Varkensneus of toroid

Ik moet een smoorspoel maken aan de uitgang van een mixer van een SSB transceiver naar de LF versterker. Het schema zegt: 30 windingen op een varkensneusje. Nu wil ik i.v.m. ruimtegebrek op de print een toroid gebruiken. Nu kan ik natuurlijk eerst gaan winden op een varkensneus, met een LC met de uH's meten en daarna gaan uitproberen op een toroid, maar is er een eenvoudiger manier hoe je dit kunt uitrekenen? Bijvoorbeeld: hoeveel uH is 30 windingen op een varkensneusje? Op Internet kan ik het niet vinden.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is zo'n varkensneusje een ferriet beat prima voor een smoorspoel of breedbandtrafo.
Welke ringkern heb je op het oog dan geen grote Al ?
Ik kan eens kijken of ik in mijn gegevens iets heb van de kernen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb diverse toroids liggen bijvoorbeeld ft37-43, ft50-61. Ook allerlei kleurtjes.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha hansjo,

Je heb geluk ik kon zowaar bij mijn Siemens handboek uit 1979.
Die Binocular cores ( varkensneusje ) zijn er in twee kern soorten materiaal 43 en 61.
Nu heb jij het over laagfrequent dan denk ik aan type 43 deze heeft een permeabiliteit van 850 dus als je dezelfde waarde wil gebruiken kijken wat er in de buurt kom, anders de wikkelingen aanpassen.
Ik denk een FT37-43 is het juiste materiaal maar ga je dan twee ringkernen naast elkaar gebruiken en boven en onder koppelen :?

@vergeten bij mij werkt die link voor geen wikkeling........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mmm.. het gaat om een enkele wikkeling op een varkensneus. Ik ben een leek op dit gebied (ferriet kernen), maar is het niet een kwestie van de juiste inductie? Waarom twee ringkernen gebruiken?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
fatbeard

Honourable Member

Het enige doel van die spoorsmoel is volgens mij het voorkomen dat er RF in de audioversterker terechtkomt.
Die 30 windingen zijn waarschijnlijk ontstaan omdat dat het maximaal haalbare was op de varkensneus die de ontwerper had liggen met het draad wat toevallig voorhanden was: ik hoor niets over de maat van die varkensneus (ze zijn er in verschillende maten), het soort materiaal of de draaddiameter.

Ik denk niet dat een paar uH meer of minder op die plek iets uitmaakt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ha hansjo,

Ik was in de veronderstelling dat je het varkensneusje wilde nabouwen bij gebrek aan een passende.
Tja als het om een draad door een kern gaat dus geen trafo, je heb maar twee aansluitingen ?

Weet je de meeste gebruiken een ringkern omdat de bekendheid van een dubbel gats ferriet kern minder is :?
Maar ik heb even naast de oude catalogus van Siemens ook mijn boek van Amidon gepakt om te vergelijken !

Een binoculaire kern die het type 43 ferriet gebruikt, en ongeveer hetzelfde gewicht en grootte heeft als de T-50-43 (AL 523), heeft een AL van 2890 dat is ruim 5,5 keer groter......
Er zijn slechts 8,8 omwentelingen nodig om 225 µH op deze kern te bereiken.
Dat kan je met een ringkern absoluut niet bereiken :(

Maar goed als je hem niet kwijt kan ik ga even naar jou kernen kijken ik kom er op terug dan weet je hoeveel wikkelingen je moet gebruiken.

PS: ik zie dat @fatbeard waarschijnlijk jou project kent en weet waar de smoorspoel gebruikt wordt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Op 11 mei 2021 23:00:55 schreef electron920:

@vergeten bij mij werkt die link voor geen wikkeling........

Bij mij wel in:
Chrome
Edge
Brave
& Firefox dus..... ;)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha vergeten,

Dat is vreemd ik heb de vuur vos en Chrome geprobeerd Beveiligde verbinding mislukt.
Nou heb ik niets op de site te zoeken maar wel raar :S

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Ik denk als je niet weet wat je mist mis je het ook niet :)

Er staat namelijk heel veel nuttige info daar over ferriet(materialen).
Vandaar de link zonder kommentaar. Zie bijlage (site geprint naar PDF)
Ik hoop dat die PDF wel te openen is. :)

Met dank aan de maker: WALTER - PE1ABR

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha vergeten,

Ja dat gaat goed maar dat zijn kopieën die heb ik zelf ook al een jaar of 40 ik denk dat er niet veel nieuws voor mij op het net te vinden is m.b.t. dat onderwerp !
Ik heb hier heel veel studie boeken daar staat heel veel in wel allemaal Engels en Duits en Nederlands misschien een enkele van Delft.
Maar toch bedankt voor de moeite :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Kun je het schema posten? Zoals @Fatbeard al zegt is het waarschijnlijk niet zo kritisch. Tenzij het een een trafo is met een primaire en een secundaire wikkeling.

Hugo Welther

Moderator

Ik gebruik voor mijn spoeltjes Mini Ringcore Calculator

https://img.informer.com/p6/mini-ring-core-calculator-v1.2-tools.png

https://mini-ring-core-calculator.software.informer.com/download/

Werkt perfect!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Vroeger namen we daar altijd 20 windingen op een ¼W (kool)weerstand van 1MΩ voor, prima RF spoeltje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik herinner me dat nog...
Er waren (zullen er nog steeds wel zijn) zelfs mensen die speciaal daarvoor 1M weerstandjes gingen kopen, omdat ze die waarde niet hadden liggen. En -uiteraard- de onvermijdelijke vraag stelden: wat voor draad?
Ach ja, alle begin is moeilijk.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rob007

Yarr, Matey!

zelfs mensen die speciaal daarvoor 1M weerstandjes gingen kopen

Ik onder anderen 1M maar ook 100K, in mijn geval een weerstand met 10 windingen.
En inderdaad ook ik vroeg welke draad, maar dan was de vraag welke dikte.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Draaddikte was goed als er precies 1 laag van 20 windingen op een ¼W weerstand pastte... (meestal iets van 0.25mm, steekt niet zo nauw)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn vermoeden is, dat het weer over de 40m SSB TRX is uit Razzies december 2020 gaat.

Gewoon smoorspoeltje van 100uH zal het prima doen. Hoeft alleen maar het RF uit de audio te filteren (4,3MHz versus 300-3000Hz).

Edit/
@Fatbeard jij was mij ruimschoots voor!

Edi2/
@FET hieronder, nou inderdaad!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Persoonlijk zou ik me helemaal niet moe maken, en daar (in dit schema) gewoon een weerstandje van 1k zetten, met daarna nog een C'tje van bijv. 10 nF naar massa.

Die extra condensator is hoe dan ook een goed idee, ook als je toch een spoeltje gebruikt. Ik denk dat hij gewoon vergeten is in het schema.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt allemaal! Gaat zeker lukken.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Ik zal nog antwoord geven op je vraag met betrekking tot het waarom een binoculaire kern.....

Op 11 mei 2021 23:05:52 schreef hansjo:
Mmm.. het gaat om een enkele wikkeling op een varkensneus. Ik ben een leek op dit gebied (ferriet kernen), maar is het niet een kwestie van de juiste inductie? Waarom twee ringkernen gebruiken?

De reden van dat type kern heb ik al aangegeven je bereikt een grotere inductie dan met een ringkern.
Het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid geleidend materiaal ( koper ) wat zich in de flux bevindt dus binnen in de kern.
Bij een ringkern gaat bijna 50 % verloren zit buitenom !
Daarin tegen gaat bij een dubbel gatskern er maar een klein stukje de kopse kanten buitenom.....
Succes met je project.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor je huidige project niet zo belangrijk, maar:
houd er rekening mee dat de normale beschrijving van ringkernen er juist van uitgaat dat de flux praktisch niet naar buiten komt. Dat is ook de reden ze te gebruiken; dat is juist hun voordeel.
Ook bij de varkensneus blijft de flux grotendeels binnen de wikkeling(en).
Bij een cilinderspoel gaat de flux juist wél ook buiten de wikkeling om.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET,
Als dat niet zo was, was het ook eenvoudig om met twee ringkernspoelen naast elkaar, een bandfilter te maken.
Er is wel een zwak extern veld, je kan de windingen om de kern als één winding van een luchtspoel beschouwen.