Op 17 mei 2021 14:56:59 schreef EricP:
knutsel wat met siliconen snoer. Vaak best heel erg hitte bestendig. Kan ook wel wat chemicaliën hebben. En evt. nog een stukje glaskous erover als je het niet vertrouwt (iets zal er dan wel isoleren...). Niks negatiefs aan.
Jammer dat jij voelde aangesproken. Dat was eigenlijk ook weer niet de bedoeling. Sorry daarvoor Jouw bijdrage was best nog wel constructief en inhoudelijk. En ik snap met jouw ervaring dat wel goed echter is deze motor verder in heel erg goede staat en is er enkel wat mis met de aansluitingen zelf.
Er zijn - voor zover mij bekend - geen goede materialen om dit netjes op te lossen.
Als die er niet waren hoe kunnen ze dan een motor bouwen? Gaat dit dan op een magische manier geheel draadloos?
IK weet dat de wikkelingen in mijn motor van isolatie klasse B zijn dus het draad mag 130° worden. Omdat deze aansluitingen tegen de wikkelingen liggen zoek ik dus enkel draad die ook ca die temperatuur aankan. Sommige type elektrische tracing met silicone achtige kabel mogen zelf 200° worden. De PT100 sensor die we gebruiken mag tot ca 230° en bij een hogere temperatuur is het een kabel in RVS laag met PT100 en voor nog hoger word het een capillair met RVS buis.
[offtopic]Ik had ook zo'n klant. Moest altijd 'met de spulletjes die er nog waren'. Let wel: zakelijk verhaal, dus anders dan dat van TS.
Soms ging dat goed, soms ging dat fout - dat de spulletjes al een eerder leven hadden gehad (en dat niet meer hadden...)
Ik heb nooit gezegd dat het met de spullen moet die ik heb liggen. Ik vraag enkel welke spullen ik nodig heb omdat ik weet dat het bestaat. Ik heb 6 stukjes draad van ca 20cm nodig. Ik kan echter wel wat meer outside de box denken met soms creatieve oplossingen. Maar als deze motor met een pruts oplossing had moeten werken had ik niet om hulp gevraagd. IK ken echter niet uit mijn hoofd wat nu wel een goede methode is en met welk materiaal. En dat is er zeker want het word al 100 jaar zo gedaan. Daarom begrijp ik sommige antwoorden ook niet want ik probeer helemaal geen gekke dingen te doen. Als van een wasmachine enkel het snoer moet worden vervangen ga je toch ook geen nieuwe wasmachine kopen? En mijn ogen is dit precies hetzelfde.
Niks negatiefs over iemand die met 'ouwe zut' nog wat probeert te doen
IK hou niet eens van oude troep en ook niet van nieuwe troep . De motor is wellicht al heel oud maar nog geen troep er missen enkel 6 stukjes fatsoenlijk draad. Troep nieuw of oud gaat bij mij direct weg want je hebt er niets aan en zonde van je tijd. IK zal daar privé iets coulanter in zijn dan voor mijn werk. Er is ook niets mis met de motor, de wikkelingen zijn goed ze zijn niet verkleurd zelfs de lager zijn nog in orde. Dus absoluut geen troep. maar wel oud.
Dat laatste mis ik hier een beetje: het moet en het zal gerepareerd worden en iemand moet alleen nog verraden hoe.
Nee dat zeker niet als het niet meer te redden is gaat het gewoon weg. De motor draait op dit moment ook gewoon even tijdelijk met krimpkous het gaat nog steeds om 6 stukjes draad.
Welnu, als je de draadjes met alle geweld wilt vervangen... knutsel wat met siliconen snoer. Vaak best heel erg hitte bestendig. Kan ook wel wat chemicaliën hebben. En evt. nog een stukje glaskous erover als je het niet vertrouwt (iets zal er dan wel isoleren...). Niks negatiefs aan. Jij trekt het 'ouwe zooi in leven houden' alleen wat verder door dan de meesten hier.
Die motor is ooit gebouwd en heeft er iemand aan de wikkeluiteinden 6 stukjes draad aan gesoldeerd en dit met glaskous geïsoleerd ik doe dus wekelijk niets anders dan wat al ca 100 jaar word gedaan niets bijzonders dus.
En er zijn mensen die veel verder gaan en zelf hun motor herwikkelen was hier ook een topic over, maar daar waren ze veel behulpzamer terwijl die motor allang en breed overleden was en er een 2de hands voorhanden was indien nodig.
Er was hier ook een topic van een 380V dahlander motor die persee met alle geweld herwikkeld/ omgebouwd moest worden naar 230V. Nee ik ga helemaal niet ver en overdrijf zeker niet ik heb er gisteren 2 uur ingestoken en tijdelijk 6 draadjes van krimpkous voorzien en hiep hiep hoera de motor werkt weer gewoon.
het 'ouwe zooi in leven houden'
Wat is er dan mis met de motor?
Siliconenkabel zoals ook al door een ander werd geopperd.
Of edrateen kan tot 110°C
IK ga daar naar op zoek EricP had het ook al over silicone draad. IK heb nog een stuk silicone draad waar ik ooit nog wat meetsnoeren van wou gaan maken is dat ook geschikt? Ik hoop dat pamwikkeling nog een bijdrage wilt doen.
Was dit dan een frequentieregelaar met 1x 230Vac in en 3x 230Vac uit ?
Precies dat klopt
1,1kW in ster op 3x230 geeft 635 Wat, wat redelijk dicht bij de 550 van de regelaar ligt.
JA dat licht wat dichter bij elkaar.
Had misschien wel gekund maar dan moet je wel weten hoe je dit goed instelt op de frequentie regelaar.
Is misschien wel de reden waarom je isolatie verbrokkeld is.
Nee dat kan er nooit iets mee te maken hebben gehad. Ik heb 3 jaar geleden enkel even wat testjes gedaan met de motor, het ventiel en de cilinder. En merkte toen dat de motor te weinig kracht had, pas een stuk later toen ik alles al had weggelegd bedacht ik me dat de motor nog in ster stond. Met het testen heeft de motor maar steeds kort gedraaid en er is niets warm geworden. De regelaar laat dat ook niet toe want bij een te hoge stroom slaat die gelijk af.
De isolatie is gewoon door ouderdom opgelost dat zie je wel veel vaker bij isolatie ik vind daar verder niets raars aan.