Boiler verbruikt 60 a 65 % van totale verbruik

Ik heb een combi.

Een 13kW doorstromer vond ik (net) te weinig opbrengst geven in de winter (bij een koude watertemperatuur)

Voor het normale warmwater heb ik een 50L boiler.

Water voor de douche gaat door een mengkraan. Ik meng 70-80% koud water met een klein beetje heet water uit de 50L boiler.
Daardoor is de ergste kou er net vanaf. Dat water (15 graden ofzo) gaat door een 13kW doorstroomboiler naar de douche.

Voordat die 50L leeg is met zo'n klein verbruik duurt het wel ff, en de doorstromer doet de rest. Na die 50L is het alleen de doorstromer. Je merkt dat de druk dan wat afneemt.

Ik hoef dus 'maar' 50L warm te houden en de rest van het verbruik is 0, want die doorstromer gaat alleen aan als t ook verbruikt wordt.

De toekomst: Dat is maar zien hoe het loopt. Het zou me niets verbazen als in de toekomst dergelijke piekbelastingen duurder gaan worden afhankelijk van het tijdstip. Maar dat zien we dan wel weer.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 12 mei 2021 11:52:24 (12%)

Op 12 mei 2021 10:30:04 schreef bprosman:
Naar aanleiding van de opmerking "Gas is ook niet gratis".
Mijn (gas)boiler is 110 Liter, ik douche 1 keer per dag , verder staat nu met dit weer alleen de waakvlam van de kachel aan , wat warm water om eens een pan uit te spoelen etc. Dan verbruik ik 1,3...1,5 Kuub gas per dag.
Wat bijna puur de boiler is.

Met verwarming er bij zit ik jaarlijks op 1100 Kuub.
Als ik grofweg reken, alle belastingen, opslagkosten, netbeheerskosten etc zit ik op afgerond (als ik t even snel goed zie) op 1 Euro/kuub gas.

Iets zegt me dat verwarmen met gas nog steeds een stuk goedkoper is dan stroom.

P.s. Omdat mijn ex vrouw panisch was voor Legionella staat mijn boiler op 70 Graden.

Wij zitten met zijn vieren dus op 20-30 kuub gas voor het tapwater. De hybride cv/warmtepomp stookt tapwater op puur gas. Geen boiler, en de vloerverwarming gaat op de kleine 2kW warmtepomp. Met veel isolatie, milde winters zou dat bij 10-18 graden buiten iets van 6-8kW energie moeten geven. Dan heb je dus winst tov gas. Maar bij stevige kou, radiatoren aan, en tapwater gaat hij gas stoken.

Op 12 mei 2021 11:15:32 schreef EL83:
[...]

Het grote probleem met boilers is het feit dat er 24/7 warmteverlies is, dit kan meerdere kwh per dag zijn.

Een elektrische boiler heeft minder verliezen als een gas gestookte boiler (door de waakvlam en thermische trek door de rookgas afvoer).
Toch is een gas gestookte boiler goedkoper als een elektrische boiler vanwege het prijsverschil tussen gas en elektriciteit
.

een gasboiler is wel een 20 jaar in hr te vinden, dus geen waakvlam meer, en de rookgaspijp is ook geen tochtgat meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je het verlies wil meten, wachten tot de boiler op temperatuur is. dan de meterstand noteren en een 24 of 48 uur meting uitvoeren zonder heet tapwater te gebruiken en dan weer uitlezen.
Bovendien is het van belang; hoe heet is het tapwater; wat is de isolatie waarde ; hoe warm is het in de ruimte waar de boiler is geïnstalleerd , bv in een koude tochtige schuur of garage of een verwarmde ruimte.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op woensdag 12 mei 2021 18:24:12 (36%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Precies! Dat is de meting om er achter te komen of de "verliezen" bepalend zijn in die kosten of dat jullie gewoon voor zoveel warm water gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Eigenlijk hadden we al vastgesteld dat dit verbruik helemaal in lijn is met het aantal keren dat er gedoucht wordt. Verliezen zijn dus niet bepalend voor het verbruik, kunnen het hooguit ietsje vergroten. Dat kun je vervolgens met maatregelen weer tegengaan, maar daar win je misschien nog geen 100kWh op jaarbasis mee. Douchefrequentie terugbrengen naar eens per dag levert zo'n 2500 kWh op jaarbasis op. Maak uw keuze!

Don't Panic!
EricP

mét CE

Vergeet het spaarlampje in de douche niet. Dat scheelt echt een stuk! ;)

mvdk

Golden Member

Wat we dus wél zien, is dat electrisch water verwarmen bijna 3 x zo duur is dan met gas. Niet iets van 20% duurder, maar echt véél duurder.
Nou is dit een ongelukkige situatie, een appartement met vermoedelijk blok of wijkverwarming, en geen gasaansluiting.
Maar er staat ons nog wat te wachten met die achterlijke ideeën om van het gas af te gaan, onze kosten zullen gaan stijgen. Terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Er is gas genoeg in de wereld, op de meeste plekken word het gewoon afgefakkeld. Dit zijn politieke besluiten, zou het aan de energieleveranciers worden overgelaten, zou er gewoon nog voor honderd jaar gas uit de aansluiting komen.

EricP

mét CE

Eh... is dat nieuws dan? Dat weet toch iedereen die ook maar *iets* van natuurkunde snapt en een heel klein beetje kan hoofdrekenen?!?!

tja, de eu wat afhouden met zn bemoeizucht op oa milieugebied. hier wordt straks weer braaf vooraan gestaan met aanpassingen die de burger mag betalen door die ruggegraatloze politiek en 4 landen verder doet men amper iets en draait het gewoon door zonder sancties. ondertussen mogen we ook zuid europa ( alweer ) bijvoeren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 mei 2021 19:21:27 schreef mvdk:
Wat we dus wél zien, is dat electrisch water verwarmen bijna 3 x zo duur is dan met gas. Niet iets van 20% duurder, maar echt véél duurder.
Nou is dit een ongelukkige situatie, een appartement met vermoedelijk blok of wijkverwarming, en geen gasaansluiting.
Maar er staat ons nog wat te wachten met die achterlijke ideeën om van het gas af te gaan, onze kosten zullen gaan stijgen. Terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Er is gas genoeg in de wereld, op de meeste plekken word het gewoon afgefakkeld. Dit zijn politieke besluiten, zou het aan de energieleveranciers worden overgelaten, zou er gewoon nog voor honderd jaar gas uit de aansluiting komen.

En laat die factor 3 nou zeer ruim in de belasting op elektra zitten. We betalen 20-25 cent, met wat overhead en kosten moet het makkelijk netto voor 10 cent kunnen (5 cent voor groothandel). Kosten van de gasmeter en CV onderhoud eraf en voila.

er zijn er zoveel die met een electrische boiler werken, ik heb er 2.
ons appartement is ook met boiler, appartement verwarming is met accumulatie. ons huis verwarming was accumulatie maar nu met warmtepomp. bovenverdieping nog altijd electrisch verwarmt.
er is TOTAAL geen onderhoud aan. als je gas steekt, moet je om de x jaar een nieuwe brander hebben, kachel kuisen, schouw kuisen, contracten met gasleverancier (die werken ook niet gratis). als de rus het gas dichtdraait, vliegt de prijs ook omhoog.

voordeel van electrisch verwarmen, is dat je het ook electrisch kan opwekken met zonnepanelen. gas opwekken wordt al moeilijker.
wordt de electriciteit te duur en gas spotgoedkoop, zou je nog een gasgenerator aan je net kunnen hangen ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 mei 2021 20:22:43 schreef fcapri:
voordeel van electrisch verwarmen, is dat je het ook electrisch kan opwekken met zonnepanelen.

???? Als de zon schijnt ga ik lekker in het zonnetje buiten zitten. Als het regent en waait, dan heb ik het met jouw zonnepanelen en electrische kachel nog steeds koud.

mvdk

Golden Member

Op 12 mei 2021 20:22:43 schreef fcapri:
(...)
voordeel van electrisch verwarmen, is dat je het ook electrisch kan opwekken met zonnepanelen.
(...)

Het ene appartement is het andere niet.
Mijn zus zit in een appartement op de bovenste verdieping, de VVE heeft nu het dak laten volleggen om de opgewekte stroom in de aansluiting voor algemene voorzieningen te duwen. Schiet je ook niets mee op. Als flat of appartementsbewoner ben je gewoon slecht af.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 mei 2021 20:53:39 schreef ohm pi:
[...]???? Als de zon schijnt ga ik lekker in het zonnetje buiten zitten.

Moos wint een prijsje in de toto en legt van het geld zijn dak vol zonnepanelen. Trots laat hij aan Bram zien hoe de hele zolder verlicht wordt met lampen op zonnestroom.
'Nebbisj', zegt Bram, 'heb 'k allang. Heet een dakraam.'

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

fcapri woensdag 12 mei 2021 20:22:43 als de rus het gas dichtdraait, vliegt de prijs ook omhoog.

Dat doen de Amerikanen, de olieleiding in aanleg naar europa proberen ze te boycotten met die slagschepen naar China en Ukraine, er is olie zat in Rusland maar daar kan Amerika niks aan verdienen.

zie bijlage

Op 11 mei 2021 23:00:46 schreef ohm pi:
Een grotere boiler is bij gelijkblijvende isolatiewaarde altijd in het nadeel want de grote boiler heeft meer oppervlakteverliezen.

relatief gezien is een grote boiler net in het voordeel, en wel hierom:

Op 12 mei 2021 09:09:53 schreef fatbeard:
[...]
... en dan gaan we gemakshalve maar even voorbij aan het feit dat de inhoud met een derde macht stijgt en de oppervlakte maar met een tweede macht...

Per liter water heeft een grote boiler minder oppervlak dan een kleine, en is daarmee in het voordeel.

Een kubus van 10x10x10cm heeft 0.06m² oppervlak en 1 liter inhoud (0,06m²/l), een kubus van 1x1x1m heeft 6m² oppervlak en 1000 liter inhoud (0.006m²/l).

weet je ook meteen waarom olifanten nooit op hun eigen spierkracht zullen kunnen vliegen, hoe hard ze ook hun best doen!

Hensz

Golden Member

Bij een grotere boiler zal de temperatuur van het water langzamer zakken omdat er minder oppervlak per liter water is.
Het oppervlak is echter groter waardoor er meer Joules weglekken, die Joules kosten geld als je het verwarmingselement weer aanzet. De meter reageert op je totale verbruik, niet op het verbruik per liter water.

Don't Panic!

"Als flat of appartementsbewoner ben je gewoon slecht af."

Komt door de overheid die de postcoderoos regeling de nek omgedraaid heeft. Daarmee was het namelijk wel interessant om voor de bewoners het dak vol te leggen, nu is het alleen interessant voor de gemeenschappelijke voorzieningen. Indirect levert het dus wel wat op voor de bewoners, liften en verlichting verbruiken ook aardig watt op jaarbasis. Die kosten zijn onderdeel van de VVE bijdrage.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 12 mei 2021 20:21:36 schreef K7Jz:
En laat die factor 3 nou zeer ruim in de belasting op elektra zitten. We betalen 20-25 cent, met wat overhead en kosten moet het makkelijk netto voor 10 cent kunnen (5 cent voor groothandel). Kosten van de gasmeter en CV onderhoud eraf en voila.

Op gas zit ook een smak belasting. Kijk maar op je jaarafrekening, dan zie je dat meer dan de helft van wat je betaalt belasting is.

benleentje

Golden Member

IK heb 8 jaar geleden ook een vriendin gehad die 2 keer per dag ging douchen. De grootste stijging zat in het water verbruik en het extra water wat ik moest betalen en dan natuurlijk ook nog het gas verbruik. En het kan ook anders. Ik heb een thermostaatkraan en goed geïsoleerde leidingen. Na je lichaam de eerste keer afspoelen kan tijden het inzepen en wassen de kraan gewoon dicht, want je gebruikt het water op dat moment niet eens. Als ik dan de kraan 2 minuten later weer open doet is hij gelijk weer warm dat is echt een voordeel van een thermostaatkraan.
Bij mijn laatste afrekening van het water was het verbruik zo laag dat ik eerst een foto moest maken van de watermeter met de stand en serienr erop voordat ze met de stand akkoord gingen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 mei 2021 23:55:58 schreef benleentje:
Als ik dan de kraan 2 minuten later weer open doet is hij gelijk weer warm dat is echt een voordeel van een thermostaatkraan.

Bij mij moet de ketel op dat moment weer opstarten, ondertussen komt er koud water uit wat een paar tellen later bij de kraan is. Het is dus even warm, dan koud en dan weer warm. Maar ik heb de warmhoud functie dan ook uitgezet, dat scheelt ook gas. Douchen doe ik 1, hooguit 2 keer per dag (na opstaan en soms na werk). De rest van de dag is het ding geheel uit.
Afwassen gaat in de vaatwasser.

een deel van de gaatjes in de douchekop dichtmaken helpt ook om water te besparen, tevens houd je dan meer waterdruk over.

waar rook was, werkt nu iets niet meer