modem alweer stuk...

mel

Golden Member

De derde keer in 2 jaar is mn internetmodem stuk gegaan...Is dat normaal?
het ding is van KPN en verzorgt internet, telefoon en tv.
Hij staat gewoon in de meterkast,dus niet te warm of zo..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Is de adapter ook elke keer vervangen?

Arco

Special Member

Mijn modem zit in een vrij klein kastje weggetimmerd en heeft 't behoorlijk warm, maar nog nooit kapot geweest...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je moet tegenwoordig bij afloop contract het modem terugsturen, misschien heb jij net elke keer de afdankertjes van een ander gehad ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hensz

Golden Member

Op 7 mei 2021 15:08:29 schreef mel:
De derde keer in 2 jaar is mn internetmodem stuk gegaan.

Definieer: 'stuk gegaan'. Doet ie helemaal niks meer, of is ie vervangen omdat een KPN-medewerker dat zei? In het laaste geval is hij waarschijnlijk helemaal niet stuk, maar wisten ze op dat moment niks beters te doen.
Ik heb in 30 jaar nog nooit een (telefoon/ADSL/VDSL/etc.-)modem hoeven laten vervangen omdat ie echt defect was.
Vermoedelijk is er iets anders aan de hand. Rotte adapter is al geopperd, maar barre telefoonlijnen, slechte ethernetkabels met kroonsteentjes oid, etc. enz. zijn ook mogelijk.

Don't Panic!
mel

Golden Member

het ligt echt aan de modem zelf,en de voedingen zij ook mee vervangen..
en ik kan best een ethernetkabeltje aansluiten....
de modem ging stuk,er brandde maar 1ledje,ook na resetten...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

KPN Experiabox? Daarvan hoor ik vaker dat ze spontaan stuk gaan. Zelf een poos geleden nog bij zo'n box geweest, er brandden ongebruikelijke lampjes. Na een keer opnieuw opstarten deed hij het weer even, maar na een uurtje weer hommeles.
KPN erbij geroepen, monteur doet de kast open en zegt: die is stuk. Nieuwe geplaatst van een nieuwer type, die draait nu al een dik jaar zonder problemen.

Volgens mij krijg je nooit een afdankertje van iemand anders, ze plaatsen altijd een nieuwe.

mel

Golden Member

ja kpn experiabox,en idd een nieuwe.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 mei 2021 16:32:03 schreef KlaasZ:
Volgens mij krijg je nooit een afdankertje van iemand anders, ze plaatsen altijd een nieuwe.

Als het net is als bij een andere club die na opzegging ook zijn spullen terugvraagt, dan is dat terugvragen juist om te voorkomen dat iemand ze opnieuw ergens plaatst - vooral met de sticker er nog op zou dat slechte reclame zijn. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Doen die dingen zelf, automagisch, firmware updaten?
Had ooit ook een KPN modem. Internet bij xs4all, en de ADSL lijn bij KPN, een beetje een ongebruikelijke constructie. Tijdlang goed gegaan, en op een gegeven moment regelmatig haperen. De helpdesk van xs4all, toen nog niet opgegeten door KPN, was behulpzaam en hielp me door de stappen nodig om de firmware te updaten. Lukte na lang proberen niet. KPN liet me in de steek, uiteindelijk stuurden de boys van xs4all me een fritzbox.
Tis een abo met een gouwe randje, weet 't.

RAAF12

Golden Member

Experiabox van de KPN kan ook kapot gaan maar ook de adapter. Bij de KPN kan je idd een gebruikte box krijgen als er om een nieuwe wordt gevraagd wegens defect. Nieuwe klanten krijgen een ongebruikte box geleverd.
Ik heb nu een Sagemcom Wifimodem uit Frankrijk. De KPN noemt dat de Box 12 die heeft oa. Wifi 6.
https://www.kpn.com/beleef/blog/kpn-box-12-het-modem-met-nog-betere-wi…
Maar de oude Experiabox V10 wordt ook nog geleverd* . De KPN wil af van Chinese ZTE boxen wegens de staatshacker software issues :-)

* c/p
Nieuwe klanten krijgen de KPN Box 12 bij hun internetabonnement.

Let op: als je Sneller Internet Buitengebied bestelt, werkt de KPN Box 12 niet optimaal en daarom krijg je de Experia Box 10.

end c/p

een experiadoos is idd niet al te best tegenwoordig. toen ik ommoest naar andere provider kreeg ik al een modem opgestuurd ruim van te voren. echter heeft dat ding nooit stroom gezien, de installatie monteur had al een andere modem bij wegens veel problemen met de V10, dat werd een V10a. evengoed vond ik die brakke meuk niet best werken en heb het ding eruit gemikt. idd in de nacht updaten en bepaalde wifi instellingen die meermaals weer terug waren gesprongen. weet ook bij iemand waar de experia modem V8 gammel is en vaak deels vastloopt. dat opgelost door een klokje ertussen te zetten, elke dag 1x 2 min spanning eraf en weer erop. daardoor blijft het nu goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op een glasaansluiting geen problemen met de diverse modellen gehad, V10, V10a en nu de Sagemcom Box 12. De laatste wordt alleen door de KPN geleverd. Meestal stap ik ieder jaar over op een andere aanbieder, vorig jaar was dat de KPN :-)
De Experiaboxen worden wel een stuk warmer dan die nieuwe dingen zoals de Box 12. Die blijft lekker koel, dat is wel zo goed voor de stroomrekening en de levensduur.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 8 mei 2021 02:09:11 (26%)

maartenbakker

Golden Member

Op 7 mei 2021 17:47:42 schreef mvdk:
Doen die dingen zelf, automagisch, firmware updaten?
Had ooit ook een KPN modem. Internet bij xs4all, en de ADSL lijn bij KPN,

Dat was in die tijd de enige constructie. De rekening was ook in twee delen gesplitst. Tegenwoordig wordt dat intern verrekend, als je wholesale DSL bestelt kom je nog steeds een post voor koperkosten tegen.

Als ik de verhalen over de Experiadozen zo lees dan ben ik blij dat mijn provider standaard een Zijkstraal modem levert, zelfs al heb ik vroeger wel eens ruzie gehad met routers van dat merk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 8 mei 2021 03:52:14 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik meen me vaag te herinneren dat ze in den haag met een nieuwe regeling bezig waren dat gebruikers hun eigen modem konden gebruiken en niet meer afhankelijk zijn van modems van de providers .ongeacht welke provider .
als dat klopt en door gaat kan iedereen straks zijn eigen "kwaliteit" modem gaan gebruiken.

maar net als ik zeg , ik heb dat vaag ergens gelezen of gehoord , misschien dat anderen er meer van weten?

RAAF12

Golden Member

Klopt dit jaar gaat de vrije modem keuze in. Veel providers doen dit nu al.
Voor degene die wat meer eisen stellen aan het netwerk is dit een mooie verbetering.
Voor de mainstream user die een PC/laptop/TV/GSM/tablet heeft voldoet het standaard wifi-modem prima.
Ik heb zelf een extra bedraad wifi punt toegevoegd voor een betere uit huis dekking.
https://www.breedbandwinkel.nl/nieuws/vrije-modemkeuze-voor-alle-consu…

Arco

Special Member

'Vrije keuze' is natuurlijk wel betrekkelijk... ;)

Als je bij KPN geen Experiabox gebruikt geeft de klantenservice je geen ondersteuning bij problemen...
(tenzij je een extra service abonnement afsluit voor dat modem)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb toch al de nodige SpeedTouch modems van KPN versleten hoor. In alle gevallen kregen die last van rotte elco's in de interne voeding. (Ja, ook al ging er 15Vdc in!)
Enkele weken geleden is ook mijn ExperiaBox v9 vervangen, wegens extreem trage en steeds wegvallende internetverbinding. Maar die heeft hier zeker 8 jaar gestaan en al die tijd nooit problemen mee gehad! Nu staat er een ExperiaBox v12 (een Sagemcom F5359 met een KPN-smaakje). Voordeel: nu ook 5GHz wifi. Nadelen: geen ECO stand meer en beduidend hoger energieverbruik.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

modems op het kopernetwerk gaan eerder stuk als de modems op glasvezel doorgaans. de experia dozen kunnen beide aan, zowel een rj45 wan als adsl ingang zit op die dingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 mei 2021 18:18:32 schreef Arco:Als je bij KPN geen Experiabox gebruikt geeft de klantenservice je geen ondersteuning bij problemen...

Dat doen zowiezo al niet/matig.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat ben ik toch absoluut niet met je eens hoor. Toen ik enkele weken geleden problemen kreeg met mijn verbinding, heb ik eerst de on-line tools van KPN gebruikt om uit te zoeken wat/waar er iets mis ging in de verbinding. Dat gaf echter geen uitsluitsel. Vervolgens KPN gebeld en een test van hun kant vandaan gaf meer info, maar nog steeds niet precies wat, behalve de de mededeling: monteur op locatie nodig. Dat vond ik wat rigoureus, en heb toen mijn eerdere ervaringen met (SpeedTouch) modems uitgelegd en toen besloot hij eerst een nieuw modem op te sturen, met daarbij de afspraak dat als daarmee het probleem niet (geheel) was op gelost, dat er dan alsnog een monteur zou komen. Twee dagen later kon ik die (al) ophalen bij het PostNL punt bij ons in de buurt. Het probleem van de extreem trage en wegvallende verbinding was daarmee opgelost, alleen de download snelheid nog niet (zou volgens abonnement 50Mbit moeten zijn, maar was nog geen 17Mbit, terwijl ik nog geen 400 meter bij de wijkcentrale vandaan zit). Drie dagen later een monteur op bezoek gekregen, die zich serieus heeft ingezet om uit te zoeken wat er aan de hand was. Diagnostische informatie uit de datalink-kaart in de wijkcentrale gaf aan dat de snelheid naar beneden was bijgesteld om een stabiele verbinding te kunnen behouden. Aangegeven oorzaak: een slecht contact. Daarop heeft de monteur het AOP vervangen (aansluitkastje vervangen en op vers schoongekrabd koper aangesloten), èn in de wijkcentrale de verbindingen ververst.
Hij heeft er best veel werk aan gehad, maar het resultaat was uitstekend: heb nu een probleemloze 57Mbit verbinding. :)

Ik zit al 21 jaar bij KPN en heb nog nooit slechte ervaringen gehad.
Bij elke keer dat ik KPN heb moeten bellen vanwege een storing (in al die jaren iets van 5 keer of zo), ben ik uitstekend geholpen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik kan uit eigen ervaring melden dat kabelmodems wel degelijk defect gaan. Ben sinds 2003 kabelinternet abonnee, eerst heette het Wanadoo Cable, werd daarna Online, toen Casema en nu Ziggo. Mijn ouders zijn sinds 15 jaar Ziggo abonnee.

De Motorola kabelmodems die wij vanaf het begin in bruikleen kregen waren bulletproof, deden het altijd perfect. Een jaar of 10 geleden voerde Ziggo een snelheidsverhoging door, die de Motorola modems helaas niet aankonden. We kregen toen als vervanging een Ubee EVW-320 router/modem, een werkelijk drama ding. Vaak vastlopen, verbinding met Ziggo WAN netwerk kwijt, spontaan opnieuw opstarten e.d. Ik heb de oorzaak bij beide apparaten nooit kunnen vinden. Ik heb er nu nog spijt van dat ik 6 jaar geleden in aanloop naar mijn verhuizing die Motorola kabelmodems naar de milieustraat heb gebracht, had er eigenlijk eentje als backup moeten behouden en de anderen als donor voor onderdelen.

Uiteindelijk is de Ubee bij mijn ouders een jaar of 7 geleden definitief overleden, en die bij mij begin dit jaar. De storing was bij beide Ubee's identiek: ze konden ineens geen verbinding meer maken met het Ziggo netwerk. Het bleek dat ze allebei continu bleven opstarten en zich halverwege het bootproces weer uitschakelen, gevolgd door opstarten, etc.

We hebben beide als vervanging een zgn. Connect Box router/modem gekregen (fabrikant heb ik niet kunnen achterhalen), en dat lijkt gelukkig weer een bulletproof apparaat te zijn.

bprosman

Golden Member

Ik kan uit eigen ervaring melden dat kabelmodems wel degelijk defect gaan.

Bij mij ook maar dat was meer omdat ons douchewater dwars door het modem via de achterkant/wand van de meterkast afgevoerd werd :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De Experiabox V10 is niet van KPN maar ZTE. Die van mij is een ZTE H369A. Een goedkoop prul van 30 Euro inc btw. Zie https://mkh-electronics.com/product/kpn-experiabox-v10-zte-zxhn-h369a-…

Het mag niks kosten. En je krijgt nog niet eens de keuze om tegen bijbetalen een goede modem/router te krijgen.

Ik heb er ook kapot gehad. Die dingen zijn best goed voor de gemiddelde gebruiker die alleen maar facebook kent. Maar als je serieus bezig bent wordt hij erg warm. En wifi is helemaal waardeloos. Totaal geen bereik. De niveaus van alle buren waren hoger dan mijn niveau als ik naast dat ding stond.

Ik heb nu dat ding softwarematig uitgekleed. Wifi en zoveel mogelijk zaken gewoon uit. Goede (!) Ethernet kabel naar mijn eigen Mesh netwerk. En dan heb ik de zaak op een cooler voor laptops met ventilator gezet. De Experiabox blijft nu koel en valt niet meer uit.

Tidak Ada

Golden Member

Heb hier een Cisco EPC-3940. Soms heb ik het gevoel dat ik er de thee op warm kan houden. Het ding is net zo groot als een Tiny Client. Het ding staat in de huiskamer, waar de kabel binnen komt.
Het meeste in huis heb ik bedraad aangelegd, alleen in de huiskamer gebruiken we Wifi voor phone en pad.
Daarvoor een non-WiFi router van Motorolie; no problems

Tot nog toe geen problemen, behalve dat mijn buren me er af en toe uit drukken en stalken. Steeds als ik mijn kanaal heb gewijzigd, volgt hun router de mijne op naar het zelfde kanaal.

Het WiFi signaal in huis is zwak en komt nauwelijks buiten de HR-ruiten :(. Gelukkig staat de router onder de slaapkamer, zodat pad en Phone ook daar gebruikt kunnen worden.

Tweede router/switch staat in de schuur om Wifi in de tuin mogelijk te maken, maar helemaal achteraan haalt die TP-Link ook niet, want ook daar hebben de buren ergens een 'high power' acces-point staan, toevallig ook van TP_Link.

Om terug te komen op de vraag van @mel: Zou zijn buur (of hijzelf) een lekke magnetron hebben staan?

Helpdesk is køt. Sinds Zeelandnet in handen van Delta is gekomen, verwijzen ze je door naar een betaalde professional, die je zelf mag opzoeken :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †