Miele W933 watertoevoer knippert

Wasmachine Miele Novo Super W933

Bij het draaien van bijv. een kort programma gaat na verloopt van tijd (1 minuut of zo) het lampje Watertoevoer knipperen.
Ik hoor wel dat er water het zeepbakje instroomt, maar dit zijn geen grote waterstralen, lijkt op een douchekop waarvan de kraan iets openstaat.

De kraandruk, slangen en filters aan de buitenzijde (inclusief filter van het inlaatventiel) gecontroleerd/schoongemaakt. Dit zit volgens mij wel goed. Zeepbakje is niet verstopt.

De bovenkap losgehaald en bij het draaien van het kort programma hoor ik het water wel stromen, maar niet van harte.

Ik vraag me nu af of het inlaatventiel vervangen moet worden, of dat de slangen misschien van binnen verstopt geraakt zijn. De machine stamt uit 1993 en gaat dus al heel wat jaren mee. Is de machine het nog waard om een monteur te laten komen?

Tips welkom, alvast bedankt.

Model zonder aquastop zeker?

Controleer eens de waterdruk bij voorwas, hoofdwas of die hetzelfde zijn.
Anders eens toevoerdarmen loskoppelen aan zeepbak en in een bakje laten stromen, en waterdruk dan nazien.
Ventiel kan defect zijn.

Alleen maar bij miniwas dit probleem, of ook op andere programma's?

Zijn best goede machines die reeks, zo maken ze ze niet meer, welke regio ben je, mss kan hier iemand helpen?
Hier nog een W934 staan.

de rubber membraan in dat waterslot wil weleens uitharden. je kunt idd een draadje wisselen en een slangetje dan doet een andere waterslot de kleine was. werkt het dan wel, waterslot vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@fabrice: Ik vermoed idd geen aquastop, er is in ieder geval niet zo'n plastic doos onder de kraan gemonteerd. Maar je begrijpt het al, ik ben geen kenner van wasmachines.

@testman: Bedoel je met waterslot een aquaslot of een membraam in het inlaatventiel?

Niet alleen de kleine was, ook op andere programma's treedt dit probleem op.

> Anders eens toevoerdarmen loskoppelen aan zeepbak en in een bakje laten stromen

Ik neem aan dat de toevoerdarmen de zwarte slangen zijn tussen inlaatventiel en zeepbak. Twee mogelijkheden: slangen zijn zelf verstopt, of het inlaatventiel is defect en laat te weinig water door. Klinkt dat logisch? Of kan er meer aan de hand zijn?

De wasmachine staat in regio Hilversum. Maar omdat ik zelf in Gouda woon is even snel kijken er niet bij. In de loop van de komende week ga ik er weer op familiebezoek en kan dan de slangen nakijken.

De opmerking van fabrice dat deze Miele nog van een goede reeks is doet mij goed ;-)

Bedankt!

Aquastop gaat rechtstreeks van de waterkraan in de machine, een
gewone toevoerdarm zit achteraan de machine op het ventiel geschroefd.

Gewoon eens de toevoerdarmen van het ventiel naar de zeepbak, zijde zeepbak lossen en in een bakje laten stromen en waterdruk nazien.
Mogelijks ventiel dus defect dat het te weinig water doorlaat.
Test eens bij voorwas en hoofdwas of er verschil is.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 16 mei 2021 21:23:06 (13%)

Rubbers in waterklep te hard geworden... Heeeel soms defecte spoel..

Op 16 mei 2021 21:21:38 schreef fabrice:Test eens bij voorwas en hoofdwas of er verschil is.

Eens. Hup pantarei, aan het werk.

.... en wasverzachter want het voorwasventiel heeft een reductor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Inderdaad de 3 verschillende standen eens proberen. Wasprogramma met voorwas kiezen, dan zou hij netjes vol moeten lopen. Als dat ook niet werkt zit de verstopping elders.

Vergeet niet te controleren of de kraan ook goed water doorlaat. Ik lees kraandruk, dat is wat anders dan het debiet. Die wasmachinekranen willen nog weleens dicht gaan zitten, dan lijkt het goed maar vervolgens gebeurd er niets.

En ik neem aan dat de sproeigaatjes niet dichtzitten met wasmiddelresten? Zeeplade eruit schuiven en naar de bovenkant in de zeepbak kijken.

Ben weer op locatie
Kraan loopt goed door met veel kracht, geldt ook voor slang tussen kraan en wasmachine.
Voorwas geeft geen probleem, watertoevoer lampje gaat niet knipperen.
Hoofdwas zonder voorwas gaat watertoevoer lamp wel knipperen, evenals dus bij kort programma.
Sproeigaatjes in zeepbakje zijn niet verstopt.
Rubberen slangen van inlaatventiel losgemaakt en doorgeblazen. Geen verstoppingen zover ik kan beoordelen.

Is het nu waarschijnlijk dat het inlaatventiel nu defect is of ligt de oorzaak toch ergens anders?

Als de water-toevoer matig is kun je de 3-weg-waterklep testen.

Volgens mij zijn de magneetventielen gewoon 230v 50Hz.
Vogel de aansluitingen uit van de kleppen, en maak een tweelingsnoer met stekker aan deze klep.

Er zijn 3 kleppen, met 3 magneten dus.
Haal de slang los van de machine , zodat je het water weg van de machine kan spuiten.
Nog beter is een nieuw slang aan de klep maken, en deze in een emmer richten.

Dan spanning erop.
Als er dan ruim water uit de slang spuit is de klep ok.
Komt er een pisstraaltje uit, dan is de klep defect.

Vaak zit er kalk in.
Beetje schoonmaakazijn erin, en alten inweken.
Dan weer proberen uren later.

Er ist wieder da...

De waterkleppen/inlaatventiel heb ik ohms doorgemeten en deze bleken nog de goede weerstand te geven. Misschien dan toch verkalkt?

Toch maar de gok genomen en een nieuw inlaatventie/kleppenblok gemonteerd.

Het snerpende/knisperende geluid tijdens de watertoevoer is nu verdwenen. Het water dat de zeepbakje instroomt is nu ook krachtiger. Het watertoevoer lampje gaat niet meer branden op de verschillende programma's.

Ik vermoed dat de kleppen vervuild of verkalkt waren, maar ik laat het oordeel graag aan de experts over.

Misschien heb ik geluk gehad met mijn gok. Ik hoop dat het watertoevoer alarm nu wegblijft.

Iedereen bedankt voor het meedenken en alle tips! @smd misschien zelfs voor een tweede keer? ;-)

Als je de spoelen er afhaalt kan je de klephuizen er af draaien en kom je bij mechaniek, die rubbers zijn mogelijk na dik 22 jaar wel uitgehard...

Tip:
Bewaar de defecte klep.
Gaat de andere weer defect na bv 10 jaar, dan kun je de oude reviseren en weer inbouwen.
Koop de rubbers die erin zitten pas als je ze nodig hebt tegen die tijd. Rubber wordt hard over de jaren, maar dat is hier al geschreven.

Deze Miele is nog uit de goede tijd. Degelijk.
Je kunt de levensduur oprekken door enkele keren per maand op 95 graden te wassen, en vooral geen vloeibare zeep te gebruiken.
Ik zet altijd de zeepbak open, en de deur open als ik de machine niet gebruik. Die tip heb ik ooit gehad.

Er ist wieder da...