Luide deurbel met ingebouwde 230V beltransfo

Turbokeu

Golden Member

Sinds onze verhuis in juni 2020 hebben we al een aantal maal de postbode en koerierdiensten gemist wegens het niet horen van de deurbel.
Zelfs mijn zonen komen soms achterom omdat we de deurbel niet gehoord hebben.
Het betreft actueel een 'ding/dong' met ingebouwde beltransfo (dus 230V gevoed) in de benedenhall nabij de voordeur.
Zolang we in de hall, de WC op het gelijkvloers, mijn bureel/knutselhok of de nachthall op de eerste verdieping vertoeven horen we meestal de deurbel.
In de eetkamer/woonkamer, mede door de TV, de keuken/washok/garage/terras horen we totaal of nagenoeg niets als er gebeld wordt.

Ik heb nog een Friedland D902 deurbel (drììììììnnnnng!!!) liggen die een hoop meer herrie maakt maar deze werkt enkel via twee D-cellen of een 8VAC beltransfo.

Ik ben dus al een tijdje op zoek naar een deurbel met ingebouwde beltransfo die een hoop meer kabaal maakt (liefst 85-95 dB).
Bij opzoekingen val ik op vele 230V 'ding/dong' deurbellen maar daar wil ik nu juist van af.

Een kleine opbouw-beltransfo zou ik eventueel met wat geknutsel in het batterijcompartiment van de Friedland D902 kunnen inbouwen maar kleine platte of naakte opbouw-beltransfo's vindt je ook al niet met hopen.

Een andere oplossing zou erin kunnen bestaan om een draadloze deurbelknop in de bestaande deurbelbehuizing in te bouwen (contacten naar buiten brengen), deze parallel over de bestaande deurbelknop kableren en vervolgens de bijhorende draadloze (hopelijk luide) deurbel ergens anders in huis hangen.

Iemand nog suggesties?
Bedankt!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 9 mei 2021 17:23:35 schreef Turbokeu:

Een andere oplossing zou erin kunnen bestaan om een draadloze deurbelknop in de bestaande deurbelbehuizing in te bouwen (contacten naar buiten brengen), deze parallel over de de bestaande deurbelknop kableren en vervolgens de bijhorende draadloze (hopelijk luide) deurbel ergens anders in huis hangen.

Zo is het bij ons, een aftakdoosje met daarin een minirelais(5vdc), brugcel en elco voor de timing en het printje van de drukknop van een draadloze Honeywell deurbel.
Bij een te kort belsignaal gaat de draadloze niet af, vandaar dat relaistje met een timing elco.
Nu kunnen we de draadloze bel meenemen in de tuin, heel handig als je voor postpunt dient van de familie ;)

LDmicro user.

Als ik het niet hoor doen ze een belletje of appje op de telefoon.

RAAF12

Golden Member

Ouwe mensen krijgen ouwe oren maar dit helpt
https://nl.aliexpress.com/item/4001252740659.html?spm=a2g0o.productlis…

Of zo'n hoornluidspreker kopen die hoor je minimaal 400 meter verderop ook.
Zet er een versterker op met een sweeping blokgolf van 400-1200Hz en de hele buurt is alert. :O

pa3gws

Golden Member

Op 9 mei 2021 18:01:13 schreef rwk:
Als ik het niet hoor doen ze een belletje of appje op de telefoon.

Staat je telefoon nummer dan op de deur?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Bel trafo modulair.
https://www.elektramat.nl/honeywell-beltrafo-8v-12v-24v-e3555/?channab…
Of netjes als geheel inbouwen danwel demonteren en ijzerwinkel overzetten.

je ziet dat vaker bij mensen die zelf hun ring of ander soortig merk bel hebben opgehangen, de oude bel werkt niet meer en eer de gsm die afgaat op de app opgemerkt wordt is de postbezorger al weg. nu zijn er al zoveel van die slimme bellen, pas 1 van nedis gezien. ook de google uitvoering, en de ring uiteraard. allemaal hetzelfde probleem omdat het uit de states komt, de 8VAC trafo uit de lage landen werkt niet. dus meteen naar een overprijsde trafo over van 12VAC, dan is er nog het issue met de oude bellen die wel werkend te krijgen zijn, ook al is die module meestal een optie bij die bellen.

ik zou hier ook een tringring bel bijmaken in een andere ruimte, een vervang ding wat als een luchthoorn klinkt ga je vervloeken, want sta je in de buurt van dat ding krijg je een hartverzakking.

via de oude telefoonkabels kun je vaker al iets maken in andere ruimten, als de voeding in de meterkast uitkomt iig wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 mei 2021 17:23:35 schreef Turbokeu:

Ik heb nog een Friedland D902 deurbel (drììììììnnnnng!!!) liggen die een hoop meer herrie maakt maar deze werkt enkel via twee D-cellen of een 8VAC beltransfo.!

Parallel aan de originele deurbel sluit je een passend relais met maakkontact aan. Met dit contact sluit je de bovengenoemde Friedland aan die je plaats in de ruimte waar je de deurbel niet hoort.

Op 9 mei 2021 18:05:45 schreef pa3gws:
[...]
Staat je telefoon nummer dan op de deur?

Pas daar mee op he, met twee onverwachte bezoekers ga je over de corona limiet en voor je het weet ben je een "wappie".

testman, als je de ring koopt in belgie, zit er een nieuwe din rail bel trafo in.
Vorige week 1 geinstalleerd en werkt eigenlijk wel goed, werkt ook als intercom.
Nadeel is dat enkel werkt via wifi, persoonlijk liever een PoE

@turbokeu, ergens een ESP8266 ofzo ergens inmonteren, verbinden met je belknop, dan heb je melding op je telefoon

ASPA-tech.be

Op 9 mei 2021 23:00:50 schreef ohm pi:
[...]Parallel aan de originele deurbel sluit je een passend relais met maakkontact aan.

Heb ik ook zo. Dat relais 'drukt op de knop' van een draadloze Honeywell bel die ik op de zolder in het stopcontact heb gedrukt, werkt ideaal en flexibel.

EDIT: Ah, ik zie nu dat MGP dat ook al heeft gepost voor mij ;-)

Op 9 mei 2021 17:56:27 schreef MGP:
[...]
Bij een te kort belsignaal gaat de draadloze niet af, vandaar dat relaistje met een timing elco.

Ik heb net als jij een brugcel hangen + relais + een draadloze deurknop van Honeywell. Inderdaad merk ik ook dat wanneer de deurbel heeeel kort wordt ingedrukt, de draadloze bel niet aangaat.
Kun je uitleggen hoe je dat precies hebt opgelost, hoe/waar zit die timing elco? Ik snap niet helemaal hoe het in elkaar zit. Hoor het graag!

Gewoon een elco parallel over het relais, hoeveel µF is afhankelijk van de relaisweerstand, zo'n 470µF/16V zou voldoende moeten zijn anders nog eentje parallel plaatsen.
Gebruik een 5Vdc reedrelais want de spanning van de trafo zakt enorm als de bel gaat.

LDmicro user.

Ah, zo eenvoudig kan het wezen :-)
Ook al is er maar heel even spanning, de elco laadt op en ontlaadt bij wegevallen spanning - hierdoor krijgt het relais tijd genoeg om te schakelen. Heb een 1000 uF/35V elco gemonteerd nu, werkt perfect!
Heb een 'gewoon' 5V relais geinstalleerd destijds en dat gaat goed.
Bedankt beiden!

High met Henk

Special Member

U wordt ook een dagje ouder: ik stel voor een 163 dB(a) 230 V 16A scheepshoorn te monteren...

kunt u komende jaren toe ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Turbokeu

Golden Member

Bedankt voor alle reacties.

De Friedland D902 schelbel (weer een nieuwe term bijgeleerd) die ik liggen heb werkt op 3VDC dus 8VAC of 12VAC voeding is al uitgesloten.

Ik had ook nog gedacht een schelbel parallel aan de bestaande gong te koppelen maar 12VAC beltransfo en gongsolenoide staan op een PCB'tje en ik weet niet of dit transfootje beiden zou kunnen aansturen (alhoewel aanbellen meestal niet lang duurt).

De bestaande deurgong (zonder kap):

Ondertussen verdergezocht en op de Friedland/Honeywell E2630N gevallen.
Dit is een schelbel (82dB) met ingebouwde beltransfo en mogelijkheid tot aansluiten van een tweede bel (max. 700mA) en kost rond de 35-45€ met verzendkosten inbegrepen, bvb. hier.
Het voordeel is dat het een 1 op 1 vervanging betreft.

Ook effe getest met de D902 en een 9V batterijtje en gesloten deuren: woonkamer/eetkamer, keuken, washok OK, garage en terras is iets te zacht maar al met al een serieuze verbetering t.o.v. de gong.

Ik kan later nog steeds een tweede bel in de keuken aansluiten d.m.v. een snoertje (ca. 4m) op de E2630N of toch gaan voor een 'gehackte' draadloze bel op accu/batterij voor buiten.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

De Friedland/Honeywell E2630N is aangekomen en aangesloten.
Ik moet toegeven dat het geluidsniveau (opgegeven 82dB) tegenvalt, ik had véél meer verwacht, de oude D902 schelbel die ik nog liggen had klinkt véél harder (is wel oorspronkelijk een 2x 1.5V D-cel batterijgevoede bel die ik getest heb met een 9V-blokje).
Terug naar af...

In mijn vorige woning te Dilbeek had ik nog zo'n echte antieke deurbel hangen (plaatje geleend van internet):
https://cdn.webshopapp.com/shops/88868/files/50319932/156x164x1/deurbel-hoog.jpg
Deze hing oorspronkelijk in de woonkamer maar was zo vreselijk luid (maar dan wel met een mooie heldere klank!) dat ik ze verbannen heb naar de zolder (waar ze nog steeds overal in huis duidelijk hoorbaar was).
Ik heb er spijt van dat ik ze niet meeverhuisd heb.

Ik ben nu aan het uitzien naar een deurbel als bvb. deze Honeywell Home.
Ik vrees dat 100dBA misschien toch iets van het goede teveel zal zijn (+ moet ik dan toch nog een aparte opbouw-beltransfo zien te vinden).

Wat denken jullie?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Als het nog luider moet dan misschien een Friesland 56-230? (ook in rood leverbaar)

If you want to succeed, double your failure rate.

de honywell home heb ik 1 gehad, dat ding ga je niet in huis hangen, die zijn voor zagerijen en andere plaatsen met veel herrie. elke 3 db is een verdubbeling van het geluid, 92db is al een heel eind. die honywell home is groot als een soepbord..

die grothe bel is er nog, 85DB doet die. https://www.dejaren30fabriek.nl/winkel/bellen/deurbel-conisch-zwart/

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb een keer een schakeling gemaakt die de radio uit zette als de telefoonbel ging, kon je de telefoonbel veel beter horen, was in een werkplaats.

Turbokeu

Golden Member

Op 20 mei 2021 22:39:55 schreef testman:
de honywell home heb ik 1 gehad, dat ding ga je niet in huis hangen, die zijn voor zagerijen en andere plaatsen met veel herrie. elke 3 db is een verdubbeling van het geluid, 92db is al een heel eind. die honywell home is groot als een soepbord..

Deze zal het dus niet worden...(geen zin om in het ziekenhuis te belanden wegens een hartaanval :S )

Ik kan natuurlijk de Honeywell Home buiten aan de voorgevel bevestigen zodat de bel overal binnen én buiten tot achter in de tuin te horen is maar ik denk niet dat de buren er blij mee zouden zijn. :D
Zonder rekening te houden met de potentiële aanbellers die zeer zeker niet de herrie van een 100dB-bel net boven het hoofd verwachten... >:)

die grothe bel is er nog, 85DB doet die. https://www.dejaren30fabriek.nl/winkel/bellen/deurbel-conisch-zwart/

Het plaatje in mijn vorige reactie is geleend van exact dezelfde webpagina als deze die je aanhaalt in je link.
Ik herinner me het merk niet meer maar ik schat dat de oude bel in Dilbeek ergens uit de jaren 50-60 of zelfs vroeger afkomstig is.

De pas aangekochte Honeywell E2630N doet 82dB en is dus niet echt luid genoeg.
De Grothe 175074 THPG doet 85dB, dus theoretisch 2x luider.

Ik ga nog een laatste test uitvoeren, de E2630N heeft namelijk ook een voedingsaansluiting voor een deuropener of externe bel (via aparte drukknop).
Aansluitingen E2630N:
1-2: 230VAC
3-4: belknop
3-5: 8VAC (aansluiting voor deuropener/externe bel via aparte drukknop)

Als ik mijn oude Friedland D902 als tweede bel aansluit tussen 4 en 5 zal deze in parallel komen te staan met de interne bel en zullen ze samen hopelijk genoeg herrie teweegbrengen.
Er zullen dan wel 2 deurbellen naast elkaar in de hall tegen het plafond komen te hangen.

Indien dit nog niet voldoet zal het waarschijnlijk de Grothe worden met een opbouw beltransformator (12VAC/1A).
Wordt vervolgd.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb ooit eens een flitslicht gemonteerd op een bel.
Dat was wel een belsignaal van de toen nog PTT., in een lawaaierige fabriek.
Werkte fantastisch, zelfs met de ogen dicht merkte het flitsje op.
Ik neem aan dat er voor dove mensen ook zoiets bestaat, ideeetje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

In plaats van op 1 plek flink herrie te maken likt me een 2e bel op een strategische plek een stuk praktischer.

Turbokeu

Golden Member

@Toeternietoe:
Afhankelijk van de plaats waar we tijdens het aanbellen vertoeven moeten we dan wel meerdere flitslichten op verschillende strategische plekken installeren.

@Sine:
Dat zal waarschijnlijk de latere(*) ultieme oplossing worden met een draadloze (en draagbare) deurbel op batterijen/accu die we dan volgens de plaats waar we vertoeven (terras, tuin, bij de buurvrouw) op een geschikte plek leggen of gewoon meenemen.
De draadloze zenderbelknop moet ik dan wel hacken om deze parallel met de bestaande belknop te kunnen schakelen.
Ik wens de bestaande belknop aan de voordeur niet te vervangen (is een bronzen leeuwenkop met de belknop in zijn muil en die perfect bij de stijl van onze woning past).
Voor het ogenblik is het de bedoeling de bel overal binnenshuis te kunnen horen (al teveel pakjes gemist wegens zogezegd 'niet thuis').

Mijn jongste zoon heeft zijn huis volledig zelf gedomotizeerd (op basis van KNX-systeem).
De deurbel is uitgerust met een camera en als er aangebeld wordt rinkelt zijn smartphone en ziet/hoort hij de aanbeller in 'live', zelfs vanop het werk of in het buitenland.
Het huis is omringd met een paar bewakingscamera's die hij kan bekijken via zijn smartphone waaronder één camera in de garage.
Als de postbode of een koerierdienst met een pakje bij afwezigheid aanbelt kan hij gewoon live praten, de garagedeur op afstand openen en deze weer sluiten nadat hij via de camera gezien heeft dat het pakje netjes in de garage gedeponeerd werdt.
Dat werkt natuurlijk enkel op voorwaarde dat je je smartphone continu 'op zak'/in direct bereik hebt (is schijnbaar 'aangeboren' bij de actuele jongeren).
Mijn smartphone heb ik quasi nooit op zak, op het werk meestal op mijn bureel, in de auto op het dashboard (mobiele hotspot voor de auto-GPS), thuis ergens in de woonkamer/keuken/knutselhok en zeer zeker al niet in de slaapkamer (ik heb dan ook meestal 'gemiste oproepen').

(*) Later omdat ik een waslijst van verschillende A4'tjes heb met werken/klussen die uitgevoerd moeten worden en dringender zijn.
Ik zit naar mijn gevoel actueel al véél te véél achter mijn laptop om continu de juiste/geschikte winkel/leverancier/webshop te vinden voor de keuze van de benodigde materialen/toestellen/onderdelen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Ik heb mijn oude Friedland D902 ter test als tweede bel aangesloten op de Honeywell E2630N (tussen 4 & 5).
Ze trilt wel als er aangebeld wordt maar 'belt' niet.
Oorspronkelijk is deze voorzien voor gebruik met twee D-monocellen.

Werkt zo'n bel dan alleen op DC? (ik dacht dat ze zowel op DC als AC werkten)

Zal er eens een 1N4004 of zoiets tussensteken...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"