Op Display blijft alles branden

Ik heb laatst een onkyo TX-SR308 2 de hands gekocht. Nu heb ik zelf mijn subwoofer actief gemaakt maar die wou ik mee aanlaten met de stereo. Nue ben ik op zoek gegaan naar een 12 volt spanning en heb ik met mijn meet pen 2 contacten geraakt en blijft alles branden op het scherm. Nu is mijn vraag wat er mogenlijk kapot zou kunnen zijn gegaan zodat ik het misschien zelf kan vervangen.

Zo te zien een vfd display. Als alles blijft branden blijven alle uitgangen dus actief. Mogelijk is de display aanstuurchip defect geraakt.

Vaak zijn deze chips custom made ic's speciaal voor deze apparatuur. Of je die nog ergens kunt vinden is een grote vraag.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 14 mei 2021 11:50:46 (31%)

tja, dat is waarschijnlijk einde receiver.

of er moet toevallig ergens een voedingsspanning uitliggen die je kan repareren...

Fordman

Alles werkt wel dus dan zal ik er maar mee moeten dealen

die versterker gaat zowieso stuk als je hem zo laat zijn... veel en veel te weinig koeling..

als dit er eentje is met een HDMI board is gaat dat als eerste.. die kunnen absoluut niet tegen warmte!

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
vergeten

Golden Member

Op 14 mei 2021 10:58:39 schreef Sjoerdje112:

heb ik met mijn meet pen 2 contacten geraakt en blijft alles branden op het scherm.

Weet je nog precies welke 2 punten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik dacht de bovenste reeks welke weet ik niet precies

vergeten

Golden Member

Dat is nou niet echt precies :)

Hier een afbeelding van die trafoprint met 3 connectoren, ik heb ze maar even A, B en C genoemd.
Ze beginnen alle drie met pin 1 te tellen.
Geef aan tussen welke pinnummers je vermoedelijk sluiting hebt gemaakt?

Ik neem aan dat je 12 volt gelijkspanning(DC) zocht, dan zat je flink verkeerd, want uit een trafo komt wisselspanning(AC).
Maar dat is helaas mosterd na de maaltijd :+

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 14 mei 2021 17:18:36 schreef aangelag17:
Reset al geprobeerd??

Jaa ook al geprobeerd zelfs een nachtje van de stroom af

vergeten

Golden Member

Op 14 mei 2021 16:41:52 schreef Sjoerdje112:
Tussen p958 en p957 dagt ik zo

Het zijn niet de punten die naar de displayprint gaan, daar was ik even bang voor.
Als het p958 en p957 zijn geweest dan is er een even deel van een trafowikkeling kortgesloten geweest, de gele rechthoek.

Dan is deze "schade" wel vreemd.

Er moet wel een "pats" te horen zijn geweest met waarschijnlijk zichtbare brandplekjes in de soldering.

Is dat er op die punten? of toch ergens anders?

Je zal denk ik de Display troubleshoot stappen moeten doorlopen om erachter te komen waar er wat mis is.
Je kan ook proberen connector P701A of B los te nemen gaat de display dan uit?

De servicemanual kan je hier downloaden als je hem nog niet hebt.
https://www.eserviceinfo.com/downloadsm/182417/ONKYO_hfe%20onkyo%20tx-…

Op 14 mei 2021 17:20:02 schreef Sjoerdje112:
[...]
Jaa ook al geprobeerd zelfs een nachtje van de stroom af

Een nachtje zonder spanning reset niets.

Deze reset procedure uit de handleiding gedaan?

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 14 mei 2021 20:10:41 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als je een sluiting maakt op de AC voeding blijft je dat wel bij, je bent je puntjes van je multimeter probes kwijt namelijk.

Misschien de voeding van het display geraakt, en daarmee het display drive IC gesneuveld of alleen een voeding gedeelte ervan.

Op 14 mei 2021 12:06:54 schreef Oane:
tja, dat is waarschijnlijk einde receiver.

of er moet toevallig ergens een voedingsspanning uitliggen die je kan repareren...

ps je icoon op je profiel is hier niet zichtbaar , gelieve eens na te kijken aub ?

tja, dat is waarschijnlijk einde receiver.

of er moet toevallig ergens een voedingsspanning uitliggen die je kan repareren...

Als er een voedingsspanning weg is lijkt het mij dat dat juist alles uitgaat en niet alles gaat branden. Meest waarschijnlijke is helaas toch dat je driver IC defect is.

Op 15 mei 2021 09:09:38 schreef Ex-fietser:
[...]

Als er een voedingsspanning weg is lijkt het mij dat dat juist alles uitgaat en niet alles gaat branden. Meest waarschijnlijke is helaas toch dat je driver IC defect is.

Daar ben ik ook bang voor, maar het zou kunnen dat zo'n driver ic net andersom werkt, bij aansturing display segment uit en bij geen aansturing segment aan?

Fordman

Hier wordt -VP gemaakt voor het display IC, maar ook een referentie 3.3VDC die later bij het display aan de 3.3VDC van de voeding wordt gekoppeld voor Vcc van hetzelfde display IC.

Nu heb je een negatieve -VP voor de segmenten in het display

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/K03y6s.jpg

FLAC 1 en 2 is voor de gloeidraadjes en SEC3_1/SEC3_2 voor de negatieve spanning -VP, meestal iets van -30VDC.

De vraag is, wat gebeurd er bijvoorbeeld als je de 3.3VDC van het IC haalt maar de -VP laat zitten? Gaan dan alle segmenten branden?