Filter uit Zenders 2

Ha rob007,

Bedoel je mij of @Martin.V, snel binnen gaat goed zo meten zou ik zeggen ;)

Toen je de advertentie toonde zat ik al te kijken even tekenen dat is niet zo ingewikkeld.....
Ik denk sterkte meting en de bovenste is reflectie even kijken welke waarde R1 is gaat naar chassis die baan er aan is de trafo ( richtkoppler ).

Maar op zich niet verkeert porseleinen condensatoren ( die witte ) mooi !
Misschien het vermogen om te verwerken is te optimistisch 400 W daar zou ik het bij laten :D

Het buffer schema van @Martin.V is dat wel een echte buffer ?
Die discussie ga ik niet aan @Frederick E. Terman heeft getest met 2N2222 oh ja dat is op 10 MHz kies een goed exemplaar zou ik zeggen wat heb je in de toolbox !
Maar dat is je andere draadje......

Ik heb nog een plotje gemaakt van het hele kleine filtertje op de foto die heb ik ontworpen voor 65 MHz en lager te onderdrukken opst ik later wel is om een indruk te geven dat je snel veel te groot werk.
Ook voor je filters geldt hoe minder koper er tussen des te beter het werkt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

400Watt? Dat zal in geen 400 Jaar gaan gebeuren!
Misschien 25Watt? MISSCHIEN! Ooit?
Of het echte ATCs zijn weet ik niet maar och voor watt ik er doorheen zal doen…
MAAR mijn vragen van vorige post blijven staan?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Welke vragen :? over de print die heb je goed gefotografeerd wacht even jij had een heel verhaal over V.S.W.R. voor of na .....
Ik begrijp je nu denk ik tja voor de V.S.W.R. mag je zelf kiezen maar omdat er ook een hoogfrequent meet uitgang op zit is je richting eigenlijk bepaald als die zou willen gebruiken.

Zoals je nu de print heb liggen is de ingang links boven en de uitgang naar je toe.
De hoogfrequente ( meetuitgang ) is rechts boven.
Dan de richtkopplers de vermogensmeting is in het midden en de reflectie is aan de voorkant......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk, Ja HIHiHIii LOL ;)
Dus 400Watt :+ in zoals op afbeelding,
En dan heb je dat witte blokje (3 pins) voor naar de meters,
Maar dan heb je nog een oppik lus waarvoor is die? ( Rechts! )
Zou bijna zeggen aansluiting voor mijn VNA maar na dat FET heeft gewaarschuwd durf ik dat zomaar niet te doen!
Begrijp wel hoe link dat zou kunnen zijn,
Aan die andere kant hoe meet je anders wat er aan rommel uit zou kunnen komen?

( jammer trouwens dat deze geen schotjes heeft! Gestel Met zo veel vermogen slaat lijkt mij slaat de HF snel in op de nabijgelegen spoelen )
.
Bekijk dit ook nog even, misschien wel intresant? ( ik vond van wel! )
http://www.vra.be/teksten/Dossiers/VHF-UHF%20versterkers%20deel%2017.p…

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op vrijdag 21 mei 2021 23:15:20 (11%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Je kunt aan je filter de meting doen zoals aan het Bron boek filter.
Geen zendertje dat heeft @F.E.T. al uitgelegd daar heeft je V.N.A. totaal geen functie te vervullen.
Als je de zender uitgang wil meten dat is een hele andere meetmethode load pull met een stubtuner laat maar :D

Ga aan de slag zou ik willen vragen kabeltje op de ingang en op de uitgang / meetpunt dan kan je de transmissie meten ( blauwe lijn ) de reflectie demping aan de ingang ( oranje lijn ) en de ingang van de V.N.A. aansluiten op het meet punt en daar de ( blauwe lijn ) bekijken.

Heb jij een bepaalt type V.N.A. uitgezocht ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb een dat chinese filtertje gemeten maar kantelpunt zit ruim boven de 160MHz
de spoelen zijn 3 rond 6mm en de ctjes 15PF en 30PF
Klopt er zit een SWR brug op de print die FWD eb RFD meet
Dus op de connector komen 2 spanningen naar buiten een voor vermogen en een voor terugkomend vermogen kan je mooi aansluiten op een klein analoog metertje met 2 potmeters en een schakelaar

De losse stripline rechts op de print is een sample uitgang daar kan je b.v een counter of spectrum op aansluiten

Ha rfhead,

Daar heb je volgens mij inderdaad al voor gewaarschuwd wat ik begrijp is het filtertje er in twee uitvoeringen.....
Maar wat ik op het printje van @rob007 zie is er niet een vakje aangevinkt F.M. of V.H.F.

Misschien moet je dit bij bestelling opgeven :? maar als je niets aanvinkt is het maar net waar de meeste voorraad van is of zo :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,
@ Henk er was geen keuze!
( heb trouwens ff jou schema tot China filter verbouwd! Zie/klik afbeelding )
Dit was het: (0-1KW 88-108 mhz laagdoorlaatfilter koppeling LFP voor fm-zender Versterker)
Dus 88 tot 108MHz. En kon niet opgegeven worden F.M. of V.H.F.
Zou eigenlijk moeten kijken wat dat filter doet maar in plaats daarvan heb ik een poging gedaan om -
dat China Filter te ontrafelen en te delen met jullie. ( ben ik dan nu niet eens aardig of wat!? :+ )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Goed gedaan maar @rfhead heeft zijn analyse ook gepost zijn filter is 15 pF en 30 pF en heeft een Fc van 160 MHz dus jij zit met 56 pF en 33 pF lager misschien wel de F.M. band maar je kunt toch even meten :D

PS: ik heb last van mijn voet dus kan op dit moment even niet knippen ;(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Zucht…. Is dat accutje op. :?
Maar kreeg niet echt een diepe dip? Strakjes nog eens kijken ff!
Kan het trouwens mis hebben maar las met het vergrootglas 33 en 56pF,
Geen 15 en 30?

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 22 mei 2021 16:15:29 (26%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob0007,

Dat kan het filter is er in twee versies F.M. en V.H.F. maar op jou printje staat geen van beide een vinkje maar met de gegevens van @rfhead zit er verschil in.......

Rustig aan de accu even laten bijkomen neem zelf ook wat ;) straks weer verder ik ben benieuwd geen dip nee lees even terug ik heb het in jou kleuren gepost blauw en geel / oranje !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Ik zeg het eerlijk, ik begrijp er niets meer van!
Ik had natuurlijk die 3 aan elkaar gewikkelde spoeltjes nog en dacht laat –
ik die nu gewoon even grof als filter maken zonder schotjes heel eventjes.
En ik kijk dan op dat metertje en zie volgens mij dat mijn gerommel het beter lijkt te doen dan dat –
China filter, ik begrijp er niets van?
Bij rommel f gaat de blauwe naar beneden, maar bij China f zit er een piek in?
Wat mis ik hier? Wat begrijp ik hier nu niet van?
Heb ik het verkeerde filter? En rfhead de goeie?

( bij het rommel filter zie je de gele lijn heeft een dip daar is die 50R en zit rond de 107MHz )
( Aan de blauwe lijn zie je dat na 107MHz loopt de blauwe lijn omlaag )
( alle condensatortjes aan dat filter zijn 27pF )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Goed bezig :) vraag naar welke lijn trace kijk je nu toch naar de blauwe ?
Bij de eerste opbouw staat er nog een kring er naast maar bij de tweede in eerste orde benadering niets mis mee !
Ik kan alleen de Fc niet aflezen maar jij wel dus zal goed op frequentie staat.....

Hooooo wacht even op de eerste foto ligt het filter, buiten beeld dat is je nieuwe aanwinst :D
Heb je de meetuitgang rechts naar je toe afgesloten :? even doen het is dan wel een richtkoppler maar je weet de koppel demping niet dus voor de zekerheid !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

( Ja er gaat iets mis met die foto’s nu staan er 2 dubbel )
Maar dat Chinese printje heeft een dip en laat dan alles weer door?
Dat gerommel van mij zonder schotjes gaat tot iets verder dan 107MHz en loopt dan af?

Dat China filter hoort toch ook zo te gaan?
Al zou het dan op de verkeerde frequentie zijn dat boeit niet.
Maar hij gaat omlaag en ter hoogte van de 2 meter komt ie weer omhoog?
MAAR dit is GEEN filter voor een 2 meter bakkie!?
Hij is verkocht als zijnde 88-108 mhz laagdoorlaatfilter,
En raar genoeg had jij het er wel over maar daarvoor heb ik het niet gekocht?
Nu is het voor de rest niet kwalijk, ik gooi hem gewoon in de rommel doos en ga met –
eigen brouwsel verder.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

De reflectie van het Chinafilter is overal heel erg hoog. Dat kan normaal niet.

Het is defect, of de connectors niet goed aangesloten of zo.
Misschien moet er nog ergens iets gesoldeerd worden, een linkje of zo?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha rob007,

Het eigen filter lijkt prima 27 pF allemaal ? maar goed even niets meer aan doen.
Nu het bestelde filter kijk eens even goed desnoods maak een tekening @Frederick E. Terman heeft een punt je kunt kennelijk kiezen uit twee exemplaren misschien een condensator bijschakelen door een soldeerverbinding.
En kijk ook naar de soldeer verbindingen zelf het is dik draad en ik zag al op een van de foto's een punt waarvan ik dacht zit dat wel goed gesoldeerd :o
Maak een stokje ik gebruik een stukje printplaat zonder koper, ik heb op die manier diverse trimschroevendraaiers gemaakt maar je kunt er ook iets mee aandrukken ......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo FET en Henk,

Zal gaan zoeken, kijken of ik de fout vind!
Dat rommel filter is als deze:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/70084
en is nu met : 1X27pF – 2X2ppF- 2X27pF-1X27pF
misschien eens proberen met : 1X27pF-1X56-1X56pF-1X27pF –
of 1X33pF-1X56pF-1X56pF-1X33pF

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Begrijp er niks van heb het nog niet gevonden!
MAAR wat ik wel vond is het volgende, klik even op Recensies:
https://nl.aliexpress.com/item/32961449994.html?spm=a2g0o.pay_result.p…
ik kwam deze tekst tegen:
Deze filters werken prima-na wijziging!
en IK als de SWR brug aan de uitgang. Maar, voor de drie kreeg IK, de condensatoren werden gemonteerd in de verkeerde plaats. Er was 56 pF op de input en output, en tussen de coils 33pf was gemonteerd. Uiteraard, dat zal natuurlijk ernstige problemen bij gebruik van de filter als dat... Na switching de condensatoren (waar IK kwam een 56pf korte-die IK toegevoegd van mijn eigen voorraad-en eindigde met een 33pf te veel) de filter geeft vrij goede resultaten. IK zou niet vertrouwen dit board met 1 kW hoewel...! Ondanks dit wordt aangegeven op de PCB. IK denk dat een absolute maximum van ongeveer 300 watt is meer realistische (en zou zelfs worden op de hoge site al.
Dus er zit misschien een fout in wat betreft de condensatortjes!
Zie afbeelding:

ik heb trouwens ook de dikte spoeldraad gemeten 1,5MM
.
Nu heb ik trouwens nog een vraagje? ;)
Deze persoon schat het filter trouwens op MAX 300Watt,
De vraag is heeft er misschien iemand 300Watt voor mij?
Jah want anders heeft dit filter HELEMAAALLL geen nut! :+
( Wil het desnoods ruilen voor 3 hele Watt, Of 3 X 1 Watte kan ook! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat lijkt een logische verklaring. Hier is een betere vertaling van die tekst:

Deze filters werken prima - na aanpassing! - en ik vind de SWR-brug aan de uitgang mooi.
Maar, bij de drie die ik kreeg, waren de condensatoren op de verkeerde plaats gemonteerd. Er zat 56 pF aan de ingang en uitgang, en tussen de spoelen was 33pf gemonteerd. Dat geeft natuurlijk grote problemen als je het filter op die manier gebruikt...
Na het verwisselen van de condensatoren (waarbij ik één 56pf te kort kwam -die ik uit eigen voorraad toevoegde- en uiteindelijk één 33pf te veel had) geeft het filter redelijk goede resultaten.
Ik zou deze printplaat echter niet vertrouwen met 1 kW...! Ondanks dat dit op de print is aangegeven. Ik denk dat een absoluut maximum van ongeveer 300 watt realistischer is (en misschien zelfs al aan de hoge kant is...).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

En wat is de vertaling/uitleg van "en ik als de SWR brug aan de uitgang"? Knappe uitleg....

Ha rob007,

Dat is jammer dan kom je voor de spoeltjes minstens 1 winding te kort.
Als je de condensatoren plaats zoals in de waardering op Ali dan staat het filter op 160 MHz net als bij @Brightnoise :(

Het is dan de V.H.F. uitvoering de F.M. uitvoering heeft een iets andere layout i.v.m. de iets grotere spoeltjes !
Maar jou filter is een stuk beter dus dat made in China gaat over...... die kunnen ze beter straks bij jou kopen made in Holland :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ja, het filter is dus een fout filter.
Zat te denken als ik nu eerst op verkenning ga en dit filter een beetje na maak.
Maar dan de spoelen 4 windingen en de condensatortjes omdraai zoals ( DENK IK ) hij het bedoel.
Zie afbeelding.

Dus waar de tekst staat: Misschien zijn de waardes fout en moet het zijn:
En L1 misschien 4 windingen?
( En gestel als het niet werkt, laat ik 1 spoel weg(maak een brug) en maak dat andere filter! )
Het printje is te mooi om opzij te gooien!
Of ik de SWR brug dan wel of niet gebruik maakt niet uit (zou wel mooi zijn!)
Belangrijkste is het filter! ( ALS het me lukt! )

VrGr Rob

Zit achter af te denken dan is 1,5MM misschien te dik waardoor het filter misschien dan nog hoog in frequentie zit!
;) Daarbij, jullie hebben mij geen 300W gegeven dus als er dan 6W doorheen gaat maakt die draad dikte niet uit. :+

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 23 mei 2021 10:14:22 (15%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Als je even wacht met slopen 8)7
En eerst de juiste afmetingen van de spoeltjes opgeef vermeld even of je binnen diameter of buiten diameter meet geef de draad dikte ( heb je al gedaan ) en de lengte van de spoel.
Dan kijk ik wat mogelijk is je bent niet met Chebyshev of een andere geschiet schrijver getrouwd er is nog een beter filter dat is een L filter en dan kunnen we ook zelf polen en nullen definiëren om de bestaande opstellen te hanteren.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.