Antenne tuner bouwen, kan er iemand helpen ?

Hallo beste forum leden ,

Omdat ik nog nooit eerder iets zelf gebouwd heb en dat zou ik dan toch wel eens willen gaan proberen (in het verleden werd er hier wel eens geschreven over mij dat ik niet wist hoe je zo een tuner moest bouwen ? wel "nee" dat weet ik dus niet en das toch geen schande. Je bent toch nooit te oud om zaken bij te leren ? en meer mensen zouden er beter aan doen om de andere in zijn waarde te laten. Ik bedoel daar niks verkeerd mee want niet elk vogeltje is gebekt zoals hij zing is het spreekwoord)

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/92/hf/antennetuner.html

Het probleem is een variabele C bestellen kopen , hier in Europa is dat niet of nauwelijks te koop tenzij heel schaars en duur, en daarom zou ik het bestellen via een kennis in de VS , dat is iets wat we even moeten onderzoeken want ik wil die kennis niet op mondige jagen. Ik moet invoer taks betalen als ik rechtstreeks bestel en via een privé persoon niet dat ik wat ik heb horen zeggen of het waar is dat is de andere vraag ?

Ik heb deze website oa gevonden een van de vele die er zijn http://peeblesoriginals.com/catalog/15.php zou er hier een Variable C zijn die geschikt is voor die tuner ?

Elke info of hulp wordt zeer op prijs gesteld ? alvast bedankt

73

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een variable condensator haal je uit om het even welke oude radio. Hij hoeft niet per se max. 100 pF te zijn; 365 of 450 of 500 pF werkt precies zo goed. Zolang het maar niet veel mínder is.

Maar... welke antenne, welke frequentie?
Omdat jij in andere posts vaak over de middengolf praat, vermoed ik dat een antennetuner je hier niet gaat helpen.
De meeste ruis (storing) komt dan immers niet uit je ontvanger, maar van buiten. De signaal-ruisverhouding zal dus met een tuner niet verbeteren: signaal en storing zullen evenveel in niveau omhoog gaan.

Een tuner bouwen is leuk, maar verwacht op de middengolf daardoor geen betere ontvangst. Op 80m ook niet, trouwens. Pas op frequenties waar de storing van buiten wat minder wordt, heeft een tuner zin - bij een ongevoelige ontvanger, dan nog.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 15 mei 2021 17:17:49 schreef Frederick E. Terman:
Een variable condensator haal je uit om het even welke oude radio. Hij hoeft niet per se max. 100 pF te zijn; 365 of 450 of 500 pF werkt precies zo goed. Zolang het maar niet veel mínder is.

Maar... welke antenne, welke frequentie?
Omdat jij in andere posts vaak over de middengolf praat, vermoed ik dat een antennetuner je hier niet gaat helpen.
De meeste ruis (storing) komt dan immers niet uit je ontvanger, maar van buiten. De signaal-ruisverhouding zal dus met een tuner niet verbeteren: signaal en storing zullen evenveel in niveau omhoog gaan.

Een tuner bouwen is leuk, maar verwacht op de middengolf daardoor geen betere ontvangst. Op 80m ook niet, trouwens. Pas op frequenties waar de storing van buiten wat minder wordt, heeft een tuner zin - bij een ongevoelige ontvanger, dan nog.

Frederick ,

Ja ik hebt het iets meer voor de MG dan KG alhoewel daar luister ik ook wel vaak , maar het fijne is er eigenlijk wel zo een beetje vanaf 1) er zijn veel stations verdwenen 2) het stikt van de QRM.

Als je bv een Variabele Condensator wil slopen uit een oude radio , dan moet je die wel éérst hebben en wil je wel die radio slopen is de vraag ? mensen zoals ik met liefde voor radio en de techniek liever niet dan wel , eerder trachten het weer aan de praat te krijgen das echte liefde , maar een vrouw is veel beter he :D geintje

Daar ik nog nooit een Tuner zelf gebouwd heb ? zou ik daar toch wel eens graag mee willen spelen en dan merk ik van zelf wel wat werkt of niet. Zelf testen en uitproberen is naar mijn mening de beste les om er iets uit te leren enz ?

En zij die ervaring hebben die kunnen me wel een eindje op weg helpen , als baby heb je toch ook eerst leren kruipen eer je die eerste stapjes zet ? ik bedoel daar niks verkeerd mee allee even aangeven zoals het zich voor doet in je leven als baby.

PS Frederick , als ik een home made 45 MB dipool die waarvan de zijde van de kern op een 4 tal m hoog hangt en de mij zijde die ligt op de grond. Dan ontvang ik Caroline 648 met een S7 en nauwelijks QRM ook op de achter helft van de band die dat ook aardig goed.

Als ik men Long Wire in het midden zo knippen (op iets van 50 m ongeveer) de long wire is 110 m lang maw op ongeveer 1/4 op 648 khz dan ben ik er haast zeker van dat ik veel en veel minder QRM zal hebben , één nadeel dat aftakking (coax) komt dan op een zeer slecht punt uit wat dus wil zeggen lange coax en, vermoedelijk net boven het dak van de achterbuur ? schat ik en laat ik nu net een niet al te goede verstandsverhouding meer hebben met die buur. Die zal dat niet fijn vinden om ergens zo een kabel te zien lopen ?

En zeker niet als die van bovenaf komt en dan heb je ook nog het gewicht van de kabel dus de hele zaak zal wel door hangen , alhoewel er een zware steen als tegengewicht hangt om de boel strak te houden. Ik heb er al veel langer zitten aan denken om een MG dipool te maken veel langer dan de 45 mb dipool die nu heb.

--------------

Tav Reb007 , bedankt voor je links , die ga ik zeker een rustig nakijken dank je wel.

Om QRM effectief tegen te gaan kun je het ook elimineren met een extra hulp-antenne, die je gebruikt om de storing op te pikken en daarna trek je het van het signaal van de hoofdantenne af. Dat kan bijvoorbeeld met dit schema:

https://radioaficion.com/news/qrm-eliminator-x-phase/
(al moet ik zeggen dat ik dit schema er niet al te betrouwbaar uit vind zien, het heeft geen variable condensatoren en eigenlijk denk ik dat dat wel nodig is als je het goed wil doen. Niettemin is dat voor jou juist een voordeel. Misschien heeft iemand anders nog een beter schema?)

Ik heb jaren terug weleens zoiets gebouwd (eigen schema) en dat werkte vrij goed. Maar bij mij was er maar 1 storingsbron. Bij meerdere onafhankelijke storingsbronnen kun je er maar een wegnemen met dit apparaatje. (of je kunt er meerdere achter elkaar zetten)

Toen ik nog actief met de hobby bezig was was antenne-lengte op de middengolf zelden het probleem. 's avonds ontving ik met een 10cm-ferrietstaafje op iedere 9kHz wel een signaaltje en overdag was er gewoon teveel ruis (atmosferisch?) en dan helpt een antenne ook niet. Dat was dan nog gewoon met een simpel teruggekoppeld rechtuit-ontvangertje. Maar dat is misschien wel veranderd in de tussentijd, nu zijn er amper zenders op hoge vermogens meer.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo weer allen!

Ik heb daar destijds een goedkoop kitje voor/van gekocht! ( zie afbeelding! )
Zoals je ziet nog niet gebouwd omdat ik nu even in de hogere atmosferen zit (grapje!)
Ik bedoel eigenlijk ik zit nu te knooien met hogere frequenties eventjes ( 70 – 100MHZ )
https://www.google.com/search?q=x-phase&rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&a…

Zie ook:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/111224#highlight=phase+x
.
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&sxsrf=ALeKk…
.
https://www.google.com/search?q=qrm%20eliminator%20schema&tbm=isch…
.
off topic: @Zweetvoetje waar had jij die afstemC gewild/gedacht?

VrGr Rob

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-qrm-eliminator.html

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 16 mei 2021 12:55:42 (11%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hugo Welther

Moderator

Op 16 mei 2021 02:08:38 schreef Herman - Belgie:
[...]

Als je bv een Variabele Condensator wil slopen uit een oude radio , dan moet je die wel éérst hebben en wil je wel die radio slopen is de vraag ? mensen zoals ik met liefde voor radio en de techniek liever niet dan wel ....

Stuur maar een PM met adres gegevens, doe ik wel een afstem C in een doosje tegen de verzendkosten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het probleem is een variabele C bestellen kopen

Je zou eens bij de baco kunnen kijken.

https://www.baco-army-goods.nl/

Lang niet alles staat op het internet. Dus ga fysiek kijken. En indien te ver weg? Bellen kan ook.

Hier kun je ook kijken:

https://www.hf-electronics.nl/

Zeer onwaarschijnlijk dat ze hier geen varco's hebben. Maar ook hier geld bel ze op.

En dan kun je zelf een varco maken met behulp van een reeks vaste condensatoren die bijvoorbeeld in een macht van twee oplopen. Dan kun je ze bijschakelen met relais en een 1 uit 8 decoder. Wel een beetje omslachtig voor een eenvoudige tuner.

Persoonlijk zou ik voor zoiets gaan:
http://www.pa4nic.nl/Magnetic_loop.html

Als je wilt zenden met wat grotere vermogens moet je hiernaar gaan zoeken:

Een variable vacuum condensator. En die zijn wel lastig en duur.

Net als ik wacht jij dus met spanning op de volgende Rosmalen of Beetsterzwaag. Daar liggen de c's voor het oprapen.

https://a63.veron.nl/geen-friese-radio-markt-in-2021/
https://www.youtube.com/watch?v=oGQJnImabOo

Ha Herman - Belgie,

Je heb al een aanbieding voor een condensator zie ik daarvan heb ik er nog wel ( Mijn 100 pF kon ik niet vinden ;( )
Maar welke antenne ga je voor de tuner hangen heeft dan nut denk je wat wil je tunen de impedantie :?

Ik denk dat @Frederick E. Terman een helder punt heeft niet doen dus.
Beter dat wat @(Z)weetvoetje laat zien en @rob007 alleen heb je een tweede stukje draad nodig of een sprietje.
Je kunt op die manier uit een richting de QRM onderdrukken en als je er twee of drie gebruikt uit net zo veel richtingen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik denk dat een antenne tuner in dit geval niets bijdraagt aan een betere ontvangst.
Als je denkt dat door het gebruik van een tuner de ontvangst schoner wordt, dus minder storing, dan kan ik je teleurstellen.
Mogelijk dat de signalen wel wat harder worden, maar tevens ook de storing, het draagt niets bij tot een betere S/N verhouding.
Alleen wanneer je een zender hebt, heeft het wel nut.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt; zie ook hier.
De S/N-verhouding wordt met een tuner waarschijnlijk niet alleen maar 'niet beter', maar mogelijk zelfs slechter, omdat je de ontvanger zou oversturen.

Ik denk dat @TS een stuk prettiger zou luisteren met juist een verzwakker tussen antenne en ontvanger.
Een doosje met drie schuifschakelaartjes met daarop weerstandjes gemonteerd doet wonderen. Maak een sectie voor 5 of 6 dB1, een voor 10, en een voor 20 dB. Hogere waarden per schakelaartje hebben geen zin; het signaal waait er dan toch omheen.
Je zult zien hoeveel rustiger de ontvangst wordt als je ontvanger het wat gemakkelijker krijgt.

--
1 6 dB komt overeen met een S-punt. Een schakelbare verzwakking van 6 dB is dus handig voor signaalvergelijking of om je S-meter te controleren.

e: Kijk eens hier (met wipschakelaartjes):
https://www.qsl.net/z33t/rf_step_attenuator_eng.html

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 16 mei 2021 20:05:23 (13%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Of een preselector + kerffilter + verzwakker, zeker voor de middengolf waar de stations behoorlijk sterk kunnen zijn. Er wordt nog steeds druk gebruik gemaakt van deze band.

Ha Rd12tf,

Een vraagje wat is een kerffilter :? ik vindt het een uitdagende term !
Het blijft een probleem als je echt last van storing heb, spelen met een verzwakker kan daar heb ik in het verleden wel baat bij gehad.
Antenne tuner voor ontvangst niet doen met zo'n lange draad ik had 80 meter @TS langere draad maar het grond vlak weet ik niet meer....
Filter voor de ontvanger dan gaan we er gemakshalve van uit dat de storing naast de gewenste frequentie zit en veroorzaakt wordt door intermodulatie / kruismodulatie in de voortrap.
Maar mijn ervaring is dat dit niet veel voorkomt ik denk dat de kans dat het stoorsignaal bovenop de gewenste frequentie zit meer aannemelijk is.
Dan de mogelijkheid die @rob007 laat zien tja is handbediend dus waarschijnlijk aan de knop blijven....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

het stoorsignaal bovenop de gewenste frequentie

Dat is inderdaad de situatie die @TS weleens beschreven heeft.

Kerf = keep, weggesneden ruimte; 'notch'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 mei 2021 11:27:40 schreef rob007:
off topic: @Zweetvoetje waar had jij die afstemC gewild/gedacht?

Ik heb destijds zelf iets ontworpen om QRM te onderdrukken. Hetzelfde principe maar een ander schema. Bij dit schema vraag ik me een beetje af hoe vrij je bent in het kiezen van de fase, want met alleen RC-netwerken kun je misschien niet altijd lekker de volle 360 graden afvangen waar het stoorsignaal in kan zitten. Dat zou betekenen dat je niet altijd alles weg kunt krijgen.
Ik had de fase-draaiing gedaain op basis van een LC-netwerk. Niettemin zal het ook met RC wel redelijk gaan. Desnoods moet je wat spelen met de antenne-positie.

@electron: Bij mijn storingsbron viel het nogal mee met instellen. per frequentie goed instellen en dan blijft het ook wel goed.
Als QRM het grootste probleem is, dan zijn er jammer genoeg weinig andere oplossingen.
Soms kan het trouwens ook werken om alleen een ferrietantenne/magloop te gebruiken en die zo te richten dat de storingsbron niet opgevangen wordt.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Voor de middengolf te ontvangen gebruik ik een grote loop.
Daarvoor gebruikte ik een buiten antenne, maar daar valt niets meer op te ontvangen als een dikke S9++ storing.
Zelfs de sterkste zenders zijn niet meer storingsvrij te ontvangen.
Met de loop is de storing hier volkomen verdwenen, de ruisvloer is in orde van S1 á S2, wat een rust!
Die loop is wel volkomen symmetrisch gemaakt er zit een balans versterkertje in, die eigenlijk dient als impedantie omzetter van zeer hoog impedant naar 50 ohm.

Wil je dus geen last hebben van QRM, vervang dan je draad antenne door een loop.
Een antenne tuner bouwen heeft totaal geen nut.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2021 12:10:51 schreef (Z)weetvoetje:
[X-phase:] Bij dit schema vraag ik me een beetje af hoe vrij je bent in het kiezen van de fase, want met alleen RC-netwerken kun je misschien niet altijd lekker de volle 360 graden afvangen waar het stoorsignaal in kan zitten. Dat zou betekenen dat je niet altijd alles weg kunt krijgen.

Jawel, de fasedraaier van de 'X-phase' is volledig 360 graden.Ik heb hem destijds doorgerekend voor de plaatsing in Electron.

In het schema hieronder zie je de werking. Het ruitjespatroon is het uitgangssignaal als Tr1 1V levert.
Horizontale lijnen: draaien aan potmeter R9 (in het originele schema; hier R1/2, links). Schuine lijnen: draaien aan potmeter R8 (hier R3/4, rechts).
In dit diagram heb ik de impedantie van de condensatoren gelijk gekozen aan de weerstand van de potmeters.

Bij hogere frequenties wordt de impedantie van de condensatoren kleiner, en gaan de schuine lijnen meer richting horizontaal lopen. De twee knoppen beïnvloeden elkaar dan sterker, wat op het laatst onhandig wordt. Je kunt dan beter een kleinere C nemen.

Bij lagere frequenties gaan de schuine lijnen meer rechtop staan, wat goed is (knoppen beïnvloeden elkaar minder), maar ook korter, dus het 'imaginaire' gedeelte van het signaal wordt dan steeds kleiner. Je moet dan de ingangsregelaar R3 terugdraaien. Je kunt dan beter een grotere C nemen.

Maar een frequentiebereik van 1 op 4 is gemakkelijk te doen, en met wat 'fingerspitzengefühl' in de bediening, gaat 1 op 10 ook nog wel.
Let op: de 100 pF in het oorspronkelijke schema is te groot voor HF, maar goed voor lange en middengolf.

Schema uit de link

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 17 mei 2021 15:24:37 schreef Frederick E. Terman:
Maar een frequentiebereik van 1 op 4 is gemakkelijk te doen, en met wat 'fingerspitzengefühl' in de bediening, gaat 1 op 10 ook nog wel.
Let op: de 100 pF in het oorspronkelijke schema is te groot voor HF, maar goed voor lange en middengolf.

Het lijkt me dat je in principe precies 360 kunt regelen, toch?
In zekere zin is het fijner als je net iets meer kunt, zodat je nooit precies op het randje zit en met niet-ideale onderdelen het dus net niet helemaal haalt. Maar daar valt in de praktijk vast best mee te leven.
Het niet gebruiken van alleen potmeters en vaste condensatoren maakt het heel eenvoudig na te bouwen en dat is een enorm voordeel.

Dat het aan het uiteinde van het frequentiebereik moeilijker is dat is niet te voorkomen, dat was bij mij ook niet anders.
Goed, er zijn wel schakelingen die over een breed bereik alle hoeken kunnen draaien, maar dan zit je aan heel veel weerstanden en condensatoren en ook nog resistieve verliezen. (een verliesloze LC-versie zal misschien ook kunnen, al weet ik daar zo geen schema voor)

Op 17 mei 2021 12:23:27 schreef Martin V:
Voor de middengolf te ontvangen gebruik ik een grote loop.
Daarvoor gebruikte ik een buiten antenne, maar daar valt niets meer op te ontvangen als een dikke S9++ storing.
Zelfs de sterkste zenders zijn niet meer storingsvrij te ontvangen.
Met de loop is de storing hier volkomen verdwenen, de ruisvloer is in orde van S1 á S2, wat een rust!
Die loop is wel volkomen symmetrisch gemaakt er zit een balans versterkertje in, die eigenlijk dient als impedantie omzetter van zeer hoog impedant naar 50 ohm.

Wil je dus geen last hebben van QRM, vervang dan je draad antenne door een loop.
Een antenne tuner bouwen heeft totaal geen nut.
[bijlage]

Nou zal niet iedereen alleen maar elektrische velden hebben. Bij mij thuis is het met alleen een ferrietje ook al niet al te best. Niettemin presteert het vaak beter, zeker ook door het richt-effect. En zoals FET ook al eerder aangaf, met een langdraad op de middengolf heb je vaak eerder teveel dan te weinig signaal.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@Martin V, Mooi apparaat maar die krijg ik hier niet in huis, de WAF factor is ongeveer -1000 denk ik.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 17 mei 2021 18:52:18 (12%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

(dubbel)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 17 mei 2021 18:53:20 (98%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2021 18:21:56 schreef (Z)weetvoetje:
Het lijkt me dat je in principe precies 360 kunt regelen, toch?
In zekere zin is het fijner als je net iets meer kunt, zodat je nooit precies op het randje zit en met niet-ideale onderdelen het dus net niet helemaal haalt.

Ik begrijp niet precies wat je hier bedoelt.
Je kunt ieder punt in het diagram, dus elke fase, bereiken door met de ene potmeter links-rechts te regelen, en met de andere schuin op-neer (niet dat je dat bij het draaien kunt zién, helaas, maar zo werkt het dus wel).
Dus welke fase je ook nodig hebt, je kunt er altijd heen draaien. Denk 'etch-a-sketch', waar je ook ieder punt op het schermpje kunt bereiken. Er is geen 'bijna', geen 'randje'. Je hoeft dus ook nooit 'terug naar de andere kant' te draaien: je kunt altijd een beetje verder of terug in fase.

Je kunt met de twee potmeters niet alleen iedere fase, maar ook elke amplitude maken, tot een maximum natuurlijk - dreig je daarbuiten te moeten zijn, dan moet je de ingangsregeling wat terugdraaien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Martin V,

Dat is het betere werk :D maar goed die moet je dan wel kwijt kunnen.
Kort vraagje aan @Peter112 wat is een WAF factor :?
Ik weet niet of de oplossing voor @TS zit in het antenne diagram stuursysteem.
Daar ik redelijk wat ervaring heb in deze systemen in de UHF en automatisch wel te verstaan !

Die versie die @rob007 laat ziet en @Frederick E. Terman toelicht werken maar je moet een redelijke discriminatie hebben tussen gewenst en storing dus een beetje antenne afstand onderling is wel gewenst....

Verder is het bij zo'n RC netwerk dat niet alleen de fase maar ook de amplitude veranderd vandaar mijn opmerking je moet wel bij de knop blijven.
Nu is daar wel iets aan te doen dus dat is geen probleem vergt een andere opzet maar goed te doen.
Ik denk dat @(Z)weetvoetje bedoel dat het prettig zou kunnen zijn als je niet helemaal terug hoeft te draaien maar net nog een paar graden dezelfde kant op over de 360° kan komen......

Heeft er iemand ervaring met de QRM de laatste jaren oké die is flink toegenomen dat is helder......
Wat ik bedoel is als je nu een station wil ontvangen en er is QRM aanwezig mag / kan je dan veronderstellen dat die storing ook wel naast het station van de zelfde aard is !
En wat bedoel ik daar dan weer mee zou je mogen uitgaan dat de amplitude gelijk of bijna gelijk is dus zou ik mijn sample van de AUX antenne ook naast de gewenste zender kunnen nemen :?
Als dat zou kunnen statistisch gezien dan kan ik een automatische versie ontwikkelen :P
Iemand ideeën of al eens mee gespeeld ......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2021 19:59:59 schreef electron920:
Verder is het bij zo'n RC netwerk dat niet alleen de fase maar ook de amplitude veranderd vandaar mijn opmerking je moet wel bij de knop blijven.

Van de meeste 'moderne' storingen blijven amplitude en fase tamelijk constant. De afstand is immers maar klein. Dus eenmaal ingesteld blijft buurmans plasma-tv goed onderdrukt.

Ik denk dat @(Z)weetvoetje bedoel dat het prettig zou kunnen zijn als je niet helemaal terug hoeft te draaien maar net nog een paar graden dezelfde kant op over de 360° kan komen......

Kijk naar het schema, naar mijn diagram, naar mijn antwoord hier vlak boven!
(Ten overvloede: naar rechts=0, omhoog=90, links=180, omlaag=270 graden; tussenliggende richtingen zijn tussenliggende fasehoeken.)
Er is geen 'begin' of 'einde' aan de regeling waar je 'terug moet draaien'. Je hoeft NOOIT terug te draaien.

Bijv. van 358 naar 3 graden is R8 een klein beetje opdraaien.
De regeling is overal continu - dat betekent: zonder onderbrekingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Ik denk misverstand wat ik weet uit ervaring met zo'n simpel netwerk is dat als je de fase wil instellen dat de amplitude ook een beetje verschuift.
Daarom gebruik ik liever een wat beter geconstrueerd allpass filter wel met de kanttekening de frequentie is laag.

Dat is denk ik wat @(Z)weetvoetje bedoel niet terug draaien maar aan de andere knop draaien dat is niet prettig werken, en op zo,n storing ( en ) intunen is al een kunst.
Een storing uit de zelfde richting oké maar het zou iets fraaier werken als je ook een ander storingen op een ander tijdstip simpel kan tunen.
Maar goed niet alles is mogelijk wonderen en zo.....

Ik zal eens denken of een automaat niet mogelijk is uiteraart is dat mogelijk maar of je de storing goed kan definiëren.
Als de bouwstellingen weg zijn kan ik de logger eens voor een paar maanden aanzetten !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920 Wife acceptance factor
Is zelfs een wiki voor https://nl.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor

Ik schat in at ik bij 1 op de 1000 vrouwen dat ding in de kamer mag hebben, in mijn hobbyhok past hij niet.