vraag over sluiten trommelstoring (?) wasmachine (bosch wan28275NL)

Hallo Allen,

Ik heb een vraagje over een storing die af en toe optreedt bij mijn wasmachine (een bosch series 4, wan28275NL). Als ik alles heb ingesteld en de was wil starten via de start knop aan de rechterkant krijg ik soms een "fout-geluid" en start het programma niet. Als ik de trommel dan 1 of soms 2 keer open en dicht doe start het wel (als ik op de start knop druk). Kent iemand dit verschijnsel en weet die of het überhaupt een storing is (misschien is het een soort beveiliging oid, dat je de deur na de stroom aan 1 keer moet opendoen oid)?

De vraag is dus, kent iemand dit en moet ik hier wat mee of klopt het gewoon? En als ik hier wat mee moet gaan doen qua garantie, hoe kan ik de melding forceren zodat een monteur het kan repareren, want het komt maar zeer sporadisch voor.

Beetje vaag verhaal misschien, maar wellicht kent iemand die vaak met dit soort machines werkt dit verschijnsel en kan het zo uitleggen (misschien is het ook heel iets anders en heeft het niets met de trommelsluiting te maken).

Alle hulp is welkom!

Met vriendelijke groet,
Rick

Ik zou voor garantie gooien en maak er een filmpje van dat je loopt te Martelen om de machine aan de gang te helpen... daarnaast is mogelijk de deurhaak krom, deurslot defect of manchet te stijf, dus kosten... Dit hoort gewoon echt niet...

Mss bijkomend. Als je dit voor hebt duw de deur dan na sluiten eens naar rechts (of is het bij deze links?)zodat haak harder in deurslot gaat. Als dit blijkt te helpen dan zit er iets niet goed aan de uitlijning. Allemaal niet bijregelbaar dus vervangen is de oplossing. Soms gewoon met een mes de haakaanslag wat vergroten zodat de haak wat meer naar rechts kan.

Is het exact de zelfde reactie als je met de deur open start?

Als er waarborg op zit afblijven en doorbellen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN: Ik heb het net getest en als ik start met de deur open krijg ik een vergelijkbaar geluidssignaal, maar dan wel een deur icoon erbij op het display. Dus het is niet hetzelfde, en ik neig er nu naar dat de deur niet het probleem is (al weet ik het nog niet zeker, lijkt me een binair mechanisme, maar misschien grijpt ie half oid).

@smd: Een filmpje maken is idd een goed idee. Dat ga ik zeker doen, al weet ik niet zeker of dat voldoende is voor een monteur om hiervan de oorzaak te vinden.

Ik krijg ook sporadisch heel even een waterdruk melding (een kraan op het display), iets van 20 sec na de start van het programma; duurt 5 seconden en dan gaat het weg en loopt alles daarna prima. Had er tot nu toe geen aandacht aan besteed, maar misschien gaat er wat dat betreft iets mis. Ik woon op 4 hoog en als ik terugdenk zou dit wel eens vooral op piekmomenten kunnen voorkomen; als de waterdruk misschien net iets lager is? Al zou ik dan wel een error-code verwachten en niet alleen een geluids-melding zonder verder een verklaring op het display (en dan is de machine wel erg kritisch qua druk, want er komt gewoon even veel water uit de kranen als normaal in m'n huis).

Helaas is de 30 dagen periode net verlopen, dus gewoon vervangen kan niet meer denk ik. Dan gaat het dus een monteur via de garantie worden vrees ik om dit te onderzoeken.

Weet iemand hoe dit in de praktijk zit: als ik iemand laat komen en die dag werkt de machine toevallig gewoon goed, en de monteur kan niets vinden. Zijn de kosten dan voor mij? En heb ik daarna nog recht op een 2de onderzoekspoging?

Erg lastig. Eigenlijk had ik veel liever dat de machine gewoon duidelijk goed stuk was, dan kun je ermee verder.

Als waterdruk het probleem is valt dit niet onder de garantie. Als de technieker op zijn strepen staat heb je een rekening aan je been. Aan je eerste post te zien is het niet water daar er eerst moet gestart zijn vooraleer het toestel een waterfout kan vaststellen. Gezien de start niet "pakt" is het dus een prestart probleem.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je probleem kan aantonen, ga met je filmpje naar je leverancier. hij dient een oplossing te bieden.... waterdruk kan je zelf testen door slang van kraan te nemen, emmer er onder met maatverdeling en kraan 1 min vol open. moet minimaal 6 liter Per minuut zijn!!

Op 15 mei 2021 19:06:57 schreef smd:
Als je probleem kan aantonen, ga met je filmpje naar je leverancier. hij dient een oplossing te bieden.... waterdruk kan je zelf testen door slang van kraan te nemen, emmer er onder met maatverdeling en kraan 1 min vol open. moet minimaal 6 liter Per minuut zijn!!

@smd: Ik heb het inmiddels op film staan, dus er is bewijs.

@EricN: Mee eens, er gaat iets mis bij het prestart-programma, maar het is volkomen onduidelijk wat ..

Gister nog wat verder lopen puzzelen, en ik ben er nu achter dat als ik na de selectie (programma, temp, toeren, etc) op de startknop druk en de fout-geluidsmelding melding krijg (en het start dus niet), dat ik het kan oplossen door te wachten (10+ sec.) en door daarna weer op de startknop te drukken (moet dit wel soms meerdere keren herhalen voor het echt start; meestal 1x en soms 2 of meer). Het lijkt op de ene of andere manier een tijds-ding te zijn of een sensor die af en toe per ongeluk "aanslaat".

Weet iemand of je nog meer informatie kan achterhalen over dit soort meldingen (in de bosch online documentatie kom ik dit nergens tegen, dus ik denk niet dat deze geluidsmelding op zich een code is oid). Misschien kan een monteur de machine "uitlezen", net als een auto en dan iets doen met de code (geen idee of wasmachines dat hebben, of een onderhoudsmodus oid).

Krijg een beetje de indruk dat de grote blauwe dozenschuiver me een maandagmorgenmodel heeft gegeven of een probleem-machine die ze een 2de keer proberen uit te leveren om 'm door de 30 dagentermijn heen te duwen. Moest vanwege corona online bestellen, maar dat doe ik dus nooit meer; volgende keer weer in een echte winkel waar je met mensen kan praten over dit soort dingen.

.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 16 mei 2021 20:40:29 (99%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ai!! Ook de Koude Blauwe dient voor een oplossing te komen. alhoewel ze zelf dat niet leveren, maar door derden gedaan word... Yup, mee eens, beste is locale dealer, bied ook service!!

De foutmelding van het water in nemen (Error 5?) kan gewoon een kwestie van waterdruk zijn.
Doorsnee genomen staat de verwachte waterdruk in de gebruiks aanwijzing.
Dat is doorgaans geen permanente error, nog een keer start drukken zou het meestal moeten doen.

Je doorlock lijkt mij het probleem niet, doorlocks vallen doorgaans onder het deel van de software klasse B, dit is een veiligheids gerelateerde error.
Als de doorlock schakelaar geen groen licht geeft kan de motor niet draaien (De stroom voor de motor loopt door dit kontakt, en je krijgt een error message als dit niet gebeurt (Error 3?))

Neem eerst even kontakt op met de leverancier, voor je er aan gaat sleutelen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb net gemeten hoeveel water er per minuut uit de kraan komt in het wasmachine deel van het huis en dat zit nu ergens rond de 5,5 liter per minuut (zou wel eens op de rand kunnen zijn van wat nog goed is). En tijdens piekgebruik in het gebouw zal dat nog wel wat lager zijn. Komt vooral door de dunnere leidingen daar. In de keuken zit ik rond de 10+ liter per minuut.

Verder las ik dat bosch wasmachines sowieso een iets hogere druk nodig hebben om goed te werken (https://washerhouse.com/nl/davlenie-dlya-stiralnoj-mashiny/).

Als ik alles zo naast elkaar zet, hou ik het er op dit moment voorlopig maar op dat de machine toch een soort waterdruk test doet bij de start en daar een melding over geeft.

Over een paar weken krijg ik deels nieuwe waterleidingen in een deel van het huis (misschien lost dat het op) en dan probeer ik gelijk de machine een paar keer in de keuken uit om te testen of de theorie klopt.

En zo niet ga ik daarna verder zoeken ..

In ieder geval; iedereen bedankt voor het meedenken!!

te weinig waterdoorvoer, de kraanfilters al eens schoongemaakt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Zit niet toevallig ook zo'n blauwe of grijze water(overstroom)beveiliging aan de kraan ?

ik heb het zelfde met mijn bosch droger , ik moet wat rommelen aan de knoppen voor hij start, en mijn vrouw die kan hem in een keer starten zonder problemen . ik denk dat het te maken heeft met de tip toetsen van het ding .
het lijkt er op dat hij start en direct in de pauze gaat met twee korte piepjes als ik hem bedien .

daarmee is zonder twijfel bewezen dat huishoudelijk werk ( wassen / drogen / strijken ) niks voor mannen is :p