beginnen met arduino, welke dingen ervoor aanschaffen in china?

bprosman

Golden Member

ik bedoelde de PI meer als entertainment systeem, en mag nooit een onderdeel worden van de werking van het voertuig, zo hebben de autofabrikanten M$ buiten de deur gehouden, omdat ze niet wilde herstarten op de vluchtstrook

//Offtopic, niet alleen Microsoft, ECU's hebben nog steeds dedicated processors.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 9 mei 2021 15:23:03 schreef eSe:
Je gaat toch geen 32/64 bits computer in een wasmachine/microwave/toaster stoppen. Of om je gordijntjes open en dicht te schuiven?

Voor een hobby-projectje? Dan moet je optimaliseren op ontwikkeltijd. Als je bekend bent met de programmeeromgeving, kan het een prima plan zijn om de gordijnen te regelen met een orange pi.

Ook voor de wasmachine/microwave/toaster kan het zijn dat de bekendheid met een 32-bit microcontroller betekent dat dit de logische keuze is. Als je overweegt om "wifi" in je wasmachine/microwave/toaster te stoppen, dan is ESP8266 of EPS32 een logische keuze. Sure, je kan het op een arduino doen met een "wifi module", maar dan zit je met een ESP8266 naast je arduino en dan is het "maar dat kan de 8266 toch gewoon zelf" weer een argument.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 mei 2021 16:17:00 schreef rew:
[...]kan het een prima plan zijn om de gordijnen te regelen met een orange pi.

Toevallig schakel ik hier de lamellen via de PI met servo (16ch pwm), niet de PI naast de lamellen hangen maar gewoon 5m kabel erheen, maar dat kan met elk platform, dat moet ik Arduino wel nageven waar ze wel echte PWM poorten hebben en analoge poorten, bij de PI moet er altijd weer een chippie tussen.

Maar persoonlijk heb ik niets standalone draaien, en vereis die communicatie wel op de een of andere manier, ben braaf aan het wachten op een goedkope LAN > I/O, die esp32 schijnt het te kunnen.

Vroeger ook lopen spelen met de NRF24 op Arduino wat een ellende was dat, gaat niet werken met dikke muren, nou alles via netwerk, wel fijner zo :P

Alles met een knipoog ;-)
Lucky Luke

Golden Member

Op 8 mei 2021 21:49:05 schreef RvEldijk:
P.s. je moet gewoon root toegang aanzetten dat sudo is niets, gewoon onder root werken.

Whoa, dat valt onder de gevaarlijke adviezen...

Voor iets dat geheel niet aan internet hangt/gehangen wordt/kan: tsja, kan misschien, met fysieke toegang kun je toch al alles.

Maar, dan nog, 1 keertje sudo su aan het begin en je bent er ook.

Hang het wel aan internet - vraag dan geen advies aan mij maar aan iemand die het wel weet. (En waarschijnlijk wordt dat iets met SSH en sleutels - maar gelukkig vroeg brains iets over Arduino...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 9 mei 2021 17:19:29 schreef Lucky Luke:
[...]
Whoa, dat valt onder de gevaarlijke adviezen...

Is idd een lomp advies, maar op de testbank moet je gewoon root toegang hebben, voorbeeldje : ik werk veel met winscp dus je edit een bestand op een linux server met notepad++ en dat door winscp, zonder root toegang kun je dat bestand helemaal niet aanpassen, ook als je geen toegang hebt in het systeem heb je dat niet altijd 1-2-3 door, toch ook dat grapje dat je in audio groep moet zitten om iets te beluisteren.

Zodra je Linux beter gaat kennen kan dat sudo nog wel eens van pas komen, en ga je nadenken over de beveiliging, topic ging een beetje om een ontwikkel leer omgeving, geen commerciële bank servers, en idd diensten die naar het internet openstaan onder een andere gebruiker willen draaien dan root.

Alles met een knipoog ;-)

Op 9 mei 2021 17:19:29 schreef Lucky Luke:
[...]
Hang het wel aan internet - vraag dan geen advies aan mij maar aan iemand die het wel weet. (En waarschijnlijk wordt dat iets met SSH en sleutels - maar gelukkig vroeg brains iets over Arduino...)

Arduino - Kent geen encryptie
ESP - Ook geen encryptie
ESP32 - Wel encryptie maar nog in ontwikkeling
PI - Kun je gewoon een VPN server op draaien, en van de veiligste manieren op dit moment, ook zit je telefoon/tablet/notebook gelijk in je huisnetwerk.

Ik heb nog steeds een ESP bij een klant en stuurt via zijn openwifi dorp netwerk, login + ww clear text, en ow ja temp, nou staat die poort alleen open voor die klant, maar ze kunnen gewoon vrolijk inloggen op mijn https en zo binnenkomen op me Domoticz, beetje lomp allemaal, wel lekker :P

Alles met een knipoog ;-)
bprosman

Golden Member

Arduino - Kent geen encryptie

Waarom zou je encryptie nodig hebben bij een wasmachine besturing (als voorbeeld), of Bionische hand. ?
Of een LED'je encrypted laten knipperen.

Advies aan TS, leer eerst eens programmeren, maak eerst eens een werkend iets, en loop je tegen de limiet van een processor kun je nog altijd verder kijken.
Alle variabelen declareren als Varchar(255) (wat ik tegenwoordig vaak zie gebeuren, want we hebben toch geheugen genoeg, en anders nemen we een grotere) word ik niet warm van.

Ik kan honderden projecten bedenken waarbij je ook niet eens een Intranet verbinding nodig hebt.

Bovendien , om terug te komen , een "Bionische hand" , waarom zou die een wireless connectie nodig hebben ? hoogstens BT of een seriele interface om eens wat instellingen te doen of parameters uit te lezen.

Een "Bionische hand" die eerst 20...30 seconden moet booten 's-morgens lijkt me al helemaal niet handig.

login + ww clear text

Met een grote kans dat je dat login ID en password ergens anders ook nog eens gebruikt.

en idd diensten die naar het internet openstaan onder een andere gebruiker willen draaien dan root.

Bij ons op het werkt kennen mensen het root password niet eens, nog nog nooit nodig gehad, dat ligt in een "envelop in de kluis".
Als je TS dan iets wil leren, leer het hem dan goed.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 9 mei 2021 18:23:36 schreef bprosman:
[...]
Waarom zou je encryptie nodig hebben bij een wasmachine besturing (als voorbeeld), of Bionische hand. ?
Of een LED'je encrypted laten knipperen.

True,...hehe bij het NODO project hingen al die arduino's zonder iets aan het internet, als je wilde hoefde je alleen maar op de poort te scannen meen 6636 ofzo, en dan kon je iemand een hele leuke dag bezorgen, maar daarom misschien ? En ook die NODO had ik toen via een wifi open dorps internet, hadden we een cloud oplossing in NL over het internet, als je dan net voor het slapen internet verloor, kon je niets meer uit zetten, ja handmatig stekkers trekken. :P

een "Bionische hand" , waarom zou die een wireless connectie nodig hebben ?

Voor de OTA functie (over-the-air updates) muwhehe :P

Alles met een knipoog ;-)

Op 9 mei 2021 15:40:25 schreef RvEldijk:
[...]

Nice idd,..beetje klein maar nice, ik weet niet of je al een CAN bus hebt, maar zo worden dingen wel heel simpel, anders wel overal sensors maken, ik gebruik PI's niet voor realtime metingen, weet dat Arduino er erg goed in is PI zou het ook moeten kunnen, maar zo zijn er al oplossingen met de CAN bus en tablets/PI's,

LOOOOOOOOOOOOOOL... CANbus op een golf 2 diesel uit 1988.
daar zit zelf niks van electronica in, alles is nog analoog. (benzine en temperatuur meters zijn nog bimetaaltjes die uitzetten door stroom die loopt).
ik heb dat hele ding gebouwd zonder maar 1 ding aan te passen aan de auto. in principe trek je die tellerunit eruit, steek je die in een andere golf en werkt 1:1.

volgende editie wordt een namaak digifizz, maar de echte digifizz werkt met een eigen kabelboom en enkel in de GTI motoren.
een gewone carbu benzine of diesel kunnen dat niet draaien. nogthans met 1 of 2 arduinos is dat volledig te maken.
https://external-preview.redd.it/gA0g58fF70DOrdeFBdEg7JsW1PLvpwNfe7wDl…

ze vragen 1000-1500€ voor zo een niet getest/niet werkend dashboard

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

@RvEldijk. Ik heb besloten om jouw de rest van mijn leven te negeren. Je bent echt verschrikkelijk naief, en je denkt echt dat als het voor jouw makkelijk is dat het dan ook simpel is. Dat is gewoon verschrikkelijk dom.

Hehe de instructies zijn op het internet te vinden en WTF usb stick ? MOET een SD kaartje zijn,

Wat ben jij simpel zeg. Nee natuurlijk een USB stick. De sd kaart is enkel voor de eigen software dat jedat niet weet. Maar wou ook bestanden kunnen overzetten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 mei 2021 18:58:25 schreef fcapri:
[...]

LOOOOOOOOOOOOOOL... CANbus op een golf 2 diesel uit 1988.
daar zit zelf niks van electronica in, alles is nog analoog. (benzine en temperatuur meters zijn nog bimetaaltjes die uitzetten door stroom die loopt).

Hehe kon zijn, maar idd leuk op te lossen met arduino's dan, gewoon achterlijk wat ze voor dingen vragen, en zo kun je de hele auto volbouwen met controllers, al leuk spul op de markt, leuke hobby :P

@RvEldijk. Ik heb besloten om jouw de rest van mijn leven te negeren.

Het kan zijn dat we in de toekomst buren zijn, ik naast jou of andersom en dan lijkt me dit standpunt niet lekker werkbaar, tot die tijd lijkt me het een prima standpunt, en doe je ook mij een plezier :P

Alles met een knipoog ;-)
marcob

Golden Member

en we vinden het gek dat de topic starter niet meer reageert. 8)7 :?

Wat begint met een vraag over Arduino, eindig in een discussie over 'wie de langste Linux' heeft. :+ :+
Dit gebeurt regelmatig, topic's die helemaal uit de bocht vliegen. En niet zelden wordt de starter terloops ook nog belachelijk gemaakt.

Als dit in vergelijking een schilders forum was. De vraag, welke verf ik het beste kan gebruiken om mijn huis roze te schilderen, zou dan eindigen in een discussie welke spuitrobot het beste is om seriematig auto's te spuiten. ;)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 9 mei 2021 19:00:04 schreef benleentje:

[...] Nee natuurlijk een USB stick.

Raspberry pi 4 kan tegewnoordig van uSB-harddisk of USB-stick booten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 mei 2021 19:55:13 schreef marcob:
en we vinden het gek dat de topic starter niet meer reageert. 8)7 :?

Ts heeft alleen topic gestart en verder helemaal niet meer gereageerd, kan gewoon druk zijn heeft die wat te lezen, kan die ook negeren, en wellicht opnieuw gerichtere vraag stellen, maar dan ventileren we onze mening over diversen platformen en mogelijkheden nog allemaal redelijk on-topic als experimenteer/ontwikkel platform voor de TS en dan is het ook weer niet goed :P

Raspberry pi 4 kan tegewnoordig van uSB-harddisk of USB-stick booten.

Thx zal ik ook eens gaan proberen, eerst was het altijd met SD, later met EmmC moest SD er juist weer uit, maar mss dan ook bij de OPI vanaf een stickie booten :P

Alles met een knipoog ;-)

ik draai bij geenenkele op SD.
de sd kaart zit er bij mij in voor compatibiliteit tussen de modellen.
bij mij leest die zijn drivers in, mount de HDD, en start dan zijn linux.
op de SD kaart staat enkel die fat 32 partitie, de rest is weg.
ik gebruik de SD dus eigenlijk als linux. dacht zelf dat op mijn webservers, de /BOOT zelf unmount en remounted wordt als read only.

ik bouw mijn rpi4 dan ook niet om dat die op HDD boot (SSD eigenlijk)

Op 9 mei 2021 19:00:04 schreef benleentje:
Nee natuurlijk een USB stick. De sd kaart is enkel voor de eigen software dat jedat niet weet. Maar wou ook bestanden kunnen overzetten

deze laatste snap ik niet? je wou bestanden over zetten, SD kaart voor eigen software???
voor linux maakt het niet uit of het een SD kaart, USB stick, HDD, SDD, CDROM,... is waar je os op staat
je mount je / (root partitie) naar die drive, en dat is dan je systeem disk.
met SD zit je dan met 4GB-8GB-16GB-32GB...
met HDD, tja, TERABYTES.
met USB sticks, gelijkaardig als SD.

er is ook geen beperking dat afhankelijk is van je gebruikte hardware. je kan met gelijk welkde opslagmedia, ook alles doen wat je met een andere kant. dezelfde bestanden enzo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 mei 2021 20:29:30 schreef RvEldijk:

Ts heeft alleen topic gestart en verder helemaal niet meer gereageerd, kan gewoon druk zijn heeft die wat te lezen, kan die ook negeren, en wellicht opnieuw gerichtere vraag stellen, maar dan ventileren we onze mening over diversen platformen en mogelijkheden nog allemaal redelijk on-topic als experimenteer/ontwikkel platform voor de TS en dan is het ook weer niet goed :P

Over platformen praten tegen iemand die weinig of niets afweet van controllers lijkt mij totaal offtopic, eerder topickapen :p
Wat denk je zelf? wat heeft de TS hier nu aan? ik heb zelf al enkele keren moeten slikken van wat er hier al geschreven staat maar ik ben al wat ouder misschien is het daardoor.

LDmicro user.
Kruimel

Golden Member

Daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Een beetje off-topic vind ik gewoonlijk niet echt een probleem, het is immers een forum en de TS heeft ook geen vernauwing van de keuze gegeven. De herdefinitie van al dat RPi geklets naar ontopic gaat me wel te ver. Leuk dat je er een mening over hebt, maar het is niet in het bijzonder relevant voor het onderwerp.

de link ligt heel nauw.
eens ze met 3D printen bezig zijn, zal een raspberry met octopi er ook snel bijkomen. en dan is het toch handig als je van beide systemen al wat kent.
bepaalde zware taken ga je dan via rpi doen, de kleinere lichte (en ook compacte) zal dan snel met een arduino of PIC gebeuren.

in het starttopic werd al gevraagd wat ze allemaal direct kunnen bestellen, en daar kwam op het eerste blad al snel reactie op.
koop wat basis spul en leer eerst de basis programmeren. en koop niet teveel nu want alles wat na 1juli hier nog aankomt, word toch al bekeken voor BTW bijbetaling. ik zou pas wachten met grote bestellingen, tot dat BTW gedoe wat ingeburgerd is bij de post/aliexpress.

dus als TS die raad wat gevolgd heeft, zijn er een paar arduino's vanuit china onderweg

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 9 mei 2021 21:57:37 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Amai, Ik reageer 2 dagen niet omdat ik helaas ook van alles te doen heb (geen leuke dingen helaas behalve proberen af en toe een beetje te ontspannen met mooie weer van alles) en het begint een behoorlijke felle discussie te worden over voordeel pi en arduino, 8 bitter tegenover 32bit en wat dan al niet meer. En het begon voor mij als een eenvoudige vraag over arduino.
Ik snap eigenlijk niet hoe dit is ontstaan. Het begint heel rustig met vele goede tips en adviezen en duidelijke uitleg waar ik veel aan heb. maar op gegeven moment wordt het wel een beetje een "felle discussie" Ik ben trouwens niet "boos" of zo iets hoor maar ik kan me af en toe wel verbazen hierover want gebeurd wel eens vaker in topics hier :+
En ik raak niet zo snel in paniek zoals MGP op pagina 2 zegt, ik ken de mensen op het forum hier al langer dan vandaag :P
trouwens, ik ben niet altijd online maar ik zal jullie niet vergeten hoor ;)

ja, men heeft gelijk dat ik regelmatig projecten op pak en dan niet verder geraak. Dan heeft zijn reden en ik ben er persoonlijk ook gefrustreerd van dat het gebeurd. Maar dat is helaas eenmaal mijn leven hoe die de laatste jaren gaan. Ik zou ook graag anders willen en doe mijn best om dingen te veranderen daarin. Maar moet ik daarom helemaal de handdoek in de ring gooien? Nee, dat denk ik niet.
Maar ontopic.
Heleen en ik wilde het bionische hand project inderdaad al veel eerder opstarten. Maar helaas lukte het niet omdat ze zoveel werk had. Er viel collega uit en de vervangers ook maar nu is het eindelijk wat minder druk en heeft ze een vaste dag vrij. Dus willen we dit project weer oppakken.
Nu hebben we minimaal 2 maandelijks een vaste dag dat we er aan gaan werken.
We hebben iets nodig om naar uit te kijken, om naar toe te werken om het in deze moeilijke tijd van corona vol te houden. Bijna alles valt weg van sociale activiteiten zoals sport, samen dingen doen met vrienden (is lastig) festivalbezoeken, makerspace etc
Dus deze keer gaat het er wel van komen dat we er mee gaan bezig zijn.
Voor duidelijkheid, we willen geen prothese hand ontwikkelen. Hij gaat ook niet gebruikt worden voor echt gebruik. We willen beide meer kennis opdoen van diverse dingen waar we interesse in hebben zoals 3d tekenen, 3d printen en alles wat daar bij komt kijken zoals afstellen, software. En dit lijkt ons gewoon tof project omdat we beide in de onderwerpen geintresseerd zijn. We wisselen kennis uit zoals bv ik leer Heleen solderen (is op haar opleiding niet gebeurd en weggevallen) En Heleen leert mij weer meer over protheses, ortheses en mechanica. Dat is gewoon erg tof om te gaan doen en om uit te kijken om samen op vaste dagen dingen te doen.
Blijkt het dat we zoveel kennis hebben opgedaan met dit project en plezier hebben gehad dat we verder willen kijken of we het bestaande ontwerp of een ander ontwerp willen aanpassen of verbeteren dan kijken we wel verder of arduino de geschikte aansturing is.

Waarom arduino, heel simpel.
Het project wat we als basis nemen gebruikt nu eenmaal arduino en geen raspi. En dus willen we beide daar ook meer over weten.
Ik zou het af en toe misschien ook willen gebruiken voor eenvoudige dingen waarbij ik voornamelijk bestaande projecten zal bouwen en evt aanpassen. bv eenvoudige stappen motor aansturen of een servo. Samen met mijn broer iets maken voor zijn modelspoor zoals een sein of een slagboom die dicht gaat als de trein eraan komt Er zal daar vast zeer veel over te vinden zijn en we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Waarom zou ik daar een raspi gebruiken als een 8bitter ook prima werkt? Met een 8bitter zijn we ook tot aan de maan geraakt (alhoewel daar de meningen nog over verdeelt zijn of we daar echt wel zijn geraakt maar dat is een hele andere discussie :P )
Er is online al zo'n levendige community rondom arduino en zoveel projecten. En een vriendengroep vanuit het fablab en makerspace waar ik later als we weer bij een komen kan leren.
Het is dan is het handig dat je een beetje begrijpt wat die code is die je in sketch opent ;) Maar ik ga niet zwaar verdiepen in alle mogelijkheden van programmeren. Dat is ook uiteindelijk de hele filosofie van arduino. Je kunt zelf zover gaan als je wilt maar je kunt er ook snel mee beginnen zonder zeer veel kennis van programmeren te hebben en spelerderwijs leren.
Ik heb geen zin om allerlei ingewikkelde dingen te programmeren met een snelle pi.
Zoals al gezegd, je probeert gereedschap wat denkt wat past bij wat je wilt gaan doen.
ivm chinese arduino Ik heb geen moeite om een beetje te moeten "prutsen" voordat het aan de gang krijg. Mocht het niet lukken in de tijd die ik wil besteden dan kan ik alsnog een originele kopen.
Qua io poorten, ik weet nog niet hoeveel ik er nodig ga hebben maar er komt 1 of 2 sensors aan en 3 servos. Dus ik ga geen 80 io poorten zoals in de STM32F103C8T6 nodig hebben vermoed ik ;)
Maar wel een interessante optie. Ik ga de linken erover op gemak doorlezen maar als ik goed begrijp is kort gezegd de blue pill een snellere arduino of arduino variant dan een nano of mini?
En geldt dat hetzelfde voor een ESP8266 Wemos D1 mini pro
Welke variant zou ik dan nemen mocht ik die eentje willen bestellen? Ik vind er diverse varianten als ik eens zoek op ali. https://www.aliexpress.com/item/32651747570.html?spm=a2g0o.productlist…
Flipflop maakt wel een hele goede opmerking met real-time OS
Wat er moet gebeuren is eigenlijk vrij basis. Even simpel gezegd, Sensor zegt tegen aansturing, ik wil dat je deze servo's bedient zodat de hand open gaat. Of dicht. of er moet alleen 1 servo werken en niet allemaal. Veel meer moet er in eerste instantie niet gebeuren. En je wilt dat het vrijwel onmiddellijk gebeurd. Niet dat de aansturing denkt, ik ben eigenwijs en ik ben een raspi en doe in een andere volgorde je commando's. En dat is toch een wat een realtime os doet? Precies in volgorde de instructie's volgen?
@Roland van Leusden
Begrijp ik goed dat dit een extentie bordje is waarbij ik met weinig io poorten een hoop servo's kan aansturen? dat kan inderdaad handig zijn.
@kruimel. Die atiny85 is wel lekker klein vooral het klein moet. Is er evt ook een mogelijkheid om de 2 poorten wel te gebruiken en de itany pic los te programmeren met een losse programmer of arduino ipv onboard om zo deze poorten vrij te maken?

Ik snap prima dat je met moderne processors 32bit zoals pi een hoop leuke dingen kan doen. Ik schrik ook niet van een linux installatie maar als het dan op codes inkloppen in terminal aankomt loop ik meestal vast bij linux |:(

Die nieuwe raspi pico ziet daarin tegen ook interessant uit. Maar die bestaat nog maar net en dus nog niet veel projecten. En ik zou in begin vooral moeten hebben van ander bestaande projecten om te leren. ik ben wel benieuwd naar de ontwikkeling ervan. 4,50 mits leverbaar is natuurlijk niet duur.

De reden om nu een aantal dingen te bestellen is dat straks de prijs toch een stuk hoger zal zijn met btw, duurdere verzendkosten vanuit europa. ja, ik moet op mijn budget letten maar als ik nu dingen kan bestellen voor 3 euro en straks kosten die bijna dubbele is toch te overwegen om nog enkele dingen te bestellen voor het te laat is zoals een hbrug voor stappenmotor aansturing, enkele andere dingen, een atiny voor een mini projectje en evt een wemos espboardje.
Ik bedacht me dat ik toch nog ergens een arduino nano moet hebben liggen omdat ik die al eens besteld had dus eerst even zoeken erna
Update.
Blijkbaar nog wat antwoorden langs elkaar heengegaan terwijl ik dit typte.
Voor duidelijkheid, het is niet dat ik me niet wil verdiepen in de mogelijkheden van raspi maar dat zal voor later zijn. De 3d printer komt er nog aan, ik kon betaalbaar een ender 3 pro overnemen van een vriend van makerspace die ondertussen andere printers heeft.
Ik heb de arduino's nog niet besteld, helaas niet van gekomen vandaag maar met gecombineerde zending op AliExpress zouden ze er rond begin juni moeten zijn dus nog op tijd.

En geldt dat hetzelfde voor een ESP8266 Wemos D1 mini pro
Welke variant zou ik dan nemen mocht ik die eentje willen bestellen?

Je hebt ook NodeMCU v3 een ESP8266 12-E chip ofzo, met alles aan boord betaal je iets meer voor, voordeel is wel dat je er een baseplate voor hebt, vind ik persoonlijk wat fijner. Je hebt ook deze in een ESP32 variant, meer toekomstbestendig, ik gebruik die ESP32 nu met ESPEasy, maar nog geen base plate kunnen vinden, wacht op betere firmware wat deze chip beter gaat benutten.

Als je een losse chip koopt moet er bij een ESP best veel aangesloten worden om hem stabiel te krijgen, dat doen die bordjes incl USB voor je, veel makkelijker te programmeren etc, je moet het jezelf ook gemakkelijk maken :P

Afbeelding ESP8266 NodeMCU v3 + base plate

https://static.cytron.io/image/cache/catalog/products/BB-NMCU-BASE/BB-NMCU-BASE(5)-800x800.jpg

wordt het wel een beetje een "felle discussie"

Hehe valt erg mee, is een dunne lijn tussen een gezonde discussie en...

Alles met een knipoog ;-)
bprosman

Golden Member

ja, men heeft gelijk dat ik regelmatig projecten op pak en dan niet verder geraak. Dan heeft zijn reden en ik ben er persoonlijk ook gefrustreerd van dat het gebeurd. Maar dat is helaas eenmaal mijn leven hoe die de laatste jaren gaan. Ik zou ook graag anders willen en doe mijn best om dingen te veranderen daarin. Maar moet ik daarom helemaal de handdoek in de ring gooien? Nee, dat denk ik niet.

Daar ben je niet de enige in hoor :)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben zeker niet tegen een discussie maar begon wel even iets van, wow dit is veel informatie in korte tijd te krijgen.
Ik zal ook eens naar nodemcu oplossing kijken.
@bpbrosman, gelukkig ben ik dus niet de enige, fijn om te horen. Bij mij is het vaak door bv gebrek kennis, niet de juiste onderdelen en online moeten bestellen met minimum bedrag bij iets als farnell, "shit" op privé vlak dat er altijd lijkt tussen te komen en meer. Een filmscenarist kan het soms niet bedenken, zo absurd wat ik mee maak.
Vandaag bv was ik bij mama en op een of andere manier was er een duif door de schoorsteen naar binnen geraakt. Gelukkig wordt die open haard niet meer gebruikt. Maar wel de huiskamer vool rommel. Heb je dat opgeruimd dan in de middag precies weer een. Hoe is het mogelijk. Nog nooit gehad en nu ineens 2x opeen dag. Toen wilde we in de middag naar buiten gaan en wilde het slot niet meer open gaan van de deur naar buiten.sleutel draait door van ene op andere minuut. Ik ging naar buiten, dacht, ik vergeet iets en kom naar binnen. Draai deur uit automatisme op slot en toen wilde niet meer open. Morgen kunnen we pas bellen voor de sleutel maker. Vandaag blijf ik maar logeren bij mama.

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 9 mei 2021 23:51:22 (40%)

@Roland van Leusden
Begrijp ik goed dat dit een extentie bordje is waarbij ik met weinig io poorten een hoop servo's kan aansturen? dat kan inderdaad handig zijn

Dat begrijp je helemaal goed, met 2 I/O pinnen kun je 16 servo's besturen. Ik heb deze zelf ook in een aantal kunst projecten verwerkt.

Complete guide to PCA9685 16 channel Servo controller for Arduino with code V1

https://www.youtube.com/watch?v=y8X9X10Tn1k

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 9 mei 2021 23:07:19 schreef brains:
Ik snap eigenlijk niet hoe dit is ontstaan.

Misschien zou het in het vervolg wel goed zijn als je de vraag stelt wanneer je tijd hebt om uw topic op te volgen en in goede banen te leiden.

LDmicro user.
Kruimel

Golden Member

+1

Van de Digispark kan je alle 6 aansluitingen gebruiken, maar er zitten weerstanden, zenerdiodes en een LED aan die afhankelijk van waar je ze voor gebruikt in de weg kunnen zitten:

Mijn advies zou zijn om zonder voorkennis gewoon een handvol Arduino Nano's te kopen en die overal te gebruiken. Ze zijn niet snel te groot, erg goedkoop en je kunt ze redelijk universeel gebruiken. Ik denk dat als je allemaal andere dingen erbij gaat bedenken je uiteindelijk gaat ontdekken dat je toch geen zin hebt om uit te zoeken hoe je ze moet programmeren. Ter referentie: ik heb hier 5x meer meer Digisparks dan ik ooit heb geprogrammeerd.