Kookplaat extra 3 fase groep

Ik ga een fornuis kopen die een 3 fase aansluiting nodig heeft. Het gaat om de Smeg CPF92IMX. Ik moet de stoppenkast aanpassen en een krachtgroep plaatsen. Kan iemand aangeven of ik het zo goed heb getekend? Op de afbeelding omschreven onderdelen zijn de onderdelen die ik ook echt ga gebruiken. Ik denk dat ik het aansluitschema kan gebruiken zoals rechtsboven op de afbeelding, deze komt uit de handleiding van het fornuis. Alvast bedankt voor het meedenken!

Hier wordt dat gedaan met 25A zekering en een 5G4
Het toestel is 11000Watt. "Watt" krap met die 16A
Benieuwd of er in Nederland op een andere wijze met aansluitingen gewerkt wordt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
mel

Golden Member

2,5 is genoeg voor 16A dus 5g2,5 kabel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In Nederland?
Prima,
Maar meestal word de perilex een halve slag gedraaid, zodat je de Nul rechtsonder hebt.
Scheelt kruisingen in je tekenwerk....

En de benaming stoppenkast kan nu ook vervallen, geen stop te bekennen.
Dat wordt dan verdeelkast.
En de verdeelkast zit (meestal) in je meterkast.

Naar je perilex moeten 5 draden VD 2,5 (minimaal) of een kabel VMVK (of vergelijkbaar) 5x. 2,5.
Vanaf de perilex mag je een snoer (verplaatsbare leiding) met 1,5 qmm nemen. Dit moet een rubber of vergelijkbaar snoer zijn. Geen VMVL!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 17 mei 2021 21:48:19 (28%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Haha, ik zal het geen stoppenkast meer noemen ;) blij te horen dat het zo klopt, dan kan ik zaterdag aan de gang. Nu de aandraaimomenten nog zien te vinden van eaton... zijn ze niet erg duidelijk in.

hmmm.
Vele jaren geleden ook eens een dergelijk vermogen aangesloten op een 3X16A groep met PERILEX 16A WCD.
Ken net....
dus niet. Na 3 maanden een vieze lucht en WCD deels gesmolten.

Advies:
PERILEX stopkontakt nemen van 32Ampere!
bedrading 4mm2 VD-draad.
Afzekeren met automaat 4-polig 20 Ampere (dus geen 16).

Ik zou op zijn minst de PERILEX-WCD pakken in de 32A uitvoering...
En dan 2.5mm2 VD-draad, en afzekeren op 16 ampere.

Er ist wieder da...

11kW kan prima op een 16A perilex. belangrijk zijn aderhulzen gebruiken en 2,5mm2 snoer aan de stekker zetten. deze 11kW is een inductiefornuis, die 11kW komt vrijwel nooit voor, in tegenstelling tot een keramisch fornuis..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 mei 2021 22:03:58 schreef Markjan:
Nu de aandraaimomenten nog zien te vinden van eaton... zijn ze niet erg duidelijk in.

Dat was altijd een makkie, maar nu kost me het ook moeite om het te vinden.
Sterker, ik kan het op internet helemaal niet vinden, terwijl het zo belangrijk is.

Maar het moet 2 - 2,4 Nm zijn.

Vroeger....... tekende ik in Eplan, en had aan al de artikelen ook de aandraaimomenten er bij gezet.
Bij het maken van een overzicht van de materialen kwam er het aandraaimoment dan gelijk bij te staan. 1x opzoeken, altijd handig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het aandraaimoment van dergelijk huishoudelijk spul wordt in 95% van de gevallen niet gemeten. gewoon vast is vast draaien. bij vermogens schroefverbindingen in grote verdelers is dat een stuk belangrijker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de aandraaimomenten opgevraagd bij eaton. Alles inderdaad 2 - 2.4 Nm, alleen de hoofdschakelaar 2.5 - 5 Nm
Even ter info, mocht iemand het ook zoeken.

mel

Golden Member

en iedereen heeft een momentschroevedraaier? :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 19 mei 2021 01:01:10 schreef mel:
en iedereen heeft een momentschroevedraaier? :?

En heeft iedereen een ster-kruis schroevendraaier (met moment?)
Voor 16 Amp is dit nog niet heel erg belangrijk, maar voor de grotere stromen, en dan vooral de kabelverbindingen, daar is het belangrijk (er)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 mei 2021 08:09:58 schreef Toeternietoe:
[...]
En heeft iedereen een ster-kruis schroevendraaier (met moment?)
Voor 16 Amp is dit nog niet heel erg belangrijk, maar voor de grotere stromen, en dan vooral de kabelverbindingen, daar is het belangrijk (er)

je bedoelt een PZ-FL schroevendraaier? die gebruikt geen hond, klote dingen waar steeds de platte tanden van afbreken als de schroevendraaier niet goed in de schroef zat. een pozidrive of platte schroevendraaier werkt doorgaans beter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alles zit er in, even paar foto's ter inspiratie. De eerste foto is hoe het was. De volgende hoe het nu is. Dank voor jullie hulp!