NAD 326BEE

Hallo,

De balance knop van mn NAD 326BEE geeft het linker kanaal heel slecht door.
Om het jaar haal ik hem open en spuit de potmeter schoon met kontact spray.

Ik vraag me af of ik de polen onder de meter aan elkaar kan verbinenden en zo een bypass maak ? zonder verder gezeur in de toekomst met schoonmaken..

Dank je voor je input !

Merci

Maarten

Als je de balansregeling toch niet gebruikt.. kan ie eruit. of en wat er in de plaats moet hangt af van het gebruikte circuit. Soms kan je het gewoon open laten. (balans door verzwakking naar de ground) .enkele en dubbele potmeter kan dat doen.

Is het dubbele potmeter? (2 keer 20 k?)

dan kan het ook zijn dat 4 weerstandjes nodig zijn, elk 10 k en met twee van deze weerstanden maak je dan een potentiometerschakeling (deelschakeling) en plaats beide delers ipv de potmeters.

soldeer de potmeter er eens uit. afhankelijk van of er al dan niet nog geluid uitkomt weet je dan wat je te doen staat.

Bedankt voor jullie reacties.

Geen idee of het een dubble is. Er zitten 6 polen onder.

Vervangen lijkt me het meest voordehand liggend

Noob vraagje.. Kan je me een link van een soldeerbout sturen waarmee je zo'n soldeer klusje aanpakt ?

RAAF12

Golden Member

Zet polen duidt wel op een stereopotmeter. Die kan je altijd vervangem door losse weerstanden, maar beter is het geheel origineel te houden en de potmeter vervangen. Kraakt ie ook als je er niet aan draait?

Soldeerbouten zijn er in alle soorten en maten. Vanaf €5 t/m honderden euro's. Neem wel goed soldeeertin met harskern.

230V boutje https://www.gamma.nl/assortiment/l/gereedschap/elektrisch-gereedschap/…

Potmeter even opmeten, asdiameter en lengte bepalen en dan op zoek naar een nieuwe. Kijk ook even op er een A of B opstaat dat zegt of het een lineair of log type is.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 14 mei 2021 17:04:18 (17%)

Nee, nu dat ik hem schoon gemaakt heb, is het weer genieten in stereo. maar voor hoelang..

Het was even zoeken maar hier heb ik er een gevonden voor een redelijke prijs

https://www.ebay.fr/itm/153405543236

[Bericht gewijzigd door Aquitaine op vrijdag 14 mei 2021 17:07:27 (10%)

verzendkosten, tot daar aan toe, maar ze hebben niet dezelfde asmaat en lengte, en kwaliteit is ook nog een vraag. (hoe lang gaat die het doen)

Lijkt een gewone dubbele lineaire potmeter te zijn. op zich geen moeilijk ding. Als je hem nooit gebruikt, zijn vier weerstandje van 10 K een oplossing.