Schema gezocht

@harry64
Op mijn print is volgens mijn kortzichtige blik, de meter geen onderdeel van het weerstands-netwerkje. dat is ook de reden dat de print ietwat afwijkt van de gangbare schakelingetje.
De 12 standen schakelaars waren normaal veel gebruikt, ik weet niet of ze nu nog verkrijgbaar zijn, maar mijn junkbox zal voor mij in dit geval wel uitkomst brengen.
Wat betreft de 5 standen, op de print staat als bereik 0.1 tot 1000 uA, resumerend dus 0.1, 1, 10, 100, 1000, dat zou dus de 5 standen kunnen verklaren.

Je opmerking over geplakte layout's zette me even terug in het verleden. in den beginne met opgeloste teer of nagellak rechtstreeks op het koper. wat was de pen met een etsende inksoort van een bekend
tekenpennenmerk toen een uitkomst.Maar deze nostalgie maar even terzijde.Wat betreft die dubbele printbaan door de schakelaar...heb jij nooit gehad dat je na alle denk en tekenwerk, de fout pas ziet als de print klaar geetst is?? wees gerust, ik wel!!

KGE

Golden Member

Die draaischakelaars bestaan nog wel, geen idee hoe de Chinese kwaliteit is maar voor dat geld altijd te proberen.
En inderdaad kun je met een ring met een pin het aantal standen beperken.

https://www.ebay.com/itm/170835407122

Ondanks jullie, zeer gewaardeerde zoek- en meedenk-werk, blijft er nog weinig hoop op het orginele schema van mijn pcb.
Daarom ben ik maar begonnen om een schema van de pcb te tekenen, om daarna verder uit te kunnen werken.
Bijgevoegd al even het wat ruw getekend, en misschien ook nog niet geheel foutloos schema. Daar kom ik toch iets vreemds tegen.
Hoe kan de gemeten waarde beinvloed worden door de met de schakelaar gekozen weerstand? De weerstand(en) staan welliswaar als belasting over de ingang, maar verder niets dat de versterking richting meter zou kunnen beinvloeden.Is de transistor wel een transistor (fet?)
Wat zie ik over het hoofd?

Ahhh! slim!

Zodra de spanning over de shunt boven de 0.2V uitkomt, dan kan je met de tor de ingangsstroom buiten de gevoelige onderdelen houden!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe kan de gemeten waarde beinvloed worden door de met de schakelaar gekozen weerstand?

De te meten stroom loopt door een gekozen weerstand.
De stroom die IC1 levert, loopt door de meter.
Door de tegenkoppeling stelt IC1 zich zo in, dat de spanning over R6 (door de meterstroom) gelijk is aan de spanning over de gekozen weerstand (door de te meten stroom).
De verhouding tussen de meterstroom en de te meten stroom is dus gelijk aan de verhouding tussen de gekozen weerstand en R6. Zo kies je het meetbereik.

--
De spanning over de 'Aan'-led wordt, via P2, ook gebruikt om een referentiespanning te maken voor de overload-detector IC2. Komt de ingangsspanning boven de ingestelde waarde (dus: is de te meten stroom te groot voor de gekozen shuntweerstand), dan gaat de tor geleiden en de 'Overload'-led branden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 9 mei 2021 16:24:40 schreef Frederick E. Terman:
[...]De te meten stroom loopt door een gekozen weerstand.
De stroom die IC1 levert, loopt door de meter.
Door de tegenkoppeling stelt IC1 zich zo in, dat de spanning over R6 (door de meterstroom) gelijk is aan de spanning over de gekozen weerstand (door de te meten stroom).
De verhouding tussen de meterstroom en de te meten stroom is dus gelijk aan de verhouding tussen de gekozen weerstand en R6. Zo kies je het meetbereik.

--
De spanning over de 'Aan'-led wordt, via P2, ook gebruikt om een referentiespanning te maken voor de overload-detector IC2. Komt de ingangsspanning boven de ingestelde waarde (dus: is de te meten stroom te groot voor de gekozen shuntweerstand), dan gaat de tor geleiden en de 'Overload'-led branden.

DANK! top uitleg!!, ik had het zelf niet beter kunnen bedenken (grapje). maar het blijft toch wel een afwijkende/kromme schakeling, ik was de schakeling op deze manier nog nooit eerder tegengekomen.ik wacht op slecht weer, en dan het geheel maar eens op bouwen.(maar ik blijf hopen op de orginele gegevens.)

Op 9 mei 2021 16:21:51 schreef rew:
Ahhh! slim!

Zodra de spanning over de shunt boven de 0.2V uitkomt, dan kan je met de tor de ingangsstroom buiten de gevoelige onderdelen houden!

Dat is een uitvinding van een groot bedrijf uit het zuiden des lands. Zo werden bij audio versterkers, bij geen signaal, de uitgang kortgesloten, zodat de ruis metingen tijdens stiltes, altijd heel positief uitvielen....

Het lijkt er op dat we zo'n beetje alles besproken hebben. Ondanks jullie spontane hulp, helaas niet de oorspronkelijke gegevens gevonden, maar toch tot een aanzet gekomen om de pcb op te bouwen.
Zonder alle afzonderlijke namen te noemen, wil ik jullie ALLEN, zonder uitzondering, hartelijk danken voor zowel de grotere als ook de kleinere bijdragen!!
Veel hobby plezier, en wie-weet, tot ziens!

maartenbakker

Golden Member

Op 9 mei 2021 17:15:33 schreef Gaitje:
[...]
Dat is een uitvinding van een groot bedrijf uit het zuiden des lands. Zo werden bij audio versterkers, bij geen signaal, de uitgang kortgesloten, zodat de ruis metingen tijdens stiltes, altijd heel positief uitvielen....

Nog nooit tegengekomen. Je weet geen model toevallig?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien wordt de tegenhanger van Dolby bedoeld: DNR (Dynamic Noise Reduction).

rob040

Golden Member

Op 9 mei 2021 17:15:33 schreef Gaitje:
[...]
Dat is een uitvinding van een groot bedrijf uit het zuiden des lands. Zo werden bij audio versterkers, bij geen signaal, de uitgang kortgesloten, zodat de ruis metingen tijdens stiltes, altijd heel positief uitvielen....

Ah, de voorloper van de sjoemelsoftware.
Maar ook ik heb dat nooit eerder gezien en ken toch heel wat Philips apparatuur van binnen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb het wel in cd-spelers gezien (weet niet meer welk merk), waar de uitgang gemutet werd zolang er niet correct afgespeeld werd.

Ik verbaasde me erover dat een enkele tor de audiospanning (wisselspanning immers) zo goed kon kortsluiten, en probeerde het zelf in een squelch-schakelingetje voor een 2m FM-ontvanger. Het werkt goed. Later zag ik het ook in mobilofoons.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

Dat zat inderdaad (ook) in Philips spelers.
Maar dat was niet, zoals TS suggereert, om betere specs te halen.

Terug naar het schema van de stroommeter: een diode over de ingang helpt om de schakeling te beschermen tegen stroom in de verkeerde richting.

Op 11 mei 2021 12:13:46 schreef maartenbakker:
[...]Nog nooit tegengekomen. Je weet geen model toevallig?

Even uit mijn niet al te best geheugen, meen ik me te herinneren dat het o/a in de dcc recorder werd toegepast (??).

RAAF12

Golden Member

Op 11 mei 2021 14:53:10 schreef rob040:
Dat zat inderdaad (ook) in Philips spelers.
Maar dat was niet, zoals TS suggereert, om betere specs te halen.

Muten, aka 'in/uit schakel' verschijnselen onderdrukken, voorbeeld een CD350.

Ha RAAF12,

Ik heb in de 90 jaren een speciale transistor van Toshiba gebruikt de 2SC2878

Data 2SC2878

2SC2878.pdf

Die werd overal ingestopt om te mute portofoons radio's versterkers je kunt het zo gek niet opnoemen :P
Dat ding is subliem daar kan je een puls modulator mee maken dat wil je niet weten zo snel.... en een demping ( afhankelijk van de voorschakel weerstand ) dat je er mee kan bereiken !

Het is net als een schakeldiode maar wel interesant ik gebruik nu een BF862 gaat ook goed maar minder snel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Ik vond het frappant dat Philips in deze CD player twee transistors gebruikte om te muten, bij andere schakelingen zit er vaak maar een transistor. Het zal inderdaad aan het type liggen wat Ph niet voorhanden had.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eén gewone transistor maakt (in de meest voorkomende schema's) van 1 V ongeveer 1 à 3 mV. De Toshiba ook; zijn voordeel lag alleen in de grote reverse hFE.
Misschien vond Philips die 50..60 dB niet voldoende, en namen de anderen er wel genoegen mee.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Op 9 mei 2021 10:31:45 schreef Gaitje:
@harry64

Je opmerking over geplakte layout's zette me even terug in het verleden. in den beginne met opgeloste teer of nagellak rechtstreeks op het koper. wat was de pen met een etsende inksoort van een bekend
tekenpennenmerk toen een uitkomst.Maar deze nostalgie maar even terzijde.Wat betreft die dubbele printbaan door de schakelaar...heb jij nooit gehad dat je na alle denk en tekenwerk, de fout pas ziet als de print klaar geetst is?? wees gerust, ik wel!!

Ja, vaak genoeg. :P

Op 14 mei 2021 07:14:55 schreef harry64:
[...]

Ja, vaak genoeg. :P

Wel een geruststelling dat ik niet de enige ben. ;)

Op 13 mei 2021 20:00:37 schreef RAAF12:
[...]
Muten, aka 'in/uit schakel' verschijnselen onderdrukken, voorbeeld een CD350.

[bijlage]

Op de diverse cursussen werd elke weer verondersteld dat het er o/a ingezet was als ruismeting-beinvloeding, maar dit zal dan wel een "toevallige" bijkomstigheid zijn geweest, toch ....

Ha Gaitje,

Hoe werd die ruis meting dan gedaan, je heb toch altijd een draaggolf nodig :?
Ik heb een FT930 gemeten op een aantal middenfrequentie eigenschappen i.v.m. een externe 10,7 MHz ingang.
Voor wat de signaal-ruisverhouding betreft is het simpel gezegd toontje er op / toontje eraf maar de draaggolf blijft dus de mute wordt niet geactiveerd :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 mei 2021 10:27:47 schreef electron920:
Ha Gaitje,

Dag Henk,

Hoe werd die ruis meting dan gedaan, je heb toch altijd een draaggolf nodig :?
Ik heb een FT930 gemeten op een aantal middenfrequentie eigenschappen i.v.m. een externe 10,7 MHz ingang.
Voor wat de signaal-ruisverhouding betreft is het simpel gezegd toontje er op / toontje eraf maar de draaggolf blijft dus de mute wordt niet geactiveerd :D
Groet,
Henk.

Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar in mijn herinnering was toendertijd alleen het gebruik in audio van toepassing,en daar zie ik het gebruik van een draaggolf niet zo zitten, hoogstens een ruisgenerator... over gebruik in ontvangers kan ik helaas niets melden.
Als een audio apparaat geen geluid produceerd, dan mag de uitgang m.i. geen rommeltjes geven, dus ook geen ruis. vandaar dat er dus sprake is geweest van een, misschien onbedoelde ruisonderdrukking. Bij de bedoelde metingen ben ik niet betrokken geweest.Overigens kwam de herinnering aan de betreffende tor in mijn geheugen uit een heeel ver verleden, zo ongeveer de DCC tijd.Dus pin me er niet teveel op vast, ik weet alleen nog, zoals de cursusleider vertelde, de waarschijnlijke bijkomende bedoeling van de tor. Overigens zal de tor toch ook wat ruis kunnen produceren..., maar daar werd niet op ingegaan.Misschien was er al teveel verteld...Ik heb me er verder nooit in verdiept, maar het kwam bij mij weer boven, toen de "kortsluit-tor" in mijn gevraagde meter-schema ter sprake kwam.

Groet, Gerrit

Ha Gaitje,

Dat is helder ja dan heeft het met de verkeerde meetmethode wel invloed.
Maar ik denk dat het eerder tijdens de studie gebrek aan meet apparatuur is geweest.

Ik heb ook voor laagfrequent gebied wel meetapparatuur ontwikkeld met een iets andere toepassing als de audio versterker maar goed zou wel bruikbaar geweest zijn....
Nu is het een stuk makkelijker geworden met de kleine rekenmachine ( computer ) je kunt relatief gemakkelijk een FFT uitvoeren.
Succes met de laagstroom adapter......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.