Filter uit Zenders 2

Ik heb even de tiny SA spectrum analyser besteld, ik ben benieuwd hoe dat die het gaat doen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Beste Rob en de rest,

Hierbij een voorbeeld van een door mij gebruikt Band 2 Low-Pass filter met wat tips.

1: Alle spoelen uit een stuk draad.
2: Spoelen kunnen elkaar niet zien.
3: <<Ruimte>> tussen de spoelen en de wanden.

Uiteraard geld voor punt 1 en 2 mits het ontwerp van het filter het toelaat.

L1, L2, L3: 4 windingen om 8MM 1,5 MM draaddikte.
C1, C2, C3, C4, C5, C6: 27pf condensatoren 500V (buis of ATC 100B)

Door deze simpele tips en bouwwijze aan te houden kan je al boven de 300 MHz een onderdrukking van -100 DB halen.

Mocht jij/jullie eventueel ook geinteresseerd zijn in de metingen van het eindresultaat is dat geen probleem dan publiceer ik deze.

Alles staat of valt met het elektronisch ontwerp maar ook met de mechanische opbouw van een degelijk filter en dat is in de praktijk moeilijker dan de meeste denken.

Ha *starpoint* ,

Dat is mooi daar heeft @rob007 iets aan een voorbeeld ik heb deze strekking al wel verteld maar heel goed :P
Ook voor @RAAF12 is nu duidelijk te zien hoe je kan afregelen ik plak dan na afregelen een stukje folie koper of verzilvert koper over de gaatjes !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo starpoint, Henk ook iedereen natuurlijk!
Ja dit was ik eerst ook van plan te maken!
Met deze: https://www.circuitsonline.net/forum/file/69383
Ik heb ook nog een partij buis condensatortjes en die ATC 100B heb ik ook maar die zijn voor een KG filter.
( ik heb ook zilvermica condensatortjes daar moet ik ook nog naar kijken of de goeie waardes er tussen zitten, en anders trimmers!)
En als ik die condensatortjes nodig heb weet ik ze te vinden.
De filters zullen bij mij geen grote vermogens zien!
( En zeker niet met deze matige condensatortjes die er nu in zitten! )
Nu ben ik trouwens geen alwetende maar 300MHz is (DENK IK!) te hoog!?
Het voorbeeld is mij wel bekent, niet alleen van internet.
Als ik strakjes hoop ik dat NanoVNA binnen heb wil ik wat meer experimenteren met de filters die ik nu heb,
en eventueel verbouw tot ze bruikbaar zijn.
( zo niet zullen ze gesloopt worden of verder verbouwt tot ze/het bruikbaar is! )
Ook zou ik graag een soort van mini filter hebben dat ik na oscillator met… bijvoorbeeld 2 trapjes daar achter zou kunnen zetten.
Waarom, om in een vroeg stadium de rommel er uit te filteren natuurlijk-
(als dat nuttig zou zijn wat ik wel aan neem!?)
Als die VNA nuttig blijkt bouw ik gerust nog meer filtertjes! Niet omdat het moet, maar……
En Henk heeft al toegezegd dat ik ook bij hem (Eventueel later!) mocht komen meten.

Iedereen de Gezonde en Vriendelijke Groeten!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Rob, spelen met zo'n VNA en een paar filters om te proberen is ontzettend leuk!
Wat je vroeger alleen in een boekje las, zie je nu voor je ogen gebeuren.
En ook wat je allemaal fout kan doen. Probeer het expres, en je ziet het meteen.
Spoeltjes wel/niet dicht bij elkaar? Je ziet op het schermpje meteen wat er gebeurt.
Prachtig speelgoed! En je wordt vanzelf expert. :D

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat je ook zou kunnen doen is inplaats van die aftakking op de spoelen, voor de in- en uitgang is een capacitieve spanningsdeler kunnen maken.
Dus; de aftakking op de spoel wordt vervangen door een condensator.
Wat je dan krijgt, is wat het filter nu ook doet; is omhoog transformeren tot een hoge impedantie, dat is waar die afstemcondensator vast zit.
En vervolgens weer omlaag gaat transformeren naar 50 ohm.
In feite krijg je twee van dit soort netwerkjes achter elkaar:

Deze netwerken transformeren 50 naar 800 ohm op 86MHz met een Q van 8.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Beste Rob en de rest,

Het beschreven filter is prima voor je toepassingen en gaat na ca 115 MHz afvallen.

Wat hoger dan 300 MHz heeft het filter dan al een demping van -100 DB iets wat je alleen met een goede opbouw kan bereiken.

ATC 100B en de gebruikte buiscondensatoren zijn prima te gebruiken alleen het nadeel is dat de ATC condensatoren kunnen breken met het iets verbuigen van de spoelen.

Het vermogen wat je kwijt kan is zeker 200 Watt (met de beschreven buis condensatoren) dus je kan voorlopig vooruit.

Ik wil geen spelbreker zijn maar zonder een (nano)netwerk analyser ben je eigenlijk volledig kansloos, je geen idee hebt wat er eigenlijk gebeurd ook als je maar een kleine wijziging aan de schakeling aanbrengt.

Zelfs dubbelzijdig printplaat als behuizing gaf bij mij al problemen.

Bijgaande vind je een 2tal foto,s van de beschreven schakeling op een netwerk analyser.

Mocht jij/jullie nog vragen en/of opmerkingen hebben stel ze gerust.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal!

Starpoint moest dat nou? Die foto’s? zit ik hier dan met mijn Nano VNAtje!
En jahaa ik heb een vraag, maar die E5071C geef je toch niet aan mij. :+ LOL
Nee onzin natuurlijk!
Maar het gekste wat ik kan doen hier is 100Watt van mijn koopdoosje,
(kenwood ts 480 sat) En Zelfs dat gebruik ik niet!
Zoals je laat zien dat filter is dus toch bruikbaar inderdaad en lijkt op dit filter:
http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=803
http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/rf_low_pass_filter.htm
Maak er gewoon nog eentje als het moet, maar eerst moet die VNA binnen zijn.
Eerst even kijken of dat wil werken/het doen.
Martin
Dus:
C1 = 2X - 2X120pF of 68pF
L = D6MM – 1MMDr – spatie1MM – 8WDG = 122.1nH
C2 = 18pF
Spoel uit de 4trapper L4 maar dan misschien andersom(kan dat?):
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…

Ja FET we gaan het zien, wel leuk als je met zo’n klein dingetje toch al een beetje in de buurt komt,
Mag natuurlijk niet te hoog eisend zijn maar al raakt ie de waarheid maar een beetje zou het leuk zijn!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Net binnen! Nu nog kijken of tie ut goed doet! ( ik hoop het! )
Ik moest ff werken dus kon helaas niet testen nu,
Misschien morgen dan. :)

[Bericht gewijzigd door rob007 op woensdag 5 mei 2021 21:45:17 (38%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Geachte Rob,

Gefeliciteerd met de aanschaf van een Nano netwerk analyser.

Je kan zo ontzettend veel meten met dit apparaatje, in de loop van de tijd ga je steeds meer toepassingen ontdekken.

Je zal merken dat je steeds vaker een netwerk analyser gaat gebruiken ipv een spectrum analyser het wordt niet voor niets de koning onder de RF meetapparaten genoemd.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je bevindingen met de filters waar je nu mee bezig bent.

Opgelet.......je zal merken dat ALLES invloed op elkaar heeft, pasklare (internet) schema,s en/of filter bereken programmatuur is leuk als richtlijn maar in de praktijk zal je merken dat het een en ander heel anders gaat uitpakken.

Even nog wat tips:

1: Gebruik blik ipv dubbelzijdig printplaat voor de behuizing.

2: Na solderen van condensatoren zijn de beide aansluitdraden niet meer zichtbaar (dus echt zo kort mogelijk erop en dus ook naar massa).

3: Spoelen afschermen van elkaar of haaks op elkaar plaatsen/solderen ( afschermen is het beste haaks krijg je alsnog koppeling tussen de filter secties).

4: Als je spoelen te dicht bij elkaar plaatst of niet goed afschermt zal je merken dat de hogere harmonische gaan overwaaien.

5: Afstand tussen behuizing van filter en spoelen doe je dat niet dan krijg je capacitieve koppeling met de behuizing en stort je Q van de spoelen als een kaartenhuis in elkaar.

6: Geen SO-239 gebruiken maar SMA/BNC of N, die dienen rondom vast gesoldeerd te zijn aan de behuizingen dus ook geen M3 boutjes of parkertjes in de behuizing laten steken (ook de eventuele teflon coax aansluit coaxkabeltjes dienen rondom te zijn door gesoldeerd en de filter componenten dienen zo kort mogelijk op de kern gesoldeerd te worden).

7: De behuizing dient volledig te zijn door gesoldeerd dus niet op diverse punten (iets wat op mijn voorbeeld foto nog niet was gebeurd).

Veel succes toegewenst.

Ha rob007,

Dat is snel :D even de tijd nemen om te verkennen elk nieuw apparaat is leren mee omgaan.....
Maar het is net wat @*starpoint* schrijft een netwerk analyzer voor de rf engineer is als een multimeter voor de elektronica engineer !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal weer,

Ik heb nu net voor het eerst een oefening gedaan hoe SWR te meten:
https://www.youtube.com/watch?v=QJYeFpiqY8c&t=425s
alles deed het volgens plan dus ben al erg blij met het nieuwe speeltje tot nu toe!
Hallo starpoint ik begrijp het allemaal.
Blik in plaats van dubbelzijdig print daar had ik ff niet aan gedacht!
Maar begrijp het wel,
met dubbelzijdig print zou het ook wel eens fout kunnen gaan en blik uiteraard niet.
Toevallig bewaar ik limonade blikjes voor hun blik! ( erg dun, makkelijk te bewerken en solderen! )
Inderdaad erg snel Henk!
Nu zal ik even moeten aanleren om HOE met het apparaatje te handelen. SWR is 1 maar strakjes filtertjes!

MAAR nu moet ik van mijzelf naar mijn bed!
( moet morgenochtend….. nee vannacht ) er weer uit!
Dus……
Gezonde en Vriendelijke Groeten allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik durf niet 100% te zeggen dat ik het goed doet!
MAAR
Dit filter:
http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=803
begint bij 110MHz af te vallen, ietsjes laat maar voldoet.
Dit filter:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69404/forum-post
gaat bij 65MHz afvallen, dus te vroeg.
( hoe krijg ik dat filter het beste omhoog? )
.
Waar ik bij mij aan twijfel is het volgende.
Ik doe deze video na:
https://www.youtube.com/watch?v=F17mN5uuzGY&t=364s
Dan krijg je dat stukje Open, Short, Load, Isoln, Thru, Done –
Maar wat is nou, ik heb bij mij in dat lijstje Isoln niet?
Dus wat ik dan doe sla dat over en klik Done!
.
Er zitten trouwens blauwe stijve kabeltjes bij ( ik vind dat maar waardeloos! )
Moet dat andere filter uit het boekje deze:
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Bron%20-%20Zenders%202%204e.pdf
Ook nog even meten maar wil niet te veel door elkaar halen,
Want wil dat filtertje van Martin ook nog doen maar dan met deze gegevens???
C1 = 2X - 2X120pF of 68pF
L = D6MM – 1MMDr – spatie1MM – 8WDG = 122.1nH
C2 = 18pF
Als dat goed zou zijn???
En hoe zit het met die filters in combinatie met de Smith Chart?
Neem aan dat 50R ook op de juiste plek gewenst is? ( Dus 50 ohm? )

VrGr Rob
Hoow en nog wat?
In dit Y.T. filmpje zet deze meneer w2aew als de kalibratie gedaan is in… geheugen 4
Maar als ik die VNA dan uit zet, kan ik dat geheugen 4 dan nog weer terug roepen?
Zo ja, ik weet nog niet hoe? ( 007 word filterboy! :+ )
En, zal er waarschijnlijk nog wel een paar maken maar dan zal ik het niet 100% volgens de regels doen!
Als blijkt dat ze in de juiste buurt zitten dan…..
Weet niet of het te zien is maar links 110 (meetberijk 50/200MHz)
en rechts 65MHz (meetberijk 50 tot 150MHz)
.
Toch het filter uit het boekje ook even bekeken!
Daarmee kun je een frequentie uitfilteren! (dat deed ie ook!)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Rob,

Je gaat wel erg hard door meteen 2 low-pass filters te proberen (wat op de beide foto,s van de nanovna er niet echt veelbelovend uitzag).

Ga eerst eens met een dummy load en een verzwakker aan de gang en probeer eerst te begrijpen wat je nu eigenlijk allemaal ziet en meet.

Hang daarna er eens een antenne aan en dan langzaam verder.

Ha rob007,

Wouw je heb het vuur in de sloffen :D
Ik ben het helemaal eens met @*starpoint* neem desnoods een filter en leer eerst je instrument te bedienen.......
Je heb nu alles door elkaar staan lineair polair amplitude fase daar wordt ik duizelig van :r

Ik heb geen VNA van dat kaliber maar ik zal proberen of ik aan het manual kan komen om mee te lezen.
Als je een foto plaatst kan het dan ook horizontaal leesbaar dank u wel.
Als je het apparaat onder controle heb dan kan je leren wobbelen.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

JAHAaaa inderdaad ik weet zeker nog niet alles, dus moet er nog wat meer mee oefenen.
Ik ga dat zo ie zo doen maar dan niet steeds hier want dat word mij te veel!
Maar wat ik deed is in principe het zelfde als w2aew en naar mijn idee kwam het ook overeen.
Ik heb tussentijds kalibreren gedaan, ook antenne meten heb ik gedaan en zal nog meer experimentjes gaan doen nu,
offline wel eens waar want om alles te gaan schrijven wat ik doe enz dat word te gek.

VrGr Rob

Trouwens,
Met alleen dummyload is niet zo veel aan en als je die VNA moet kalibreren gebruik je ook open,
kortgesloten en Load en die is 50R
een verzwakker heb ik niet, kun je maken zal je zeggen.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb deze video nu zitten kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=SneOI7l5Kw4
Van deze video heb ik geleerd dat ik dat bordje wat hij heeft niet zal kopen!
Die connectortjes zijn waardeloos en kan beter zelf een weerstand solderen via de een of andere connector.
MAAR ik leer nu wel via deze video hoe met de VNA om te gaan.
Ik denk dat ik ook even op zoek moet voor andere kabeltjes(flexibeler)
En on er mee te experimenteren zou ik ook naar SMA Vrouwelijk Printmontage moeten kijken.

Tot zo ver weer eventjes!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik dacht dat er een kalibratie kitje bijzat open, Z normaal en kortgesloten !
Omdat je vectorieel meet dus de fase informatie gebruikt heb je de drie uiterste nodig om de limieten neer te zetten later meer hier over eerst je instrument verkennen.
Maar goed nu die kabeltjes dat zijn de goede ik heb hier ook van die kabels sucoflex blauw kost €35,- / meter tot 40 GHz nu zal jij een minder dure versie hebben maar niet verkeert.

Je meet kabels en connectoren zijn nog belangrijker als je amplitude / fase meter die kan alleen maar aanwijzen wit i binnen krijgt !

Er zijn twee categorieën coax kabels type 1 voor mobiel gebruik type 2 voor vaste verbindingen !
Type 1 dat zijn je meetsnoeren / kabels die kan je redelijkerwijs oprollen zijn met een soepele buiten isolatie.
Maar deze kabels zijn voor algemeen gebruik en niet voor hoge frequenties en kunnen op den duur open gaan staan vandaar de omvlechting over de folie.
De kabels voor vast gebruik hebben een omvlechting die is dikker en een stugge buitenmantel hierdoor blijft de afscherming beter bij elkaar en gaat de kabel minder lekken........

Het is even wennen om zo'n type kabel te gebruiken ik doe het als volgt ik draai de connectoren los / vast aan de apparatuur en het test object dan leg ik het test object voor me zodat ik er aan kan werken waarna ik de connectoren met de moment sleutel aan draai !

Als je het lastig vindt maak dan nieuwe kabels kan je dat met S.M.A. connectors ?
Let op dat je de connectoren aandraai met het moertje en niet je test object draaien, laat ik het zo zeggen de kern mag niet rond draaien het kan namelijk gebeuren dat als de kern draait je een groefje in het busje schuurt |:(

Je filmpje heb ik maar weer even overgeslagen ik kreeg eerst een glas citroensap te zien dus laat maar.... jij omschrijft je vraag goed dat is voldoende.
Ik begrijp enig ongeduld maar eigenlijk zou je eerst met een component tegelijk willen stoeien.

Pak een spoel of een condensator kijk wat er gebeurt laat dat op je draadje zien.
Om die componenten draait bijna alles in de elektronica elk van deze componenten hebben een karakteristieke invloed die zich onderscheid van een weerstand.
Alle andere componenten zijn uit deze drie opgebouwd!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Ja ik begrijp het van die kabeltjes dankjewel! Ik heb inderdaad die blauwe:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/70151
er zitten inderdaad WEL: open, Z normaal en kortgesloten standaard bij die VNA!
Maar Zo’n test bord ga ik dus niet kopen weet ik nu wel:
https://www.amazon.nl/s?k=VNA+test+board&__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%…
.
MAAR €35 daar schrik ik wel van zeg?
Ik heb zitten denken is er geen verloop van SMA naar BNC met een redelijk kabeltje,
En dat je daar dan niet Open,Z/50R en kortgesloten bij hebt.
Dan kun je meteen meten met BNC.
( misschien heb ik het zelfs nog wel liggen hier trouwens! ) zal strakjes even kijken!
Ik kan mij namelijk herinneren dat ik wel eens BNC 50R ergens gekregen heb –
( was gloof ik voor PC ook en met coax verbinding? Kweet ut niet meer! )
En ook voor zo’n RTL HF/SDR verloopjes heb gekocht:
https://1.bp.blogspot.com/-a2iy7QFLXAU/WndN_SBWn-I/AAAAAAAAA6U/yO6iUo_…
moet maar ff kijken dus.
.
Heb dus deze ook zitten bekijken:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153979/1
met die VNA en dat was ook wel leuk, hij heeft zeg maar een dip op de frequentie waar jij hem op zet met de afstemC. MAAR niet overal 50R!
Met dit filter wil ik voor de LOL ook mee gaan experimenteren!

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Maar wat is nou, ik heb bij mij in dat lijstje Isoln niet?

Versie 2 van de NanoVNA heeft dat niet in het menu staan. Ik ben daar laatst ook tegenaan gelopen. Daarop las ik ergens dat de stap Isoln al vervat ligt in de Open en Short stappen.
De stijve blauwe kabeltjes zijn inderdaad erg onhandig. Ik wacht nu op 2 soepele kabeltjes, die ik laatst voor dit doel besteld heb. Een reserve kalibratie-setje leek me ook wel handig: je kunt erop wachten dat een van die schroefdoppen valt en op een onvindbare plek belandt ;-)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo tin.soldier,

dat de stap Isoln al vervat ligt in de Open en Short stappen.

Kijk daar hebben we wat aan, dankjewel tin.soldier!
Heb test gekeken en dan valt RG316 best nog wel mee inderdaad:
https://www.youtube.com/watch?v=ENd5CfKQy8U

erg onhandig

jaaa dat bedoel ik!

VrGr Rob.

Schiet mij nog een vraag tebinnen tin.soldier, Hoe zit dat met het laden van dat accutje?
Ben er een beetje bang mee,
kan ik hem gewoon laden op de PC en kan ik hem gewoon er aan laten hangen?
Dat ik strakjes geen LIPO brandje heb want heb pas bij mijn schoondochter al een brandje gehad!
( je wilt het niet! :'( )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,tin.soldier,

Korte vraag heb je er ook software bij ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Voor op de PC bedoel je,
nee dat niet maar neem aan dat je dat wel ergens van het internet af zou kunnen plukken?
Zo ver was ik dan nog weer niet! Maar heb nu al een grote kluif!
.
:+ Heb trouwens ff een lineair gemaakt met een filtertje er achter!LOL (zie afbeelding!)
( komt gloof ik uit… ik dacht radar bol van schip! )
Kan me iets herinneren dat ik een radarbol aan het slopen was eigenlijk meer voor de stappenmotortjes -
en toen kwam dit ook tevoorschijn dus dacht pik in tis gratis!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Er zit geen software bij, maar die bestaat er wel voor. Ik heb het ding pas 2 x opgeladen. Gewoon via een pc USB-aansluiting. Maar ik zou 'm er niet eeuwig aan laten hangen nee..

Anoniem

MAAR €35 daar schrik ik wel van zeg?

Dat is helemaal niets voor een meter kabel.

Voor een Gore Phaseflex kabel met connectoren betaal je ca 850 euro per stuk ex btw.

Je hebt dan de standaard VNA kabel met SMA of N connectoren eraan.

Hoger in frequentie, ander type connector duizenden euro,s meer en ook nog eens per stuk.

Zoals Henk al vertelde zijn de Suhner Sucoflex kabels prima voor je toepassing.

Kijk eens naar Suhner type 104 (dunne redelijk flexibele kabel) of naar type 104A (dikke flexibele kabel)

Beide types zijn betaalbaar en meer dan goed genoeg voor de VNA die jij in gebruik hebt.