Led lamp blijft gloeien

Ik heb al ruim 20 jaar 3 plafonnières onder mijn carport.
Met de drive naar energiezuinig, alsook de ban van de gloeilamp, heb ik enkele jaren geleden de drie bolletjes vervangen door LED bolletjes.
Tot mijn verbazing gingen die niet helemaal uit als ik het licht uit deed.

Navraag leerde dat dit mogelijk kan worden door inductiestromen of lekstromen in mijn netwerk. Die zouden zo laag zijn dat een led daar op wil branden.

Dat beredenerend heb ik een van de lampjes vervangen door weer een gloeilamp en het probleem was over. Blijkbaar kon die lekstroom weg over de gloeidraad ?

Tot onlangs.

Enkele weken geleden, ik weet niet precies wanneer, bleven die beide led lampen zwak branden nadat de schakelaar op uit ging. Dus net als vroeger, maar wel iets feller. Ik heb geen idee om welke reden dit nu opeens weer voorkomt.

Wat wel raar is, als ik het zie en dan snel de lampjes aan zet en meteen weer uit, dan blijven ze uit.
Maar als de lampen aan gaan door een bewegingssensor, dan blijven ze zwak branden nadat die geen beweging meer detecteert en ze uit zet.

Kan iemand dit relaas duiden ?
Moet ik terug naar 3 gloeilampjes ?
Zijn modernere led lampen beter dan de eerste generatie die er nu in zit ?
Is mijn netwerk niet veilig ?

Overige led-lampen in schemerlampen en dergelijke die hebben dit probleem niet.

advies wordt gewaardeerd

Thomas

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Er is bijna niets voor nodig om een LED zachtjes te laten oplichten. Zeker met een bewegingssensor is UIT niet echt UIT. Door een RC ontstoor netwerk hoeft maar een paar nA te lopen en je ziet de LED branden.

vergeten

Golden Member

Precies wat @plankgas schrijft, zo is het :)
Ook al heeft de bewegingssensor een relais (klikt bij schakelen) dan kan over dat relaiscontact een ontstoor RC netwerkje aanwezig zijn.
Dat verwijderen en het zal weg zijn, of een stuk minder worden.

@ToothPick
Je hoeft niet terug naar 3 gloeilampen, 1 van zeer laag vermogen (is geloof ik 15watt) zal dit effect ook opheffen.
De andere 2 kunnen LED blijven, alleen zo is je besparing niet maximaal.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 7 mei 2021 23:08:16 schreef Hunebedbouwer:
Is de gloeilamp stuk?

Nee, als de lampen aan gaan (met de sensor, of de schakelaar, dan branden alle drie.

Op 8 mei 2021 00:03:45 schreef vergeten:

@ToothPick
Je hoeft niet terug naar 3 gloeilampen, 1 van zeer laag vermogen (is geloof ik 15watt) zal dit effect ook opheffen.
De andere 2 kunnen LED blijven, alleen zo is je besparing niet maximaal.

Die ene gloeilamp nu, is wss 40 watt. Bedoel je dat een minder sterke dit probleem oplost ?

EricP

mét CE

Er zal wel ergens wat lekken. Een ontstoor C die oud begint te worden (gaat na verloop van tijd vanzelf stuk) of iets wat wat nattig is. Soms iets waar beestjes in zitten.

Besparing? Eh... 3x 40W zou 120W zijn. Voor misschien wel 10 minuten per dag. Als de bewegingssensor net zoveel stroom zou mogen gebruiken... mag die in standby niet meer dan 0.8W zijn. Nou, misschien red je het net...

en waarom zou je dat weg willen? die stroom loopt er nu ook, maar dan door de gloeilamp waardoor je het niet ziet.

mijn dochter wil altijd een klein lichthe in de slaapkamer hebben snachts.
na het vervangen van haal gloeilampen door ledlampen blijven die snachts lichtjes gloeien. genoeg omù te zien en door de kamer te kunnen lopen.

probleem opgelost, zij heeft licht en t kost me geen extra lampje in een stopcontact.

ik heb echter verschillende modellen ledlampen (3W, 4W, 5W...) en als ik er 1 bepaald type indraai, stoppen ze allemaal met gloeien. daar zit intern dan toch iets ingebouwd om lekstroom te laten wegvloeien ipv dat er genoeg spanning opgebouwd wordt om leds te laten gloeien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

Controleer eens of je de schakelaar in de nul leider hebt zitten, in plaats van waar hij hoort: in de fase leider.

vergeten

Golden Member

Op 8 mei 2021 07:49:38 schreef ToothPick:
[...]

Die ene gloeilamp nu, is wss 40 watt. Bedoel je dat een minder sterke dit probleem oplost ?

Nee die ene gloeilamp parallel aan de LED lampen zorgt ervoor dat er geen lekspanning meer over de LED lampen staat, hij absorbeert die als het ware.
Die heel lage lekstroom loopt door de gloeilamp die daar niet op brand, ook niet een klein beetje zoals de ledlampen.
100watt of 1 watt alles voldoet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 8 mei 2021 08:20:08 schreef fcapri:

mijn dochter wil altijd een klein lichthe in de slaapkamer hebben snachts.

TS schreef:

3 plafonnières onder mijn carport.

Een slaapkamer is geen carport :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op zich is er dus geen probleem. Die lekstroom was er altijd al. Klein beetje gloeien heeft niemand last van, ook de natuur niet (das dus anders als het voluit brandt de hele nacht). Lekker laten "gloeien".

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Volgens mij is er hier wel degelijk een probleem(pje).
Er zit namelijk wel een gloeilamp parallel aan de leds. Dus als de leds dan toch oplichten dan is er meer aan de hand. Waarschijnlijk lekstroom in de schakelaar/bewegingsensor.

En de schakelaar lekt blijkbaar soms wel en soms niet. Kan stof zijn, of een dode spin of zoiets tussen de contakten, of een condensator die aan het eind van zijn leven is.

Dus ik zou toch de sensor eens nakijken.

Op 8 mei 2021 10:46:22 schreef vergeten:
[...]

TS schreef:
[...]
Een slaapkamer is geen carport :)

ik zeg maar, het boeit toch niet als de ledlampen wat gloeien. op mijn slaapkamer zou het wel storen en zou ik dat gloeien weg willen. ooit eens gedaan met 2x 100kohm in serie over de lamp (topic staat hier ergens)

maar in de carport....
als het al buiten is, zou het dubbelpolig geschakelt moeten zijn, en zouden ze niet mogen branden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de leds lichtjes gloeien, staat er een paar tientallen volts op. Met leds alléén is dat niet ongehoord. Een beetje leidingcapaciteit is daarvoor al voldoende, en wie het weg wil hebben, plaatst een of twee weerstandjes.

Maar als er ook nog een gloeilamp is, waar dezelfde spanning op staat, loopt er dus een aanzienlijke lekstroom.
Ik geef dus @deKees gelijk: dat er nu een groot lek is, dat er eerst niet was.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Het is ook niet ondenkbaar dat na 20 jaar plafonnières ietwat rot zijn.
Dat klinkt een beetje als plafondlampen voor binnen gebruik. Een carport , ook al is hij niet open bovenaan staat toch bloot aan temperatuursschommelingen, vocht en beestjes.
Zelfs spatwaterdichte buitenarmaturen kunnen onder bepaalde omstandigheden of onzorgvuldige installatie echte vochtvallen worden.

Gezien het fenomeen zich echter niet voordoet als de lampen manueel geschakeld worden zou ik toch eerst de PIRdetector verdenken.

Hoe dan ook, als de 40W gloeilamp die parallel op de LEDlampen staat nog normaal functioneert dan zit je met een potentieel gevaarlijk lek, dat dringend moet nagezien worden en niet opgelost met een eventueeel slimmigheidje.

Is het enkel de PIRdetector, dan kan een lekkende Triac of rot relais, toch brandgevaarlijk worden. Dus vervangen of repareren.
Met dit vochtige weer, wees erg voorzichtig of wacht tot het droger wordt, maar wacht vooral niet te lang.Het best is nog ondertussen de zekering voor de carportverlichting uit te schakelen als dat kan.

Kijk ook eens naar de gloeilamp. Draai lamp uit, lamp en fitting goed controleren op corrosie, lip in fitting beetje omhoog wippen, lamp terugdraaien. Iets kan geleiden bij 230V en niet bij 20V.

Op 8 mei 2021 16:23:07 schreef fcapri:
als het al buiten is, zou het dubbelpolig geschakelt moeten zijn,

Je redeneert nu vanuit Belgisch standpunt. In Nederland hoef je alleen maar in de fase te schakelen, ook als het buiten is.
Hoewel in dit geval dubbelpolig schakelen misschien een oplossing is.

Turbokeu

Golden Member

Op 8 mei 2021 19:49:32 schreef KlaasZ:
[...]Je redeneert nu vanuit Belgisch standpunt. In Nederland hoef je alleen maar in de fase te schakelen, ook als het buiten is.
Hoewel in dit geval dubbelpolig schakelen misschien een oplossing is.

Tot over een aantal jaar stond in het AREI dat buitenaansluitingen (verlichting, WCD's) dubbelpolig geschakeld moesten worden, net als in de badkamer.
Ik was stomverbaasd dat dit actueel niet meer verplicht is, alhoewel ik persoonlijk nog altijd kies voor dubbelpolig schakelen in dit geval...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Anoniem

Op 8 mei 2021 16:23:07 schreef fcapri:
[...]

ik zeg maar, het boeit toch niet als de ledlampen wat gloeien.

Mij zou het ook niet storen omdat het geen extra sluipverbruik levert. Maar als ze oplichten met een 40W gloeilamp parallel is er toch sprake van hetzij een aanzienlijk lek, hetzij naar de aarde, hetzij in de PIR detector, of oxidatie. Dat is een situatie die niet met slimmigheidjes moet opgelost worden, maar de oorzaak gezocht en gerepareerd of gereinigd. En niet te lang uitstellen.

ik vraag me af of ts niet gewoon een oud krachtnet heeft en dus de ledlampen al constant 1 fase erop hebben staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor alle tips.

Even wat antwoorden:

De carport heeft plafonnières van het ronde Bull-eye type.
De buitenlamp schakelaar zit binnen. De pir detector heb ik 25 jaar geleden daar parallel langs gezet denk ik.

Mijn net is uit 1992.

Er is geen wijziging geweest in de pir, de gloeilamp of beide led lampen, de laatste jaren. Het effect bestaat pas enkele maanden. Dus ik kan geen reden bedenken behalve wellicht corrosie op een van de 4 punten waardoor de lekstroom niet door de gloeilamp gaat maar wel door de leds

Ik zal binnenkort de plafonnières en de pir verwijderen en eventueel e.e.a. vervangen.

Wordt vervolgd :-)

Op 21 mei 2021 22:10:05 schreef ToothPick:
Bedankt voor alle tips.

Even wat antwoorden:

De carport heeft plafonnières van het ronde Bull-eye type.
De buitenlamp schakelaar zit binnen. De pir detector heb ik 20 jaar geleden daar parallel langs gezet denk ik.

Mijn net is uit 1992.

Er is geen wijziging geweest in de pir, de gloeilamp of beide led lampen, de laatste jaren. Het effect bestaat pas enkele maanden. Dus ik kan geen reden bedenken behalve wellicht corrosie op een van de 4 punten waardoor de lekstroom niet door de gloeilamp gaat maar wel door de leds

Ik zal binnenkort de plafonnières en de pir verwijderen en eventueel e.e.a. vervangen.

Wordt vervolgd :-)

Op 21 mei 2021 22:10:05 schreef ToothPick:
..Ik zal binnenkort de plafonnières en de pir verwijderen en eventueel e.e.a. vervangen.

Van die PIR kun je toch gewoon even een draad losschroeven, dan weet je of die de oorzaak is. Water in de binnenschakelaar lijkt mij onwaarschijnlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Je hebt het probleem nu al enkele maanden.
Beter eens actie ondernemen dan te blijven filosoferen.
Dat is ook de mening van Flip-flop en vele anderen.
Het is stilaan duidelijk dat de kaboutertjes het 's nachts niet komen repareren.

Er kan mogelijk sprake van een gevaarlijke situatie zijn.

Zelfs voor iemand die minder ervaren is, moet zo'n fout relatief makkelijk te vinden zijn door eliminatie.
Er zijn al voldoende tips gegeven. Als je nu eens een paar ervan zou uitvoeren ben je meteen een stap verder.

De redenering dat een door oxidatie aangetaste lampvoet wel de gloeilamp normaal zou doen branden, maar bij een lek in uitgeschakelde toestand
een barrière zou vormen is mogelijk, maar niet het meest waarschijnlijk. En dat neemt een eventueel lek niet weg. Het zal enkel erger worden.

De beslissing of je het snel en goedkoop wil oplossen door de fout te herstellen, of meteen de hele boel vernieuwt is persoonlijk.

Zelf vind ik dat 20+jaar voor een buiten PIRdetector al een mooie leeftijd is. Hangt natuurlijk mede van de kwaliteit af. Ik verwacht dat een prul uit de harddiscounts minder lang meegaat, dan kwaliteitsmerken, al is dat ook relatief en afhankelijk van de omgevingscondities en de correcte installatie.