Filter uit Zenders 2

rob007

Yarr, Matey!

Hee? Was dit nou? Een analyse van Rob007 en dat alles ZONDER NanoVNA!? :?
Zal ik hier op reageren….? NEEEEEeeeeeee! Als jullie Rob zoeken…. In de zon!

Iedereen, En echt, Niemand uitgezonderd!
De gezonde en Vriendelijke Groetjes!
Rob ;) Laterssss.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi rob007, :-)

Wat mij betreft is het een korte omschrijving van het gedrag op fora, maar ook op allerlij andere zaken van toepassing.

Geniet van de zon Rob en van je nieuwe VNA, ik lees graag mee!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bram,

Geen probleem,
En nu de zon een beetje weg gaat gaan we weer andere dingetjes doen.
Als ik tijd heb ga ik weer met filters aan de gang maar dan wat meer op de achtergrond.
Strakjes weer werken dus zijn we zo ie zo even uit beeld.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Nou ik zat niet in de zon maar stukje gefietst :D
Ik heb even mee gelezen maar dat is voor mij niet interesant is geen techniek !
Dat is eigenlijk net als de meeste video filmpjes van je die mensen horen ook liever zich zelf praten.......

Ik ben van mening dat je goed bezig ben en je in de leer curve zit, ik heb jaren terug les gegeven voor het V.E.V. in Rotterdam aan installateurs voor het vak C.A.I. monteur / technicus dus ik heb misschien iets meer geduld dan menigeen op CO _/-\o_

Geen idee wat je elektronica achtergrond is maar petje af dat je het durft om de moeilijkste discipline uit de analoge techniek te kiezen.
Het ontwerpen van hoogfrequente schakelingen heeft de hoogste complexiteit en is niet te vergelijken met een voeding of zener schakeling.

Veel zal je moeten leren in de praktijk toen jaren terug in Berlijn was bij Bosch en Siemens en daar in een ruimte zo groot als een sporthal al die dames achter een SWOB II zag wobbelen vroeg ik aan die mijnheer ik was net 20 welke opleiding hebben die meisjes hij zij hoogfrequent techniek kan je niet leren dat moet in je zitten " das ist Fingerspitzengefühl" .

Het uitleggen van diverse mensen met alle goede bedoeling raak kant nog wal als niet een bouw beschrijving presenteert, je kent mijn motto papier is geduldig.....
Zelf de kleinste afwijking in constructie kan grote gevolgen hebben dus ik en ander welwillend meedenkers duwen je een beetje in een richting maar zelf doen is het credo !

Gewoon doorgaan je heb een leuk apparaat aangeschaft waar je heel veel mee kan doen......
Het is je componenten tester een kristal tester een griddipper en nog veel meer !
Ik heb de handleiding opgezocht dan weet ik waar ik over praat ook al heb ik het apparaatje niet.
Wat ik wel heb gezien is dat de software open source is dan kan je er ook nog een Frequency Domain Reflectometry (FDR) van maken om je kabels te meten op lengte en ook hier nog veel meer.

Ik ga deze week eerst de tuner FT930 afmaken gisteren de dynamische selectiviteit gemeten volg maar op het andere draadje !
En ik zal het filter waar je mee bezig ben ook maken niet met een aluminium behuizing maar zo veel mogelijk zoals jij hem opgezet heb alleen haal ik wel de foutjes qua constructie er uit dan kan je vergelijken....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Ik heb net even zitten eten, was wat laat.Heb trouwens ook even wezen fietsen!
Wat betreft elektronica daar heb ik geen opleiding voor gedaan, Het is hobby.
Ben heel heel vroeger begonnen door een vriend die zijn vader bouwde versterkers,
Ik kreeg toen van mijn vader een Philips elektronica doos dacht EE2003 en toen is de narigheid begonnen!
Radio’s en Tv’s slopen daar dan weer radiotjes mee maken schema’s uit de bibliotheek…
En toen door Radio Veronica bedacht ik mij, maar hoe komt het dat hun DAAR plaatjes draaien en IK hier zit te luisteren?
En zo langzaam aan piraatje geworden je kent het allemaal wel….
Wel heb ik een jaar lang iedere week een cursus voor radio amateur gedaan, dit heb ik toen alleen gedaan voor de LOL.
Twee jaar later ben ik zelf gaan leren voor mijn licentie en heb ik N gehaald.
F vond ik toen niet belangrijk, achter af had ik na dat jaar cursus gedaan te hebben gelijk voor F moeten gaan.
Alhoewel ik nu terug kijk ik de FM band de KG-AM en de MG-AM(de piratenbandjes) nog altijd het leukste vond/vind.( sorry! )

Tot zo ver…
Gezonde en Vriendelijke Groeten van hier!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik zou nog de kabel laten zie die ik gebruik voor mijn V.N.A. tot 40 GHz.....

Flexco NTC182

Deze zijn heel soepel niet te vergelijken met welke coax dan ook hier een data blad

NTC182.pdf

Later meer eerst P.C.B. knippen voor de behuizing van het filter !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Dit gaat mij veel, wat zeg ik? VEEL!!! Te VER! Sorry. 8)7
Dan maar GEEN perfect filter!
Waar ik dan wel weer bewondering voor heb, dat is wat ik op mijn 2 meter bakkie heb!( ik blijf gewoon/of simpel! :+ )
Dat is dat je tijdens luisteren naar 70 toch kan zenden op 2 meter! ( een(1) antenne een coax )

Moet ook nog ff materiaal en knippen en dan zal ik nog een filtertje maken en testen enz..
MAAR dat doe ik nu als je niet erg vind ff voor mijzelf want ik kan niet aan ieders eisen hier voldoen en dus… ;)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi Rob,

Wat Henk laat zien is een van de manieren om de meetfouten zo klein mogelijk te maken , dit is eigenlijk het zelfde als dat ook *starpoint* je probeerde duidelijk te maken.

Hoe mooier je meetapparatuur, des te meer ga je zien wat allemaal effect heeft op de werking van je meetopstelling.
Ik denk dat zowel Henk alsook *starpoint* je proberen "op te leiden" dat bij zeg 100MHz er heel veel zaken mee spelen die je ook al goed kan meten met jouw VNA van minder dan 100€.

Doordat je nu allerlij effecten kan gaan zien met je VNA, kan je als ook het gevoel krijgen dat je b.v. het niet "optimaal" afgeregeld krijgt.

*starpoint* gaf je b.v. ondermeer aan, dat je alle schotjes moet doorsolderen, zoals ik ook al had aangegeven, net zoals je de connectoren niet moet vastschroeven maar rondom solderen.
Even snel wat testen op 100MHz kan eignelijk niet goed, daar je door verkeerde montage methoden zeer veel variatie krijgt in je metingen.

De makkelijkheid die mensen hebben met zeg het bouwen van electronica met en Arduino en van bij jou en mij de middengolf zenders,
daar was 10cm draad meestal niet van belang, klein beetje opletten en het was al goed genoeg.

Bij 100Mhz zit je zo'n 100x hoger in frequentie en die draadlengte van 10cm is daar dan 1mm!
Dat is ook de rede dat *starpoint* je aangaf dat de condensatoren zonder draden moet solderen in het low pass filter dat hij liet zien.
Het viel me nog mee, dat *starpoint* er niet op attendeerde dat je eigenlijk het blikje moet verzilveren. ;)

Net als Henk heeft *starpoint* je veel goede tips gegeven, als je die kennis in je opneemt, ga ook veel beter begrijpen waarom er zo veel variatie in je metingen zitten en hoe je dat een beetje kan beperken.

En nee, je hebt niet de kabels nodig die *starpoint* of Henk laten zien om redelijk tot 1GHz te meten met hobby spul zoals jouw VNA.
Gebruik echter wel goed spul, dat is kabels en connectoren, beter wat langer sparen dan rommel in China te kopen.
Langzamerhand koop je als je dat wilt, steeds wat beter spul, gooi het hier in de groep wat je wilt hebben en dan komen we er wel uit.

Leg je spul ook vast op tafel met wat tape zodat het niet verschuift tijdens het meten, zorg voor een schone meetopstelling!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bram,

Alles wat ik tot nu toe gedaan/gemaakt heb word waarschijnlijk weer gesloopt!
1 Deze:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69184
Leuk, maar gaat uit elkaar!
2 Deze:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69671
helaas, maar ook deze gaat uit elkaar! ( het was wel de beste! )
3 Links onder:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69957
Gaat uit elkaar!
1 is leuk maar te groot en te grof was wel leuk om even mee op de meter te kijken.
2 daar heb ik jammer genoeg geen 0pF doorvoertjes gebruikt anders zou ik gaan twijfelen en misschien had ik hem als een loodgieter vol tin gegoten rond om.
3 deze is die van Henk, geen slecht wordt daar over maar hier heb ik de doorvoertjes verkeerd er in gesoldeerd en het filter zit rond de 65MHz en zou moeten verbouwd worden. ( deze haal ik ook uit elkaar! )
Het was leuk om er mee te experimenteren ik zou er ook nog trimmers ik kunnen doen maar daar ben ik nu net weer te gierig voor! ($ gouden trimmers €)
.
En dus… er blijft geen 1 filter heel! Ik geloof dat ik dat eerder ook al wel ergens geschreven heb/had/heeft/gehebbert…
Filter 2 bouw ik opnieuw maar dan probeer ik het wat beter te doen!
( ik hoor de mensen al roepen, ja met blik als schotjes en als het me lukt met verzilverd…. )
Misschien ben ik toch nog wel eigenwijs, kweet het niet zeker!
En gebruik ik de oude spoelen van 2 moet kijken wat ik heb van verzilverd draad,
Zat ook nog te denken om EXPERIMENTEEL!!! Henk zijn filter even aan te passen.
MAAR ik ga Henk wel slopen!!! HUuuuh ik bedoel het filter! ;) (Links onder)
Maar nogmaals ik kan niet aan de hoogste eisen voldoen hoor!!! ( sorry! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik ga het filter zo dadelijk op 90 MHz bouwen dat weet je, is het misschien handig om die even te bewaren als monster..... nee niet zo'n monster maar als voorbeeld ;)

Die kabels dat heeft @blackdog goed, en gelijk vergeten maar anders had ik het geheid vergeten ( het laten zien )......
Ik heb nog even een stukje in de handleiding gelezen ziet er niet verkeert uit.
Kijk het verschil met mijn model 15 jaar terug is dat ik de meetspanningen naar de X,Y van de scope stuurde.
En de chipjes van nu gaan verder in frequentie maar voor de rest geen verschil !

Waar je straks voor komt te staan ( zodra je meer van het instrument weet ) is als je componenten wil gaan meten dan zal je een test fixture willen gebruiken om het componentje in te spannen gewoon zelf bouwen.

Ook een versie om gemakkelijk een kristal van diverse afmetingen in een voetje te steken.
Maar je kunt ook varicaps meten met een versie waar je een bias ( spanning ) kan injecteren.
De S.M.A. teflon kabeltjes dat is een prima oplossing ook een kabeltje met een 2 wdg er tussen om te dippen....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo ook Henk,
Ja dat zijn de leuke dingetjes om te doen inderdaad! En dat filter komt er ook had ik al gezegd!
Het filter wat ik trouwens besteld heb:
https://nl.aliexpress.com/item/32961449994.html?spm=a2g0o.pay_result.p…
Ik had zelf ook al zo iets van dat dat te hoog zou zitten, Maar het kan misschien wel als voorbeeld dienen!
Volgens mij is het het zelfde als jou schema!
alleen al die 4 spoelen ze hebben allemaal 3 windingen, naar mijn mening allemaal 1 winding te weinig voor mijn doel.
En klopt waarschijnlijk ook wel want 4,5 was te veel 65MHz, en jij schreef nog haal er een halve van af!
En het lijkt er heel erg op dat de filters met 3 OF 4 spoelen niet eens zoveel verschillen:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/70084
Tis allemaal zo rond de 4 windingen, de draad dikte en diameter zit wat verschil.
En het lijkt er op dat je dat dan weer terug ziet in de waardes van condensatortjes.
.
Je had het over dippen, maar inderdaad een oppikspoel moet er ook komen,
Ben ik benieuwd wat ie dan laat zien als ik hem bij zo’n zendertje houd!
Moet nog wel kijken dan naar wat starpoint zij, dat ik hem strakjes niet te hard instuur!
Want wat kun je maximaal in die VNA stoppen? Zal niet veel zijn.(Dus voorzichtig zijn!)
.
MAAR nu even pauze, heb weer verplichtingen! Moet even andere dingen doen!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Goeie vragen dat printje is denk ik goed, oké de afsnijfrequentie is te hoog voor jou toepassingsgebied.
Er worden hier geen schotjes gebruikt maar de spoelen staan haaks opelkaar vergeet niet het is geen wet van meden en perzen !
Het ligt uiteindelijk aan je systeem eisen het lijk mooi om 60 dB te onderdrukken voor je 2e harmonische maar als je maar 30 dB nodig heb dan ben je gek als je al die moeite overhoop haal 8)7

Je mag denk ik er van uitgaan dat uit een zendertje de 2e harmonische toch ook wel met 30 dB gereduceerd is en de antenne is ook een filter misschien nog eens 16 dB erbij......
Uiteindelijk kom je dan ook aan 30 dB + 30 dB + 16 dB = 76 dB onderdrukking voor je 2e harmonische......

Het filter wat ik heb laten zien is de praktijk van @Martin.V dus met standaard condensatoren die spoeltjes daar kun je mee fröbelen :)
Het is een Chebyshev type I laagdoorlaatfilter niet dat die mijnheer iets met een filter vandoen heeft de beste man heeft nog nooit van zijn leven een filter gezien :o
Maar hij heeft wel de wiskunde geschreven het filter is pas veel later als eerbetoon naar hem genoemd.....

Als je dat model volgt en je karakteristieke weerstand en afsnijfrequentie is gelijk komt een ieder op het zelfde resultaat de kracht zit hem in de opbouw.
En daar moet je ervaring in krijgen staat niet in een tekstboek en rolt ook niet uit de computer.

Een oppik lusje kan twee kanten opwerken een kant is ongevaarlijk.
Je zorgt er voor dat binnen het veld wat jij met de V.N.A.2 maakt er een absorberend item geplaatst wordt dit kan van alles zijn maar laten we er van uitgaan dat het een resonantiekring is de resonantiefrequentie geeft een dipje.

De andere mogelijkheid is als je de V.N.A.2 als frequentie teller gebruikt dan hou je het oppik lusje op veilige afstand van de zender en dan zie je een paaltje omhoog boven op je trace met je marker kan je dan de frequentie aflezen.
Dat aflezen is natuurlijk niet met 6 cijfers achter de komma je sweep is instabiel daar is het dan ook een sweeper voor :D

Het is een handig instrumentje zo'n V.N.A. ik heb dacht ik al eens eerder geschreven wat een multimeter voor de elektronica is, is de V.N.A. voor het RF gebied.
Ik heb nog even zitten denken hoe je het gemakkelijkst je apparaatje kan opstellen zo dat i niet op de tafel rond slingert tijdens het werken ermee.
Een soort cradle welke tevens de verloop naar de buiten wereld verzorgt !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Was een beetje aan het rond kijken nog en kwam ik dit tegen:
http://www.wa4dsy.net/filter/hp_lp_filter.html
vulde hem in: Type low pass, Poles 9, cutoff frequency 100MHZ, 50R.
spuugt ie er zo 2 filters uit!
Dacht vergelijk het een beetje met Henk zijn filter:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69404/forum-post
.
http://www.wa4dsy.net/cgi-bin/lc_filter?FilterResponse=Lowpass&pol…

Is Henk zijn filter een Chebyshev filter?
Dan zijn de 82pF condensators te hoog? 70-73pF
Kun je het daarmee vergelijken?

VrGr Rob

https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Oké nou ik heb weer even kunnen knutselen.
Of het goed is dat zal ik niet durven te beweren maar ik kom met toch hele andere waardes –
Dan bijna overal staat aangegeven.
.
Dit filter zit waarschijnlijk het beste op frequentie:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/70084
deze heeft voor C1 en C427pF en voor C3 en C4 2X27pF = 54pF
.
alleen is nu het rare dat mijn filter heeft 4 spoelen zoals deze:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69404/forum-post
L2 en L3 zijn 4,1wdg, 10MM Diam, Dr 1,12MM Diam, spatie ( ongeveer! ) 1,1MM = 122,4nH ongeveer
L1 en L4 zijn 4wdg, 11MM Diam, Dr 1,12MM Diam, spatie ( ongeveer! ) 1,1MM = 134,7nH ongeveer
C1 en C2 zijn 22pF – C2, C3, C4 zijn 47pF
Bij 90…100MHZ gaat mijn filter aflopen,
Je zou zeggen ik moet ook gewoon 27pF gaan gebruiken dus C1,C2 27pF en C3,4,5 ook 2X 27pF (54pF)
.
Ik ben weer weg want ben er nog niet klaar mee! Word vervolgt!
( Tis trouwens best leuk om te doen! )
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik dat je nog een vraagje heb gesteld,

Is Henk zijn filter een Chebyshev filter?
Dan zijn de 82pF condensators te hoog? 70-73pF
Kun je het daarmee vergelijken?

Je bedoeld waarschijnlijk de negen pole die heeft @Martin.V laten zien deze heb ik berekend met reële condensatoren ( waarden ) omdat je het spoeltje toch moet maken en je kan er aan frunniken :)

Het is wel een Chebyshev filter type 1 maar met een 0,1 dB doorlaatband rimpel dus waarden die je zou kunnen bereiken.
Aan de andere kant geef ik de haalbaarheid als matig dit komt door de eindig Q van de componenten.
Hoe groter het aantal polen hoe hoger de Q van de componenten zal moet zijn.
In de praktijk moet je niet verder gaan als een 7 pole filter die is beter haalbaar en uiteindelijk beter dan een 9 pole :D

Maar als leer moment prima dan zie je ook de beperkingen veroorzaakt door de componenten en de isolatie tussen de filter secties.......
Hoe meer dempingen op een bepaalde frequentie hoe groter de ontkoppeling tussen in en uit moet zijn !

Ik heb de koper platen klaar liggen alleen morgen de plaatschaar ophalen die had ik nog niet hier ding weegt 23 kg.
Daar had ik niet op gerekend die al nodig te hebben.....
Wel heb ik zo'n 10 m van zowel 1,34 mm ( 1,5 mm2 ) als 1,73 mm (2,5 mm2 draad verzilverd.
De condensatoren die heb ik uiteraard in de magazijn kastjes.

Dus ga ik deze week jou filter 90 MHz 9 pole bouwen of heb je die ook al gesloopt 8)7
Geen punt ik zal een aantal foto's maken step by step de reden dat ik print plaat gebruik dat doe ik namelijk nooit te instabiel is omdat jij dat gebruik.
Zo probeer ik qua materiaal zo dicht mogelijk bij jou omstandigheden te komen.

Eerst de afmetingen van het bakje bepalen en de geografie van de componenten.
Daarna de impedantie van het bakje meten klinkt raar maar daar kom ik later op terug dat hoor je ook met je print ontwerp te doen namelijk.
Dus met de V.N.A. of zo iets de impedantie van je grond vlak meten dit vormt het tegengewicht van de ( signaal ) hete kant, en staat in serie met de rest wat ik in elkaar geprutst heb !
Dan weet ik welke impedantie er in serie geschakeld wordt met de andere componenten naar het grondvlak op deze wijze kan mijn theoretische berekende component waarden aanpassen hier gaat het bij de bouwers 10 van 10 keer compleet fout :o

Afhankelijk wat je aan het bouwen ben of het een oscillator, versterker of een filter is je wordt hiermee geconfronteerd het een zal kritischer zijn dan het ander en soms heb je bereik genoeg om te compenseren maar......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Ja ik heb het filter deels gesloopt inderdaad!
Dit zit er nu in: 4 spoelen zoals deze:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/69404/forum-post
L2 en L3 zijn 4,1wdg, 10MM Diam, Draad 1,12MM Diam, spatie ( ongeveer! ) 1,1MM = 122,4nH ongeveer
L1 en L4 zijn 4wdg, 11MM Diam, Draad 1,12MM Diam, spatie ( ongeveer! ) 1,1MM = 134,7nH ongeveer
C1 en C2 zijn 22pF – C2, C3, C4 zijn 47pF
Bij 90…100MHZ gaat mijn filter aflopen,
.
En ja eerlijk is eerlijk dit filter:
http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/rf_low_pass_filter.htm
is tot nu toe het beste!
Althans… van wat ik er van denk te meten, lijkt het….
.
Nog wat anders Kheb het filter van de 4 trapper:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
even overgetekend in paint, kontroleer ook zelf of ik het goed heb gedaan?
Of het te gebruiken valt??? Kijk zelf even:
.
Morgen ochtend moet ik prikken in de stad naast mij,
moderna vaccin ga ik krijgen, als ik dood ga aan wie moet ik dan die Nano VNA nalaten?
Maak wel een grapje maar moet eerlijk zeggen ben er eigenlijk geen voorstander van!
( maar ja wil strakjes hopelijk wel weer eens op vakantie! ) en dus….zucht….
.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De spoeltjes vind ik wel erg klein, de draad diameter van 0,5mm ook.
Kun je niet een filter bouwen met instelbare condensatoren?
Dan kun je gelijk zien wat het doet op de VNA als je het filter afregelt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin, Henk en…
Ik heb dit filter gemaakt en gemeten:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153979/1
Het pikt een frequentie er uit dat hij doorlaat eens?
( dat is wat ik zie op de Nano )
@Martin ja dit was TOEN wel het filter wat achter die 4 trapper zat,
https://www.circuitsonline.net/forum/file/70628
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Het is ongeveer 2 en misschien Watt meer dan 2 Watt wat er uit komt!
( dus Watt door dat filtertje gaat, 2Watt dus! )
MAAR moet ik eerlijk bekennen deed dit filter ook NIET maken!
Dan liever dit filter: http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/rf_low_pass_filter.htm
Wat trouwens ook dit filter is waar starpoint mee aan kwam : https://www.circuitsonline.net/forum/view/153979/5
Hij deed voor C2 en C3 2X 27pF =54pF in plaats van 56pF
Is ook gelijk aan: http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=803
Een vraagje aan jou nog Martin? Hoeveel nut heeft bij jou een Verzwakker?
Want je moet natuurlijk het signaal kunnen afpikken van…. Het Dummyload? Hoe?
Als starpoint dit strakjes misschien nog leest krijgt ie een hartaanval! |:(
( ik ben eigenwijs kweet ut, sorry starpoint )
.
Vandaag mijn prik gehad, ging allemaal lekker vlot geen probleem!
Moest naar Schiedam! :+ Kheb gelijk een paar Schiedammers in elkaar geramd! ;) (traditie!) 8)7
Gaat het nu wel een beetje voelen, wat stijfjes rond om de prikplek.
De Vrouw had in de avond een beetje een vervelend gevoel maar moet ik nog meemaken.
Ik ben natuurlijk een stoer jongutje Jongu!!!
VrGr Rob
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Mooi dan zit die in je arm kan je een foto maken van de V.N.A met het afstembare filter ?
Ik ga zo de guillotineschaar ophalen dus even kort ik heb nog naar het laatste filter gekeken.
Maar ik ben het met @Martin.V eens kleine spoeltjes ik denk dat het filter vrij hoog zit daarmee wil ik niet zeggen verkeert want ik weet het ontwerp criterium niet dus wat moet i doen.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Beste Rob,

Betreffende jouw vraag hoeveel verzwakking je nodig heeft om het signaal uit de dusmmyload te meten op de VNA, dat is 33dB voor 2Watt en 37dB voor 5Watt vermogen.
Zo verzwakker kun je hier: https://www.microwaves101.com/calculators/858-attenuator-calculator bereknen door de calculator.
Bij de opgegeven demping hou je 1dBm over voor de VNA of spectrum analyseer.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk, Martin,

Henk moet ik anders ff van dat dunne spul dunne printplaat aan je komen geven?
Neem ik even die VNA mee kun je die ook ff met dat knuselfilter kijken als je wilt!
Weet ff niet 1 2 3 waar je uithangt maar je zou toch ergens daar aan de andere kant zitten gloof ik?
.
@Martin fijn daar heb ik wat aan, want ik weet niet hoe je DBs omzet in kombinatie Watt.
Ga me nu wel steeds meer schuldig voelen, maar starpoint kwam zo dwingerig over.
Tis toch lullig natuurlijk want nu ga je toch doen wat HIJ heeft
Voorgesteld…voorspeld! |:(
Ik moet de: Pi Attenuator Calculator hebben?
Gestel dat ik voor de 2Watt de 37dB neem? ( ja natuurlijk bang dat ik hem opblaas! )
En mag ik zeggen 1 X 37 = 5W dus 2 X 37dB is voor 10Watt? ( 74dB ) of mag ik dat zo niet doen?
Alvast wel bedankt Martin dit is goeie informatie!
37dB, R1 = 50R – R2 = 1,8R ? zijn die waardes zo laag? Of wacht ik lees het denk verkeerd?
1K8? Afijn nu durf ik niet meer verder daarmee!
FET die kwam hier naast met deze: https://www.qsl.net/z33t/rf_step_attenuator/pi-attenuator_table.JPG
En waarvoor woon jij niet dichterbij?! Ik stel voor verhuis ff naar Delft das makkelijk om aan te rijden voor mij! :+

Tot zo ver heel eventjes.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

dit is even een plaatje voor Henk.
Ter hoogte waar de pijltjes staan zit/is het rond de 50R
Dat het diepste punt van de dip geen 50R is heeft te maken met???
De aftakking van de spoeltjes??? Wat bepaalt nu dat ie daar 50R is?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dank voor de foto maar ik kan de getallen niet zo goed lezen.
Kan je met jou V.N.A. ook 1 of 2 metingen op de display toveren ? dat is even minder druk.....
Schrijf het er anders even bij start / stop frequentie en amplitude / vakje.

De blauwe trace is de S12 dat is je amplitude de gele met hety dipje is de reflectie demping !
Kan je een iets grotere frequentie span laten zien zeg start 20 MHz en stop 200 MHz ?

ik ga straks de schaar op een tafel monteren ik heb dat hier niet zo een twee drie klaar staan 3 jaar geleden alles af moeten breken en nu 44 m2 minder dus...... maar het lukt komt goed !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk welk Trace wil je dan alleen zien?
En als ik van 20 tot 200MHZ doe dan word die dip dieper maar het word niet echt scherper.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ja dat is prima kijk ik vraag dit omdat je dit filter ( als leer moment ) kan afstemmen dus je zit altijd wel ergens ;)

Voor dit moment zijn alleen de blauwe en de bovenste gele of hij is oranje van belang.
De blauwe is de amplitude / frequentie karakteristiek zeg maar de versterking of demping.
En de gele / oranje is de reflectie demping zeg maar je aanpassing....

Nu zie je in de blauwe twee piekjes dat zijn valse responses en je doorgangsdemping is veel te hoog -11,7 dB daarom is je veraf onderdrukking te klein die is maar iets van -26 dB op de 2e harmonische......

Even kijken of dit tot zover duidelijk is :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.