Trafo laat stop doorslaan

Een voeding trafo is zo ontworpen, dat als je binnen 3Amp nom per mm² blijft er geen problemen ontstaan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Het kan wel, maar is natuurlijk onzinnig om op een 25A trafo minder als 1A aan te sluiten. Beter dan een gepaste voeding nemen.
(heb je een stuk minder verliezen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 17 mei 2021 11:21:39 schreef modeltreiner:
Oke dus een 24V 25A trafo met gelijkrichter er aan zou 2x 12V 10W led in serie niet mogen doorbranden? even als voorbeeld

Wat voor LED? Ik vermoed dat het antwoord "nee" gaat zijn. Na afvlakken levert je trafo iets van 34V. Een LED met een ingebouwde driver overleeft het waarschijnlijk, maar dat ligt aan de bouw. Een LED die uit 4 in serie bestaat overleeft dat niet. Een LED is een lastig voorbeeld, want die gedragen zich in essentie (in doorlaat) als zenerdiode. Er ontstaat een redelijk stabiele spanning over.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 17 mei 2021 11:37:01 (14%)

Een 10 Amperé transformator kan een stroom leveren van 7,07 Amperé.
Dat reken je uit door 1/√2 maal de stroom van de transformator.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Kruimel

ik bedoel meer van kan iets van 1A stuk gaan op een trafo van 25A
met de zelfde spanning bijvoorbeeld een led of een lamp of motor of iets anders

Sine

Moderator

Op 17 mei 2021 11:46:56 schreef Martin V:
Een 10 Amperé transformator kan een stroom leveren van 7,07 Amperé.
Dat reken je uit door 1/√2 maal de stroom van de transformator.

Het is zelfs nog wat minder, voor afgevalkte en gelijkgerichte spanning mag je de stroom maak 0.6 doen.

https://www.hammfg.com/electronics/transformers/rectifier

Kruimel

Golden Member

Op 17 mei 2021 12:23:52 schreef modeltreiner:
Kruimel

ik bedoel meer van kan iets van 1A stuk gaan op een trafo van 25A
met de zelfde spanning bijvoorbeeld een led of een lamp of motor of iets anders

Nee niet echt. Het aangesloten object "ziet" de potentiële maximale stroom niet.

benleentje

Golden Member

is er op het forum ook te vinden hoe het precies zit als een trafo in verzadiging gaat en de reden dat het gebeurt

Verzadeging komt omdat er een te grote stroom loopt en bij een transformator word die dan meestal veroorzaakt omdat de aangesloten spanning te hoog is. Als de transformator gebouwd is voor precies 220V zonder veel marges dan kan 230V teveel zijn en de kern gedeeltelijk verzadigd raken. Terwijl een andere trafo bv pas verzadigd bij 250V.

Je kan verzadiging wel meten als je de spanning bv vanaf 0 tot 250V gaat regelen in stapje van 10V en je meet dan steeds de stroom. Dan gaat in het begin de stroom en spanning redelijk gelijk op. OP het punt van verzadiging gaat met een beetje meer spanning de stroom ineens veel harder omhoog. Maar bij het beginpunt van de verzadiging valt het nog mee en is het nog niet gelijk een probleem. Enkel de transformator word warmer dan zou moeten. Met voldoende ruimte om de transformator gen probleem maar als deze strak is ingebouwd kan het heel soms wel een probleem worden.

Maar over het algemeen als er een keuze is altijd de hogere aansluiting nemen scheelt iets in stroom verbruik en een koelere transformator.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Er stonden vroeger beelden bij deze post die het effect heel mooi in zijn werk toonden, maar nu werken die links niet meer. Ik denk niet dat Sine deze 14 jaar oude foto's nog heeft, maar wie weet...

Op dit forum zal je geen inhoudelijke uitleg van het fenomeen vinden, deze onderwerpen zijn letterlijk hogere wiskunde. Elektromanetische veldtheorie is geen simpele materie in ik zal niet beweren een omvattende uitleg te kunnen geven.

Kort gezegd is een inductie vanuit het perspectief van de gebruiker een component dat de spanning integreert. Elke seconde dat je een volt op de spoel aanbrengt zal er een x aantal Ampères bijkomen, waarbij x afhankelijk is van de zelfinductie. Als je dus een wisselspanning aanbrengt zal er een wisselstroom in gaan lopen. Dit werkt maar tot het niveau dat de kern de magnetische energie kan bevatten. Zodra alle interne magneetjes zich uitgelijnd hebben met het heersende veld zullen ze niet meer bijdragen om de energie die er nieuw bijkomt op te slaan. Dat wil zeggen dat je spoel zich vanaf dat moment (vanaf die stroomsterkte) gedraagt als luchtspoel, en de stroom aanzienlijk sneller stijgt en meestal gelimiteerd wordt door de draadweerstand. De zelfinductie van een luchtspoel is ongeveer 4000 keer minder vergeleken met een spoel om transformatorstaal.

Als je geen instrument hebt om wisselstroom te meten kan je ook de secundaire spanning meten. Zodra die niet meer in gelijke mate omhoog gaat als de primaire spanning, dan zit je in de verzadiging.

Op 17 mei 2021 12:55:19 schreef Sine:
Het is zelfs nog wat minder, voor afgevalkte en gelijkgerichte spanning mag je de stroom maak 0.6 doen.

Volgens mij is die 0.6 dus wat je effectief kan trekken zonder over de vermogens-limiet van de trafo te gaan. Maar door de beroerde powerfactor wordt de situatie nog erger. Maar goed, de 0.6 factor doet het al jaren in de praktijk best aardig, dus misschien maar niet d'r aan gaan zitten prutsen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens Laplace bestaat de inschakelstroom uit een DC-component die exponentieel afloopt naar nul Ampère en de normale AC-component. Bij inschakelen kan de DC-component ervoor zorgen dat de transformator extra of sneller in verzadiging raakt. Hoe de berekening van de DC-component in elkaar steekt weet ik niet meer, maar dat is voor mij vrij eenvoudig op te zoeken.

Sine

Moderator

Op 17 mei 2021 15:12:52 schreef Kruimel:
Er stonden vroeger beelden bij deze post die het effect heel mooi in zijn werk toonden, maar nu werken die links niet meer. Ik denk niet dat Sine deze 14 jaar oude foto's nog heeft, maar wie weet...

Die stonden op mijn ziggo webspace, en die zijn er sinds vorige jaar ergens niet meer.

En die foto's heb ik ook niet meer inderdaad.

Maar in dat geval was het een magnetron trafo, die komt uit kernverzadiging als je hem gaat belasten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2021 20:52:30 schreef ohm pi:
Hoe de berekening van de DC-component in elkaar steekt weet ik niet meer, maar dat is voor mij vrij eenvoudig op te zoeken.

En er komt ook wat kansrekening bij kijken.
Tijdens het normale werken van de trafokern doorloopt de inductie ('magnetisatie') steeds zijn HB-lus.
Nu hangt het er maar vanaf, op welk tijdstip, dus in welk punt van de lus de stroom wordt afgeschakeld. Op het moment dat de stroom op nul valt, valt de inductie ergens op de B-as. Dus H=0 (want I=0), maar welke B je overhoudt, hangt af van het tijdstip van uitschakelen.

Dat remanent magnetisme verzwakt uiteindelijk wel weer, maar dat kan wel weken duren. De kans is dus groot dat 't er nog is als je de trafo weer gaat gebruiken, en het zou een flinke inductie (magnetisatie) kunnen zijn: afhankelijk van de vorm van de lus tot wel bijna het werkingsmaximum.

Als je dan inschakelt, en de stroom ook nog eens de 'goede' kant op loopt, zijn de rapen gaar en verzadigt de kern flink. Tot overmaat van ramp is de stroom-golfvorm dan ook niet symmetrisch; in de 'helpende' periodehelft is de stroom veel groter.
Het duurt daardoor ettelijke perioden voordat alles weer een beetje normaal wordt. Al die tijd is de primaire stroom heel groot en asymmetrisch.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat zijn de fijne details waar ik nog niet aan gedacht heb. :)

Op 17 mei 2021 21:51:22 schreef Sine:
Die stonden op mijn ziggo webspace, en die zijn er sinds vorige jaar ergens niet meer.

Paste zeker niet meer in het verdienmodel van Ziggo.
Of voor de simpelen onder ons: Daar verdiende ze geen r..t aan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 17 mei 2021 23:40:41 (70%)

Als je dan inschakelt, en de stroom ook nog eens de 'goede' kant op loopt, zijn de rapen gaar en verzadigt de kern flink.

Bij zware trafo's, bv lastrafo's wordt daarom bijgehouden op welke helft van de sinus de trafo is uitgeschakeld en wordt dan tegengesteld weer ingeschakeld, dat werd toen opgeslagen in gebufferde ram.

[Bericht gewijzigd door rwk op maandag 17 mei 2021 23:44:10 (26%)

fred101

Golden Member

https://www.pa4tim.nl/?p=1859 Hier staan fotos van verzadigde trafos, en uitleg er over.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Op 17 mei 2021 21:51:22 schreef Sine:
Maar in dat geval was het een magnetron trafo, die komt uit kernverzadiging als je hem gaat belasten.

Helaas dat ze weg zijn, want het was een educatieve set foto's van de golfvormen. :)

joopv

Golden Member

Misschien nog terug te vinden op archive.org?

Frederick E. Terman

Honourable Member

@rwk: Ha, geweldig. Ik had geen idee, maar dat kan natuurlijk! Leuk om te weten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat je zulke grote stromen nodig hebt voor een paar miniatuurlampjes van een modelbaan begrijp ik niet.
Wat je dan wel krijgt, mocht je onverhoopt ergens een kortsluiting (je) maken, dat binnen een paar seconden het hele applacement in rook opgaat.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Zo heb de laatste tijd even wat lopen knutselen en zo als het nu is werkt het bijna als verwacht

eerst de 10.2V van de trafo door de richter daar een 80V 27.00UF condensator plus door een 5A meter en er ook een oude voltage meter op gezet dan heb je 12V.

dan loopt heet door een 300W 9A spanning en stroom regelaar heen de stroom helemaal open gezet en de spanning op 11.5V
daar zitten weer kleineren 3A spannings regelaars op en een volt meter die op 11.5V staat

maar dan als ik dan een reeks van 7 12v 700Ma leds aan zet
gaat de meter van 11.5 naar 11.6V wat geen ramp is

maar de oude meter verliest 0,5V hoe kan deze omlaag gaan en de ander niet? of trekt de rest de voltage bij hem vandaan omdat hij voor die 300W regelaar zit en niet er achter ?

zie de links

1= LM2596S
https://nl.aliexpress.com/item/4000768340514.html?spm=a2g0s.9042311.0.…

https://nl.aliexpress.com/item/4000411636926.html?spm=a2g0s.9042311.0.…

Op 18 mei 2021 18:57:59 schreef modeltreiner:
maar dan als ik dan een reeks van 7 12v 700Ma leds aan zet...

Wat heeft dit met modeltreintjes te maken?
Het is trouwens niet Ma maar mA,

Behalve kleine lampjes worden er ook grote lampen erop aangesloten.

Op 18 mei 2021 22:09:34 schreef ohm pi:
Behalve kleine lampjes worden er ook grote lampen erop aangesloten.

Klopt helemaal.

en later ook een 24v motor die ook bij schuifdeuren gebruikt worden maar van die reeks is het wel weer de kleinste motor die er voor gebruikt word

klein vraagje nog als ik een trafo van 110V naar 12V heb
en die andersom wil gebruiken van 12 naar 110V
moet er dan aan de 12V kant nog iets met transistors vaak zie je wel de 2n3055 bij gebruikt worden en wat is het nut als die er voor zit?