Wat onduidelijke condensator markering...

WillemV2

Special Member

Ik moet in een subwoofer twee condensatoren van 10uF/100V vervangen.
Nu heb ik nog 2 goede liggen, maar de markering doet mij wat twijfelen (plus dat ze kleiner zijn dan de condensatoren die ze moeten vervangen).

Er staat op: 10/100(M). Normaal zou ik denken 10uF/100V, maar met die M erachter? Weet iemand dat? Voordat ik vlammen krijg... :)

Arco

Special Member

Staat in de datasheet, is de tolerantie.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
WillemV2

Special Member

Ah, dankje, dus als wat er uit komt ook +/-20% is zit ik goed kwa voltage?

maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht van wel, zelfs al gaat het plaatje van Arco niet over de opdruk.

De beste bevestiging is vaak het schema van het apparaat, als je geluk hebt is dat te vinden op merk en type.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Condensatoren zijn zelden "preciesiecomponenten". Het tabelletje geeft aan dan ze ook 1% versies hebben, maar die zie je echt heel zelden "in het veld".

Voor veel situaties is voor een condensator iets als "60uF of meer" datgene wat je kan uitrekenen voor de waarde. In zo'n geval zal er dan een 100uF exemplaar ingezet worden. +/- 20% betekent dat ie minimaal 80uF zal zijn en dat heeft nog wat marge ten opzichte van de 60uF die je minimaal moest hebben volgens de berekening.

"Is goed kwa voltage" is een uitspraak die ik niet kan plaatsen. Die 20% gaat over de capaciteit niet over de spanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
WillemV2

Special Member

Op 15 mei 2021 13:08:41 schreef maartenbakker:
Ik verwacht van wel, zelfs al gaat het plaatje van Arco niet over de opdruk.

De beste bevestiging is vaak het schema van het apparaat, als je geluk hebt is dat te vinden op merk en type.

Goeie, stom dat ik daar nog niet aan gedacht had... :)

Non polarized Electrolytic CAP. 10UF 100V 20% 105? long crus

Dus moet toch iets anders gaan zoeken dan de elco'tjes die ik in gedachten had denk ik, zitten op de uitgang van de versterker zo te zien.

maartenbakker

Golden Member

Schema is er inderdaad heel duidelijk over, op de foto lijkt die bovenste wel polarized maar die zou het dan niet lang volhouden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 mei 2021 13:30:55 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
WillemV2

Special Member

Op 15 mei 2021 13:29:24 schreef maartenbakker:
Bovenste op de foto lijkt toch polarized...

klopt, dat was de vervanger (elco) die ik in gedachten had maar twijfelde vanwege de markering.

Sorry als ik wat onduidelijk was; korte nacht gehad... :) Maar in dat schema kijken was sowieso verstandig, omdat daar dus uit bleek dat het een non-polarized condensator moet zijn.

maartenbakker

Golden Member

Als ik de startpost herlees was het wel duidelijk, dus ik heb scheef gelezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pcb_nl

Golden Member

Dus je wilt een gebruikte condensator vervangen door een andere gebruikte condensator?