Sony auto reverse deck vs 3head deck.

Ik heb een vraag over Sony decks, maar misschien is het ook wel bij andere merken aan de hand.

Ik zoek iemand die echt ervaring heeft met het afstellen en beluisteren van Sony cassette decks.

Ik begin even bij het begin,

Ik heb verschillende Sony cassette decks van het iets hogere segment.

Ik kwam erachter dat een bepaald type muziek niet op te nemen is op een normaal opneem volume, het is drum en bass muziek. Dit betreft alleen de auto reverse decks.

Al mijn auto reverse decks geven een vervormd geluid bij opname terwijl mijn 3HEAD decks dat totaal niet doen.

Het gaat om bijvoorbeeld dit stuk muziek.

https://www.youtube.com/watch?v=h7J5-B86Ywk&t=138s

Als ik dit opneem met een 3HEAD deck klinkt het prima, maar met een auto reverse deck kraken de hoge tonen meer op de ZEER lage tonen. Opname nivo's niet overschreden volgens het display/manual.

Is het normaal dat een kleinere auto reverse kop minder goed de lage tonen kan opnemen dan een groter 3HEAD recorder? De bekabeling is ook afgeschermd bij de 3HEAD opname kop terwijl bij de auto reverse kop dit uit losse getwiste draden bestaat.

Het gaat om TC-K515/561 3HEAD decks en TC-WR770/870/820/835s en TC-RX611s decks.

Het probleem ontstaat 1:08 van het filmpje.

blackdog

Golden Member

Hi nijhuisr,

Er kan van alles aan de hand zijn...

Als eerste, het filmpje is totale bullshit maar het ging je om de audio. ;)

Ieder bandapparaat hoort afgesteld te zijn op het bandtype dat gebruikt wordt,
zomaar een bandje er in stoppen en verwachten dat het dan goed is is een veel gemaakte basis fout.
En ik heb het dan niet over de bandkeuze van b.v. ijzer of chroom wat natuurlijk ook goed moet staan, net als wel of geen Dolby.

Verder is het audio wat je als voorbeeld geeft geen "normale" muziek waar de cassette deks voor bedoeld zijn.
Alles met veel hoog en laag kan oversturing geven van de audio schakeling in het cassette deck als ook oversturing van de band.
Probeer een op -10db op te nemen luister dan eens of de opname naar jouw oren wel goed klinkt, dan wel, probeer je het steeds een stukje harder op te nemen tot je vervorming hoord.

Met dit soort "muziek" gaat het sneller mis met een cassette dan met een bandrecorder, dis omdat er minder dynamiek beschikbaar is.
Een bandrecorder kan je een beetje oversturen, en daar bedoel ik mee bij goede meters af en toe boven de "0"db.

Bij cassette decks is die ruimte er bijna niet, vooral niet als je cassette deck niet goed staat ingesteld en VU metrs heeft i.p.v. piek meters.

Een complex geheel en dan kan het ook nog zo zijn dat een van je decks niet helemaal goed is.

Maar het blijft zo aan de hand van jouw tekst het goed te bepalen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat je de muziek niet leuk vindt prima, maar het gaat erom dat alle 3HEAD decks het geen probleem vinden en de auto reverse decks wel met 1 en dezelfde tape (maakt niet uit welkt type tape en juist afgesteld op het type)

Misschien is dit wel een normaal probleem zodat ik niet verder hoef te zoeken. Daarom zoek ik iemand met ervaring met deze type Sony decks.

blackdog

Golden Member

Hi nijhuisr,

Ik geef je goede info over bandtechniek, heb daar jaren in gewerkt, vele consumenten en Prof recorders afgeregeld en onderhoud aan gedaan.

De video is bullshit maar ik heb niets gezegt over de muziek in de video!
Maar dat alles doet niets af aan wat ik je heb uitgelegt!

Dus doe er mee wat je wilt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Meeste auto reverse hebben een 4 track head, 'gewone' een 2 track head. (dat maakt nogal verschil.
Er waren ook andere auto reverse systemen, soms heel complex van o.a. Akai... ;)

https://hackaday.com/wp-content/uploads/2017/03/cassette-tape-auto-reverse1.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niet teveel op de meters kijken, maar je oren gebruiken. En gebruik goede tape. Ieder merk of type bandje is anders, dus je moet daar ook rekening mee houden in je vergelijk.

Ik heb de track geluisterd maar ik hoor niet echt een verschil en dat kan aan mijn gehoor te wijten zijn. Bij auto reverse decks weet ik dat er twee systemen zijn de eerste is één kop met vier sporen en het andere systeem is een kop met twee sporen waarbij de kop in reverse even teruggehaald wordt en motorisch wordt gewisseld. Voor beide systemen is een juiste azimuth afstelling noodzakelijk omdat er maar weinig tape breedte voorhanden is. Een 3 kops systeem doet het anders die wist een klein spoortje in het midden van de tape zodat er een scheiding tussen de sporen ontstaat. Het zou kunnen zijn dat dat in de andere decks met een reverse optie het geluid anders is omdat die net dat kleine spoortje niet mee pakken.

Op 22 mei 2021 23:46:31 schreef blackdog:
De video is bullshit maar ik heb niets gezegt over de muziek in de video!

De video is bullshit? Ik kan daar helemaal niks mee, begrijp niet wat je dan bedoeld...

@Arco, ja dat is het filmpje van techmoan, erg leuk om naar te kijken :)