FesZ Eelctronics

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik kijk regelmatig naar dit youtube kanaal: https://www.youtube.com/c/FesZElectronics/featured

Veel basis info en helder uitgelegd, ook aardig wat LTspice voor de Spice beginner zoals ik. :-)

De laatste tijd heeft hij wat video's over EMC met duidelijk uitleg.

Veel plezier er mee!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Alex P

Golden Member

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
blackdog

Golden Member

Hi Alex P, :-)

No Problemo, hij plaatst bijna ieder weekeinde een nieuwe video.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik ben erg onder de indruk hoe hij het brengt. Inhoudelijk complexe materie legt hij inderdaad eenvoudig uit. Sympathieke vent ook, prettig om naar te kijken.

Net een video gekeken waarin hij common-mode noise in een voeding aanpakt. Hij gaat moeiteloos van werkelijkheid naar model, lost het probleem op in simulatie en dan weer naadloos naar het echte apparaat.

Erg leerzaam en een absolute aanrader al je serieus wilt gaan simuleren.

Thanks Blackdog!

blackdog

Golden Member

Hi,

Vanmorgen keek ik weer of FesZ een nieuwe video gepost had op zijn youtube kanaal en dat was zo! :)

Waarom dit nu nogmaals aangehaald in dit topic, nou omdat deze video mooi aangeeft waarom ik bijna altijd voor een nette opbouw kies van mijn printjes.

Fesz laat met wat testen zien hoeveel storing verschillende manieren van circuits opbouw storing oppikken.
Doe er je voordeel mee!

Oja, het werkt natuurlijk twee kanten op, heb je een schakeling die zelf in verhouding aardig wat energie verwerkt dan geld daar ook voor hoe compacter, des te minder er wordt uitgestraald.

https://www.youtube.com/watch?v=XVYgGgp6GqQ

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Inderdaad, leuk om de verschillen te zien in opbouw.
Wat ik zelf altijd doe als ik een PCB ontwerp is de toplaag als massavlak aanwijzen.
Ik had het wel leuk gevonden als hij die stap er nog tussen geplakt had na en van de thru-hole versie.
Ik verwacht namelijk dat je dan ook veel minder oppikt.

Op zich legt hij het goed uit, ik wil nog wat meer van zijn video's bekijken.
En eerlijk gezegd heb ik het vorige week en vandaag met een Collega gehad over de zelfbouw LISN en calibratie.
Wij hebben besloten om het te proberen, wij hebben een iets andere opbouw gekozen, maar een waarvan we BOM en PCB hadden gevonden.
(https://www.tekbox.com/product/tboh01-5uh-lisn-cispr-25/)

Deels door onverwachte tests die wij moeten doen, namelijk emissies meten van DC_DC converters (Doorsnee genomen werkt alles wat wij ontwerpen op AC, dus een 50 uH LISN)
En aangezien het een 1ste keer is, hebben wij besloten om het zelf te bouwen (als na 10+ jaar in het lab iets 1 keer voorkomt is het niet meteen reden om de capaciteit uit te breiden, dan is pre-compliance mischien een betere keuze)

Ik ben erg benieuwd naar Uw mening .

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
blackdog

Golden Member

Hi walkura,

Het bouwen van een meetsetje kost veel tijd en als het de eerste keer is, zal je aardig wat tijd moeten gaan besteden aan "het testen van je meetsetje" dat je hebt gebouwd...

Wat mij betreft leuk werk, maar voor een bedrijf is het denk ik meer efficient als je een 50 uH LISN kastje koopt,
dit vooral als je eventueel de ervaring mist, betreffende het netjes bouwen op de HF manier.

Zelf variaties aanbrengen in het schema/onderdelen/bouwwijze kan vrij snel problemen geven met de performance.

Het is verder aan jullie om in te schatten of de tijd die jullie er in gaan steken bij zelfbouw of dit dus voldoende oplevert.
Het levert in ieder geval extra kennis op bij zelfbouw. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Blackdog,
dat is het probleem niet zo zeer, ik werk 10+ jaar in een EMC lab en ben ervaren in testen en test opbouw en met de apparatuur.
Het probleem is dat al onze test apparatuur op AC is ingesteld (CISPR14/32/60335/60730).
Enige tijd geleden hebben wij een CDN voor USB gebouwd (Incl. calibratie set)
De gedachten gang is als volgt als je in 10 jaar 1 verzoek krijgt om injected current op een USB poort te doen, dan kan dat gedurende de ontwikkeling "Pre-compliance" en de finale meet sessie doen we op de universiteit.
Als dit vaker voorkomt dan kopen we de CDN natuurlijk.

Hetzelfde geval is nu, voor evaluatie willen ze de emissies van DC_DC converters meten.
Wij hebben 2 LISN's,1 phase en 3 phases, maar beide zijn AC 50uH types.
Onze ontwerpen werkten tot nu toe altijd op netspanning c.q. 3 fasen.
Op zich hebben we de apparatuur om zoiets goed te testen, correctie tabel op te stellen etc. etc. (wij werken met Rohde & schwarz ESR of ESL als we iets even op tafel willen uitdokteren)
Dus op zich kunnen we tot 3 GHZ, alhoewel voor dit geval 1 GHz meer dan genoeg is.
Zoals ik al zei, dit is het eerste verzoek in meer dan 10 jaar, je kan het natuurlijk kopen, maar heeft dat zin voor 3 dc-dc converters vergelijken?

Maar ik hoop dat U het schema en de PCB heeft bekeken, mischien heeft U aanmerkingen waar wij niet aan gedacht hebben.
(Wij hebben de eerste wijziging al aangebracht, we doen het zonder PCB om parasitaire koppeling zo gering mogelijk te houden.)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
blackdog

Golden Member

Hi walkura, :-)

Als eerste dit, ik denk dat jij veel meer ervaring met EMC hebt dan ik en ik bedoel daar mee in de prof omgeving.

De 5uH LISN schema heb ik net bekeken en ik neem aan de je het onderstaande schema bedoeld:
https://www.bramcam.nl/Diversen/LISN-50uH.png

.
Wat mij betreft goed bruikbaar voor DC gebruik, maar denk vooral om je commonmode van de voeding en je meetset.
Het blijft een asymetrisch systeem er staat ook in de link die hier onderstaat wat ik probeer aan te geven over commonmode.
Ze gebruiken daarvoor 2x een TBL5016-1 van TEKBOX, pagina 10 plaatje 13 om zowel de -draad alsook de +draad van je voeding te meten.

Ik heb geen idee of voor jullie DC-DC voeding de normen(dit is niet mijn vakgebied) voor in en uitgang verschillend zijn.
Als ik er zo over nadenk, zou ik van zowel de ingang alsook de uitgang beide draden meten.

https://www.bramcam.nl/Diversen/TBL5016-1_LISN-Manual.pdf

Misschien zijn er hier nog anderen op het Forum die hier hun licht over kunnen laten schijnen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog,

dat is inderdaad de LISN waar wij aan dachten.
Wij willen hem dubbel uitvoeren zodat We makkelijk tussen = en - kunnen schakelen, dus zoals hun voor CISPR 25 voorschrijven.

We hebben in het verleden al eens een diferentieel/common mode splitter gebouwd, dat soort informatie is ook altijd handig om te hebben.
Dat maakt het gewoon net even makkelijker om je filter te berekenen.

Aangaande de uitgangen, dat hangt bij CISPR 14-1/32 van de kabel lengte af, normaal gesproken alleen bij kabels die lang genoeg zijn om efficient af te kunnen stralen.
Ik zal de laatste uitgave er volgende week nog eens op nakijken (dit jaar is er weer een nieuwe uitgave gekomen)

P.s. de LISN uit uw link doet mij een beetje vreemd aan, dit is voor het eerst dat ik een LISN voor DC zie met 50uH, normaal gesproken is het altijd 5 uH.
Als we het af hebben, dan zal ik eens proberen een vergelijkende meting te doen 5 v 50 uH.

[Bericht gewijzigd door walkura op vrijdag 18 juni 2021 18:02:48 (15%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
blackdog

Golden Member

Hi walkura,

Die 50uH is niet zo vreemd, zie de onderstaande opmerking uit de PDF:

The TBL5016-1 50µH LISN is a device required to setup conducted noise measurements of DC or AC-powered
electronic equipment. It is designed according to CISPR 16-1-2 and MIL-STD-461F standard and characterized in
the frequency range of 9kHz to 100 MHz.

Dus deze loopt vanaf 9KHz en dat is 10x lager als de 5uH modellen.
Dus met deze kan je beter meten aan switchers die een basis frequentie hebben beneden de 100KHz.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog,

eerlijk gezegd ben ik niet zo bekend met de standaards die over DC apparatuur gaan.
Al met al hebben wij tot op heden nog nooit een DC project gedaan zolang als ik bij dit bedrijf werk.
Op zich meten wij doorsnee vanaf 150 kHz (Inductie platen uitgezonderd) (CISPR) of 450 kHz voor de FCC in het geval van Amerikaanse projecten.
Beide van onze 50uH LISN's gaan vanaf 9 kHz, Ik ga het proberen als we het klaar hebben, ik zag al een glunderende Collega rondlopen met een paar spoeltjes.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II