Ervaring siemens vaatwasser

Anoniem

Hallo. Onze miele vaatwasser is kapot en ben opzoek naar een nieuwe. Mijn voorkeur gaat uit naar de siemens SN23EW14CE nu is mijn vraag. Heeft iemand ervaring met deze vaatwasser?

Dit nagelnieuw exemplaar is opgebouwd op het chassis dat al meer dan 10 jaar in gebruik is dus daar weten we ongeveer de te verwachten problemen wel mee. Geen zeoliet geval dus daar ontsnap je ook al aan hoofdpijn. Wat betreft de elektronische besturing zijn hier wijzigingen aangebracht in het design en moeten we hier op de algemene ervaringen van siemens uit het verleden verder gaan. Deze zijn namelijk dat qua prijs kwaliteit deze machines OK zijn. Gevoeligheden zijn zoals in de meeste vaatwassers het gebruik hiervan. Wordt hij als afvalverwerker gebruikt of wordt er zorg voor gedragen?
Bij gebruik op hoge temperaturen durft de watercollector lekken met soms het sneuvelen van de hittepomp (motor/verwarming) tot gevolg. Best dus het programma 75 graden niet te veel gebruiken. Een uitgesleten motor komt ook al wel eens voor maar online vind je die al voor 75-80 euro dus daar ook niet veel probleem.
Dus kortom als je voor je machine zorg draagt is dit best een aanrader. Niet vergeten dat een gedeelte geluk ook altijd benodigd ( zoals bij alles) is daar op maandag morgen en vrijdag avond ook machines van de band lopen ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat defect aan je miele vaatwasser, model, regio?
Waarom overstappen naar ander merk?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 8 mei 2021 23:08:21 (27%)

Sja, is eigenlijk een reparatie forum, geen adviezen forum, dus ook benieuwd wat de Miel mankeert... Siemens is over algemeen wel OK zolang je er normaal mee omgaat...

Anoniem

Hoi. Deze miele is 15 jaar oud en lekt. Mijn budget is 6 a 700 euro en wil wat zuiniger vandaar

Ik ken dat type niet, maar uit ervaring zijn bosch/siemens vaatwassers goede machines. Miele is wel beter, maar als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding dan zijn bosch/siemens beter.

Controleer wel even of de bodem van die machine van kunststof of rvs is. Neem geen kunststof bodem. Die machines gaan veel eerder stuk dan machine met een RVS bodem.

@EricN: Ik begin me de laatste tijd wat aan Siemens te interesseren omdat we die af en toe ook voor onze neus krijgen op het werk.
Inmiddels toch al een jaartje of 20 ervaring met Miele vaatwassers. Iets wat altijd terug komt is dat het die jongens erg veel deugt doet als je vaak op 75 (vroeger 65°C) wast. Alles van dichtingen, slangen en in de latere types het labyrint wat dan netjes blijft.

Nu zie ik jou hier precies het tegenovergestelde beweren in Siemens...
Als het rubbertje in de filterpot gaat lekken, heb je 5 min werk om een ander te plaatsen. Lijkt me toch niet op te wegen tegen alle andere problemen die je krijgt door vet-residu met lage temperaturen?
Het is geen vuilpers, maar het is per slot van rekening een AFWASmachine, dus vet zal er altijd in gaan...

Eens benieuwd...

De lekkage van het rubbertje in de filterpot dat is meestal niet het probleem. De lekkage ontstaan doordat tussen deze filter pot van plastic en de kuip geen rubber gemonteerd zit. Na verloopt van tijd kan dat gaan lekker en moet er een rubber geplaatst worden. Dat is gewoon een slecht ontwerp. Het gaat meestal om machine van zo'n 8 tot 4 jaar geleden(nieuwer ben ik zelf niet tegen gekomen). Maar machine ouder dan 8 jaar die hadden dit probleem niet.

Zo'n rubber setje kun je gewoon online bestellen en kost niet zoveel, maar als je niet precies weet wat je doet, dan gaat de ring stuk of wordt het niet goed geplaatst.

Op 9 mei 2021 08:36:18 schreef Tomas87:
Hoi. Deze miele is 15 jaar oud en lekt. Mijn budget is 6 a 700 euro en wil wat zuiniger vandaar

Welk model G...? Nog zuiniger....?

@beeldbuisje. Als je een vaatwas op 75 moet zetten om proper te zijn dan denk ik toch dat de vaatwas wat overbelast wordt. Dat vetuitzweten vd rubbers voorkom je niet door op 75 te wassen. Enkel minder vet in gooien helpt.

Wat de siemens problematiek betreft: de plastiek pot onderaan waar de filter in past zit met 4 vijzen aan de inox bodem vast. Er is wel een rubber tss maar die is wel heel hard en dicht bij de minste vervorming v die plastiek pot niet meer af. Lekkage dus. Nu 4 vijzen op zulke pot maakt dat er veel ruimte is tss de vijzen en 75 graden op een plastiek pot dat behoud zijn vorm niet met een gegarandeerd falen tot gevolg. De oplossing v siemens is een extra flexibele dichting bij aanbrengen. Dit werkt goed. Alleen bij een zeoliet is dat prullerij. Maar. Gezien de motor en vooral de verwarming die errond zit met zijn buik op de bodem ligt kom ik regelmatig overleden verwarmingselementen tegen door deze lekkage. Een ganse motor moet er dus in. De prijs hiervan valt best mee. Geen miele taferelen. Nu de as van die motor is ook een verhaal. De lager is van chocolade gemaakt. Een fenomeen dat ik bij miele nog nooit gezien heb. Net zoals de afvoerpompen van miele wasmachines. Die gaan ook eindeloos mee. Dit in tegenstelling tot die van siemens waarbij ze aan de lopende band vervangen dienen te worden. Qua werkzekerheid ideaal dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

de 4 schroeven in de onderbak eens natrekken na een jaartje helpt iig al. heb bij een pomp vervangen ook gemerkt dat die schroeven niet bepaald vast meer zaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Siemens heeft het opgelost met de kromtrekkende pompentop, is nu versteviged en gemodificeerd met andere rubber rand. Persoonlijk is de Miele geen stroomvreter en zou de lekkage herstellen... Tussen 15 jaar geleden en nu zit weinig energie verschil. iets minder water en iets minder energie maar eer je dat terugverdiend heb??? Dan is de Siemens al weer versleten..

Op 9 mei 2021 17:11:37 schreef EricN:
@beeldbuisje. Als je een vaatwas op 75 moet zetten om proper te zijn dan denk ik toch dat de vaatwas wat overbelast wordt. Dat vetuitzweten vd rubbers voorkom je niet door op 75 te wassen. Enkel minder vet in gooien helpt.

Toen in 2005 de G1XXX serie uitkwam bij Miele, hebben we kennis gemaakt met ondeugdelijke rubbers aan de opvoerbuizen. Duurde tot 2011 ergens dacht ik?
Over Siemens kan ik me echt niet uitspreken, die Mieles daarentegen kon je toch erg goed zien welke klanten vaker op 75°C wassen en zij die het meeste het "automatic"/licht vervuild of ECO gebruiken.
De laatsten hun buizen waren vaak al rot na een 3000 draaiuren. Nu begin ik 75°C wassers gaan te zien die naar de 10.000 uren gaan en nog met hun eerste buizen doen. Dat in een G1220 en consoorten...

Ik heb het bij m'n eigen ouders met hun G1630 gezien. Rubber in waterwisselaar in circulatiepomp na 4000 uur kapot. Tegelijk binnenin de opvoerbuizen blazen en erg slap materiaal.
Zij gebruikten 99% van de tijd ook "automatic". Ik ken mijn moeder goed genoeg: dat is daar een afwasmachine en geen vuilpers O-) .

even off-topic: je hebt me ooit eens naar een foto gevraagd van het binnenwerk van een G5000/G7000.
Vanmiddag een splinternieuwe G5xxx gehad met lekkage: er zat geen klem over de afvoerslang. Die was er natuurlijk afgevlogen.
Lijkt erreuuhg hard op een Siemens vind ik...
Kijk en geniet :9~

Ja ja. Daar rechts krijg ik nog wel een warmtepompje weg, hahaha. Die hogedrukpressostaten zouden gemodificeerd zijn om nog meer te besparen.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 10 mei 2021 20:15:39 (37%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 10 mei 2021 20:14:17 schreef EricN:
Die hogedrukpressostaten zouden gemodificeerd zijn om nog meer te besparen.

Het zou maar te hopen zijn dat ze wat degelijker zijn. De oude waren elke 8à9000 uren toch rijp voor een F24je en/of stroomverlies. 80€ richting de kassa's van Miele... :(

80€ geweest heb ik vernomen...waaral opgeslagen nu.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem

Ik zie ook een bosch staan bij bcc en deze heeft seoliet. Maar deze hebben dus problemen ?

Idd Zeoliet geeft op termijn problemen die meestal onherstelbaar zijn wegens te veel kosten. Niet elke zeoliet heeft hier last van maar je zal maar bij de gelukkigen zijn...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem

Ja en ik heb iets gelezen over schuim dat het zeoliet systeem dan kapot gaat en dure reperaties etc

Ik heb ook al op gehad dat die Zeoliet het nogal redelijk volhoudt zolang de eigenaar zijn vaatwasser gebruikt zoals het hoort, as always...

heb bij een zeolith een pomp vervangen, kun je slecht bij iig. ding heeft nog een paar jaar gedraaid toen, maar haperde dan ( bodemplaat liep vol ) en moest de afwas met de hand gedaan worden. het viel me op dat dat steeds met een feestje oid was en dus zou ik dat probleem elders zoeken, iemand anders ruimt het ding in en doseert bijv verkeerd. echter moest ik er best een stuk voor rijden, dus is het ding na een jaar of 8 toch vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 mei 2021 09:26:51 schreef EricN:
80€ geweest heb ik vernomen...waaral opgeslagen nu.

89€ momenteel ;-)

Al een aantal Siemensen met Zeolith naar recycling laten sturen daar reparatie aan onderdelen al meer dan 200 eu kosttt

Welke systemen gebruikt in vaatwassers drogen het best de vaat, van welke merken, modellen?
afzuig ventilator, openen deur bij einde cyclus, condenswater op zijkant, zeoliet, ...?

Goede vraag fabrice. Een subjectieve component is er zeker bij. Vroeger veel klachten over drogen. Heden niet meer. Mss is er onderzoek over?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?