beginnen met arduino, welke dingen ervoor aanschaffen in china?

Op 10 mei 2021 00:06:17 schreef MGP:
[...]
Misschien zou het in het vervolg wel goed zijn als je de vraag stelt wanneer je tijd hebt om uw topic op te volgen en in goede banen te leiden.

Dat wij niet allemaal afgeslagen zijn door de mods sta ik van te kijken :P

Alles met een knipoog ;-)

Op 10 mei 2021 00:24:40 schreef RvEldijk:
Dat wij niet allemaal afgeslagen zijn door de mods sta ik van te kijken :P

We bleven netjes en het ging over elektronica en dan is het goed O-)
Maar het helde voor mij teveel over naar eigen kunnen dan als antwoord op de vraag van de TS ... vandaar mijn reacties.

De TS is tevreden met jullie antwoorden zo ik ook ;)

e:/ Fcapri hieronder.. _/-\o_

LDmicro user.

ik gebruik altijd chinese clonen, eens je de goeie CH340driver hebt (goed saven, als je die zoekt, kan ik de mijne wel doormailen) werken die gewoon goed. ik moet zelf geen originele meer hebben

ik heb een map arduino die ik op al mijn pc's kopieer (dus geen verse installatie keer op keer). daarin zitten dan al mijn geinstalleerde libraries.
in china bestellen kan wel, maar er zijn ook nadelen:
-als je wat besteld, test het DIRECT. speciale printjes vragen soms speciale libraries (vooral met tft schermpjes) en dan moet je wel direct een testprogramma maken om gewoon 'hello world' op dat display te zetten. daarna kan je het scherm opbergen. als je dan een jaar later dat scherm weer gebruikt, weet je toch al hoe het werkte.
ik heb hier schermen liggen, waar ik de chip niet van ken, en ik dus niet meer aangestuurd krijg. de verkoopsadvertentie is weg en de verkoper reageert niet meer.

wat je nu besteld, en binnen een jaar wil je er nog, is er veel kans dat er ook een andere chip in zit, andere printplaat, andere aansturing...
wil je compatibel zijn, moet je het dan bij adafruit bestellen (veeeel duurder).
ik ben ook simpel begonnen met arduino, gewoon inlezen temperatuur sensor en weergeven op display. en je gaat er idd zover mee als je zelf wil.
en die dingen zijn best snel. ik heb een 'gameboy' replica gemaakt met een arduino en klein scherm. daar draait gewoon tetris op (broncode geport van een ander processorbord).
tegenwoordig kan je overal bestellen, dus ik zou het nu misschien houden bij een starterskit, of je besteld een paar arduinos en wat basic dingen dat je wil gebruiken (servo's, relais, drukknoppen, displays...).
oja, koop er direct een HOOP. zeker bij de nano is het gemakkelijk als je iets kan testen, en wil je nog eens iets proberen, dat je er gewoon een andere induwt om verder te testen. ik bestel ze per 10 en dan komt het meestal op 15-18€ (1.5-1.8€/arduino).
de nano heeft altijd mijn voorkeur, de uno vind ik te groot, de mini is niet handig met die pinnen op de zijkant.
ik heb een adapterprint waar een nano in past, en die er dan uitziet als een uno, ideaal voor shieldjes op te klikken dan

oja, is zijn leuke boeken voor het beginnen met arduino, die zijn als pdf wel online te vinden. (google beginning arduino). ik heb er zo 3 afgeprint, 1 ervan heb ik gewoon op de trein door gelezen en dan kan je het meestel wel al. daarna is het gewoon googlen voor specialere functies te leren kennen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@ Brains, Ik weet niet hoeveel kennis je al in huis hebt.
Maar mogelijk is mixly iets voor je.
mixly is een soort blocky of ardublock hiermee kun je eerst wat met de C termen aanprutsen en snel ervaring opdoen. ook laat het de code zien die het genereerd zodat je kunt zien wat de syntax in arduino-IDE had moeten zijn.
Waarschijnlijk halen de software guru`s met kennis hier hun neus voor op, ik vond het als beginner makkelijker om te leren als gelijk in het diepe springen.
ledjes servo,s temperatuur alles komt voorbij, en mixly is er voor de Arduino en ESP.

Mixly is gratis te downloaden, samen met een Arduino clone en wat je al in je laadjes hebt zitten kom je mogelijk al een heel eind.

https://osoyoo.com/2019/07/31/graphical-programming-tutorial-for-ardui…

ik ben het met Fcapri eens dat de ch340 Arduino clonen prima en 24/7 betrouwbaar draaien.

[Bericht gewijzigd door tuxie op maandag 10 mei 2021 09:26:04 (14%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 mei 2021 23:07:19 schreef brains:
[...]
Waarom arduino, heel simpel.
Het project wat we als basis nemen gebruikt nu eenmaal arduino en geen raspi. En dus willen we beide daar ook meer over weten.
Ik zou het af en toe misschien ook willen gebruiken voor eenvoudige dingen waarbij ik voornamelijk bestaande projecten zal bouwen en evt aanpassen. bv eenvoudige stappen motor aansturen of een servo. Samen met mijn broer iets maken voor zijn modelspoor zoals een sein of een slagboom die dicht gaat als de trein eraan komt Er zal daar vast zeer veel over te vinden zijn en we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Waarom zou ik daar een raspi gebruiken als een 8bitter ook prima werkt? Met een 8bitter zijn we ook tot aan de maan geraakt (alhoewel daar de meningen nog over verdeelt zijn of we daar echt wel zijn geraakt maar dat is een hele andere discussie :P )
[...]
En geldt dat hetzelfde voor een ESP8266 Wemos D1 mini pro
Welke variant zou ik dan nemen mocht ik die eentje willen bestellen? [...]

Om bij het laatste te beginnen. Koop 1 met mogelijkheid voor een externe antenne. Ik opteer momenteel voor het Wemos D1 mini pro V2.0 bordje. 1 0Ω weerstand van plaats verwisselen en je kan een externe antenne aansluiten. V2.0 heeft ook een aansluiting voor een Lithium batterij. ESP bordje installeren in de Arduino IDE, juiste bordje kiezen en je kan starten. Voor ESP8266 is heel veel te vinden.

Een RPi ga je inderdaad niet in een treinwagon kunnen inbouwen. Afhankelijk welke besturing er wordt gebruikt is het decoderen wat anders. DCC is heel goed te doen. Is met een ATtiny84 ingebouwd in een draaischijf.

Edit: bij ESP8266 goed uitkijken welke I/O je gebruikt. Bepaalde hebben wat beperkingen of altijd hoog bij opstarten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Kruimel

Golden Member

Persoonlijk zou ik dit project opdelen in kleinere stukken, de eerste van welke is om met de Arduino te leren werken, pas later zou ik me bekommeren om WiFi enzo. Dat vermindert het risico dat je nu voor niets geld uitgeeft.

Op 10 mei 2021 07:55:30 schreef fcapri:
ik gebruik altijd chinese clonen, eens je de goeie CH340driver hebt (goed saven, als je die zoekt, kan ik de mijne wel doormailen) werken die gewoon goed. ik moet zelf geen originele meer hebben

Je moet inderdaad die CH340 driver hebben, de meeste listings tonen dat wel maar die werken vrijwel probleemloos. Ik heb er nooit last mee gehad in elk geval.

[E]r zijn ook nadelen:
-als je wat besteld, test het DIRECT. speciale printjes vragen soms speciale libraries (vooral met tft schermpjes) en dan moet je wel direct een testprogramma maken om gewoon 'hello world' op dat display te zetten. daarna kan je het scherm opbergen. als je dan een jaar later dat scherm weer gebruikt, weet je toch al hoe het werkte.
ik heb hier schermen liggen, waar ik de chip niet van ken, en ik dus niet meer aangestuurd krijg. de verkoopsadvertentie is weg en de verkoper reageert niet meer.

Dit is inderdaad wijze raad. Zorg dat je de relevante informatie hebt opgeslagen, zeker als je veel verschillende producten koopt.

ik bestel ze per 10 en dan komt het meestal op 15-18€ (1.5-1.8€/arduino).

Helaas vind ik ze niet meer voor die prijs, meestal ongeveer het dubbele (wat op zich geen drama is). Ik zie nu wel exemplaren online verschijnen die een andere chip hebben, en die zijn soms goedkoper, maar ik weet niet hoe goed die zijn.

Merci voor jullie hulp.
Ik ga gewoon enkele bestellen en proberen of het lukt. Blijkt het achteraf dat het niet mijn ding is of ik gebruik het maar weinig dan is er nog geen man overboord. Ik ben dan bezig geweest, heb het geprobeerd, ervaringen opgedaan e.d.
En dat is mij wel wat geld waard. trouwens, ik kan de arduinos altijd wel weer een andere bestemming geven via vrienden.
Even een vraagje over die nodemcu. Zo'n base boardje maakt het dus een stuk gemakkelijker om te programmeren begrijp ik. Dan is dat zeker de moeite om te kopen. Maar er zijn diverse keuzes. Als ik onderstaande link van bekijk zijn er 2 base boardjes.
https://www.aliexpress.com/item/32264218680.html?spm=a2g0o.productlist…
Welke kan ik beste nemen, die van 1,30? en dan combineren met die module van 1,75? (soldeer de pinheaders liever zelf, minder kans op beschadiging bij verzenden lijkt me)
Ik bestal dan ook een PCA9685 16 channel Servo controller, die kost ook niet veel en kan zeker nuttig zijn als ik met servo's wat wil gaan proberen. Merci voor de youtube link.
@fcapri, merci voor je uitgebreide uitleg.
Als goed begrijp is het vooral een kwestie van juiste drivers vinden omdat ze andere chips kunne gebruiken. Als je mij de CH340driver zou willen mailen, heel graag. Ik denk dat die chip op een boardje zit dat ik al ergens moet hebben liggen.
Ik heb al veel dingen als knoppen, relais, weerstanden, diodes, transistors, led e.d. liggen. Schermpjes nog niet maar weet nog niet of ik die ga gebruiken. Misschien wil ik wel zo'n universeel 2 regel schermpje bestellen maar weet even niet hoe die noemen.
maar iets als oled of tft vermoed ik voorlopig niet nodig te hebben.
Ik hoe me ook altijd aanbevolen voor goede links, guides, pdf's. Ik lees liever op papier dan vanaf scherm. Ik heb nog een sony ereader met defecte accu die wil repareren (vrij recente ewast bak vondst)en dat is misschien wel makkelijk voor pdf's
@tuxie,Dat lijkt me juist perfect voor mij, ben meer visueel ingesteld. En mijn kennis van programmeren is praktisch nul Dat moet ik zeker eens proberen! En wat andere ervan denken kan me geen zak schelen, iedereen moet het op zijn eigen manier proberen ;)
Ik wil inderdaad dit als een deelproject opdelen om te leren. Ik wil zeker niet meteen beginnen met wifi. Maar die bordjes zijn nu heel betaalbaar en zou toch al graag bestellen.

CH340 drivers zitten al standaard in windows en linux tegenwoordig. Ik heb die nog nooit hoeven installeren in elk geval.

Dat was vroeger wel anders maar dat is inmiddels alweer lang geleden.

Even een vraagje over die nodemcu. Zo'n base boardje maakt het dus een stuk gemakkelijker om te programmeren begrijp ik. Dan is dat zeker de moeite om te kopen.

Uhm nee de NODEMCU heeft die handige USB programmer (usb poort) aan boord, zoals ik nu ook die voorgestelde Wemos D1 mini pro V2.0 heb gezien die heeft het ook. Ik kende dat bordje niet haha, wel speciaal I2C kabeltje nodig, maar op beide kun je makkelijk programmeren EN is de chip stabiel, niet onbelangrijk.

Die base plate is een los onderdeel en handig in projecten, stel je monteert het allemaal in een installatie, en wil de chip verwisselen dat kan dat handig door die base plate, ook heeft die base plate al een voltage converter die je 5v, 3,3v etc aanbied zonder dat het door de bordje zelf gaat, ook kun je div adapters erop gebruiken 9-24v

Wellicht is er ook een baseplate voor de Wemos D1 mini pro V2.0, maar zoals in de brievenbus, zonder baseplate is het een ramp om die chip even eruit te halen, testen, wisselen, etc, die base plate is blijkbaar gewoon een fijne optie, zeker allemaal niet verplicht.

Alles met een knipoog ;-)

Het is een los onderdeel, wel kan het zijn dat je tijdens ontwikkeling een foutje maakt, en dat je base plate door brand voordeel is wel je ESP chip leeft wss nog, ook heb je gelijk verschillende 3.3v/5v etc waardoor je makkelijk iets kunt testen, kan ook met extra breadboard en voeding, kost ook allemaal niets ;)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41gCyy3rClL._AC_.jpg

Ik weet niet of je nog I/O extenders wilt hebben MCP23017 maar de wereld vergaat niet, en ook dit zal wel goedkomen, ik denk dat Ali over een xx maanden BTW gaat heffen en zal alles per saldo 21% duurder worden, nog geen ramp, en dat free shipping moeten we ook vanaf.

ff snel nog wat bestellen...

Alles met een knipoog ;-)

Op 10 mei 2021 12:12:11 schreef Kruimel:
Helaas vind ik ze niet meer voor die prijs, meestal ongeveer het dubbele (wat op zich geen drama is). Ik zie nu wel exemplaren online verschijnen die een andere chip hebben, en die zijn soms goedkoper, maar ik weet niet hoe goed die zijn.

https://www.aliexpress.com/item/32649423313.html

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 mei 2021 14:22:46 schreef RvEldijk:
[...]

Uhm nee de NODEMCU heeft die handige USB programmer (usb poort) aan boord, zoals ik nu ook die voorgestelde Wemos D1 mini pro V2.0 heb gezien die heeft het ook. Ik kende dat bordje niet haha, wel speciaal I2C kabeltje nodig, maar op beide kun je makkelijk programmeren EN is de chip stabiel, niet onbelangrijk.
[...]

Het Wemos bordje programmeer ik gewoon via de USB aansluiting. Of in een wat verder gevorderd project via OTA.

@Brains: Het genoemde Wemos bordje heeft normaal pinheaders die niet gesoldeerd zijn. Die moet je dus zelf solderen. In de meeste gevallen zijn de socketjes er ook bij. Soms zelfs in een versie met langere pinnen zodat je zo een stapeltje kan maken met bijvoorbeeld gelijkaardige relais bordjes of bordjes met knoppen.

Op 10 mei 2021 14:51:10 schreef RvEldijk:
Het is een los onderdeel, wel kan het zijn dat je tijdens ontwikkeling een foutje maakt, en dat je base plate door brand voordeel is wel je ESP chip leeft wss nog, ook heb je gelijk verschillende 3.3v/5v etc waardoor je makkelijk iets kunt testen, kan ook met extra breadboard en voeding, kost ook allemaal niets ;)

[afbeelding]

[...]ik denk dat Ali over een xx maanden BTW gaat heffen en zal alles per saldo 21% duurder worden, nog geen ramp, en dat free shipping moeten we ook vanaf.

ff snel nog wat bestellen...

Leveren nu al veel vanuit Duitsland en Spanje. Vaak al 10day delivery. BTW is dan al betaald en het blijft dan nog heel goed betaalbaar.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 10 mei 2021 19:21:28 (33%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 10 mei 2021 19:19:09 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Het Wemos bordje programmeer ik gewoon via de USB aansluiting. Of in een wat verder gevorderd project via OTA.

Zo gebruik ik hem ook snel ESPEasy erop, en vanuit daar enkel OTA updates, wel grappig dat we precies hetzelfde doen op verschillende platformen met dezelfde chip, maar ondanks dat een NodeMCUv3 wel gesoldeerd is en wel een base plate voor beschikbaar is, zie ik geen enkel voordeel, tussen beide, krijg je dat I2C connector kabeltje erbij ? :P

Leveren nu al veel vanuit Duitsland en Spanje. Vaak al 10day delivery. BTW is dan al betaald en het blijft dan nog heel goed betaalbaar.

Laten we het hopen, maar goed zal wel loslopen, ik kijk nou ook bij de EU markt, en zag daar ook weer andere leuke dingen, maar goed eerlijk is eerlijk als TPG post er geen knoop aan verdient, zijn we gewoon niet goed bezig, is nog steeds niet geregeld.

Alles met een knipoog ;-)

Mag verwijderd worden

[Bericht gewijzigd door picturemaker op maandag 30 augustus 2021 11:07:16 (95%)