Spanning pas doorlaten bij bepaalde spanning

Hi Allen,

Ik ben hier nieuw en hoop dat jullie me kunnen helpen:
Ik heb een schakeling nodig waarbij ik pas een spanning heb als een bepaalde minimum spanning bereikt is. Concreet: Als mijn auto uit staat heb ik zo’n 12,5 v , als ik de auto start heb ik dik 14 v. Ik wil de spanning pas doorlaten bij 13,5 v , als de auto gestart is.

Het apparaat aan de “uitgang” mag gewoon de volledig aangeboden spanning (14 v) ontvangen, of iets minder. Er wordt 42mA gevraagd.

Aanvankelijk dacht ik dat een zenerdiode het probleem kon oplossen, maar volgens mij red ik het daar niet mee.

Suggesties?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een DRL controller is iets heel anders.
Die schakelt de DRL naar half vermogen zodra de koplamp aan gaat.
Die reageert dus op het inschakelen van de koplamp en niet op een vooraf ingestelde spanning.

Dat zou je kunnen oplossen door een comparator (bv een LM393)te nemen.
Wanneer je de negatieve ingang instelt op 12,5 Volt met een zehner en de positive als sense gebruikt dan kun je met de uitgang een transistor sturen om de last te schakelen.

Arco

Special Member

Er staat toch heel duidelijk dat hij inschakelt > 13v, en weer uitschakelt als de spanning langer als 15 sec. daaronder komt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 16 mei 2021 12:36:51 schreef Brainbox:
Een DRL controller is iets heel anders.
Die schakelt de DRL naar half vermogen zodra de koplamp aan gaat.

Die waar Arco naar linkt schakelt boven de 13V, precies wat de TS wilt lijkt me.

Daarna schakelt hij de uitgang naar half vermogen.

Sine

Moderator

Enkel als je de gele draad ook aansluit.

- Intelligent start up:when the engine is started,the daytime running lights light automatically.when the engine is flameout,the daytime running lights turns off with the delay of 12s

- The yellow wire is to connect to the headlights (or dashboard lights), when headlights or dashboard lights are turned on, the brightness of the LED daytime running lights will be halved.

TL431 (max 100mA) ipv een zenerdiode?

LDmicro user.

Een leuke uitdaging voor de zondagmiddag.

  • De TL431 zoals MGP voorstelt schakelt niet mooi. Als dit tenminste is wat hij bedoelt, zie LOAD1 in de simulatie.
  • Met een zener alleen gaat het niet. Met een transistor er bij ziet het er wat beter uit maar nog niet geweldig. LOAD2
  • Een TL431 ipv. een zener doet het weer beter LOAD3
  • Een TL431 met twee transistoren schakelt weer wat strakker. LOAD4
  • Het mooist schakelt een discrete schottky Schmitt-trigger met daarachter een pnp darlington. LOAD5

De vraag is natuurlijk of het nodig is om zo strak te schakelen, maar he, ik had niks te doen vanmiddag :-)

reading can seriously damage your ignorance

Bedankt voor de input!
Ik vond dit filmpje op YouTube waarmee ik uit de voeten kan.
https://youtu.be/sWzgGOres0I

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zoek eens naar het toverwoord "schmitt-trigger".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik zou voor 3 euro niet zelf gaan stunten. Je moet alles ook nog in een stevig kastje bouwen als je gaat DIY'en...
(en goedkoper uit ben je zeker niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@hennep: fraai werk, echt aangenaam om te bekijken en te doorgronden. Alleen: bij "LOAD5" is er sprake van een "discrete schottky", moest dat niet zijn "discrete Schmitt-trigger"?

@Arco: als het alleen om de kost gaat dan moet je vandaag bijna nix meer zelf bouwen. Er zijn echter van die gekkerds die pret beleven aan zelfbouw...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 16 mei 2021 18:14:44 schreef big_fat_mama:
Zoek eens naar het toverwoord "schmitt-trigger".

Dank je voor het toverwoord. Ik zocht naar "discrete schottky" en kon het schema dat ik eerder had gebruikt niet terugvinden. Uiteindelijk heb ik het in een Eagle schema van mezelf weer teruggevonden.
EDIT: Je was me net voor!

@Arco, voor in de auto vind ik een kastje niet voldoende. Als ik electronica gebruik in de auto dan giet ik dat in hars of bedek het volledig met "hot snot" van een lijmpistool.

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

In de auto heb je door de hoge stromen al gauw brand bij slecht gebouwde schakelingen, daarom heb ik liever zoiets kant-en-klaars...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, ik zie wel wat er bedoeld wordt, en ik zou niet al mijn eigen bouwsels durven aanbevelen voor de inderdaad risicovolle omgeving onder de motorkap. Maar ik heb al menig kant-en-klaar maaksel gezien dat ik nog veel minder zou aanbevelen. Het is een beetje te eenvoudig om te doen uitschijnen "kant-en-klaar = veilig".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Oliedruk sensor, d+ , branstofpomp. Daar kan je een signaal afhalen die alleen aanwezig is als de motor loopt .

Wat is de bedoeling van het verhaal? Je kan ipv spanning ook naar de rimpel kijken, wanneer de alternator laad staat er een rimpel op de DC bus ;) (je kan er ook het toerental mee meten)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 16 mei 2021 18:12:12 schreef Sutur:
Bedankt voor de input!
Ik vond dit filmpje op YouTube waarmee ik uit de voeten kan.
https://youtu.be/sWzgGOres0I

Alleen werkt dat niet met een variërende voedingsspanning.

Niet zonder dat je er ergens een referentiespanning bij fabriekt.

Arco

Special Member

Als ik electronica gebruik in de auto dan giet ik dat in hars of bedek het volledig met "hot snot" van een lijmpistool.

Hot glue is niet echt aan te raden, meeste soorten branden uitstekend. (bij sluiting stroomt de brandende smurrie dan je auto in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 mei 2021 18:06:27 schreef hennep:
Een leuke uitdaging voor de zondagmiddag.

  • De TL431 zoals MGP voorstelt schakelt niet mooi. Als dit tenminste is wat hij bedoelt, zie LOAD1 in de simulatie.
  • Met een zener alleen gaat het niet. Met een transistor er bij ziet het er wat beter uit maar nog niet geweldig. LOAD2
  • Een TL431 ipv. een zener doet het weer beter LOAD3
  • Een TL431 met twee transistoren schakelt weer wat strakker. LOAD4
  • Het mooist schakelt een discrete schottky Schmitt-trigger met daarachter een pnp darlington. LOAD5

De vraag is natuurlijk of het nodig is om zo strak te schakelen, maar he, ik had niks te doen vanmiddag :-)

Je kan ook in de schakeling met LOAD4 een weerstandje tussen de collector van Q1 en het knooppunt van R11 en R12 en Ref-ingang van de TL431 plaatsen. Dan heb je ook een Schmitt-trigger schakeling.
Ongeveer zoiets als LOAD5, maar met minder componenten

benleentje

Golden Member

Je hebt daar toch ook speciale relais voor. Accuscheidingsrelais die zijn eigenlijk bedoelt om een 2de accu pas op te laden als de motor draait maar die kan je hier toch ook prima gebruiken. Dan zit je ook niet met het gevoelige elektronica probleem

als het alleen om de kost gaat dan moet je vandaag bijna nix meer zelf bouwen. Er zijn echter van die gekkerds die pret beleven aan zelfbouw...

Raar maar wel echt waar :).

Het is een beetje te eenvoudig om te doen uitschijnen "kant-en-klaar = veilig".

BFM je bent scherp vandaag kant en klare troep is niet veilig helemaal met je eens. En het vaak voor de kenners al moeilijk in te schatten wat veilig is en voor een leek niet te doen.

Hot glue is niet echt aan te raden, meeste soorten branden uitstekend. (bij sluiting stroomt de brandende smurrie dan je auto in...)

De schakeling moet om mee te beginnen al robuust en sterk zijn opgebouwd zodat ingieten al niet eens nodig is.

Oliedruk sensor, d+ , branstofpomp. Daar kan je een signaal afhalen die alleen aanwezig is als de motor loopt .

Is het D+ signaal van de dynamo daar niet voor?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Op 16 mei 2021 01:17:34 schreef Sutur:
Concreet: Als mijn auto uit staat heb ik zo’n 12,5 v , als ik de auto start heb ik dik 14 v. Ik wil de spanning pas doorlaten bij 13,5 v , als de auto gestart is.

klinkt leuk maar dat gaat in de praktijk niet altijd werken.
Als je de schakeling aansluit op het boordnet waar ook een flinke verbruiker op zit zul je merken dat de spanning al snel onder de 13,5V keldert als de verbruiker ingeschakeld wordt.
Als je het rechtstreeks op de accu aansluit of een aansluiting die nauwelijks belast wordt zal het geen probleem zijn.

Shiptronic opperde het al, rimpel detectie, is eenvoudig te bouwen en dat werkt altijd feilloos.

Semtexx

Golden Member

Het klinkt als iets dat een dashcam(?) in moet schakelen zodra de motor loopt.

Alleen is dat iets dat ik met moderne(re) auto's niet meer aan de hand van de boordspannning zou doen. Die hebben meestal een "on-demand" dynamo die pas werkt bij afremmen op de motor of wanneer veel stroom gevraagd wordt. Alles voor de laatste gram CO2.

Op 16 mei 2021 18:46:58 schreef Arco:
In de auto heb je door de hoge stromen al gauw brand bij slecht gebouwde schakelingen..

Op 16 mei 2021 23:19:40 schreef Arco:
(bij sluiting stroomt de brandende smurrie dan je auto in...)

Op 17 mei 2021 00:52:14 schreef benleentje:
De schakeling moet om mee te beginnen al robuust en sterk zijn opgebouwd zodat ingieten al niet eens nodig is.

Bij mij komt er niets aan electronica in de auto bij ingebouwd als het niet ingegoten is. Ik heb ooit in mijn tweede auto, een Ford Fiesta uit 1978, een ruitenwisserintervalschakeling ingebouwd. Was een simpele schakeling met een 555 en een relais, heeft jaren lang gewerkt.
Toen ik het kastje er voor de verkoop weer uitgehaalde zat het vol met spinnenweb en spinnen nestjes.

De TS vraagt maar 42 mA ! Hoezo brand bij hoge stromen? Zetten we daar geen zekering in?

@OhmPi Bedankt voor de truc met de weerstand. Het moest wel 3.3M zijn voordat het een beetje wilde werken. Die TL431 is erg gevoelig.

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

De TS vraagt maar 42 mA ! Hoezo brand bij hoge stromen? Zetten we daar geen zekering in?

Bij sluiting wordt de stroom wel wat hoger als 42mA... ;)
En ja, ik heb vaak genoeg gezien dat zo'n brouwsel gewoon zonder zekering ergens bijgeknoopt werd. (gebeurt nu eenmaal)
Men staat er niet bij stil dat een accu (in tegenstelling tot een adapter) voor korte tijd bij sluiting ruim over de 1000A kan leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com