huisautomatisatie oftewel domotica

Op 10 mei 2021 20:08:06 schreef evelo:
Als de kabel voor de zeer lage spanning ook geschikt is voor de spanning van de naastliggende kabel met netspanning dan mag dit.

Tip voor enthousiaste domotica installateurs: kom niet af met industriële kasten á la Rittal in een woning.

Of je gaat veel werk hebben om alles aanraakveilig af te schermen. In België mag je als je de deur open doet geen enkel schroefje zien waarop netspanning staat. Ook niet die hele kleine schroefjes van bvb een ledvoeding of van klemmenstroken.

Moet allemaal IPXXD zijn.

niet zo moeilijk, stuk pvc plaat op maat maken of plexiglas, valt overal overheen en klaar. bij sleutelen plaat eerst eruit halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ik heb al andere dingen gezien :)

Zelfs domotica met een siemens plc. Begin maar met een plaat te maken als je componenten verschillende hoogtes hebben...

Veel werk en mooi wordt het nooit.

Op 10 mei 2021 21:56:24 schreef evelo:

Veel werk en mooi wordt het nooit.

Kunt toch die plaat op maat van de kast maken en ervoor zetten, niets uitzagen :P

En jee wat een regel ;)

Kan best zijn dat een stukje transparante folie ook voldoet,..muha

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op maandag 10 mei 2021 22:07:08 (13%)

Alles met een knipoog ;-)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om maar even bij het oorspronkelijke verhaal te blijven: ik had dus gekozen om een probeersel ("PoC" in het hoognieuwnederlands ;) ) op te zetten met OpenHAB op een Raspi die ik hier nog had liggen. Dat viel vies tegen:
*) openHab vereist jdk11 maar de raspi die ik had, met rasbian9, wilde enkel jdk8 draaien
*) dan maar een upgrade van rasbian9 naar raspbian10 want daar is jdk11 wel standaard
*) na enkele uren downloaden, herbeginnen, sakkeren &c had ik raspbian 10 netjes actief en bootbaar
*) en toen bleek jdk11 niet te willen draaien op de arm-v6 hardware die ik had
Moraal: een hele dag verloren. Mopper mopper mopper.
Nu even denken wat ik vervolgens ga proberen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 10 mei 2021 22:17:52 schreef big_fat_mama:
Om maar even bij het oorspronkelijke verhaal te blijven: ik had dus gekozen om een probeersel ("PoC" in het hoognieuwnederlands ;) ) op te zetten met OpenHAB op een Raspi die ik hier nog had liggen. Dat viel vies tegen:
*) openHab vereist jdk11 maar de raspi die ik had, met rasbian9, wilde enkel jdk8 draaien
*) dan maar een upgrade van rasbian9 naar raspbian10 want daar is jdk11 wel standaard
*) na enkele uren downloaden, herbeginnen, sakkeren &c had ik raspbian 10 netjes actief en bootbaar
*) en toen bleek jdk11 niet te willen draaien op de arm-v6 hardware die ik had
Moraal: een hele dag verloren. Mopper mopper mopper.
Nu even denken wat ik vervolgens ga proberen.

Hehe, domoticz of die andere die al eerder werd benoemd, nieuwe PI ?

Ondertussen ben je wel super veel wijzer geworden van CO :P

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 10 mei 2021 22:17:52 schreef big_fat_mama:
Moraal: een hele dag verloren. Mopper mopper mopper.
Nu even denken wat ik vervolgens ga proberen.

Doe jezelf een plezier en kijk eens naar homeassistant

https://www.home-assistant.io/

Voor de raspberry heeft men voorgebakken images (en voor een hele berg andere systemen ook)
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Mocht je dit een tijd lang zonder onderhoud willen laten draaien dan zul je voor opslag iets anders willen dan een SD-kaartje.
Daar een database op draaien (wat al die systemen doen) is vragen om ellende.

Zeker als het niet voor jezelf is wil je iets wat blijft werken.
Als je zelf niet helpdesk wilt spelen (en support als het licht niet aan gaat) zou je kunnen overwegen om iets commercieels te gebruiken.

Zoals gezegd, dat ligt allemaal van de toekomstige gebruiker af, wil/kan die ermee spelen?

Intussen heb ik, verdergaande op de aanbevelingen hierboven, eens gekeken naar Home Assistant, dat lijkt me toch teveel een gesloten zwarte doos die men maar heeft te installeren en te configureren, zonder zich te mogen of kunnen afvragen wat er gebeurt "onder de motorkap". En vermits we drie generaties ingenieurs zijn vinden we dat nu juist wel belangrijk, daarom blijf ik voorlopig inzetten op openhab.

Dan heb je slecht gekeken, HASS is compleet open, de complete source staat op github.
Het hele idee er achter is een open en zo veel mogelijk lokaal (niet cloud) systeem.

@RvEldijk
Domoticz werkt ... soms, en soms ook niet. Vaak ligt het bij boot al op z'n reet en moet je handmatig services gaan starten.
Ik ben er een jaar of twee geleden van afgestapt, en daar heb ik nog steeds geen spijt van.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 10 mei 2021 22:33:37 (20%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Sine welbedankt, maar ik probeer nu net die "voorgebakken" images te vermijden, daarom ook dat openHab mijn voorkeur had - totnogtoe. Ik ben nu eenmaal een ouderwetse sleutelaar die het graag allemaal zelf overziet.

Dat al die systemen een of andere vorm van database draaien was nog niet tot me doorgedrongen, en ik ga graag met u akkoord: een sd-kaartje is geen goede habitat voor een database. Ik kan niet laten me af te vragen of een database geen overkill is voor zo'n domotica-opzet, dat moet toch met flatfiles kunnen? Dan nog is een sd-kaartje natuurlijk niet super-betrouwbaar.

Een voorkeur voor Home Assistant was al wel gestadig groeiende in de geesten - maar zou er ook een manier zijn om dit artisanaal op te zetten, op een Raspberry, met een standaardinstallatie van het O/S en dan de nodige packages toevoegen?

[edit n.a.v. kruising met bovenstaande reactie] Helemaal opnieuw opbouwen vanaf de sourcecode zal dan misschien wel kunnen, maar zó vergaand zag ik het nu ook weer niet... Nogmaals: raspi uitpakken, aansluiten, raspbian installeren, beetje config, dan domotica-packages downloaden en installeren, mag het zo simpel zijn ?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 10 mei 2021 22:44:57 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 10 mei 2021 22:28:10 schreef Sine:
[...]
@RvEldijk
Domoticz werkt ... soms, en soms ook niet. Vaak ligt het bij boot al op z'n reet en moet je handmatig services gaan starten.
Ik ben er een jaar of twee geleden van afgestapt, en daar heb ik nog steeds geen spijt van.

Hehe ik draai al tig jaar stabiel op Domoticz op verschillende PI's hier, maar snap wat je bedoelt die update en al dat gesodemieter was niet handig, moet je ook uit zetten die notificatie, je moet sws een service check op Domoticz hebben, maar goed die bedoelde ik idd home-assistant probeer dat eens, terwijl je een nieuwe PI koopt :P

Dan nog is een sd-kaartje natuurlijk niet super-betrouwbaar.

USB stick al iets beter, Sata schijf/SSD al een stuk beter.

Alles met een knipoog ;-)
marcob

Golden Member

Ik ben gewoon begonnen met de kant en klare image van Home Assistant. Niet omdat ik niet van sleutelen hou, maar om snel op weg te zijn met Home Assistant. Eerst kijken of ik het wat vond en hoe de integraties funktionieren. Dit draait nu een half jaartje naar tevredenheid.

Nu ben ik op een tweede PI4 begonnen met 'hobbyen', dus Home Assistant vanuit de source te installeren in een docker. En ja, ook dat heb ik al vier keer overnieuw moeten doen.:-)
Het heeft geen haast en geen invloed op de Home Assistant die live draait.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Op 10 mei 2021 22:37:54 schreef big_fat_mama:
@Sine welbedankt, maar ik probeer nu net die "voorgebakken" images te vermijden, daarom ook dat openHab mijn voorkeur had - totnogtoe. Ik ben nu eenmaal een ouderwetse sleutelaar die het graag allemaal zelf overziet.

Dan kom ik weer op de zelfde conclusie: je hebt het project niet echt bekeken.
Je kunt prima zelf alles handmatig op een pi gooien. (of een linux op een andere doos)

De grote vraag is waarom je dat (in godsnaam) zou willen?
Je wint er nul functionaliteit mee, en je loopt het risico dat je iets inricht op een manier waar je later (onvoorziene) ellende mee krijgt.

Ik ben ook niet vies van een beetje freubel, maar geloof me dat je (bij alle domotica pakketten) meer dan werk genoeg hebt aan het inrichten van de rest.
Ik heb in het begin toen de voorgebakken images nog niet USB konden booten op een Pi4 een eigen installatie gedraaid, daar ben ik snel vanaf gestapt toen men usb-boot ging ondersteunen voor kwam.
Die vertraging lag overigens niet bij hass maar bij raspberry, die hebben de beloofde usb-boot op de pi4 *nogal* laten slepen.

Ik kan niet laten me af te vragen of een database geen overkill is voor zo'n domotica-opzet, dat moet toch met flatfiles kunnen? Dan nog is een sd-kaartje natuurlijk niet super-betrouwbaar.

Je hebt nogal wat op te slaan, ook je historie van sensordata en dergelijke. Mijn SQL databeest is nu iets van 250MB
Een SSD aan een USB touwtje kost ook geen fluit meer, zeker de kleine drives zijn tientjeswerk.

maar zou er ook een manier zijn om dit artisanaal op te zetten, op een Raspberry, met een standaardinstallatie van het O/S en dan de nodige packages toevoegen?

Uiteraard, die is er, zie https://www.home-assistant.io/installation/

Maar zoals gezegd, als er geen noodzaak voor is kan ik dat alleen maar afraden.

[edit n.a.v. kruising met bovenstaande reactie] Helemaal opnieuw opbouwen vanaf de sourcecode zal dan misschien wel kunnen, maar zó vergaand zag ik het nu ook weer niet... Nogmaals: raspi uitpakken, aansluiten, raspbian installeren, beetje config, dan domotica-packages downloaden en installeren, mag het zo simpel zijn ?

Het kan, maar onderschat de complexiteit niet, er hangt gruwelijk veel achter.

Voor een oplossing als deze wil je vooral dat het werkt (en blijft werken), om te 'prutsen' heb ik een tweede pi draaien, dat ga ik niet in mijn productieomgeving doen.
Bij de volle versie wordt ook het OS en de dependencies up to date gehouden.
Je kunt zelf in een shell gaan kloppen, maar dat heb ik al heel lang niet meer nodig gehad.
Zoals gezegd, het uiteindelijke inrichten van het een en ander is al uitdagend genoeg.

Nog een tipje, de ontwikkeling van HASS gaat hard, heel hard. Als je zoekt naar uitleg op het www zorg dan dat je een recent (liefst nieuwer dan een jaar) artikel te pakken hebt.
Een hele hoop wat voorheen met config files moest worden opgelost is tegenwoordig geïntegreerd.

Op 11 mei 2021 10:32:43 schreef Sine:
[...]
Je kunt prima zelf alles handmatig op een pi gooien. (of een linux op een andere doos)

De grote vraag is waarom je dat (in godsnaam) zou willen?
Je wint er nul functionaliteit mee, en je loopt het risico dat je iets inricht op een manier waar je later (onvoorziene) ellende mee krijgt.

Helemaal eens. Ze leveren ook een kant-en-klaar image voor Intel NUCs. Met een tweedehands NUCje draait het geheel zo stabiel als een huis (pun intended) en wordt zelfs het OS vanuit Home Assistant onderhouden.

Als je wilt kun je nog steeds naar de Linux-prompt en zelf fröbelen, maar dat is eigenlijk nooit nodig.