Toestel oplader automatische uitschakelen

Ik wil bijvoorbeeld een draadloze koptelefoon opladen en wanneer deze opgeladen is dat die of de oplader automatische wordt uitgeschakeld.

Is dit mogelijk? Heeft iemand een suggestie hier voor?

Dank jullie alvast.

Zoiets is vrij eenvoudig met een beetje elctronica.

Maar tegenwoordig borden bijna altijd Li-Ion batterijen gebruikt, en (als het goed is) dan doen de laders dat al. Tegenwoordig is bijna alles (kleine apparaten, geen accu-boormachines) op 5V van een USB adapter, en de hele lader zit dan ingebouwd in het apparaat.

Als ik zo iets zou bouwen (als een extra apparaat), dan wordt het iets dat de laadstroom meet, en als deze onder een drempel komt een relais of MOSfet uit zet dat de lader met de koptelefoon verbind.

Maar voor zoiets zijn de details belangrijk.
Lang geleden eens een 5V USB adapter uit het stopkontakt getrokken, maar het snoer tussen de "lader" en m'n telefoon er tussen laten zitten, en een dag lager was de batterij leeg.

Het meest eenvoudige (en dus minst moeilijke) om de laders na X uren zonder spanning te zetten is een mechanisch schakelklokje.
Als je dan in het klokje één draadje verlegt valt het klokje, na het beëindigen van de eindtijd zelf ook stil en is er geen enkel verbruik meer en alles veilig. (gebruik zo een omgebouwd klokje voor de elektrische fiets)

Heb ook een schakeling gebouwd die als het stroomverbruik onder een bepaalde waarde daalt zichzelf en de verbruiker zonder spanning zet, maar daar komt wat knutselen bij kijken. geen idee of dit als geheel bestaat.

Op 9 mei 2021 04:47:52 schreef Kortsluiting_Online:

Maar voor zoiets zijn de details belangrijk.
Lang geleden eens een 5V USB adapter uit het stopkontakt getrokken, maar het snoer tussen de "lader" en m'n telefoon er tussen laten zitten, en een dag lager was de batterij leeg.

dat zou niet mogen

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 9 mei 2021 09:34:52 (24%)

@Kris, eens. Toch heb ik het ook wel eens meegemaakt.

Ik heb hier nog even over zitten nadenken... Mogelijk denkt Kortsluiting_Online dat je het wil doen om het laden te stoppen, en ik dacht dat je stroom wil besparen uit het stopcontact.

Dus Caparica, waarom wil je dat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Moderne apparatuur heeft dankzij specifieke EU regels, zeer laag standbyverbruik.

Het zal meer geld en energie kosten om er wat voor te bouwen, dan om het zo te laten. De tijd van adaptertjes die in standby nog lekker warm werden is wel voorbij.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 9 mei 2021 10:26:44 schreef Ledlover:
Moderne apparatuur heeft dankzij specifieke EU regels, zeer laag standbyverbruik.

bij de "betere" fabrikant was dat al lang zuinig voor de EU het oplegde. Ik doe het dus niet voor die cent die je kan uitsparen, maar vooral voor de veiligheid. Niet dat de lader op zich onveilig is, maar je weet maar nooit.