huisautomatisatie oftewel domotica

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoe kijken we hier aan tegen openhab? en het protocol mqtt dat er blijkbaar graag wordt bij gebruikt?

Mij lijkt openhab misschien niet meer helemaal bij de tijd, en java staat me toch al niet erg aan. En mqtt is bedoeld voor omgevingen met beperkte bandbreedte, toch niet optimaal voor binnen eenzelfde woning?

https://en.wikipedia.org/wiki/OpenHAB
https://en.wikipedia.org/wiki/MQTT

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Homeassistant nemen, Openhab is leuk maar zoals jezelf al aangeeft loopt het wat achter.
mqtt is ook niet bedoeld voor highspeed mass data, alhoewel in HA best wel snel gaat.

Voor zover ik weet is MQTT populair bij batterij-gevoede sensoren.

Die worden af en toe wakker, doen een meting, versturen die, en gaan dan zo snel mogenlijk weer de slaapstand in.

MQTT verzamelt die data dan en maakt het beschikbaar aan anderen, zodat ze ook naar de data kunnen kijken terwijl de sensor zelf aan het slapen is

idd Home Assistant is nu wel goed op weg.
Ik gebruik mqtt voor de onderlinge communicatie tussen, pc, ESP8266, Siemens plc, SmartPi,...
Werkt verrassend goed, zelden gemiste commando's.

Is ook gemaklijk om te debuggen via mqtt explorer bv

ASPA-tech.be
Blue Sky

Cableguy

Ik had nog nooit van Home Assistant gehoord maar hoe verhoudt het zich tot Domoticz? Ik zie geen Omnik omvormer en ik zie ook geen weersensors (433 Mhz) die ik met Domoticz wel kan instellen.

Waar rook is, is stroom
marcob

Golden Member

Ik ben ruim een half jaar geleden overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Ben nog steeds zeer tevreden, oogt wat professionaler.

Ik ben omgegaan omdat ik een aantal keren de mist in ben gegaan met een beta update van Domoticz. En je was toch min of meer verplicht om de beta van Domoticz te gebruiken, de stabile versie liep toch wat achter. Bij Home Assistant gebruik ik niet de beta versie, in de stabiele zit alles in.

Voordeel was voor mij de uitgebreide integratie van Tasomota en ESPHome. De meeste integraties vind ik net allemaal wat beter uitgewerkt dan binnen Domoticz, bijvoorbeeld die van Google Home en Nest.

Ik vond alleen de leer curve van Home Assistant is steiler dan Domoticz. Het vergt wat handmatige configuratie via yaml files. Maar dat heb je snel onder de knie en dan is het voordeel dat je zelf alles in de hand hebt.

Maar welke de 'beste' is helemaal persoonlijk, het is geen wedstrijd. Elk pakket heeft z'n voor en nadelen.

Trouwens MQTT gebruik ik voor de communicatie tussen HA en mijn devices.

Edit typo's dank bprosman :-)

2de EDIT: Zelf gebruik ik ook de cloud dienst van Nabu Casa (€5 per maand), Hiermee had ik de koppeling tussen Google Assistant en HA in 10 minuten werkend.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
bprosman

Golden Member

Homo Assistant.

Volgens mij geven die ook een krant uit :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb na wat huiswerk maken ook voor Home Assistant gekozen. Tot nu toe eigenlijk al alles wat ik wou integreren aan de praat gekregen:
- Zigbee schakelaars en aanwezigheidsdetectoren
- Vaillant ketel via ebuzzz adapter
- Toshiba airco met een ESP32 gebaseerd printje
- IP relaiskaart
- ZKteco badgecontrollers

Het meeste werkt via MQTT. Inderdaad een erg flexibel platform.

Blue Sky

Cableguy

@Peter112, marcob: duidelijk verhaal! ik ga daar ook serieus naar kijken. Bedankt voor de info.

Waar rook is, is stroom
rudig76

Golden Member

De vraag is volgens mij ook wel wat wil je gaan automatiseren?
Wil je zelf veel coderen of liever niet. Welke apparatuur wil je gaan aansturen etc?

Home assistent vond ik destijds te lastig om goed te configureren. Maar meer dan 5 lampen en 2 luchtvochtigheids meters heb ik niet. Met nodered ben ik heel blij.
Maar zoek goed uit wat je wil bereiken en wat dan goed past.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is natuurlijk een cruciaal punt, beste @rudig. Helaas heb ik er geen antwoord op, de vraag komt van een derde partij, een familielid; die is aan het verbouwen en wil dat er ooit eens domotica gaat komen in het herbouwde huis. Maar hij is nu nog in de fase van "mortel en stenen!" en heeft hooguit enkele vage ideetjes, zeker geen concreet beeld van wat het moet worden. Wel wil hij graag zoveel mogelijk bekabeld en dus zo weinig mogelijk wifi, en dat lijkt mij verdedigbaar, ofschoon duur.

Intussen heb ik, verdergaande op de aanbevelingen hierboven, eens gekeken naar Home Assistant, dat lijkt me toch teveel een gesloten zwarte doos die men maar heeft te installeren en te configureren, zonder zich te mogen of kunnen afvragen wat er gebeurt "onder de motorkap". En vermits we drie generaties ingenieurs zijn vinden we dat nu juist wel belangrijk, daarom blijf ik voorlopig inzetten op openhab.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

pardon https://github.com/home-assistant/core kun je elke regel code nalezen of je eigen code erbij maken.

Maar ik zit daar niet te wachten, home assistant is een karkas
ik heb de volgende integraties erop, allemaal open source.

HA
mqtt
mqtt2zigbee vor 15 zigbee devices
dsmr slimme meter plugin
timescaledb
rfxtrx
omnik pv
ajax alarm
weather plugin
monitoring synology
monitoring ubiquity
wifi stekkers, lampen
s7 plc gaat naar mqtt

de regering wil graag een google home speaker, ik vind dat teveel privacy steel.

Op 9 mei 2021 21:50:30 schreef Peter112:
de regering wil graag een google home speaker, ik vind dat teveel privacy steel.

ik heb momenteel de lampen van de zweedse winkel. die werken heel goed met de google home speaker, maar als ik ze dan aan de home assistant koppel lijkt de speaker er niet meer mee te werken? iemand een idee om stembesturing met HA te koppelen?

GMT+1

Op 9 mei 2021 20:51:46 schreef big_fat_mama:
Maar hij is nu nog in de fase van "mortel en stenen!" en heeft hooguit enkele vage ideetjes, zeker geen concreet beeld van wat het moet worden. Wel wil hij graag zoveel mogelijk bekabeld en dus zo weinig mogelijk wifi, en dat lijkt mij verdedigbaar, ofschoon duur.

Dan gaat de discussie in deze fase niet zozeer om welk "controller" systeem maar meer hoe gek die het wilt maken in huis ? als die het heel gek wilt maken en nog niet weet moet je overal loze buizen heen brengen ? wat je maar in de toekomst in het systeem wilt verwerken, maar deze positie is op z'n minst een uitdaging, kunt best een loze buis naar een raam brengen, maar positie lijkt me ook wel handig, maar mooi moment (en eigenlijk te laat) om ermee bezig te zijn.

Ik heb bijna enkel kabels in huis en ook dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee o.a. met storingen, en dat de deur alleen al 3 netwerk kabels nodig heeft is vrij normaal, slot, RFID, en bel :P

Loze pijp kost bijna niets, en later bijleggen/openbreken is een ramp, nou is logisch gezien een beetje de vraag wat zou die ooit in de toekomst wil automatiseren, en daar gewoon een loze pijp heen leggen, geen flexi gebruiken, kan een ramp zijn om daar later iets doorheen te trekken.

Zo zou je kunnen nadenken of bewegingsmelders en die positie ervan, camera punten, temp sensors, licht punten, evt verwarming thermostaat, bedieningspunten, geluid hehe om gek van te worden.

Ik geloof ook in model waarbij alles in de ruimte zelf gebeurt, i.p.v. alles naar een mega centraal punt, zo bespaar je buizen & kabels, ik moet dat nog duidelijk maken voor mezelf maar ik verwerk plastic box (en) in de muur, en daar ga ik alles doen voor 1-2 ruimte qua automatisering, en alle buizen in die ruimtes gaat naar die box.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op maandag 10 mei 2021 02:47:56 (17%)

Alles met een knipoog ;-)
marcob

Golden Member

Op 9 mei 2021 22:09:01 schreef Progger:
[...]

ik heb momenteel de lampen van de zweedse winkel. die werken heel goed met de google home speaker, maar als ik ze dan aan de home assistant koppel lijkt de speaker er niet meer mee te werken? iemand een idee om stembesturing met HA te koppelen?

Ik heb het gedaan via de Nuba Cassa koppeling. (niet gratis)
https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/

In HA kun je aangeven welke entiteiten je wel of niet wil beheren via Google.

Trouwens niet met de Zweedse lampjes, dus niet helemaal het antwoord op je vraag.

@ big_fat_mama: Persoonlijk vind ik dat je bij het ontwerp ook rekening moet houden met het feit dat je ooit je huis verkoopt.

[Bericht gewijzigd door marcob op maandag 10 mei 2021 08:42:27 (17%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Blijkbaar is het nodig te verduidelijken dat het niet over mijn huis gaat. Ik ben ook niet de ontwerper van de electrische installatie. Ik ben enkel adviseur electronica/informatica.

Ik begrijp wel dat het inderdaad de bedoeling is om het huis vol te leggen met loze buizen.

(en eventjes in de marge: mag men in BE in eenzelfde buis netspanning en laagspanning trekken? Zijn er beperkingen?)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 10 mei 2021 09:46:04 (37%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 10 mei 2021 09:44:02 schreef big_fat_mama:
Ik begrijp wel dat het inderdaad de bedoeling is om het huis vol te leggen met loze buizen.

Ga je alles naar een centraal punt brengen ala meterkast ? Als mensen het heel bont willen maken en je gaat met 10 buizen per ruimte uit, lijkt me dat ook geen haalbaar plan meer :P

Als ik hier ruimtes ga aanpakken alles verwerken in de muren, met 2 service boxen ofzo per 1-2 ruimtes, hoog/laag voltage, en dan alles in die ruimtes naar de service boxen brengen en vanuit daar enkel met netwerk en voeding naar de meterkast.

Maar ik weet niet of dit concept al bestaat, in die service box een PI, relais, nw switch etc, voordeel is wel korte buizen/kabels, dicht bij de service box word het heel goedkoop om een 4x geschakeld stopcontact / 4x NW etc te maken, en dan genoeg pijp tussen die service boxen en de meterkast.

Ik heb het verhaal ook compleet omgedraaid, eerst wonen en installeren en dan is rustig gaan kijken waar overal kabels & buizen moeten komen, ik kom ook overal makkelijk weg naar zolder, maar goed geen optie voor de klant :P

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Elk stopcontact apart schakelen in de meterkast is wel een heel erg 1990's manier van aanpak.

Oftewel: dat doet geen hond meer.

Op 10 mei 2021 13:41:02 schreef Sine:
Elk stopcontact apart schakelen in de meterkast is wel een heel erg 1990's manier van aanpak.

Oftewel: dat doet geen hond meer.

V.d. week nog een foto van een villa met een schakelkast moet nog geïnstalleerd worden, maar alle rolluiken o.a. gingen naar die kast ;) m.a.w. worden nog steeds bizarre installaties aangelegd.

Maar eens en ben zeer benieuwd hoe mensen dat redelijk goedkoop kunnen oplossen, schakelkast op je dochters slaapkamer :P

Alles met een knipoog ;-)

https://tweakers.net/video/14727/het-slimste-huis-van-de-achterhoek-op…

Als een nieuw huis bouwt kun je daar beter nu over nadenken, bv rolluiken sturing centraal ipv die kastjes bij elk raam.

Op 10 mei 2021 17:27:59 schreef Peter112:
https://tweakers.net/video/14727/het-slimste-huis-van-de-achterhoek-op…

Als een nieuw huis bouwt kun je daar beter nu over nadenken, bv rolluiken sturing centraal ipv die kastjes bij elk raam.

Hehe en dat noemen we slim ik wou die gast express niet aandragen, ik ben het wel met Sine eens dat dit soort installaties in feite achterhaald zijn, wel erg mooi hoor, en zeker als ik teveel geld heb doe ik men ogen dicht en doe dit ook, maar economisch in feite niet meer verantwoord 1 centrale plek, deze kerel heeft gewoon extra betaald voor een hoop kabel, wel mooie 6a relais, mooie service ruimte, niets mis mee, wel hoop extra centjes, ik ben altijd benieuwd naar de wat goedkopere oplossingen.

Voor rolluiken weet ik niet, ik zag v.d. week een Le Grand installatie, en was voor een vriend aan het ontcijferen wat die allemaal aan het monteren was (paar duizend euro schakel kastje), daar zag ik o.a. een Le Grand home controller (500€), wat rolluik spul, die klant koopt een kei dure villa, en heeft niet eens onafhankelijke stopcontacten, ken die wel lekker spelen met de rolluiken op z'n tablet. :P

Zo zijn er huizen met 300.000 euro alleen aan domotica, kunt het gelukkig zo gek maken als je wil, zo heb ik klanten en die kopen een huis, en alleen de tuin aanleg is al 20x mijn huis.

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Rolluik actoren zijn tegenwoordig zo klein dat je ze achter een WCD of schakelaar kunt frutten.

Nog veel belangrijker dan de hardware ... wie gaat de software ondersteunen?
Zo'n installatie opzetten om er dan 10 jaar niets meer aan veranderen is niet de meest plausibele use-case.

en eventjes in de marge: mag men in BE in eenzelfde buis netspanning en laagspanning trekken? Zijn er beperkingen?

Volgens mij mag dit onder bepaalde voorwaarden, er was eerst een topic over hier op CO, als je wil ga ik wel ff zoeken voor je.

Ik jank gewoon SFTP en YmvK kabel door een tyleen buis, en of dat mag interesseert me niet, voor jou is dat anders, maar onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan en lijkt me ook in BE (ff uitzoeken?)

Alles met een knipoog ;-)
evelo

Golden Member

Als de kabel voor de zeer lage spanning ook geschikt is voor de spanning van de naastliggende kabel met netspanning dan mag dit.

Tip voor enthousiaste domotica installateurs: kom niet af met industriële kasten á la Rittal in een woning.

Of je gaat veel werk hebben om alles aanraakveilig af te schermen. In België mag je als je de deur open doet geen enkel schroefje zien waarop netspanning staat. Ook niet die hele kleine schroefjes van bvb een ledvoeding of van klemmenstroken.

Moet allemaal IPXXD zijn.