Harde schijven

Op 23 april 2021 12:54:00 schreef maartenbakker:
@fcapri: ik dacht altijd dat bigfoots pas van de IDE-generatie waren.

Maxtor heeft het concept in de boedel van Quantum zien rondslingeren en te heet gewassen, zodat het tot 3,5" kromp. Voordeel weg en ook niet echt wonderen van betrouwbaarheid.

zo zag die 10MB eruit. was geen bigfoot (dat is een serienaam) maar gewoon een 5,25" hard disk. denk dat de eerste allemaal in zulk formaat was.

https://www.tenforums.com/attachments/pc-custom-builds-overclocking/247310d1568398056t-dont-faint-i-have-10-mb-hdd-i-would-like-get-into-lol-hdd.png

mijn eerste 3,5" disk was 90MB

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Dit ziet er op het oog uit als een 5,25" full height model, dus neemt in de originele PC/XT/AT kast een volledige slot in beslag. Inderdaad wat je al zegt, de normale afmetingen. Later had je bijvoorbeeld de ST225 van 20MB en die was half zo hoog. Even hoog als een moderne CD/DVD speler.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 23 april 2021 13:51:38 (38%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Iets nieuwer: M2266 Fujitsu, 1GB (SCSI)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/58627/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 23 april 2021 12:54:00 schreef maartenbakker:
@fcapri: ik dacht altijd dat bigfoots pas van de IDE-generatie waren.

Klopt. https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_Bigfoot
Bigfoot is gewoon de naam van een modellenserie, omdat Quantum 5,25" schijven gebruikte tegen de trend van de toen al normale 3,5" drives in.
Helaas werd Quantum hierna overgenomen door Maxtor, betrouwbare drives werden ingeruild voor onbetrouwbare. We zijn lang met een grote boog om Maxtor heengelopen.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Ik ben er behoorlijk zeker van dat de Quantum modellen niet betrouwbaarder waren dan Maxtor modellen tegen die tijd, misschien dat ze daarom ook wel makkelijker overgenomen konden worden. Van de Bigfoots hoorde ik in de Quantum tijd al dat het 'hit or miss' was met de bouwkwaliteit. Die traditie heeft Maxtor voortgezet met de herontworpen 'little foot' 3,5" single platter single head series die een zeer hoge uitval vertoonden in of kort buiten de garantie. Ook de normale hoogte schijven die Maxtor zo te zien ongewijzigd overnam van Quantum (hun eerste ATA/133 denk ik, 20/40/60/80GB, in de vroege dagen van 7200rpm) waren belabberd van kwaliteit. Ik denk dat Quantum en Maxtor een goede match waren voor elkaar, op het gebied van wisselende kwaliteit. Rond de tijd dat die krengen allemaal op garantie gingen, zijn we begonnen met HGST als standaardmerk in te kopen. Nooit spijt van gehad.

Vroeger was Quantum trouwens wel degelijker, ik heb nog een 2,1GB 3,5" die ik fors mishandeld heb maar het altijd volgehouden heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Nee, die qantums waren ook niet super.

Van die bigfoots bleef de spindel vaker hangen, door er een keer mee te slingeren kreeg je ze soms weer vrij.

De oudere "fireball" serie had andere problemen, daarvan fikte erg toepasselijk de motordriver IC's er uit.

Op 23 april 2021 10:19:05 schreef henri62:
Wil iemand die bigfoot nog wil hebben als ophang-ornament? Ben ik er ook vanaf.

Ikke niet. Ik heb er al een paar.

@fcapri: Henri schreef dat ie een 5.25" schijf van 20mm hoog tegenkwam. Daarvan zei ik dat het een bigfoot was. En zoals Henz al zegt. Die dateren uit de tijd dat 3.5" voor een harde schijf normaal was. Dat eerder de schijven 5.25" en 80mm hoog waren is bekend. Bij mijn weten zijn er niet veel 5.25" 20mm hoog schijven: alleen de bigfoots.

De eerste bigfoot die ik uit de kast trok was 2.1G. Dateert uit 1997.

Daaronder bleek een Micropolis schijf te liggen. Emulex SCSI chip, 80C188 als CPU. Die is 41.2 mm hoog, hetgeen "half height" genoemd werd. De copyright zegt iets van 1988, maar mijn exemplaar is in 1991 geproduceerd volgens de timestamps op de chips.

ik heb nog een 2,1GB 3,5"

Dat is een fireball. In de tijd dat 640Mb "state of the art" was, had je allerlei namen voor de quantum schijven: Prodrive, LPS enz. De 1Gb fireball was een groot success en ze hoopten dat dit aan de naam lag. Dus van de naam "fireball" zijn ze (haast) niet meer afgestapt...

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 23 april 2021 17:08:19 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb wel interesse ;) Ik zou graag een kleine collectie vintage computermateriaal willen hebben. De quantum kan ik me nog vaag herrineren maar is van voor mijn tijd dat ik aan pc's begon te sleutelen. Dat begon zo rond 1998 denk ik. Veel dingen heb ik wel voorbij zien komen want ik struinde toen pc winkels af met de vraag voor materiaal dat ze weg gooide. En dat was dus vaak oude hardware dus daar zat toen ook zeker wel spul bij van de periode halfweg jaren 80 en begin 90.
Maar ik ben te jong om echt 8bit home computers zoals C64, atari's, zx spectrum e.d. meegemaakt te hebben. Maar heb wel interesse erin en vind het fascinerend. Kijk graag filmpjes over dit soort homecomputers en andere vintage computers

die van mij, ook ongeveer 2cm hoog.

maar had vroeger ook 5,25" disks met normale hoogte (1slot)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

oeh, die quantum dingen welke altijd wel een probleem hadden. 90's spul intussen.

zo'n hdd met losse insteekkaart eraan die in een isa slot gestoken kon worden heb ik ook nog, dacht medio 80's dat ding. zo'n dubbele aansluiting, winchester systeem..

knap dat fcapri dat antiek nog heeft meeverhuisd :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

per ongeluk in een doos terecht gekomen, want de andere zijn blijkbaar afgevoerd.
diskettes nieuw in doos ook nog gevonden (achtergrond), tapestreamer (maar men tapes kwijt) en onder de HDD is men allereerste programmeerlaptop (compaq LTE5230 of zoiets. een pentium 120MHz met windows 95 op, compleet docking station, diskette station, cd rom, 2 batterijen, 2 laders.... echt nog volledig compleet en normaal zelf werkend. gewoon nostalgie want die heeft me gebracht waar ik nu zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ach diskettes, toen ik die kantbank aan het repareren was heb moest ik nog een paar SD 3.5" zien te vinden. Dat was even de zolder afstruinen. Bijna alles was HD dus niet bruikbaar. Uiteindelijk nog een paar gevonden.
Ik zal die bigfoot nog effe bewaren zodat die ooit richting brains kan.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 23 april 2021 21:56:41 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Super, ik hoop snel een keer naar mijn tante in den Bosch te kunnen gaan maar gezien de omstandigheden is dat nu niet evident.
Of als je nog meer spullen zou hebben Henri kan ik ook kijken of je het kan opsturen, ben je ervan af mocht je ruimte willen maken.

Over fijn werk met draadjes: In oorlogstijd moesten Joodse meisjes radiolampjes in elkaar zetten. Die hadden fijne vingertjes voor nauwkeurig werk. Dank zij dat konden ze dat na de oorlog nog navertellen.
En wie was dat met die kantbank, ben er ook een aan het repareren en daar zat een DD 3,5 inch floppy in. Ik heb nog DD's nieuw in doos dus maar eerst een kopie maken. HD leest ook DD en formatteren is format a: /f:720 . Keyboard van dat ding is ook gaar maar gevonden wie die schaklaars heeft en ga ik vervangen. Gigantisch apparaat kan een plaat van 10 meter lengte in een keer omzetten. Past niet in de hobbyruimte.

Het idee van SD/DD/HD is dat het materiaal steeds lastiger wordt om van magnetische polariteit te wisselen. Hierdoor kan je kleinere zones maken die een specifieke polariteit hebben.

Een HD drive, heeft dus een kop die genoeg veld op wekt om ook de HD schijfjes te beschrijven. Maar een SD drive zou wel eens niet in staat kunnen zijn om HD media van richting te doen veranderen.

Ik wist dit toen nog niet, dus volgens mij hebben we toen allerlei illegale combinaties gedaan en werkend gekregen, maar of het betrouwbaar blijft....

Maar goed, met dit argument kan je dus niet een HD schijfje in een SD drive gebruiken (schrijven!): Veld van de schrijfkop te zwak. (lezen moet prima gaan zolang een HD drive de boel er in SD opgeschreven heeft).

Ik kan me voorstellen dat dit probleem nauwelijks speelde toendertijd omdat er een overgangsperiode is geweest met SD/DD en DD/HD waarbij we vrolijk de media op- en down-waardeerden, maar dat HD->SD een te grote stap is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Het aantal tracks is tenminste nog hetzelfde, dat maakt het bij 5,25" extra lastig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er was toen ook een verhaal, dat een HD schijfje zo sterk gemagnetiseerd werd dat als je die in een SD zou doen de kop remanent magnetisch werd en fouten ging lezen.

Ik denk dat dat een oud klok-klepel misverstand is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Update:

Ik heb de twee schijven tegen verzendkosten naar een beter huis gestuurd. Onderwijl heeft het tot leuke gesprekken geleid tussen de oude eigenaar en mij.
Dat 'military' betreft paarden. Een NCR schijf met het programma van de vk eigen eigenaar.
De schijven zijn naar wat ik begreep inmiddels geformatteerd naar IBM.

DANK voor alle input.
Paul

Op 23 april 2021 20:44:22 schreef fcapri:
die van mij, ook ongeveer 2cm hoog.

[bijlage]
[bijlage]
maar had vroeger ook 5,25" disks met normale hoogte (1slot)

Dit model was een dual-platter type! Die waren bijna twee keer zo dik als de veel meer gangbare enkel-platter versie, die een stuk dunner was. In de tweede helft van de jaren 90 heb ik er toch genoeg PC's mee gebouwd. Die "dubbeldikke" dingen waren trouwens wel iets betrouwbaarder dan de standaard modellen, welke na uitschakelen na vrij lang bedrijf niet meer wilden opspinnen bij inschakelen. Een of meerdere koppen bleven dan aan de platter plakken.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
joopv

Golden Member

Op 8 mei 2021 12:47:23 schreef MNM(tm):
[...]welke na uitschakelen na vrij lang bedrijf niet meer wilden opspinnen bij inschakelen. Een of meerdere koppen bleven dan aan de platter plakken.

Uitbouwen, een fikse swing met dat ding in je hand geven, snel weer aansluiten en de pc opstarten.

Klant is soms zo gemakkelijk blij te maken :)

Hahaha, inderdaad! Dat was dan ook meteen het enige voordeel van de grote diameter van die platters: lekker veel massatraagheid. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)