Stabiele 12V voeding Rpi

Ik ben op zoek naar een stabiele voeding voor een Pi3+.
De pi wordt gevoed uit een 12V accu welke geladen wordt via zonnepanelen. Omdat uit die accu ook verbruikers geschakeld worden is de 12V niet altijd even stabiel, en komt het met enige regelmaat voor dat de pi vastloopt.

Ik heb al verschillende voedingen geprobeerd, de ene heeft het meer dan de andere, maar ik heb er nog niet 1 gevonden die echt stabiel is aan de 5v kant. Wie heeft een suggestie voor een goede voeding? Liefst nog met een din-rail mount, maar niet noodzakelijk

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En als de raspi vastloopt (wat ook alhier al wel eens durft te gebeuren) hoe weet je dan dat het door de voeding komt?

Als het echt zo nauw komt - wat in een goed ontwerp niet het geval hoort te zijn, nmbm, bedrijfskritische toestanden horen zondermeer SPoF's te vermijden - dan stevig bufferen, en bij voorkeur voeden uit meerdere bronnen, indien mogelijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Reden dat ik er vanuit ga dat het door de voedingsspanning komt is omdat ik het kan reproduceren. Ik kan nog even met de scoop meten, maar als ik een omvormer aansluit en de AC voeding is het probleem weg.

Sine

Moderator

Ik gebruik al een tijdje deze dingen ervoor:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb-lader-met-klem-zwart-10381966/

Daar zit een 24V brick bij voor in de muur (dus ideaal voor in een schakelkastje waar meestal wel 24V te vinden is)
Het beugeltje kan er af, en daar kan een din-rail montage klem onder.

Ik heb er ook eentje op 12V hobbelen (met een pi2 en een pi4 er aan) no problemo.
Geen idee hoe laag je mag komen voordat het ding er echt helemaal meer stopt, maar lager dan 11V is toch al niet lekker voor je accu (even aangenomen dat je een loodaccu gebruikt)

Je hebt ergens dus een 12V->5 converter. Ik vermoed dat dit een geval is van: "Maar hij kan niet toveren".

Als je de voedende 12V weghaalt, dan is het een paar milliseconden later gewoon afgelopen met de pret.

Stel je pi heeft 1A nodig bij 5V. Stel de ingangscondensator is 1000uF. Dan bevat de condensator E = .5.C.U2 = .5*1mF*144V2 = 72mJ. Onder de 5V kan een buck converter er niets meer mee, maar de rest-energie... even geen zin om dat uit te rekenen. 72mJ gaat dus 72mJ/5W = 14 ms mee bij 5W.

Ik heb een, naar mijn gevoel zeer stabiele voeding-voor-pi gemaakt. Ik heb er een paar in china in mekaar laten zetten (*). Je mag hem testen. Ik gebruik de door mij in mekaar gezette exemplaren nu al enige tijd hier. Hier thuis zijn er twee die daar samen al 7 maanden zonder reboot op draaien. (de ene drie maanden de andere 4 maanden).

Ik heb er een 1000uF condensator op zitten. Dat is mogelijk veel meer dan wat andere oplossingen heben, dus misschien heb je aan die 12ms al genoeg.

Anders moet je iets gaan verzinnen om langere "storing van de 12V" te overbruggen. Je kan een dcdc convertertje op 10V instellen en dan 4 10F supercaps in serie zetten. De supercaps verbind je met een diode aan de 12V zodat de supercaps het overnemen als de 12V uitvalt.

Nu heb je 2.5F, dus .5 C U^2 = .5 * 2.5 * 100 = 125J hiervan is een kwart niet beschikbaar, dus je hebt zo'n 90J waar je het 18 seconden op uithoudt als de 12V uitvalt. Niet erg lang voor een "ups" maar ZEKER genoeg om een schakelmoment op te vangen.

(*) Ze komen vandaag binnen.

Update: Ik heb er nu eentje op de testbank. 4A lijkt ie kwa temperatuurhuishouding net niet aan te kunnen. Als in draait nu 20 minuten als test, maar ik vind hem net te heet. 3A is echt "no sweat".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat klint als een interessante oplossing! Verkoop je die voedingen ook?

Dat is wel de bedoeling, maar de eerste is gratis. Click op mijn naam en je ziet m'n Email adres. Stuur me je adres-gegevens.....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 17 mei 2021 19:44:57 (44%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/