herkent iemand waarvan deze printen zijn?

Ik ben aan het opruimen (enfin, probeer het toch :+ waarschijnlijk herkenbaar voor vele :)) en kwam deze tegen, zie foto's
Ooit uit een electrobak gevist waarschijnlijk. Geen idee uit welke apparaat, iemand een ideetje?
Via de typenummers kom ik niet veel verder dan mogelijk een lasapparaat.
Wat tot een mogelijkheid kan behoren denk ik want er zitten ontplofte componenten in to22 (mosfets, transistors?) behuizing op de koelblokken.

Dat lijkt correct, uit google rolt een topic op een ander forum met in-situ foto's:
http://www.thebackshed.com/forum/ViewTopic.php?TID=2187&P=2

ha, dan zat ik toch niet helemaal naast. Nu bedenken of ik er nog mogelijk onderdelen van kan gebruiken. Anders zoek ik een andere bestemming in de vorm van iemand die kan gebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Een Deense trafo in iets dat uit een lasapparaat lijkt. Master 1500 is een lasapparaat van Kemppi. Kemppi klinkt Fins. Die kopen vast wel onderdelen in Denemarken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

merci, dat lijkt hem dus te zijn. Ik zocht op Kemppi 1500 en de eerste link blijkt er eentje van hier een topic op het forum te zijn :+ Fotos die erbij zaten waren precies gelijk.
Topic is niet heel actief geweest met 4 post en niets meer van de ts gehoord naderhand als ik in zijn geschiedenis kijk.
Bij mij zaten trouwens veel losse contacten en ontplofte igbt's dus ik denk dat ik de diagnose gesteld heb van het defect.
Dat waren ook de tips in dat topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146389
Merci, nu nog kijken of ik een bestemming voor kan vinden. Zou zoiets nog gewild zijn voor reparatie/onderdelen?
Ik zag dat ze relatief duur waren.

Het is prima om wat kapotte printen in de sloopprinten bak te hebben, maar ik zou dit soort afval het niet actief binnen halen. Als de bak vol is vol is gaat het restant naar de recycling.
Je eigen sloopprinten zijn in het algemeen ook van het soort waar je aan werkt, of dat nu consumentenrommel is of lasapparatuur.
Zelf maak ik wel eens een uitzondering voor boards uit b.v. meetapparatuur, maar dan weet ik ook waarom.

[offtopic]
Er is ook iemand die al maanden een kapotte voeding probeert te slijten op de V&A.
Het is natuurlijk helemaal toegestaan, maar ook vrij kansloos en een beetje verdrietig. Iemand die zoiets koopt zal zich immers niet realiseren wat de reparatie behelst.
Recycle dat ding gewoon, denk ik dan. Dat is voor iedereen beter.

Sine

Moderator

Inderdaad, sloopprinten uit de industrie wil ik nog wel eens bewaren, en als ik dat bewaren moe ben (lees: de bak is vol) dan haal ik er de 'mooie' onderdelen af.

In dit geval de trafo's, misschien de dikke elco's en het zwarte koelblokje.

De rest naar de recycling inderdaad.