Denver-36 FM/DAB/DAB+ radio stopt na 2 min.

vergeten

Golden Member

Mijn Slaapkamer radio Denver-36 (uit 2016) stopt ±2 min na inschakelen.
Als ik de Netadapter uit de WCD trek en er weer terug steek, speelt hij na inschakelen weer ±2 minuten.
De Netadapter 7,5v 1,5A blijft keurig 7,5 volt leveren tijdens het spelen en na uitvallen.

Schema natuurlijk niet te vinden, er zit een tuner en een kleine versterker in ter grootte van een flink luciferdoosje bestuckt met SMD.
Verder is de (klank)kast helemaal leeg!

Wie heeft een tip waar te beginnen? (behalve afvoeren) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Kan je hem op batterijen proberen?

Staan er condensatoren bol?

Blijft hij langer spelen na een paar uur in de koelkast?

Blijft hij langer spelen met een haardroger op de print?

Adapter kan je ook verwarmen of afkoelen.

In stilte op de aux stand geeft hetzelfde ?

vergeten

Golden Member

Gevoed met een lineaire labvoeding via het batterijvak blijft hij onverstoord spelen.

Dus toch de adapter die het probleem is, ik heb de voedingsspanning nog gemonitord en die bleef wel goed, vreemd.
Adapter wordt niet warm, stond wel 24/7 onder spanning, al jaren.

De adapter is van het "indrukwekkende" :) merk:
Dong Guan City Yee Fu, ELEKTRONIC ENTERPRISES Co.,LTD
Model: YF0751500K9-GS

Wat de radio betreft wordt het een kort topic :), de adapter ga ik eens nader onderzoeken.
Na een snelle blik zie ik geen bolle elcootjes.

De 8 poot switcher is een:
8105
1561
Met een soort gebogen hoorntje als logo met de punt naar links.

De uitgangselco 1000µF/10 volt, waar 7,6v DC op staat is nog 851µF de ESR bij 100kHz is: 0,03 Ω
Er is bezuinigd op elco's er was ruimte (niet bestuckte plekken) dus 330µF 16v erbij geplaats.

De 2 hoogspanningselco's parallel van 10µF/400v samen 20µF, ook gemeten.
Een    is 9,5µF en heeft een ESR bij 100Hz van 6,3 Ω
Andere is 9 µF en heeft een ESR bij 100Hz van 6,7 Ω

Dan zit er nog een ander (start)elcootje in: 47µF/16v
Zijn capaciteit is nog 43µF ESR bij 100Khz 0,28 Ω
Omdat hij goed start laat ik die zitten.

Kijken of hij het weer goed gaat doen nu met wat meer uitgangscapaciteit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

De 1000u elco en 47u elco waren er op basis van deze meetwaarden bij mij al uitgevlogen en de 10u elco's misschien. De kleine 47u elco is niet persé alleen maar een startelco.

Aangezien hij op een labvoeding gewoon werkt, lijkt me wel dat je het in die hoek moet zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 9 mei 2021 22:25:25 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met het meten van de netadapter weet je wel de spanning maar niet de rimpel. Waarschijnlijk is dat het, voeding niet "schoon" genoeg.

vergeten

Golden Member

Hij is toch weer uitgevallen na onbepaalde tijd spelen.
Hij speelt nu wel veel langer dan de 2 minuten van bij de start van dit topic.

Op deze foto ontbreekt C6 47µF nog.
Ben er ook nog niet achter wie de fabrikant is van de switcher, voor een datasheet.
De 1551 is vermoedelijk een datumcode, 2015 week 51.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 9 mei 2021 23:39:03 (14%)

het moeten niet altijd de condenstoren zijn.

Ook schakeldiodes kunnen, zeker als ze wat warm worden, zich lui gaan gedragen. De voeding gaat dan veel meer RF rommel rondstrooien, waar de radio dan ongemakkelijk van wordt.

aangezien het na enige minuten is, verdenk ik zoiets. ( bvb opwarmende diode die begint rond te stralen, of een andere halfgeleider..). Condensatoren gedragen zich net wat beter eens de voeding is opgewarmd.

vergeten

Golden Member

Op 9 mei 2021 23:27:18 schreef kris van damme:
Ook schakeldiodes kunnen, zeker als ze wat warm worden, zich lui gaan gedragen. De voeding gaat dan veel meer RF rommel rondstrooien, waar de radio dan ongemakkelijk van wordt.

Op 9 mei 2021 22:49:22 schreef plankgas:
Met het meten van de netadapter weet je wel de spanning maar niet de rimpel. Waarschijnlijk is dat het, voeding niet "schoon" genoeg.

Ik ga binnenkort met de scope op de uitgang kijken.
Iemand een idee wie de fabrikant is van de switcher, voor een datasheet.

Semtexx

Golden Member

Het is wel een chinaknaller van de zuiverste soort.
"Power consumption" van 16W, en een adapter van 7,5V, 1500 mA moet dat leveren?

Is het niet eenvoudiger om bij de kringloop een andere netvoeding te kopen, ook al is 7,5 niet de meest gangbare waarde? Meestal liggen die bakken aardig vol ermee.

De netvoeding is eenvoudig van opzet, maar als iets in het grijze gebied van "niet helemaal stuk" zit, kan je soms nog aardig zoeken.

vergeten

Golden Member

Update:

De reparatie van het voedinkje is niet gelukt.
Bij de kringloop vond ik voor € 1 een vervangend exemplaar van 9v 2,5 ampere daar speelt hij prima op met in de radio ingebouwde serie diodes 2x 1n4007 om de spanning meer richting 7,5 volt te krijgen. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 16 juli 2021 11:57:44 (31%)