Hi,
Ik wilde nog een toevoeging doen op het filter wat F.E.T liet zien, wat hij aangaf om me te starten en daarna goed te berekenen.
Dit filter wat F.E.T liet zien komt goed overheen met wat je veel met Google kan vinden als je een PWM filter zoekt.
Vaak voor de weerstanden en de condensatoren de zelfde waarde.
Maar dat is helemaal geen goed filter, filterd het? jazeker maar de banddoorlaat is belabbert voor audio.
Hieronder een filter dat ook passief is en dat audio goed doorlaat voro een PWM frequentie het liefst boven de 16KHz en met een audio bandbreedte van 4,1KHz bij -3dB.
.
Wat zijn de uitgangspunten geweest voor het opsetten van dit filter:
Sturing van uit een digitale uitgang zoals een Microcontroler of digitale poort, die gevoed wordt vanuit max 5V voeding spanning.(de voeding goed ontkoppelen)
De 100Ω aan de ingang levert dat heel kort tijdens de flanken 50mA piekstroom, monteer daarom het filter vlak bij de uitgang met korte bedrading.
Bij dit derde orde filter kan je zien dat het filter in dus drie secties is opgebouwd en dat de impedantie ook bij iedere sectie 10x omhoog gaan.
Dit om de voorgaande sectie niet te zwaar te belasten, dat resulteerd dan in een redelijk mooie afval aan de uitgang van het filter.
Zie wat dit betreft het lijstje aan de rechter zijde van het filter.
Het filter zou minimaal moeten worden afgesloten met een belasting van zeg 50K en het liefst nog hoger, een 100K logpotmeter voor het b.v. een audio eindtrapje in gaat, zoals een LM386.
Met dit filter is een mooie audio doorlaat te krijgen op een passieve manier, maar heeft dus als negatieve eigenschappen een lage aanstuur impedantie en een hoge uitgangs impedantie.
Als je daar rekening mee houd is het verder goed toe te passen.
Ook is de 10x impedantie verhouding tussne de secties wel wat lager te maken, zeg tot ongeveer minimaal 5x maar die mooie karakteristiek van het lijstje haal je dan niet meer.
Je krijgt dan dat het filter eerder gaat afvallen en een minder scherpe knie krijgt.
Wat ik hier laat zien heb ik gemeten door de onderdelen even op een breadboard te prikken en de uitgang aan mijn Fluke 8920A RMS meter te hangen.
Wil je het echt beter hebben en niet met de beperkingen zitten, dan zal je er een paar opamps tegenaan moeten gooien zoals Arco het liet zien.
Groet,
Bram