QRM van Led Lampen

Ik ben bezig om overal led lampen te vervangen van de oude lampen. Dat is veel minder stroom verbruik. Maar ik ben eigenlijk altijd al een koppige tegenstander geweest van led lampen , tot nu. Maar wat ik eigenlijk wil weten is hoe zit dat met QRM op MG e KG ?

Ik heb al een test gedaan door een MG portable vlak dicht tegen de lamp te houden als die brand en ik hoor niks van storing. Ik kocht een ander type en daar zit een zeer klein beetje storing op het spreken nauwelijks waard als ik de radio er zo dicht als mogelijk er bij hou. Ik ben best wel verbaast dat het zo goed is géén storing. Is er iemand die dat ook niet heeft of juist wel , ik hoor het graag.

PS Ik heb het niet over allogeen maar het model oude lamp aar dan in Led model)

De ene ledlamp is de andere niet. ttz, er zijn soorten. sommige gebruiken gewoon een bruggelijkricher en elcootje. Die storen niet, maar flikkeren een beetje.

Velen types gebruiken een kleine schakelvoeding.Bij de meeste valt het storingsniveau reuze mee, maar heb er een paar gehad die ik kon horen tot in de FM band. Die heb ik cadeau gedaan :-)

Op 13 mei 2021 03:05:08 schreef kris van damme:
De ene ledlamp is de andere niet. ttz, er zijn soorten. sommige gebruiken gewoon een bruggelijkricher en elcootje. Die storen niet, maar flikkeren een beetje.

Velen types gebruiken een kleine schakelvoeding.Bij de meeste valt het storingsniveau reuze mee, maar heb er een paar gehad die ik kon horen tot in de FM band. Die heb ik cadeau gedaan :-)

De storing verplaatsen dus |:( :D

Ja dat merkte ik ook de ene die ik gekocht heb had een wit glas van boven en wat ik vreemd vond is. Je moet de lamp vast houden aan de onderkant , vraag me af hoe je die dan moet invijzen in een lamp voet bedoel ik dan ? tis weeral van de .... je weet wel " you have the copyright and we have the right to copy " haha als je kan volgen.

Dus heb ik die gewoon vast gevezen in de voet en dan afgeveegd met wat wc papier. Want bij allogeen lampen bv mag je vocht van je handen niet op het glas zitten want dan brand dat in. Bij auto lampen is dat ook zo vroeger toch nu ook led natuurlijk.

De eerste led lamp heb ik gekocht bij de winkel met de leeuw , en de laatste 2 x 2 stuks bij de laagste prijs de prijs is ongeveer het zelfde met dat verschil , de leeuw is de prijs van 1 stuk en bij de laagste prijs 2 stuk per pak. Dus goedkoper en het zier er uit als een gewone lamp.

PS Brol is overal te koop 8)7

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op donderdag 13 mei 2021 04:05:57 (48%)

Arco

Special Member

Hoe je een ledlamp vast houdt maakt weinig uit (alleen de spanningvoerende delen zou ik vermijden... ;) )
Er wordt niets echt loeiheet (bij een goede ledlamp) dus een vingerafdruk kan weinig kwaad.

Sommige zaken als DCF klokken zijn nogal gevoelig voor wat sommige ledlampen uitstralen. (switchers zitten vaak in hetzelfde frequentiegebied)
Goedkope ledspots hebben soms nogal last van kleurzweem aan de rand van de lichtbundel (meestal blauwachtige of koudwitte vlekken bij een warmwitte lamp)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je van eeuwig ruisvelden in elke ontvanger die je bezit houd moet je deze lampen proberen:

De lamp werkt goed wat wel weer bijzonder is voor het geld dat dit ding kost maar al je ontvangers zijn dood. Zenders vallen weg enz. als dit ding aanzet. Het opgegeven aantal lumen twijfel ik trouwens ook aan.

Sine

Moderator

Op 13 mei 2021 03:56:50 schreef Herman - Belgie:
[...]
vraag me af hoe je die dan moet invijzen in een lamp voet bedoel ik dan ? tis weeral van de ....

Met een stuk papier, een doek, .... de truuk was dat huidvet blijkbaar in de kwarts behuizing kon vreten.
Ik geloof niet dat er een hele hoge kans was dat dit ook werkelijk gebeurde ... maar hey ;)

En inderdaad, de lampen zonder switcher kunnen bijna niet storen, het vervelende is dat die
A. Niet zelden stroboscopisch effect vertonen
B. Je het aan de buitenkant niet aan kunt zien.

Ik heb een LED spotje voor de werkbank van het huismerk van Praxis. Die braakt bergen storing uit op de langegolf en middengolf.

Sommige andere lampjes zijn fluisterstil. Het is compleet onvoorspelbaar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

C. als je enkele types ledlampen koopt om te testen welke "de beste" is en je denkt, ok, van dit type koop ik er een stapeltje dan blijken alle modellen al gewijzigd te zijn. De evolutie in modellen/series is niet bij te houden.

maartenbakker

Golden Member

Dimbare hebben vaker een schakelende voeding dan niet-dimbare, maar niet-dimbare knipperen vaker. Denk dat die vuistregel al een paar generaties opgaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 mei 2021 13:28:54 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zo'n tachtig meter vóór het antenne-array van de localizer (landingsbaken) staat een monitorantenne. Daarbovenop een obstakellamp; al jaren een ledlamp, dat gaat goed. Iedereen was het verschijnsel 'ledlamp' op die plaats al vergeten.
Plotseling, na jaren, gaan de monitorwaarden langzaam heen en weer driften. Veldmeting! Uitzending is echter goed.
Wat blijkt? Luchthavenveldploeg had op schema de ledlamp vervangen. Nieuwe had een switcher! Nu, dat was gelukkig niet moeilijk te vinden en te verhelpen. Maar inderdaad, er is dus verschil. :o

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 mei 2021 08:02:24 schreef Arco:
Hoe je een ledlamp vast houdt maakt weinig uit (alleen de spanningvoerende delen zou ik vermijden... ;) )
Er wordt niets echt loeiheet (bij een goede ledlamp) dus een vingerafdruk kan weinig kwaad.

Sommige zaken als DCF klokken zijn nogal gevoelig voor wat sommige ledlampen uitstralen. (switchers zitten vaak in hetzelfde frequentiegebied)
Goedkope ledspots hebben soms nogal last van kleurzweem aan de rand van de lichtbundel (meestal blauwachtige of koudwitte vlekken bij een warmwitte lamp)

Vroeger toen ik jonger was kwam ik er achter toen ik plots tegen een stroom ader aan stootte dat er * " ping ping " op zat haha , dus ik weet wel waarover het gaat. En baat het niet dan schaad het niet maw het kan géén kwaad om een lep lamp met een doekje of zo schoon te maken. Bij allogeen lampen moet het je het wel doen want anders kan het zweet in je handen gaan inbranden (zoals je metaal vast pakt het al na een tijd begint te roesten das net het zelfde , roest is een vorm van beschermlaag alleen in de slechte zin.

Maar op de éérste lamp wat ik kocht stond er een nanogram op. Met een kruis er door heen bij het vast pakken van de boven kant van de lamp en dat je die dus aan de onderkant moet vast pakken. Wie met dit idee naar voor is gekomen die was zeker mo op maandag morgen of het was erg laat op vrijdag ? haha , maar juist is het niet. Misschien dat ik dit toch even ga melden aan de supermarkt.

* ping ping = een Vlaamse uitdrukking voor 230 V AC :D

Ik heb de verpakking terug gevonden in men * PMD (blauwe zak) en van het etiket heb ik een scan gemaakt. Zie rode kader (* PMD staat voor alles wat plastic , botervlootjes enz is hier in Vlaanderen die moeten in een blauwe zak die noemt PMD ter info voor de forum leden uit Nederland)

Op 13 mei 2021 13:39:47 schreef Frederick E. Terman:
Zo'n tachtig meter vóór het antenne-array van de localizer (landingsbaken) staat een monitorantenne. Daarbovenop een obstakellamp; al jaren een ledlamp, dat gaat goed. Iedereen was het verschijnsel 'ledlamp' op die plaats al vergeten.
Plotseling, na jaren, gaan de monitorwaarden langzaam heen en weer driften. Veldmeting! Uitzending is echter goed.
Wat blijkt? Luchthavenveldploeg had op schema de ledlamp vervangen. Nieuwe had een switcher! Nu, dat was gelukkig niet moeilijk te vinden en te verhelpen. Maar inderdaad, er is dus verschil. :o

die heb ik ook eens 1 gemaakt bij t 2e vliegveld van NL, duur ding wat wel van amerikaanse komaf leek, ding wordt ook niet geschakeld, staat 24/7 aan op een 30+ meterse mast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zijn misschien die gasontladingslampen die we ook wel gebruiken; vier jaar garantie. :) Tot nog toe werken ze goed, maar intussen heeft led ze wel ingehaald.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Op 13 mei 2021 17:40:21 schreef Herman - Belgie:
[...]
Zie rode kader

Dat is inderdaad bijzonder ... en dat schroeft nogal lastig.

En inderdaad niet dimbaar, zoals maarten al zegt hint dat vaak (maar niet altijd) op een simpele driver.

(* PMD staat voor alles wat plastic , botervlootjes enz is hier in Vlaanderen die moeten in een blauwe zak die noemt PMD ter info voor de forum leden uit Nederland)
[bijlage]

In Nederland heet dat ook PMD:

Plastic,
Metaal &
Drankkartons

Kartonnetjes van gloei LED lampen er in gooien is dus eigenlijk een beetje stout ;)

Op 13 mei 2021 19:03:08 schreef Sine:
[...]
Dat is inderdaad bijzonder ... en dat schroeft nogal lastig.

En inderdaad niet dimbaar, zoals maarten al zegt hint dat vaak (maar niet altijd) op een simpele driver.

[...]

In Nederland heet dat ook PMD:

Plastic,
Metaal &
Drankkartons

Kartonnetjes van gloei LED lampen er in gooien is dus eigenlijk een beetje stout ;)

Oh ja leuk om weten wist ik dus niet dat het daar ook PMD benaming is , en ik wil bewust géén dimmer gebruiken want dat stoort als een gek.

Dit verhaal heeft dan wel niks met licht dimmers te maken , maar ik heb ooit eens een eindtrap van een Radio tuners geluid versterkers naar de eeuwige jachtvelden geholden , want ik had zo een module gekocht waarmee je muziek kon omzetten in flitsende lampen (lightshow) maar ... wat dus niet de eindtrap niet tegen kon was toen de MG werd opgezet , door de storing op de MG wat van de module kwam werd vervolgens weer opgepikt en zo kreeg je dus een cirkel rond loop en plots was het niks meer ... DOOD haha

Bleek het de eindtrap te zijn , ik was toen nog een broekie en een Nederlandse kennis (die hier lang als vriend des huizes is geweest , jammer genoeg al 18 j niet meer) was toen ook een jong iemand van een jaar of 20 en die heeft er dan een nieuwe eindtrap erin gezet. Gekocht in Nederland en mee gebracht naar Belgie , en ik zat al die tijd zonder radio of muziek |:(

Nooit meer zo een licht module gekocht 8)7

Ja das ook al weer zeer lang geleden ik denk zo iets van 45 j of meer , tjonge dat waren toch leuke tijden toen alles mocht niks verplicht :D nu is het alles verplicht en niks mag nog :?