1 fase omvormers op 3 fasen net.

Op 13 mei 2021 18:36:26 schreef benleentje:
Wat aanvankelijk een beetje vaag overkwam blijkt dan ineens wel weer erg logisch en geef je elke woning een verschoven fase aansluiting die daar meestal toch niet van merken.

De enige manier om te merken dat jij L1,L2,L3 hebt en je buurman L2,L3,L1 is door een belasting (kan een meter zijn) tussen jouw eerste fase en die van de buurman.

Afgezien van het meten uit niewsgierigheid, kan ik me geen enkel valide scenario voorstellen waarin dit reeel is, of relevant zou kunnen zijn.

Er zijn maar twee relevante aansluitingen voor een draaiveld. Linksom of rechtsom.
De drie theoretische variaties binnen een richting (L1,L2,L3; L2,L3,L1 en L3,L1,L2) zijn alledrie identiek voor alle reele toepassingen

(Je kunt tijdsbepaling doen aan de hand van de 50Hz. L2 (of L3) gebruiken ipv L2 geeft je dan een offset van 6,667ms t.o.v. de werkelijke (UTC) tijd. Maar de frequentie-variate van de 50Hz over de dag is zo groot, dat je toch wel een minuut offset kunt hebben als je alle flanken telt. Dus ook dat is geen valide scenario.)

Op 13 mei 2021 23:07:00 schreef ThijsElektro:
Nu vraag ik mii dan nog af, waarom worden in deze situaties de nul niet beveiligd?

De meningen daarover lopen uiteen.

Bij mijn weten MAG dat niet in Nederland. (*)

Bij mijn weten is dat verplicht in Belgie.....

De nederlandse redenering is dat als de NUL zekering zou springen, iedere belasting die aanstaat op de groep er voor zou zorgen dat de nul leiding ineens op 230V staat.

Dit betekent dat er een "verborgen fout" kan zijn: De nul is kortgesloten met de buitenkant van je oven. Even later gaat de zekering in de nul er uit, jij loopt naar de oven om te kijken: "WTF waarom gaat dat ding ineens uit en... Pats! krijg je een tik van de buitenkant van de oven!

Je kan zeggen: Er zijn nog steeds 2 fouten nodig om een gevaarlijke situatie te creeeren, maar omdat er hier 1 fout "verborgen" is en blijft zijn er steeds meer en meer installaties waar deze fout verborgen aanwezig is, en op een gegeven moment krijgt 1 van de duizenden mensen met deze situatie een tik.

Edit:
(*) Behalve onder speciale voorwaarden, zoals KlaasZ hieronder opmerkt.

De "dubbele zekering" hadden we in mijn huis in Delft 1987-1995 wel: Toen zaten we nog op 2 van drie fasen van een 3*230V net. En iets van 1997-1999 weer. (ik ben in 1997 verhuisd en moest de omschakeling nog een keer meemaken.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 14 mei 2021 16:10:34 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je mag in NL wel beveiligen in de nul, maar alleen met een automaat die ook de fase mee afschakelt.

mvdk

Golden Member

Vroeger hadden de energiebedrijven (sorry, zo heetten ze toen echt) allen hun eigen (technische) aansluitvoorwaarden. Tegenwoordig is meer en meer de netcode van toepassing. GEB Rotterdam had destijds de regel fase en nul beveiligd, zelfs in de tijd van smeltpatronen. De redenering was dat niet gegarandeerd kon worden dat de nul overal "ten naaste bij" aardpotentiaal zou hebben. De redenering van rew kun je ook omdraaien. De oven die hij als voorbeeld opvoert, hoort geaard te zijn. En dan kán, als je een deugdelijke eigen aarding hebt, dus geen aarding geleverd door de netbeheerder, die patroon of automaat trippen op een stroom vanuit de nul naar aarde.
Tegenwoordig moeten installateurs zelf weten hoe en wat ze doen, er zijn geen inspecteurs meer om plaatselijke regelgeving af te dwingen.

Ik weet niet waar de nul-zekering zit, maar met een beetje pech kan de nul weglopen als de nul-zekering gesprongen is. Als de nul niet weg kan lopen omdat je de nul-zekeringen netjes geplaatst hebt, dan kan door het sterpunt toch 32A lopen dankzij de zonnepanelen met alle gevolgen van dien.