Filter uit Zenders 2

rob007

Yarr, Matey!

Hallo starpoint,

Wat ik bedoel is we hebben het over een meet apparaatje van…..50…..90€
Maar dan ga ik er geen kabeltjes aan zetten van 35€ zag tussen de… 150 en zelfs € 931,73
Ik kijk zelf later nog even maar komt wel goed.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Het ook niet de bedoeling dat je dat soort kabels gaat kopen ik zal morgen een foto maken van dat soort kabels met 3,5 mm connectoren en die zijn inderdaad zo duur :(
Ik vindt het een beetje link om zware connectoren aan het chassisdeel te koppelen.
Het verloopstuk gaat nog wel dat zet je er eenmalig op maar met BnC maak je een torsie beweging door de bajonet !
Maar jij ziet beter de constructie van de chassisdelen hoe ze gemonteerd zitten misschien dat @F.E.T. of @tin.soldier hier bij zijn model iets meer over kan zeggen.
Nog even een antwoord op jou opmerken over het Bron filter dat zie je goed.
De afstemfrequentie daar is i aangepast daarbuiten niet, kan je daar wel op in zoemen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik zou terughoudend zijn met het opschroeven van verloopstukken. Liever verloop(jes) aan het eind van de meetkabeltjes. Als je dan kalibreert aan het einde van de meetkabeltjes, en niet met de 'schroefdoppen' op de NanoVNA zelf, compenseert de kalibratie mogelijk de lengte van de meetkabeltjes (en misschien ook de koppeling(en)). Maar ik weet het eigenlijk niet...

Als je iets met BNC wilt meten, kun je natuurlijk ook meetkabeltjes van SMA - BNC maken/kopen. Ali staat vol met alle denkbare smaken.

rob007

Yarr, Matey!

Even kort tussendoor,
We hadden het over verloopkabeltjes SMA naar BNC Toch? Althans ik wel.
Zeker niet uit een(1) stuk massief.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Oké, ik zou dan 2 meetkabeltjes maken met aan één zijde SMA en aan de andere BNC. Kalibreren doe je dan met toepasselijke BNC-naar-SMA female stukken. Dan kun je de kalibratie-schroefdoppen dus aan het eind van je BNC-meetkabeltje schroeven.

rob007

Yarr, Matey!

Ja eens met tin.soldier dit ga ik op de lange duur proberen te doen!
We dwalen ook een beetje af,
Ik ga zelf nu een beetje experimenteren en proberen om eerst maar eens dit filter:
http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/rf_low_pass_filter.htm
wat meer op zijn plekje te krijgen door…… kweet nog niet, uitrekken spoeltjes?
Condensatortjes wisselen?
Of misschien met trimmertjes er bij te zetten, ik zie wel wat er van komt.

( ik zit tussentijds nog steeds filmpjes te kijken over die VNA )
https://www.youtube.com/watch?v=GipCVEsiqXc&list=PL4ZSD4omd_AylEyN…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Een verloop kabeltje is een betere optie die kan je weg kalibreren :D
Je filter nee geen condensatoren wisselen die stap is te groot gewoon je spoeltjes die zijn tot op zeker hoogte variabel......
Ietsje uittrekken is minder inductie is frequentie omhoog, ietsjes in elkaar duwen is meer inductie is frequentie omlaag !

Wat je moet proberen is in je ontwerp maximaal 1 variabel onderdeel per sectie anders draai je tot je een ons weeg :S

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Het ideaal is dacht ik de spatie even breed maken als de dikte van de draad. Maar makkelijk afregelen is natuurlijk een pre. @Rob wél verzilverd draad gebruiken!!!

Ha RAAF12,

Daar zit wat in de spoel is een energieaccumulator hij zet de elektrische energie om in een magnetisch veld en vice versa.
Als de opening tussen aangrenzende windingen klein is, is de magnetische grens tussen de windingen sterker en neemt de inductantie toe.
Maar als je de windingen verder uit elkaar positioneert wordt de zelfresonatie frequentie hoger, het blijft ook hier een compromis ;(

De magnetische flux ontstaat door de spin van het elektron als je dit momentum kan versnellen in een soort draaikolk dan werkt het andersom...... en betekend hoe kleiner de spoel hoe groter de inductie.
Nog heel veel te leren maar we gaan vooruit er zijn bijzonder veel gebeurtenissen die wij gebruiken bij goed geluk of met brute force :(
Veel te hoge spanningen of veel te veel energie zo kan een ieder een deeltje omver te knikkeren :7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Zal kijken of ik dikker dan 1MM *verzilverd* draad ergens heb ik dacht het wel!
Moet er nog mee aan de gang maar vraagje?
Wat doe je het beste om dit filter:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69404/forum-post
Van 65MHz naar 90MHz te lk rijgen?
Kan dat zijn door de 3 X 82pF omlaag te doen 68pF?
3 X misschien 2 in serie 150pF?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Heb je al de spoeltjes gemasseerd ;) probeer dat eerst, het is wel een eind wat je om moet maar goed minder inductantie dan ga je omhoog......
Dus met een houtje of iets anders van kunststof voorzichtig tussen de wikkelingen iets uit elkaar duwen kijk wat er gebeurt !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb het geprobeerd Henk!
Spoeltjes los uitgerekt en weer terug.
Ik kom er niet want als ik verder ga is het strakjes geen spoel meer.
Begonnen bij 65MHz en 66,7MHz is nu het punt waar ik ook nog 52R heb.
Ook de skibaan is nu minder stijl geworden,
Ik bedoel natuurlijk van af die 66,7MHz naar 90MHz dat afzwakken per MHz is nu minder.
Daarvoor was die wat meer stijl naar beneden.
( ik moet hiermee trouwens uitkijken!
Want als ik de vorige keer in plaats tot 90 tot 100MHz heb gemeten….. ) :X
Het was een rode piste maar nu maar nu blauw. :+
Je kunt jammer genoeg net de lettertjes niet zien!
( op de smith kaart 52.1 )

VrGr Rob

Ik heb nog even gecontroleerd, Ik zit te liegen!
Ik deed toen tot 150MHz meten! Dus dat verhaaltje van die ski piste is niet waar!
( mijn fout! Daar moet ik dus ook mee gaan op passen! |:( )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Je ziet dat er wat gebeurt dat is al belangrijk het gevoel welke kant je op moet.
Zoals ik al schrijf het stuk wat je wil opschuiven is te groot dit komt door de lengte tussen de spoelen zeg maar de aansluitdraden !
je kunt van elk spoeltje een halve draai er vanaf halen.
Ik denk dat het er dan als volgt uit ziet aan de ene kant de aansluiting boven en aan de andere kant de aansluiting onder.
Maar niets aan de condensatoren doen die zijn goed.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Beste Rob,

Je bent met een schema bezig die je ergens op internet hebt gevonden.

Wie zegt dat dit schema klopt?

Ik heb je ook verteld dat de theorie leuk is als richtlijn maar dat het in de praktijk heel anders kan zijn.

Ik heb je een complete low-pass filter voorgekauwd inclusief foto,s bouwtips en de metingen aan dit simpele filter.

Het filter bestaat niet uit meer onderdelen dan waar je nu mee bezig bent.

Dit filter is zeker goed en raad je aan om dit te bouwen, je hebt dan een referentie met de metingen die ik heb bijgevoegd.

Krijg je ongeveer dezelfde metingen als je hem de eerste keer aansluit dan zit je goed.

Je buigt nog iets(je) aan de spoelen en klaar is Kees(Rob).

rob007

Yarr, Matey!

Henk als ik ff de kans krijg doe ik dat morgen.
Als het lukt zou dat fijn zijn, zo niet hebben we peg!
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69957/forum-post-thumb
het is het filter rechts onder.
Moet eerlijk zeggen het is nog niet echt naar mijn zin!
( licht niet aan ontwerp! Maar aan de bouwer! )
De condensatortjes zijn het niet! Daar moet wat beters voor komen,
Zal nog zoeken of ik iets beters heb.
En achter af heb ik de doorvoertjes een kwart slag verkeerd gedraaid (vind ik zelf! )
Denk dak hem nog sloop en opnieuw doe.
( afijn doe ze alle twee DEELS slopen en opnieuw…)
MAAR! als de tijd ff daarvoor is.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Beste Rob,

Zucht.......Ik geeft het op.

Dit is en wordt helemaal niets.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo starpoint,

Als je dat denkt dan heb ik gewoon peg, en neem jou uiteraard niets kwalijk!
Afijn je brengt me wel op een idee, weet je wat ik doe, ik bestel gewoon ff een filter strakjes! ;)
( zal gelijk ook 2 kabeltjes SMA naar BNC doen! )

tin.soldier? als je nog meeleest?
Ik heb de NanoVNA V2 MAAR!
Nu laat ik hem wat langer laden knipperde eerst 1 LED –
Het vervelende is daar hebben ze niet een soort schermpje voor gemaakt!
En die LED die knipperde maar blijft nu branden en schijnt er een tweede LED te zijn zag ik nu,
Deze brand ook continu.
En dan zit er een ruimte tussen, en dan zit er weer een LED die nu knippert.
Zal eens zoeken of ik daar wat over kan komen te weten!

VrGr Rob
( strakjes zal hier onder staan dat ik ze besteld heb! )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Volgens mij zien de LEDs er tijdens het laden bij mij net zo uit. Maak je geen zorgen.

Zorg voor 2 stuks SMA-male naar BNC-male kabeltjes.
Zorg ook voor een koppelstuk (geen kabel) van BNC-female naar SMA-female.
En zorg ten slotte voor een koppelstuk BNC-female/SMA-male. In plaats van dit laatste kan een koppelstuk BNC female/female ook.
Dit leest misschien wat lastig, dus teken het even uit voor jezelf. Dan zie je eenvoudig wat je nodig hebt.

rob007

Yarr, Matey!

Oké
Dankjewel tin.soldier,

Nu zie ik 2 LEDs ( alle LEDs rood trouwens! )
Dan lijkt het er een beetje op dat een LED het niet doet en dan weer een brandende LED
Met daarnaast nu weer een knipperende LED :?
( dus: 2 LEDs dan 1 spatie, en dan nog 1 LED en dan nog 1 knipperend ) :)

En even voor starpoint haal adem zou ik zeggen!
Ik heb nu net deze besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32961449994.html?spm=a2g0o.pay_result.p…
of het wat is dat moeten we ook nog maar afwachten!
Ik had hem eerde al gezien en twijfelde en door jou dacht ik er weer aan dus jah…
En tin.soldier deze ook besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/4001083498534.html?spm=a2g0o.productlis…
kweet niet hoe lang ze onder weg zullen zijn boeit me ook niet, hopelijk komt het hier aan!
( de vrouw wou me wel vermoorden trouwens! >:) ) ik had gezegd ik zal niet meer bestellen!
Wat ik mis komt later ook nog wel maar dit kost ( hoop ik niet veel!? ook in verband met invoeren? )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi *starpoint* :-)

Laat je niet te snel uit het lood slaan!
Ik waardeer het zeer dat je er op hamert dat je precies moet werken, ik doe dit ook hier op CO, dat is nodig als je tenminste goede resultaten wilt behalen.
Kom ik met een precisie schakeling aan met daarin een OpAmp zoals een LT1012 en dan vragen ze mij of het ook kan met een LM324 en ja daar wordt je soms moedeloos van. :-)

Rob is van goede wil en probeert heel veel op HF gebied en dat vind ik zondermeer al knap dat hij zoveel inzet levert.
Maar hou er rekening mee dat jij kabels gebruikt die 800 Euro kosten en ik een DMM heb die meer als 10.000 Euro kost als je hem nieuw moet kopen. (een 3458A)
Nier iedereen heeft dat voor een hobbie over, of ze willen dat wel uitgeven maar hebben het gewoon niet bechikbaar.

Zowel jij als ik kijken heel anders tegen Electronica aan denk ik, maar we doen allemaal hier op CO ons best om anderen te helpen,
en ja dat is soms knap lastig als je je eigen karakter/inzet als voorbeeld neemt. :-)

Ik zie graag meer van je HF of andere projecten, hier deze week nog een oud Federal Scientific xtal filter proberen uit te vogelen wat in en uitgangs impedantie betreft,
gewoon voor de leuk, wou weer even wat HF doen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Waarom een haakse BNC-connector? In elk geval 2 van zulke kabeltjes dus. En een koppelstuk BNC-female naar SMA-female (om de kalibratiedoppen op te schroeven). Én een BNC-female naar SMA-male (om de THRU bij het kalibreren te 'doen)'.
Alles komt vroeger of later aan. Voor extra kosten zou ik niet benauwd zijn (ook al gaat er iets veranderen voor goederen van buiten de EU).

rob007

Yarr, Matey!

Hallo tin.soldier,

(ook al gaat er iets veranderen voor goederen van buiten de EU).

ja daar is mijn vrouw bang voor.
Haaks ja dacht misschien makkelijk!?
Ik heb er zelf ook nog 1 recht gevonden.
En ik heb van BNC ook nog verloopjes zonder snoer mannetje mannetje en vrouwtje vrouwtje
En BNC vrouwtje en mannetje naar PL259 zelfs ook T stuk.
Kweet zeker ergens ook nog BNC 50R ( denk dat ik nog meer heb maar waar??? )
Anders zal ik voor de 50 ohm BNC nog aan vrienden vragen kan ik kalibreren met BNC.

VrGr Rob

zat nog ff naar Dona te luisteren:
https://soundcloud.com/search?q=i%20feel%20love%20donna%20summer&q…
Blijf het goeie muziek vinden! (MAAR ga zo naar mijn nest!)

( HOEI SHIPSSSss BRAM! Ik heb jou schrijven nog niet eens opgemerkt!!! SORRY HOOR! ) |:( 8)7
Ik word een ouwe . . . :Z :O Hoe DOM?

Nier iedereen heeft dat voor een hobbie over

Wat Bram schrijft klopt! ( Sorry! )
En jullie zijn in dit spul gewoon ook beter! ( zonder twijfel! )

MAAR nu echt naar mijn nest hoor!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Beste Blackdog,

Bedankt voor je reactie.

Hij hoeft geen kabels van ruim 800 ex btw per stuk te kopen, dat slaat natuurlijk nergens op met dit apparaatje.

Wat ik probeer uit te leggen is dat het allemaal ZEER kritisch is op deze frequentie en dat alles invloed op elkaar heeft.

Hij zal merken dat het filter van Ali veel te laat gaat afvallen (spoelen zijn te klein voor de gebruikte freq) de verliezen hoog zijn door het gebruikte print materiaal/lay-out in combinatie met de spoelen die veel te dicht bij de print zijn gemonteerd.

Heb dit filter nooit nagemeten maar kan hem dit op een briefje geven.

Ik geef hem de juiste informatie over een goed werkend filter wat al 10 tallen keren met succes is gebouwd en toegepast en nog zitten klootviolen, daar wordt ik moedeloos van.

Had ik toen maar een informatie bron begin jaren 80 gehad die 'even' vertelde waar ik nu precies rekening mee diende te houden om dit tot een goed einde te brengen.

Ik ga er nu mee stoppen om te reageren, hopelijk pakt een meelezer dit schema/beschrijving en metingen wel op dan is de moeite die ik erin heb gestoken toch nog ergens goed voor geweest.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 9 mei 2021 06:27:17 (14%)

blackdog

Golden Member

Hi *starpoint*

Hoe goed je het ook uitlegt dat maakt niet dat een ander dat wil, of kan opnemen... ;)

Je frustratie is duidelijk, laat dit je echter niet weerhouden van posten op dit forum.
Dat je moeite er in steekt betekend niet dat anderen het dan ook zo gaan doen, zoals jij het uitlegt,
je kan dat wel willen maar meestal doen "ze" het op hun eigen manier en daar kan ik een aardig stukje over schrijven waarom, maar dat doe ik niet. :+

Ik dump al aardig wat jaren mijn ervaringen hier op CO en steek daar veel tijd in, en wat er terug komt is vaak minimaal.
Regelmatig posts ik hier op CO waar niemand op reageerd, maar ik heb wel begrepen dat velen mee lezen.
Jammer genoeg heeft dit forum geen functie, zodat je kan zien dat er mee gelezen wordt.
Verder kan het soms jaren duren voor dat op een schakeling die je hebt uitgedacht gereageerd wordt.

Op CO kan ik artikelen plaatsen zoveel ik wil, dit met betrekking tot electronica.
Ik heb echter geen enkel recht op erkenning of dat er ook maar iemand hoeft te reageren, hoe lastig dit ook is omdat je de moeite hebt gedaan om anderen te helpen.

Ik zie het "altruïstisch", voor de gene die niet weten wat dit betekend, dit dus "onbaatzuchtigheid"
dus je helpt een ander en dit zonder er iets terug voor te verwachten, het mag wel en is ook gewenst voor stumulatie van de poster, maar het hoeft niet.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@ Starpoint

Wij weten inmiddels dat ROB altijd zijn eigen zin doet en maar blijft aanklooien (ieder zijn ding)
Ook een goede raad mbt een buffertrapje pakt hij niet op en gaat gewoon verder met zijn ontwerpje uit de jaren 70-80
Hem is een paar keer een tip gegeven om de bekende BFR90-96 combi te bouwen maar blijft bij zijn oude techniek met alle problemen van dien.
Bouw gewoon het ontwerpje van de RDVV 8watt en je hebt helemaal geen moeilijke LPF of BPF filters nodig.....
en het zelfde gebeurt met het filter wat jij hier laat zien.
De foto's van dat filter kom ik vaker van je tegen en weet dat dat filter 100% goed werkt en bij nabouw weinig problemen zal opleveren.
Respect dat je elke keer de moeite neemt om mensen te helpen(ik ben er wel klaar mee zoals je weet)
Maar toch heb ik ook wel respect voor ROB hij geeft nooit op en blijft lekker door klooien met zijn spulletjes en zijn hobby en leert er elke keer iets van en daar gaat het tenslotte om als je maar plezier hebt.