Paneelmeters datumcode.

Thevel

Golden Member

Ik heb 2 paneelmeters gekregen, iemand heeft de schaal aangepast maar ze zijn identiek.
Beide meters meten 77,5Ω, hebben een volle uitslag bij 185mV, er loopt dan 2,4mA stroom.

Beide datumcodes zijn totaal verschillend, ik kan er geen ei van bakken.. :)
Iemand?

1963 zit goed in de richting iig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Waar haal je dat vandaan?

rob040

Golden Member

1962 of 1972 week 44
1966 of 1976 week 32

Die 6 cijfers er achter is het serienummer.

dan is het 1962 en 1966, gezien het oplopende serienummer rechts is dat de oudste..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zou gelijk hebben dat je de volgorde kan achterhalen aan de serienummers en dan 66-72 kon concluderen als de datumcode en serienummers niet hoogste-hoort-bij-hoogste zouden zijn. Maar het kan nu toch net zo goed 72-76 zijn? (of zelfs 62-76).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Wachten op @Maartenbakker....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

De meters zijn best wel groot, zo'n 9x9cm.
Jammer dat ik geen 3e exemplaar heb want dan had ik een mooie klok kunnen bouwen...

maartenbakker

Golden Member

1962 is onmogelijk gezien de 12NC, dus dat zou eerder 1972 wezen. Mogelijk 1972 en 1976 dus of misschien wel 1964 en 1966, als ze in 1964 al 12NC's gebruikten en de datumnotitie tussen 1964 en 1966 veranderd is zoals bij sommige andere artikelen. Ik hoop ze morgen (later vandaag) even naast wat andere datumcodes te leggen, want ik ben uit mijn hoofd niet helemaal zeker van de manier waarop meters genummerd zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Het label staat vrij vol met nummers waarom dan niet gewoon een volledige datum? Ruimte was blijkbaar het probleem niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Op 9 mei 2021 17:15:40 schreef benleentje:
Het label staat vrij vol met nummers waarom dan niet gewoon een volledige datum? Ruimte was blijkbaar het probleem niet.

Dat vraag ik me ook wel eens af.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan... :)

maartenbakker

Golden Member

3 cijfers zijn makkelijker dan 8, kennelijk ;-)

Ik heb helaas geen uitsluitsel over de volgorde, alle pre-1965 datumcodes die ik ken kun je op beide manieren lezen maar wel het meest waarschijnlijk als YWW. De overschakeling tussen oude codenummers en 12NC's ligt mogelijk rond 1965/1966 voor deze meters. Dat maakt 1972 week 44 respectievelijk 1976 week 32 het meest waarschijnlijk als de rest van het serienummer op volgorde is uitgegeven. Als het niet op volgorde is uitgegeven zou 1976 eventueel nog 1966 kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Thevel,

begrijp ik, dat ik je hier mee blij kan maken?

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
rob040

Golden Member

Op 10 mei 2021 14:02:29 schreef maartenbakker:
Als het niet op volgorde is uitgegeven zou 1976 eventueel nog 1966 kunnen zijn.

Nee, ze zijn of beide uit de jaren '60 of beide uit de jaren '70.
Het serienummer liep door. Uniekheid bestond uit datum stempel en serienummer.
Van oorsprong zijn het al meters uit de jaren '50. Maar ook ik ben niet zeker of er in de jaren '70 nog productie liep.
In die jaren werden de opvolgers (grijs kunststof) geïntroduceerd.

maartenbakker

Golden Member

Dan zouden ze allebei uit de jaren '70 moeten zijn, zelfs al ging het om achterhaalde types. 1962 valt af omdat het invoeren van 12NC's toen nog niet zo ver was doorgedrongen. Misschien zelfs nog niet eens begonnen. Het vroegste aangetoonde gebruik dat ik kan vinden is 1963 en het meest waarschijnlijke omslagpunt voor meters lag rond 1965/1966.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 10 mei 2021 14:14:00 schreef NKHteB:
@ Thevel,

begrijp ik, dat ik je hier mee blij kan maken?

Als hij 9x9cm is kun je mij daar heel blij mee maken. :)

Sine

Moderator

Enige mogelijke probleem is dat de meter van NKHteB een weekijzer meter is.

@ Thevel,

hij is 9 x 9 cm. Ik heb er ook nog 1 met antieke wijzer.

Afwikkeling wel via email.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ik zal even kijken in de verzameling, de 9x9 metertjes vind ik niet zo interessant, de 15x15 meters zijn veel leuker.

expert in percussive maintenance
Thevel

Golden Member

Inmiddels mailcontact met @NKHteB gehad, hij stuurt de meters naar me toe.

Op 10 mei 2021 17:53:32 schreef NKHteB:
hij is 9 x 9 cm. Ik heb er ook nog 1 met antieke wijzer.[bijlage]

Als ik hem voor de seconden aanduiding gebruik is een antieke wijzer misschien wel leuk.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 10 mei 2021 21:44:16 (63%)