de max 9A kunnen gebruiken of max de 300w dat is dan 25A?

Nee. Als er een max staat is dat ook de maximum. In dit geval dus 9A en dan kom je met deze regelaar op 12V dus nooit aan de 300W. Stel dat de max spanning van de regelaar 100V is. Dan is 100V x 9A 900W toch? Maar ook hier geld dan wel de max van 300W dus op 100V zou er max 3A mogen.

Vooral in elektronica de maximum waarde altijd respecteren en daarbij heb je dan ook nog vaak degradaties als het warmer word. Dus als het 60°C word dan gelden er bij temp vaak veel lagere maximum waarden. En dan is 60°C niet de buitenkant die je voelt maar echt in in dit geval de ledchip zelf. Dus ook al voelt de koelplaat koud aan dan nog kan je makkelijk over de max temp van de chip als je je niet aan de maximum waarden houd.

Echter hebben ze het in datasheets het ook over recomended values, dus aanbevolen waarden die je eigenlijk ook als een soort maximum moet zien.
Dus van de led in je voorbeeld kan de 700mA de aanbevolen waarde zijn en 870 het maximum dan moet je eigenlijk altijd die 700mA aanhouden want dat scheelt heel erg veel in levensduur.
Want met de aanbevolen waarde als je dan per ongelijk iets hoger zit is er niets aan de hand maar als je met de maxwaardes iets hoger zit kan het gelijk defect zijn. Dus blijf altijd ruim onder het maximum.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Deze 450Watt uitvoering is op dit moment niet meer te vinden.
Van dezelfde fabrikant is nog de 300 Watt uitvoering leverbaar:

COB LED grootte: 210*180mm (7.08 * 8.27in)
Emitting diameter: 180*172mm (7.08 * 6.78in)
Power:Max kan bereiken 300 W, werkt meestal rond 50 W bij 12 V
Max stroom: 25A
Voltage: DC 12 V-14 V
Emitting kleur: Koud whie (6000-6500 K)
RA: 70%
Lichtopbrengst:> 100LM/W
Gebruik: voor hengel light, outdoor camping licht, auto verlichting en andere LED verlichting

Power:Max kan bereiken 300 W, werkt meestal rond 50 W bij 12 V

Ik denk dat dit wel aardig te converteren is met de gemeten waardes van de TS.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op donderdag 6 mei 2021 15:18:44 (13%)

modeltreiner waarvoor wil je eigenlijk deze led gaan gebruiken?

Ik kan hier namelijk geen goede toepassing voor bedenken. Als je het constant op vaste locatie wil gebruiken dan zijn daar 230v leds voor die veel beter werken. En als je het op een accu wil gebruiken dan zijn daar ook veel betere opties voor (kleiner en veel meer licht opbrengst).

Als ie 100Lm/W is dan is het toch helemaal niet slecht?

Wat ik wel verwacht is dat ie dat zal halen tot een watt of 50-100 en daarboven "afvlakt" richting misschien 30...

Edit: Opgezocht: De beste halen 200Lm/W.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 6 mei 2021 18:54:03 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Opgezocht: De beste halen 200Lm/W.

Dan zou je ook een 250W kunnen nemen, scheelt je een zware voeding, veel warmte en een knots van een koelblok.

Kruimel

Golden Member

Een 200lm/W LED zal ook wel wat meer kosten...

Op 6 mei 2021 18:53:05 schreef rew:
Als ie 100Lm/W is dan is het toch helemaal niet slecht?

Wat ik wel verwacht is dat ie dat zal halen tot een watt of 50-100 en daarboven "afvlakt" richting misschien 30...

Edit: Opgezocht: De beste halen 200Lm/W.

Waar heb je dat gevonden? Ik begreep dat dit alleen mogelijk was met relatief monospectraal licht. Natriumlampen haalden >200lm/W omdat het licht voor mensen goed zichtbaar is, en verder geen licht uitzendt in andere golflengten. Een groene LED zal ook wel hoog scoren, maar in geen geval zal je "de beste LED" voor een prikkie op AliExpress gaan vinden. 100lm/W is als je geluk hebt, 70lm/W lijkt me aannemelijk en 50lm/W is niet gek.

In sommige gevallen is het "als je dure grondstoffen gebruikt" dat je de efficientie op kan schroeven. In andere gevallen is het gewoon een truukje wat je moet weten en eigenlijk wordt het product daar niet duurder van....

Kijk naar groene leds. Ik gebruik tegenwoordig deze. Hoeveel betaal ik nu om super efficiente ledjes te hebben?

De goedkoopste 0805 led (willekeurige kleur) die lichtopbrengst opgeeft kost iets van 1.1 cent, de eerste met meer dan 10x meer kost 1.3 cent. In de categorie "geen data" kan ik tot 0.5 cent gaan.

Voor een eenvoudig veelvoud kan je nog steeds belabberde leds kopen. (Dat is dan de 5-na-duurste o.i.d. de duurste is een broertje die nog eens 4x duurder is).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/