Nogmals: economie van zonnepanelen

Dit topic is gesloten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dit artikel trok mijn aandacht: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/17/zonnepanelen-op-je-dak-zo-verb… vooral waar er gesteld wordt

“Warmwaterproductie is een heel goede manier om energie op te slaan. Recente elektrische boilers hebben een tijdsklok, dus laat ze werken wanneer de zon het hoogst staat. Dankzij de lage prijs van zonnepanelen is het tegenwoordig trouwens goedkoper om water te verwarmen met zonnestroom dan met een zonneboiler.”

Let wel, dit heeft betrekking op de specifieke situatie in BE. Maar het idee om overproductie uit PV-panelen te gebruiken om water op te warmen werd hier reeds enkele keren geopperd, en even zo vaak afgeschoten?

Ik kan niet laten me af te vragen hoeveel percent commissie die meneer expert bekomt vanwege de verkopers en plaatsers van zonnepanelen. Een "influencer" heet zo iemand tegenwoordig, dacht ik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kan iemand dan ook even de salderingsregels in belgie even posten?
Dit hele verhaal valt of staat met de 'kosten' die je maakt als je teruglevert aan het net en daarna tegen een ander tarief terug moet kopen

EricP

mét CE

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

PV panelen op het dak mieteren om warm water te maken schiet qua rendement niet op.
PV panelen op het dak mieteren om er wat aan over te houden schiet nu nog even op, maar zo direct niet meer.

Wat er onder de quote staat: het is meer rendabel om hetgeen je van je PV panelen niet zelf kunt gebruiken in warm water te stoppen dan om het in het net te stoppen en vervolgens op een andere manier water warm te maken. Da's niet helemaal hetzelfde.

De quote zegt zelf ook nog eens: panelen zijn zo goedkoop geworden dat PV-water-verwarming goedkoper is dan een zonnecollector. Welnu, dat is gewoon een kwestie van rekenen. Qua rendement kan het in elk geval niet uit. Maar dat was de vraag niet (daar werd het hier wel elke keer op afgeschoten). Als dakoppervlak 'gratis' is, dan zou een lager rendement met meer panelen per saldo wel eens goedkoper kunnen zijn dan een kleiner oppervlak met een zonnecollector met een hoger rendement.

De vraag is dus waarheen je optimaliseert.

Op 17 mei 2021 15:59:04 schreef big_fat_mama:
Dit artikel trok mijn aandacht: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/17/zonnepanelen-op-je-dak-zo-verb… vooral waar er gesteld wordt [...]

Let wel, dit heeft betrekking op de specifieke situatie in BE. Maar het idee om overproductie uit PV-panelen te gebruiken om water op te warmen werd hier reeds enkele keren geopperd, en even zo vaak afgeschoten?

Hehe word hier wel meer afgeschoten, maar de theorie is gewoon goed hoor niet mis mee, ik heb hier al eerder aangeven om OVERproductie uit PV-panelen om te zetten naar een 24v 300/600 warmtespiraal in een boiler, normaal heb ik 100% verlies, nu xx% maar het word er zeker "gratis" warmer van, hoezo werkt dit concept dan niet.

Helaas kom ik een paar mm te kort om beide spiralen erin te hebben, 1200w AC kan ik niet opwekken, en de boiler verwarmen in de winter dagen met 24v 600w lijkt me ook niet handig. Waardoor ik voor denk met een dubbele boiler ga werken 10 en 80L ofzo, en dan zou het wel eens kunnen zijn dat ik dagen afkan met een 10L (DC24V) boiler, waardoor de 80L (AC230) dagen uit staat, dat scheelt veel in KW's.

Alles met een knipoog ;-)

Mijn visie:

Je kan overal iets voor verzinnen dat zuiniger, voordeliger etc is. Een dure PV set verdient zichzelf dan terug in 6 tot 60 jaar etc.

Je kan ook heel andere dingen met dat geld doen: hypotheek aflossen, bitcoins kopen, auto inruilen of een boot kopen.

Bij een PV set ben je er zeker van dat het nooit meer oplevert dan een stukje besparing. De kans is er ook dat het gezeur geeft: storingen, heffingen, verhuizing, gedoe met boilers en wasmachines verplicht met zon aanzetten.

Met een boot of bitcoins is de kans op geluk en plezier groter, de kans op pech is er ook.
Met het aflossen, sparen of andere verstandige zaken is de besparing misschien minder (hoeft niet) maar de kans op pech en gedoe is nul.

Nou sparen is strafbaar in Nederland, ik heb net nog belasting over "fictief rendement" mogen aftikken; je betaald dus gewoon belasting over je spaargeld (ruimschoots meer dan het oplevert met de huidige rente), en door inflatie wordt het ook minder waard.

Ik denk dat veel mensen zonnepanelen op hun dak leggen omdat ze denken daarmee iets goeds te doen voor het milieu (of dat ook zo is, is een andere discussie), en niet perse omdat ze eraan willen verdienen.

Overigens heeft een vriend van me redelijk goedkope panelen gekocht, en al het werk zelf gedaan, waardoor ze 3 jaar later alweer terugverdiend waren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 17 mei 2021 20:38:38 schreef SparkyGSX:
Nou sparen is strafbaar in Nederland, ik heb net nog belasting over "fictief rendement" mogen aftikken; je betaald dus gewoon belasting over je spaargeld (ruimschoots meer dan het oplevert met de huidige rente), en door inflatie wordt het ook minder waard.

Ik weet wel een leuk truukje zodat je geen belasting in box 3 hoeft te betalen. En het is nog legaal ook.

joopv

Golden Member

Een groepje studenten heeft een huis gebouwd met 100000 liter warm wateropslag onder het huis. Daarmee komen ze de hele winter door.

Opwarmen in de zomer tot 75 graden en in de winter warmte eruit trekken tot 40 graden. Dat was een aardige reken- en bouwklus voor die studenten. Ik denk dat die jongens geen probleem gaan hebben om een baan te vinden straks. Of als ze slim zijn zetten ze hun eigen bedrijf op.

https://www.gawalo.nl/klimaattechniek/artikel/2021/03/energieopslag-in…

https://teamcasa.nl/about/

Op 17 mei 2021 20:38:38 schreef SparkyGSX:
...Ik denk dat veel mensen zonnepanelen op hun dak leggen omdat ze denken daarmee iets goeds te doen voor het milieu (of dat mei zo is, is een andere discussie), en niet perse omdat ze eraan willen verdienen.

Nou, ik denk dat je je daarin vergist. Het overgrote deel van de PV-ers doet het omdat het geld oplevert.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evelo

Golden Member

Water opwarmen omdat het kan en om het dan weer te laten afkoelen omdat je het niet opgebruikt krijgt...

Een doorsnee gezin heeft toch niet zoveel sanitair warm water nodig?

Ik blijf gewoon bij mijn coöperatieve aandelen van mijn energieleverancier. Die leggen dan de pv-panelen op de daken van scholen, kantoren, bedrijven,...

De waterbuffer van joopv is niet bedoeld voor sanitair, maar om in de winter je huis te verwarmen. Je kan ook je waterleiding ermee voorverwarmen zodat je minder gas nodig hebt als je heet water nodig hebt om te douchen. Het mag dan ook ondrinkbaar water zijn.

Even rekenen, 100.000 liter (dus kg) water, met een delta-T van 35K, 4.2J/g/K geeft een totale opslag van een kleine 15GJ, oftewel 4.1MWh.

Een gemiddeld gezin verbruikt (volgens Google) zo'n 1500 m^3 gas per jaar, met een energiewaarde van 35.17MJ/m^3, dat is 52.8GJ. Met dat flinke zwembad waar je niet in kunt zwemmen kun je dus iets minder dan een derde van het gasverbruik aan energie opslaan. Nu kun je natuurlijk wat winnen door het huis goed te isoleren, maar je bent er nog niet.

Die 15GJ kost, in gas, ongeveer 70 euro, dus dat is de bruto besparing per jaar. Daar moet de aanleg, pompen, zonnecollector, etc, allemaal nog vanaf; lijkt me economisch dus ook echt niet rendabel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
joopv

Golden Member

Klopt deze rekensom? 4000 kWh kost in elektriciteit zo'n 1000 euro en in gas 70 euro? Dan kan de gasprijs nog wel wat omhoog dus :)

Ik heb wat URL's van het project toegevoegd hierboven.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 17 mei 2021 23:20:07 (23%)

Op 17 mei 2021 23:08:14 schreef SparkyGSX:

Een gemiddeld gezin verbruikt (volgens Google) zo'n 1500 m^3 gas per jaar, met een energiewaarde van 35.17MJ/m^3, dat is 52.8GJ. Met dat flinke zwembad waar je niet in kunt zwemmen kun je dus iets minder dan een derde van het gasverbruik aan energie opslaan.

In dat flinke zwembad past dus 500m3 gas. De gasprijs is ca €0,75/m3. Je bespaart dus bruto ca €375,-

Overstappen naar waterstofgas loont ook niet, kost veel energie om het te maken; de verbrandingswarmte is een derde van aardgas. dus ben je 3x zoveel nodig zodat als je het voor hele wijken wil gebruiken het oude gasnet te weinig capaciteit heeft.
En wat vergeten wordt is dat er ook 3x zoveel zuurstof word verbrand en extrastikstof uitgestoten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Net vandeweek nog berekend, naar aanleiding van "boiler verbruikt 60-65% van totale verbruik" of voorverwarmen douchewater met een elektrische doorstromer interessant is (al verwarmt het maar 10ºC). Mijn CV-ketel heeft een klein boilertje maar functioneert in principe als doorstromer op gas dus elke graad winst in het binnenkomende water is een gasbesparing.

1m^2 gas schijnt overeen te komen met 8kWh. Gas is ongeveer 80ct per kuub, elektriciteit produceer ik te veel en krijg ik ongeveer 9-10ct per kWh voor.

Dus als ik de kosten van de doorstromer niet reken, is het lood om oudijzer. 80ct gas doet evenveel als 8x10ct elektriciteit. En dat laatste alleen wanneer ik mijn teveel opgewekte elektriciteit gebruik en daar niet overheen ga (anders 22ct/kWh).

Later, als het salderen is afgeschaft, wordt het wat anders misschien.

Overigens is die 100.000liter water volgens mij hetzelfde als dit, al eerder aangehaalde artikel. Wellicht in een iets andere uitvoering (fase overgang wordt gebruikt, daar zit erg veel energie in) maar ook een grote zak water onder het huis... Wellicht gebruikt die 100.000 liter wter ook een warmtepomp, dan kun je er toch veel meer rendement uithalen?

Met vriezend water heb je minder ruimte nodig, maar je warmtepomp heeft een hogere temperatuursprong te overbruggen. Je warmtepomp heeft dus veel meer energie nodig met het ijsblokjessysteem dan met het systeem van joopv.

Zonnepanelen, of PVT (Photo Voltaïsch Thermisch) panelen die gelijktijdig water opwarmen, stationaire accu's waar overschot aan energie in opgeslagen kan worden, stuk voor stuk interessante oplossingen die waarschijnlijk pas rendabeler kunnen worden als de energieprijzen blijven stijgen, saldering vervalt en de genoemde hardware goedkoper wordt.

GJ_

Moderator

Ik probeer echt uit alle macht de relatie met electronica te vinden maar tot nu toe lukt me dat echt niet. Ik wacht nog even af...

Ik denk dat voor de meeste mensen.. het slim gebruik van apparaten op moment dat er maximaal zon is het slimste is..

ik probeer thuis.. de wasmachine, warmtepompdroger en vaatwasser al zoveel mogelijk overdag te laten draaien zodat als het salderen wegvalt we al gewend zijn.. aan het zoveel mogelijk zelf verbruiken van de energie..

Dit is eventueel nog wat te stroomlijnen met Domotica ( link naar elektronica)

ik heb gelukkig een oost, zuid en west opstelling dus heel de dag wel zonnestroom.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 18 mei 2021 07:59:37 schreef GJ_:
Ik probeer echt uit alle macht de relatie met electronica te vinden maar tot nu toe lukt me dat echt niet. Ik wacht nog even af...

Laten we er dan maar wat meta van maken.

Het gaat hier om politiek. En zonder wie dan ook de mond te willen
snoeren: wat minder politiek geblaat zou dit forum echt goed doen.
Politici zijn nou eenmaal overwegend wappies voor wie
technisch-realistische argumenten alleen maar in de weg staan. We
hoeven het w.m.b. ook niet over de pers te hebben: het journaille heeft
immers ook al sinds jaar en dag een serieus /attitude problem/ en daar
gaan wij ook niks aan doen (hoogstens door zelf een soort nieuwsdienst
op te richten, maar daar gaat deze draad niet over, en dan nog ben ik
sceptisch).

Ik stel voor om ze in hun eigen sop gaar te laten koken, en ons wat meer
gaan richten op de technische kant van de zaak. Of dat nu pegels kost of
oplevert.

Om weer omhoog^Wneer te dalen naar de vaste grond: het lijkt mij gewoon
helemaal niet efficient om elektriciteit te verstoken. Het is eigenlijk
beter om het andersom te doen: sla de zonnewarmte op, en maak er dan
/on demand/ elektriciteit van. Waar zijn alle fijne plannetjes met
Stirling-motoren (enz. enz. enz.) gebleven...? Op stoomschepen (zijn er
nog stoomaangedreven gastankers?) wordt, of werd ten minste vroegah,
voor zover ik het begrijp, alles gedaan met stoom: inderdaad wordt er
elektriciteit mee opgewekt, maar er wordt ook mee gekookt, kleinere
motoren draaien erop...

In gebouwen waar zowel grote hoeveelheden warmte als koude nodig
{,kunnen }zijn (bijvoorbeeld een groot kantoorgebouw met een flinke,
maar niet alles overheersende computerruimte), lopen er (voor zover ik
weet) ook aparte leidingen voor warmte en koude. Dan heb je als
voornaamste actieve onderdeel een warmtewisselaar nodig. Misschien is
het tijd om onze huizen ook maar eens zo in te richten. Van de zon
bereikt ons immers veel meer warmte dan licht. En we gebruiken ook wel
wat koude (vooral in de zomer, maar we hebben natuurlijk ook koelkasten
en vriezers).

We kunnen PV (en andere "energy harvesting"-technieken) dan gebruiken
als "stuurstroom" (noodstroom, zuinige apparaten), en de stoom (of
elektriciteit die we daaruit maken) voor het bulkgedoe.

Hoe dan ook is -- met de huidige stand der techniek -- elektriciteit
met warmte opwekken om er vervolgens weer warmte van te maken,
een enorm verspillende oefening. En zijn, vergeleken met thermisch
materieel, PV-panelen erg ingewikkeld en vervuilend om te maken.

"Economie" dicteert hier dus -- ten minste zoals ik het zie -- dat we
het gebruik van PV beperken en ons meer richten op het direct verzamelen
en direct gebruiken van warmte (en koude!).

Niet om de discussie dood te slaan, hoor: ik wil ergens niets liever dan
dat iemand mij haarfijn uitlegt dat ik het helemaal verkeerd heb (en
hoe!).

Mien 2 stuuvers.

GJ_

Moderator

Op 18 mei 2021 09:30:01 schreef schaafuit:
Het gaat hier om politiek.

Ja toch? En economie. Gas is gewoon te goedkoop, dat is het enige probleem >:-)

Maar goed, dit topic gaat echt niet meer goed komen denk ik. Het gaat over alles behalve electronica.

Dit topic is gesloten