Hobby projectje led met batterij

Beste allen,

Als hobbyproject wil ik ergens een led lampje in verwerken met een oplaadbare knoopcelbatterij. Onderaan het object wil ik dit aansluiten op een normale adapter. Het idee is dat het lampje brandt terwijl het geheel ingeplugd is, en wanneer je het uitplugt dat de batterij het lampje nog enkele tijd blijft voeden.
Op internet heb ik mezelf aardig ingelezen, maar door mijn zeer beperkte kennis van elektronica zie ik door de bomen het bos niet meer.
Op internet ben ik allerlei schakelingen tegengekomen waarbij het opladen stopt zodra de batterij vol is, ergens anders wordt beweerd dat de batterij continue aan een stroombron kan blijven hangen als de stroomsterkte 1/10 van de capaciteit van de batterij bedraagt. Kan iemand mij wellicht op weg helpen en vertellen of het echt zo moeilijk moet, of dat het ook zonder automatische stop kan?
Alvast bedankt!

Wat is de definitie van 'enkele tijd' en wat voor hoeveelheid licht heb je nodig?

't scheelt nogal of je een klein rood ledje ter indicatie 1min wilt laten branden, of een 5W cree led een uur lang.

Zonder die info is er geen enkel zinnig antwoord te geven

In het geval van 1: een simpele supercap is dan meer dan voldoende, geen gedoe met batterijen laden enz

Geval van 2: Type batterij bepaald wat nodig is, maar dat is ook weer mede afhankelijk van de benodigde stroom/brandduur.

Bedankt voor je antwoord!
Het idee is wel dat het object gedurende een aantal uren blijft branden, een led is hierbij voldoende qua lichtopbrengst omdat het er meer om gaat dat het enigzins verlicht wordt.
Ik heb een batterij van 3V met 180 mAH capaciteit en een led van 3.3V.
Voor de schakeling heb ik onderstaand schema bedacht:

De spanningsregelaar heb ik geplaatst zodat er geen piek ontstaat wanneer zowel de batterij als de adapter tegelijk elektriciteit leveren. Ik vraag me dus voornamelijk af of het kwaad kan dat deze schakeling ingeplugd blijft nadat de batterij volgeladen is, of dat dit geen kwaad kan.

Een led kan best vandaag 3.3V nodig hebben, maar die spanning kan enorm varieren met bijvoorbeeld de temperatuur. Vandaar dat je de STROOM moet instellen door zo'n ding.

Daarnaast speelt ook nog het volgende: De LM1117 was misschien een "low dropout" toen ie voor het eerst op de markt kwam, maar tegenwoordig kan dat veel beter. De LM1117 doet het niet zo op de 0.3V die jij voor hem begroot hebt.

Mijn voorstel is om daarvoor in de plaats een weerstand te gebruiken.

Als de max spanning van de accu zoals je tekent 3.6V is, dan reken je de weerstandswaarde uit als: Kies de stroom door de led. Bijvoorbeeld 10mA. U=I * R dus R = U/I = 0.3V / 0.01A = 30 Ohm.

De 180mAh accu zou nu in theorie 10mA gedurende 18 moeten kunnen leveren. Mwha! Niet slecht!

Maar als de spanning van de accu gezakt is naar 3.45V, dan is de stroom nog maar 5mA.... Je zal nog veel langer zichtbaar licht hebben van de led. Die gaat HEEL langzaam uit.

Ik heb hier deze berekening gedaan met de 3.6V die jij noemt. Dat zou dan een LIFEPO cel moeten zijn. Als je een lithium cel hebt dan heb je een 4.0 (voor lange levensduur) of 4.2V lader/voeding nodig. Daarnaast verandert de weerstandberekening: (4.2V-3.3V)/0.01A = 90 Ohm.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Afhankelijk van de batterij (interne weerstand en maximale laadstroom) zou je die nog een weerstand in serie moeten geven.

Er is geen "piek" als "zowel de batterij als de adapter tegelijk elektriciteit leveren"; te eerste mag je de spanningen daarvan niet optellen in de huidige tekening, en als de adapter is aangesloten moet de batterij juist opgeladen worden.

Een 3.3V LED, met een weerstand in serie, gaat niet goed werken op een LiFEPO4 batterij, want die heeft een nominale spanning van 3.3V, dus dan blijft er niets over voor de weerstand. Met een gangbare LiPo kan het wel, maar dan moet de adapter inderdaad naar 4-4.2V. Ik zou je ook aanraden om daar ofwel een "protected cel" voor te gebruiken, die heeft een stukje elektronica intern om de cel te beschermen tegen overladen en te ver ontladen, of je kunt dat zelf toevoegen.

In plaats van een LiPo zou je ook 3 NiMH cellen in serie kunnen gebruiken, en dat zou ik je eigenlijk aanraden; in tegenstelling tot LiPo batterijen zijn die niet brandgevaarlijk als je iets fout doet (zoals overladen met beperkte stroom).

Het is lastig om het zo te maken dat de LED altijd ongeveer evenveel licht geeft, met een volle of lege batterij. Je kunt waarschijnlijk het beste de weerstand uitrekenen voor de maximale stroom bij de maximale spanning, en accepteren dat de opbrengst wat minder wordt naarmate de batterij leeg raakt.

Je hebt nog niet verteld hoe lang je licht verwacht te hebben, en hoe lang het laden mag duren. Zeker met NiMH batterijen is het gemakkelijkst als het laden 20 uur of langer mag duren (van helemaal leeg naar helemaal vol), omdat je dan simpelweg een weerstand in serie kunt zetten en verder niets hoeft te doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hartelijk bedankt weer voor de duidelijke reacties!
Wat betreft de laadtijd had ik zelf in gedachte dat dat zo'n 8 uur zou mogen duren, dan wellicht even uitproberen hoe lang het dan brandt. Kan het geen kwaad als je de accu met een weerstand in serie zet en langere tijd ingeplugd laat?

Ik ga met de gedetailleerde informatie van jullie beiden aan de slag en eens wat uitproberen! Ik leer een hoop bij op deze manier en kom eracter dat mijn kennis over dit onderwerp toch wel erg ver te zoeken is, daarom juist een leuke uitdaging natuurlijk. Zal binnenkort eens mijn ervaringen posten!

Bij een NiMH of loodaccu kan dat geen kwaad, mits je de stroom beperkt tot een hele lage waarde, waardoor het laden dus ook langer zal duren. Een Lithium accu kun je aangesloten laten, mits de spanning nauwkeurig beperkt is, daarmee gaat de stroom ook naar 0.

Vanwege het brandgevaar, en je schijnbare onervarenheid, zou ik een Lithium accu afraden. Met NiMH accu's kan niet zoveel dramatisch mis gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de tip, ik ga het in eerste instantie eens proberen met een Ni-MH of Ni-Cd accu.