tuner aansluiten bij internet tv?

mel

Golden Member

Ik heb tv via internet,van kpn.werkt prima,maar waar sluit ik nu mn radiotuner aan?er zat een analoge kabelaansluiting van ziggo,die gebruikte ik hiervoor.
maar sinds kort is ziggo gestopt met dat signaal...
wat nu?radio in de kamer en boven op de hobbyplek...geen signaal...
goede raad is duur,

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Bij de meeste decoders zit een SPDIF uitgang op de achterkant...
Vaak ook een analoge uitgang erbij...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 7 mei 2021 15:40:13 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Welke decoder heb je dan? (Arris, motorola,...)
Deze hebben alledrie een SPDIF en analoog stereo output:

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 7 mei 2021 16:20:40 (45%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt uw radiotuner niet meer gebruiken met de kabel, alle radiokanalen zijn digitaal en kun je beluisteren via de TV/decoder..ofwel analoog via 'old school' met een antenne.
Of DAB+ radio kopen ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Je moet ook de 'Line' ingang gebruiken van de tuner. (via SPDIF of analoog stereo). Afstemmen op zender moet met de AB van de decoder.
Analoog antennesignaal is er bij internet tv uiteraard niet meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 7 mei 2021 16:20:50 schreef MGP:
Je kunt uw radiotuner niet meer gebruiken met de kabel, alle radiokanalen zijn digitaal en kun je beluisteren via de TV/decoder..ofwel analoog via 'old school' met een antenne.
Of DAB+ radio kopen ;)

ja,ik ben er ook bang voor...dan maar een antenne erbij op dak..(valt toch niet op) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 7 mei 2021 16:09:27 schreef Arco:
Welke decoder heb je dan? (Arris, motorola,...)
Deze hebben alledrie een SPDIF en analoog stereo output:

[bijlage]

een kpn ding.met hdmi uitgang...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Je krijgt toch alle radiozenders binnen via je tv decoder? (kanaalnummers 800 en hoger)
Alle KPN decoders hebben een audio uitgang volgens mij...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 7 mei 2021 16:27:17 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Blijkbaar heeft Ziggo niet overal in Nederland hetzelfde gedaan: hier in Noord-Brabant hebben we nog gewoon analoog radio kabelsignaal, ook na het verdwijnen van het analoge tv signaal. Bij jou dus blijkbaar niet.
Een analoge radiotuner kan dan alleen nog gebruikt worden met een losse (draad)antenne.
Je KPN kastje kun je via bovengenoemde adviezen aansluiten op een versterker en zo via het kastje radio luisteren.
In andere kamers zul je over moeten stappen op één van bovengenoemde adviezen of je KPN abonnement ophogen en meerdere van die kastjes aanvragen (maar dat is volgens mij niet goedkoop).

Arco

Special Member

Ik kreeg een 2e decoder erbij zonder extra kosten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 7 mei 2021 16:26:24 schreef Arco:
Je krijgt toch alle radiozenders binnen via je tv decoder? (kanaalnummers 800 en hoger)
Alle KPN decoders hebben een audio uitgang volgens mij...

ik wil de tv niet aanzetten als ik radio luister...er zit op die decoder maar 1 uitgang,en die gaat de tv in.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Post eens een foto van de achterkant van je decoder?

bjokal

Golden Member

...dan maar een antenne erbij op dak..(valt toch niet op) :P

Dat gaat er over niet te lange tijd ook uit. Voor ziggo weet ik dat er losse DVB-C tuner kastjes te krijgen zijn, maar dan moet er nog wel signaal op de kabel staan.

DAB is natuurlijk ook nog een alternatief.

[Bericht gewijzigd door bjokal op vrijdag 7 mei 2021 16:48:11 (13%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Arco

Special Member

Op pc, tablet of laptop schijn je via Stingray te kunnen luisteren (nooit geprobeerd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Daarom al jaren geleden overgegaan naar Internet radio via een Raspberry PI.
Eenvoudig op te zetten, connectie via WiFi gaat ook goed.

Zelf gebruik ik https://www.picoreplayer.org
Voordeel van dit systeem vind ik dat de SD kaart enkel wordt gebruikt bij het opstarten, dus je kunt zonder zorgen de Raspberry spanningsloos maken.
Dit is maar 1 van de vele mogelijkheden.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
RAAF12

Golden Member

Op 7 mei 2021 16:24:42 schreef mel:
[...]
ja,ik ben er ook bang voor...dan maar een antenne erbij op dak..(valt toch niet op) :P

Of een stuk T lintlijn als dipool geschakeld in de kast wegwerken. FM band kwaliteit is vaker beter dan de low rate Internet zenders.

Maar als je het verschil niet hoort tussen mp3 en lossless 'codering' maakt het niet uit.
De regering wil uiteindelijk de FM band vrij maken en iedereen aan de DAB hebben. Maar dat kan nog wel even duren. Ook jammer als er alleen FM radio in je auto zit.

Op 7 mei 2021 17:35:35 schreef RAAF12:
... Ook jammer als er alleen FM radio in je auto zit.

Ik heb nu beiden in mijn nieuwe car, die DAB+ is toch veel beter dan ik dacht en een ganse lijst specifieke zenders.

LDmicro user.
marcob

Golden Member

Op 7 mei 2021 17:35:35 schreef RAAF12:
[...]

Of een stuk T lintlijn als dipool geschakeld in de kast wegwerken. FM band kwaliteit is vaker beter dan de low rate Internet zenders.

Maar als je het verschil niet hoort tussen mp3 en lossless 'codering' maakt het niet uit.

Altijd het zelfde gezeur. De kwaliteit is gewoon goed, ook via een paar kwaliteit speakers van B&W. En ik heb een hekel aan slecht geluid.
De meeste gangbare stations zitten op 192kbps, een paar op 128kbps. Bij een dienst waarvoor ik betaal zit ik op 320kbps.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
RAAF12

Golden Member

Dat vind ik geen gezeur. Je hebt blijkbaar andere oren. Dat geeft niet maar ga niet lopen oordelen over zaken die buiten je eigen domein vallen.

En het maakt ook nog uit dat je erbij zet dat het jouw mening is en geen wetenschappelijk feit.
Tussendoor: Zei de koning niet iets dergelijks toen die het over, naar later bleek, een uitspraak over Videla had: Dat is slechts een mening...

Er was hier laatst ook een opmerking van Brightnose die het had over de mp3 kwaliteit. Dus ben ik niet de enige die daar over struikelt. Luister eens met een Quad elektrostaat dat opent ook menig oor naar een hoger level.

Hensz

Golden Member

Op 7 mei 2021 16:44:18 schreef mel:
[...]
ik wil de tv niet aanzetten als ik radio luister...er zit op die decoder maar 1 uitgang,en die gaat de tv in.

Nope, er zit een klein (groen) 3,5 jack-connectortje op, daar komt het audio(lijn)signaal uit. Je kunt met de witte KPN-AB het kanaal kiezen. Dat komt voorop je zwarte kastje te staan, zodat je kunt zien welk kanaal je gekozen hebt. Tabel met welke radio op welk kanaal zit: https://www.kpn.com/televisie/zenders/radio.htm
TV kan dus echt uitblijven.

Don't Panic!
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Op 7 mei 2021 18:37:12 schreef Hensz:
[...]
Nope, er zit een klein (groen) 3,5 jack-connectortje op, daar komt het audio(lijn)signaal uit. Je kunt met de witte KPN-AB het kanaal kiezen. Dat komt voorop je zwarte kastje te staan, zodat je kunt zien welk kanaal je gekozen hebt. Tabel met welke radio op welk kanaal zit: https://www.kpn.com/televisie/zenders/radio.htm
TV kan dus echt uitblijven.

waarschijnlijk heb ik dan een andere als jij.ik heb geen display erop...en evenmin een groene jackplug..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

tv aanzetten op radio en dan met de optieknop het achtergrondlicht uitzetten. dat is dik 3/4 van het verbruik bij een tv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 7 mei 2021 18:44:24 schreef Hunebedbouwer:
https://www.kadaza.nl/radio

Blijkbaar is er een markt voor betere audio kwaliteit
https://tweakers.net/nieuws/178392/spotify-komt-dit-jaar-met-hifi-abon…

Op 7 mei 2021 19:16:10 schreef mel:
[...]
waarschijnlijk heb ik dan een andere als jij.ik heb geen display erop...en evenmin een groene jackplug..

Hier ook niet, laatste 4k settopbox van de KPN en geen display maar wel een BT afstandsbediening. Ik luister amper naar een radio dus ik mis het ook niet....
Heeft Noord-Limburg sterke FM zenders? Soms heb je al aan een sprietje genoeg om ruisvrij stereo te kunnen ontvangen!