Afbrokkelende isolatie in motor aansluiting.

EricP

mét CE

De isolatie is gewoon door ouderdom opgelost dat zie je wel veel vaker bij isolatie ik vind daar verder niets raars aan.

Dat is op zich best spannend. Blijkbaar was het dan toch niet zo geschikt voor het doel? Het kan bijna niet anders dan dat het warm geweest is of iets chemisch over zich heen gehad heeft wat het niet lekker vond...
In beide gevallen zou ik ook mijn bedenkingen hebben bij lagers / rest van de isolatie. DAT is de reden waarom ik zeg: lap dit op (daarmee 'koop' je tijd) en kijk op je gemak eens om je heen of je per ongeluk wat anders tegen komt - naar de winkel rennen kan iedereen. Als jij zegt dat daar niks mis mee is... Jij hebt het ding voor je liggen.

Maar goed... als je iets over het draadje wat je nog hebt liggen kunt vinden (een datasheet ofzo; en die zegt dat het 'goed' zit qua temperatuur) en het past redelijk qua diameter (montage) en doorsnede (stroom)... Gaat het vast wel werken. Meer dan wat electronen begeleiden die heen-en-weer gejast worden doet het tenslotte niet. De isolatie moet alleen maar goed genoeg zijn om te voorkomen dat ze ontsnappen!

Vergeet ook niet... One man's trash is another man's treasure :). Wat voor de ene troep is, is voor de ander waardevol...

benleentje

Golden Member

Dat is op zich best spannend. Blijkbaar was het dan toch niet zo geschikt voor het doel? Het kan bijna niet anders dan dat het warm geweest is of iets chemisch over zich heen gehad heeft wat het niet lekker vond..

Dan verschillen we van inzicht. Maar ik zie vaak vooral rubberen kabels die op precies delfde manier verouderen waar het verder nooit te warm is geweest of iets chemisch op heeft ingewerkt. En als iets chemisch had ingewerkt had ik dat wel aan de rest van de motor gezien. De megger test was ook goed net iets meer dan 40MΩ tussen de wikkelingen onderling en naar de behuizing groter dan 100MΩ.

In beide gevallen zou ik ook mijn bedenkingen hebben bij lagers / rest van de isolatie.

Als dat gelijk was gezegd had ik ook eerder begrepen wat je bedenkingen waren en dat mag. Een ander poste dan doe eens meggeren en dat heb ik gedaan dus weten we het zeker isolatie is nog goed. Waarom je aan lagers denk begrijp ik niet of je denkt dan aan lagers met rubbers afdichtingen maar deze zijn van metaal. Voor die kleine motoren zijn lagers ook niet zo duur. Maar ze zijn nog goed.

Gaat het vast wel werken. Meer dan wat electronen begeleiden die heen-en-weer gejast worden doet het tenslotte niet. De isolatie moet alleen maar goed genoeg zijn om te voorkomen dat ze ontsnappen!

Precies goed is vaak gewoon goed genoeg. De motor gaan niet in een EX-zone werken dus het mag best wel wat vonken ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je kunt eens proberen langsgaan bij een motorenrevisiebedrijf(mijn ervaring is dat dat beter werkt dan opbellen als je iets nodig hebt waar ze niets aan verdienen) en vragen of ze een stukje van die draad welke ze daar gebruiken voor je hebben?

Anoniem

Benleentje, goed voor je dat de motorisolatie ok blijkt.

Wat niet wil zeggen dat de voorgestelde isolatiemeting overbodig was.
Een bejaarde motor waarvan de isolatie zo sterk verkruimelt is ook sterk verdacht voor andere ouderdomsziektes. Veiligheid eerst.

Veel succes . Persoonlijk zou ik glaskous prefereren boven krimpkous, maar dat is eerder instincmatig.

Ik wilde enkel nog waarschuwen dat die relatief dunne stijve verbindingen tussen wikkeling en klemmenblok doorheen de jaren mogelijk wat harder en brosser zijn geworden. Koper wordt vaak harder met ouder worden. Het zal je ook al wel opgevallen zijn , als je bijvoorbeeld oude installatiedraad vergelijkt met een nieuwe rol, dat de oude bij dezelfde diameter veel harder is.

Wees dus voorzichtig bij het aanbrengen van nieuwe isolatiekous en losmaken en terug monteren.
Soms breken dergelijke dunne draadjes al na enkele malen kort heen en weer buigen. En volgens Murphy vaak op een moeilijk toegankelijke plek.

benleentje

Golden Member

Wat niet wil zeggen dat de voorgestelde isolatiemeting overbodig was.

Dat was zeker een goede tip en achteraf een beetje raar dat ik daar niet zelf aan het gedacht.

Soms breken dergelijke dunne draadjes al na enkele malen kort heen en weer buigen.

Ja dat is me bekend maar deze draden zijn voor een dergelijk motor juist wat dikker dan bij andere motoren. Maar toch heb ik de draden tijdens het isoleren zo min mogelijk gebogen en zeker niet te scherp.

En volgens Murphy vaak op een moeilijk toegankelijke plek.

JA ik ken dat maar was hier niet zo van toepassing. IK heb de aansluitdraden over de gehele lengte geïsoleerd en had zo nodig ook makkelijk een stuk kunnen vervangen maar was niet nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.