wishp648

Programma downloaden met whisp648 in PIC16F628A lukt niet. Als ik voeding op schakeling aansluit dan knippert de rode led op de whisp een aantal keer. Als ik vervolgens het programmaatje wil downloaden krijg ik het bericht please reset the target microcontroller in order to acces the bootloader control. Wat moet ik doen?

Arco

Special Member

Volgens mij heeft een Wisp648 niets met bootloaders te maken??

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

DE whisp programmer heeft in het verleden goed gewerkt. Hoe kan het dan dat ik die boodschap krijg?

Welk programma gebruik je? moeilijk om antwoord te geven met de weinige informatie.

LDmicro user.

Moet dat niet met Bumblebee?

e:/ Met Proton basic naar hex compileren
en met Bumblebee de hexfile met de wisp48 in de pic programmeren.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 23 mei 2021 15:34:13 (67%)

LDmicro user.
paaltje73

Golden Member

Er staat mij bij dat o.a 16F628A in een ontoegankelijke toestand kan komen. Er zijn dacht ik procedures voor om hem weer op het goede been te zetten. Hoe? ff zoeken denk ik. Succes

Shiptronic

Overleden

iets met intern/extern kristal settings.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Er staat mij bij dat o.a 16F628A in een ontoegankelijke toestand kan komen

Dat kan, maar heeft niets met een bootloader te maken...

Er is een bekend probleem bij de oude 18 pins processors als de 16f627/28/48(a) en 16f87/88. De chip lijkt dan 'dood' en kan niet geherprogrammeerd worden.
Gebeurt o.a. als MCLRE op off staat en timer1 extern wordt gebruikt en/of de RB6/RB7 pinnen direct na POR als output gezet worden.
Kan worden opgelost als volgt:

It is possible to recover parts with this issue. To do so, follow these steps in the PICkit 2/3 Programmer software:

A) Put the part on a breadboard or other jig where it is only connected to the 5 PICkit 2/3 programming signals.
B) Open the PICkit 2/3 Programmer application v2.40 (or later). Select "Device Family > Midrange"
C) Set the PICkit 2/3 Programmer VDD voltage box to 3.0 Volts
D) Select "Device Family > Midrange" again; it should now detect the part
E) If the part is not detected in D), reduce the VDD by 0.1 volts and try again. Repeat until the part is detected.
F) Select the WRITE button. It should now erase the part.

You will now be able to program & use the part normally at 5.0 Volts VDD.

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 23 mei 2021 18:28:40 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 mei 2021 18:01:33 schreef paaltje73:
Er staat mij bij dat o.a 16F628A in een ontoegankelijke toestand kan komen. Er zijn dacht ik procedures voor om hem weer op het goede been te zetten. Hoe? ff zoeken denk ik. Succes

Dat wordt veel te veel aangehaald, ik heb al 100den 16F628a geprogrammeerd en ben dit nog nooit tegengekomen, bijna altijd is het een fout van de programmeur als er iets niet werkt.

Met een wisp628/648 heb je geen bootloader maar ik vermoed dat hij van Proton direct via de Wisp die 16f628a wil programmeren en volgens mij kan dat sowieso niet.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ligt niet aan de programmeur, maar ontstaat een 'race condition' tijdens het programmeren onder bepaalde omstandigheden. Komt regelmatig voor.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

De fout melding 'please reset the target microcontroller in order to acces the bootloader control' krijg als je de verkeerde programmer hebt geselecteerd in PicBasic. Of niet de juiste hebt geïnstalleerd.
Default na installatie is de Microcode loader geselecteerd, zelf de juiste programmer nog installeren.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik ben er nog niet uit. In de bijlage vind je een screenshot van het simpele programmaatje en de boodschap, die na executeren verschijnt.

Op 23 mei 2021 22:01:13 schreef henkiepi:
Ik ben er nog niet uit. In de bijlage vind je een screenshot van het simpele programmaatje en de boodschap, die na executeren verschijnt.

Zoals ik al aanhaalde, je kunt via de Proton ide geen wisp648 gebruiken, voor zover ik weet, en dus geen 16F628a programmeren, best een pickit2 of 3 gebruiken.

Op 23 mei 2021 18:30:20 schreef Arco:
Ligt niet aan de programmeur, maar ontstaat een 'race condition' tijdens het programmeren onder bepaalde omstandigheden. Komt regelmatig voor.

Daar kan ik niet over meepraten, ben daar nog nooit mee geconfronteerd geweest.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Alleen de 18 pinners hadden dat probleem.
Werd veroorzaakt als je MCLR uitschakelde en de programmeerpinnen als uitgang zette. (de programmer kon de pinnen daarna niet meer als ingang gebruiken)

Als je je programma altijd met een delay van 100mS begint, heb je er nooit last van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Wat bedoel je met 'executeren'?

Kies je 'Compile', 'Compile and Program' of 'Program'?

Kies je 'Compile and Program' of 'Program' en je krijgt de melding, dan probeert Proton via de programmer je PIC te benaderen. Alleen verwacht Proton een PIC met een bootloader. Die heb je niet.

Zie: https://www.picbasic.nl/instelling_programmer.htm
om je programmer in te stellen.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik ben er uit. Ik was vergeten om XWisp te koppelen aan PICbasic. Het werkt nu weer. Iedereen bedankt voor de adviezen.

Xwisp ...das al heel lang geleden en totaal vergeten, nooit geen fan van geweest, gebruikte tot voor een paar jaar geleden altijd Bumblebee.

https://www.picbasic.nl/frameload_uk.htm?https://www.picbasic.nl/inste…

LDmicro user.