Welke simulator software

bprosman

Golden Member

Voor een hele eenvoudige simulatie ben ik op zoek naar basis simulatie software, liefst gratis of open-source.
Alles LF, beetje spelen met het schakelen met transistors.
Iemand tips ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.

Met het software topic was er iemand die naar microcap verwees.
Deze heb ik nu geïnstalleerd, en dat is echt goed programma.
Juist onder transient de schalen en samples goed instellen, er zijn goede youtube video's te vinden om je op weg te helpen.

http://www.spectrum-soft.com/index.shtm

Frederick E. Terman

Honourable Member

Alle simulators die met spice werken, zijn wat dat betreft ongeveer even goed. Maar er kan misschien 'te veel' mee. Als je niet kunt breien, heb je aan een industriële breimachine ook niets. :)

Die Falstad-simulator vind ik erg leuk om mee te beginnen, terwijl daarmee uiteindelijk ook best veel kan.

Weet je er wat meer van, dan ga je naar gewone simulators. LTspice zie je vaak. Zelf ben ik Simetrix-fan, dat komt door de historie - 't is zo gegroeid.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

MicroCap is een schil, of user-interface als dat beter klinkt, rondom de SPICE kern. Als student mocht (moest?) ik 40 jaar geleden mijn schakeling beschrijven door SPICE regeltjes op ponskaarten in te typen. Nu hebben we LTspice en nog vele andere simulatie-paketten.
De kern van de simulators is nog steeds min of meer dezelfde (spice) software. De verschillen zitten voornamelijk in de interface met de gebruiker.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
bprosman

Golden Member

Dank, ik ga er eens mee spelen. Vond hier ook nog een (oude) versie "Multisim" maar die valt uiteraard niet in de categorie "Gratis".
De eerste poging is al geen succes, een 8.9V blokgolf krijgen uit een transistor die met 5V gevoed word. Ik wist dat transistoren versterkten maar toch :+
Anders toch maar (weer) het echte breadboard.
Spannings/concentratie/doorzettings boog is niet zo hoog momenteel :(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi Bram, :-)

Spice liegt vaak tegen je, het is niet anders...
En vergelijkeing is ondermeer met voetbal of het Covid-19 beleid...
Hier in Nederland schijnt iedereen het beter te weten met de minimale kennis die ze hebben van het onderwerp...

Hoe beter de gene die de symulatie invult, de schakeling begrijpt en de Spice versie die je gebruikt begrijpt,
dan kan je zeggen dat Spice goede resultaten gaat geven en zelfs ontwikkeltijd gaat schelen.
Als je kennis van de schakeling en je Spice versie laag is, dan is het toch vaak "Garbage in, garbage out"

Ik ben ook eigenlijk tegen het gebruik van Spice op zeg scholen om electronica te leren, je leert electronica pas echt goed met een hete pook in je handen.
Bouw je een versterker trapje zonder ontkoppeling in Spice, meestal werkt dat wel, ga je het echt bouwen, dan blijkt dat je gekke effecten krijgt.
Dit omdat je een voedingsbron hebt gekozen in je Spice, zonder een Ri van deze bron aan tegeven.

Nog een voorbeeld van analoge electronica.
Opamp schakeling, versterker trapje werkt prachtig in Spice, zelfs je ontkoppel condensator zit er in met reele waarde er voor ingevult,
nu bouw je het en je zet een scoopprobe op de uitgang en je hebt een generator gebouwd!
De opamp vind het niet leuk dat je probe nog op 1:1 staat wat een grote capacatieve belasting voor de opamp is.
Dat had je niet in je Spice simulatie opgennomen, omdat je die kennis dan nog niet hebt.

Laten we nu "Frederick E. Terman" nemen maar er zijn er meer hier op CO, welke een grote liefhebber is van één van de Spice producten,
hij heeft voldoende kennis om Spice goed toe te kunnen toepassen. ;)

Ja, het is een beetje Kip/Ei verhaal en nee ik ben niet tegen Spice, ga er vooral mee spelen en vergeet niet de eigenschappen van de componenten in te vullen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Nogmaals dank voor alle reacties.
Van alles wat ik even geprobeerd heb is LTSPice diegene waar ik het snelst iets uit krijg (voor mij het meest intuitief is , maar dat zegt misschien meer over mij dan over de software).

@Bram,

ga er vooral mee spelen en vergeet niet de eigenschappen van de componenten in te vullen.

Gelukkig kan ik uit de voeten met de componenten die standaard al in de library zitten, BC327/337, 1N4148 etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Je kan eens kijken naar P-spice van Texas instruments.
Het word gratis aangeboden, het draait op Orcad P-Spice.
Het kan ook thermische simulaties doen, kijk eens of het je wat lijkt.
https://www.ti.com/tool/PSPICE-FOR-TI

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 26 april 2021 11:09:58 schreef bprosman:
Van alles wat ik even geprobeerd heb is LTSPice diegene waar ik het snelst iets uit krijg (voor mij het meest intuitief is

Om die reden ben ik (jaren geleden) ook met LTSpice begonnen. Je loopt wel regelmatig tegen ontbrekende componenten aan. Dan zit je soms wel eens uren te zoeken naar ".subckt" of ".model".
Om dat te vermijden kun je ook de verzameling van iemand anders overnemen:
https://github.com/HenniePeters/LTSpice

reading can seriously damage your ignorance
bprosman

Golden Member

Op 27 april 2021 10:50:43 schreef hennep:
[...]

Om die reden ben ik (jaren geleden) ook met LTSpice begonnen. Je loopt wel regelmatig tegen ontbrekende componenten aan. Dan zit je soms wel eens uren te zoeken naar ".subckt" of ".model".
Om dat te vermijden kun je ook de verzameling van iemand ander overnemen:
https://github.com/HenniePeters/LTSpice

Ah dank ! , was inderdaad aan het zoeken naar een 74LS, of 74HCT component.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De multisim software die ik gebruik voor simulatie is nog steeds erg goed.

Ik gebruik wel eens SIMetrix/SIMPLIS ook gratis. Ook spice based.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 12 mei 2021 23:32:53 (15%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ook. Maar de demo is gratis; het volledige pakket is wel duur voor de hobby.
Maar de demo is ruim voldoende voor 'eenvoudige simulaties', en zoals ik heb ontdekt, ook voor 'niet zo eenvoudige'1. Vooral doordat je van een schema soms weer een blok kunt maken voor in een ander schema, kun je heel ver komen.
1 'These limits are generous enough for them to be used for real work and we are happy for our users to do so.'

(Een eigenaardigheid is, dat er zelfs op de gratis demo nog support zit. Ik heb weleens een vraag beantwoord gekregen. En twee features die ik had voorgesteld zijn er werkelijk in gekomen: de LCRG lossy line (niet alleen LCR), en S-parameter blokken. 'By popular request', neem ik aan; 't zal wel niet alleen voor mij geweest zijn!)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Voor digitale simulatie kwam ik dit tegen in een filmpje van CuriousMarc:

https://github.com/reds-heig/logisim-evolution/releases

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.