62Wh, hoe groot moet mijn zonnepaneel zijn?

in de winter doen zonnepanelen bijna niks. beter bouw je 2 batterijen die je dan 's winters regelmatig gaat wisselen en thuis oplaadt.

ik heb 15W aan zonnepanelen op mijn ligfiets. ik fiets 1uur naar het werk, fiets staat 8uur in de fietsenstalling richting de zon, en 1uur naar huis.
ik heb een 12V 5Ah li-ion accu. de zonnepanelen laden op tot 12,00V, de thuislader laadt op tot 12,6V.

de ledverlichting staat ALTIJD aan als ik fiets, winter en zomer, dus verbruik is gelijk.
in de zomer staan er ook 2 ventilatoren aan in de rugleuning van het zitje, om de rug te koelen (extra verbruik dus)

de accu gaat eruit en aan de lader als ik onder de 10,8V zit. dat is ongeveer de helft van de accu (2,5Ah).

in de zomer hoef ik er totaal niet naar om te kijken. nu heb ik de accu in weken al niet meer opgeladen. k denk ergens half maart-eind maart wek ik genoeg stroom op om ze vol te houden.

in de winter moet ik de accu elke 2dagen opladen, anders zit ik dag 3 onder die spanning. ik zit dus met een verbruik van 1,25Ah per dag of 0,6Ah per rit (12V x 0,6Ah = 7Wh).
ergens van november-maart wek ik al GEEN 7Wh meer op op 2dagen tijd om er een 3de dag mee te fietsen (3,5Wh per dag)

op drie zonnige winterdagen met veel zon, kan het dus zijn dat ik toch genoeg opwek om een 3de dag nog heen en terug te doen. 4dagen haal ik nooit.
dus in het beste geval wek ik dan voor 7Wh op 3dagen op (3dagen x 6uur = 18uur om 7Wh aan energie op te wekken voor de 6de rit nog te kunnen doen. dan levert mijn zonnepaneel 0.4W aan vermogen).
0.4W van de 15W dat het kan, of zo een 3%.

Op 5 mei 2021 18:37:14 schreef JoWi:
Ik heb de opbrengst van mijn zonnepanelen geschaald naar een 240 Wp paneel voor de periode van 1 t/m 10 januari 2021.
De opbrengsten per dag zijn dan: 229Wh/24Wh/18Wh/18Wh/13Wh/31Wh/57Wh/144Wh/542Wh/339Wh.

240W paneel, 6uur energie per dag.
229Wh=>zonnepaneel levert 38W of 16%
24Wh=>zonnepaneel levert 4W of 2%
18Wh=>zonnepaneel levert 3W of 1.2%
13Wh=>zonnepaneel levert 2.1W of 1%
31Wh=>zonnepaneel levert 5W of 2.1%
57Wh=>zonnepaneel levert 9.5W of 4%
144Wh=>zonnepaneel levert 24W of 10%
542Wh=>zonnepaneel levert 90W of 37%
339Wh=>zonnepaneel levert 56W of 24%

als ik bovenstaande bekijk, zou ik de accu berekenen om een week te overbruggen, zonnepaneel voldoende groot nemen, en voor die paar weken dat de accu echt teveel zakt, gewoon wisselen met een 2de set die je hebt liggen om thuis te laden.
houd ook rekening dat li-ion minder capaciteit krijgt als het koud is en ook jaar na jaar capaciteit zal verliezen door ouder te worden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Overigens kan je hier wetenschappelijke data vinden over zonneinstraling bij bepaalde hoeken, locatie en dag of maand.

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP

Als je echt PV wil kan je nog wat spelen met een instelbare helling oid.

JoWi

Special Member

Op 6 mei 2021 07:14:10 schreef fcapri:
in de winter doen zonnepanelen bijna niks.

En dat is het probleem, een 240Wp paneel wekt minimaal 200kWh per jaar op. Dat zou gemiddeld zo'n 547 Wh per dag zijn, bijna 10x wat je nodig hebt. Probleem is alleen dat je er zomers 1400Wh op een zonnige dag mee opwekt (wat je niet kwijt kunt).
Je kan beter de accu capaciteit verdubbelen en een 50Wp paneel gebruiken, van maart t/m oktober werkt het probleemloos en in de wintermaanden af en toe de accu wisselen.
Bij mijn getallen lag het paneel trouwens op het zuidoosten.

Ignorance is bliss

Ah 'off grid' via mijn eerder genoemde url:

Dus bij een 200Wp heb je nog 2 tot 3 dagen te kort. Gemiddeld.
Bij 300 Wp en 300Wh 0,05% van de dagen tekort.

Neem deze aanpak:
Twee 100-300 Wh accu's, zoek een mooi kliksysteem, eventueel Makita/Bosch accu's nemen. Elke keer dat je toch moet voeren: accu wisselen.

Voor een andere toepassing heb ik dit ook zo voor iemand gemaakt, met de 20V 4Ah accu's van de Action. Zijn nu in de aanbieding.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Leuke berekening, maar dat gaat er van uit dat je ongeveer een maand aan "buffer" hebt in de accu..... Je zegt namelijk dat in december de gemiddelde opbrengst 0.5Wh/dag/kWp is

Van kippen weet ik alleen maar hoe je ze moet opeten en dat je elke dag een eitje moet rapen.

Maar waarom moeten je kippen een maand alleen laten? Je gaat toch ook elke dag een ei rapen en ze moeten toch elke dag gevoederd worden? Het lijkt mij dat je dan ook wel een accu kunt wisselen. Dan wordt allesis een stuk eenvoudiger.

Op 6 mei 2021 12:01:33 schreef Ex-fietser:
Van kippen weet ik alleen maar hoe je ze moet opeten en dat je elke dag een eitje moet rapen.

Je weet er niks van!
Je moet eerst de eieren rapen en als ze geen eieren meer leggen, dan moet je ze opeten. Doe je het andersom, dan valt er weinig eieren te rapen.

Op 6 mei 2021 08:34:21 schreef JoWi:

Je kan beter de accu capaciteit verdubbelen en een 50Wp paneel gebruiken, van maart t/m oktober werkt het probleemloos en in de wintermaanden af en toe de accu wisselen.

beetje wat ik heb. 15W panelen die het in de lente/herst meer dan genoeg doen, in de zomer heb ik energie over (en gebeurt er niks want de zonnelader slaat af).
en in de winter, kan ik evengoed de zonnepanelen eraf halen want ze doen helemaal niks.
ik had al gedacht om er in de winter 5x zoveel op te leggen, en die er in de zomer dan af te halen (of zelf gewoon converteren naar 36V en de aandrijving ermee aansturen).
het moet gewoon rendabel zijn. nu heb ik voor een 50-60€ een systeem waar ik 7-8maand niet naar omkijk en in de winter men accu manueel moet opladen

en dat zou ik bij de kippen ook doen. bij dat kippenhok zou je eventueel nog een kleine windgenerator kunnen bijkoppelen die in de winter dan ook nog wat energie in de accu kan droppen. en die hoeft niet eens hoog te staan, in de winter zijn de struiken/bomen zonder blaadjes en heb je vanzelf meer wind op de grond

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken