Wasmachine motor

Beste allen ik heb een Motor Wasmachine Type 20585.119 op de kop getikt en wil deze buiten de wasmachine laten draaien. Het is een converter motor zonder koolborstels Ook wil ik er een regelaar op zetten zodat ik de snelheid kan regelen. Is dat mogelijk en zo ja hoe moet ik hem aansluiten? Hoor graag van jullie
Groet Ruud

maartenbakker

Golden Member

De twee bruine zijn van de tacho (snelheidssensor). Die heb je alleen nodig als je een nauwkeurig toerental wilt draaien onafhankelijk van de belasting.

Heb je er wel of niet een bestaande regelaar bij?

Heb je een bruikbare foto van de typesticker?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan met een frequentie regelaar, 1 fase 230 naar 3 fase 230Vac.
En dan instellen op 195Vac, 3A, 300Hz.

Maar ik denk niet dat je daar een budget voor had gerekent.

Heb er helaas geen type nummer van. Dus zal nog heel wat worden om deze goed draaiend te krijgen.

maartenbakker

Golden Member

Ik bedoelde de sticker op de motor, in de hoop dat daar nog bruikbare gegevens opstaan. Anders inderdaad op een frequentieregelaar proberen, alleen zou het een zuivere 3 fase motor zijn? Dat probeer ik op die manier te achterhalen.

Je zou ook weerstandsmetingen kunnen doen tussen de 3 motordraden. Als je 3 keer hetzelfde meet zal het wel een echte 3 fasemotor zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij (en eerdere posters) Is dit een driefase motor. Die draait onder nominale belasting ongeveer de netfrequentie min een beetje. Dus 50H hier in europa * 90% = 45 omwentelingen per second = 2700 omwentelingen per minuut.

Je kan een motor ook zo maken dat ie de helft, een derde of een kwart hiervan draait. (maar dat is deze dus niet.)

Ik denk dat als je zo'n 32V, driefase d'r op zet het ding netjes 2500RPM zal gaan draaien. Maar dan heb je dus een driefase 400V-32V trafo nodig.

Een regelaar voor zo'n motor heet een frequentie-omvormer. Die kan van de inkomende 230V een variabele frequentie en spanning maken.

In de grotere vermogens kan je ze kopen in een kastje, maar in kleine vermogens zie ik ze alleen ingebouwd in wasmachines en zo.

Wacht! Met de juiste zoekterm zijn ze op aliexpress gewoon ook te vinden! Ik vond deze: https://www.aliexpress.com/item/4000419437921.html redelijk betaalbaar!

Oh, voor een tientje extra heb je er 1 die meer dan 3x krachtiger is. Je betaalt dus kennelijk behoorlijk voor "het kastje" vandaar dat het aannemelijk is dat de fabrikant voor 1 of 2 tientjes dat in kan bouwen in de wasmachine elektronica.

Oh, deze is "single phase" output. Dat moeten we niet hebben.

Dit is het type wat je nodig hebt. Kennelijk is het niet de moeite waard om de electronica voor "minder dan 1.5kW" te maken.

Dit is er eentje die 20 euro goedkoper is (shipping), Maar dus wel minder maximaal vermogen. Hoeveel je motor kan hebben weet ik niet. (of ik heb niet goed gekeken of het staat niet op je gele sticker).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is de originele aansturing niet los te gebruiken daarvoor?

In mijn ervaring is het lastig reverse-engineeren hoe de aansturing werkt. De power elektronica is er en is redelijk makkelijk te reverse engineeren, maar wil je ook de controller hergebruiken dan moet je achterhalen hoe de "sturing" aan de "motor controller" vertelt wat ie wil.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 16 mei 2021 09:03:18 schreef rew:
Ik denk dat als je zo'n 32V, driefase d'r op zet het ding netjes 2500RPM zal gaan draaien.

Dat is ook de reden dat je een frequentie regelaar eerst goed moet instellen om te voorkomen dat ie bij 50Hz al 230V geeft. Dan brand ie gelijk al af.

Maar TS weet intussen al dat deze motor erg ongeschikt en onhandig is voor wat ie wil. Hij ligt al in de kliko.