Frequentieregelaar in overcurrent terwijl gementen stroom laag is

: Beste, ik heb de ATV12 frequentieregelaar gekocht van Schneider voor aansturing 3fasen motor. Het lukt om een servomotor 3 fasen 220V aan te sluiten. Ik heb deze aan lage frequentie opgezet maar deze gaat zeer rap in over current (OLF fault). Alle instellingen staan zeker juist dus dit is raar, ook omdat de stroom die je meet aan de aansluiting tussen regelaar en motor erg laag is en niet de stroom dus die de regelaar weergeeft. Als je bij monitor menu de stroom volgt zie je dat de stroom laag start maar dan zeer rap stijgt en binnen een minuut of 2 in OLF gaat. Ook knipperen na OLF de cijfers op het scherm. Dit wijst ook op overcurrent en evt een mechanisch probleem waardoor motor meer stroom moet leveren. Er is een remkabel voorzien op de motor maar deze is niet aangesloten en je kan de as van de motor met de hand draaien dus normaal staat er geen rem op of zou deze actief worden door de stroom die op motor gezet wordt? Enig idee hoe we dit kunnen oplossen? Er is buiten de remkabel ook nog een sturing voorzien doe vroeger aan een 3x380V kast hing maar deze is dus ook weg.

Dank

Mvg

benleentje

Golden Member

ook omdat de stroom die je meet aan de aansluiting tussen regelaar en motor erg laag is en niet de stroom dus die de regelaar weergeeft.

Er zijn maar weinig meetinstrumenten die de stroom die uit de regelaar komt goed kunnen meten dus in deze vertrouw ik de meting in de regelaar zelf, dat zal Schneider wel goed gedaan hebben.

Test eerst eens de motor op zijn normale snelheid op lage snelheid is altijd lastiger in te regelen.
Mijn vermoeden is dat de spanning die je uitstuurt op de lage snelheid toch te hoog is probeer deze eens lager in te stellen.

Vrijwel elke rem die ik zelf ken is geblokkeerd als er geen spanning opstaat. Deze werkt andersom volgen jouw maar dat is zeker niet standaard.

Het lukt om een servomotor 3 fasen 220V aan te sluiten.

Een servo duid op een closed loop regeling dus met terug koppeling naar de regelaar klopt dit?

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 24 mei 2021 18:22:20 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is de voeding 1 fase 230 Volt?
Hoe is de motor aangesloten, in ster of in driehoek?
Stromen meten aan een F.O. kan alleen als je een TRUE-RMS meter hebt.
Normaal is een rem op een motor met spanning lossen, dus zonder spanning staat de motor op de rem!
De rem moet je separaat aansluiten, nooit via de F.O.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 mei 2021 18:20:51 schreef Toeternietoe:
Is de voeding 1 fase 230 Volt?
Hoe is de motor aangesloten, in ster of in driehoek?
Stromen meten aan een F.O. kan alleen als je een TRUE-RMS meter hebt.
Normaal is een rem op een motor met spanning lossen, dus zonder spanning staat de motor op de rem!
De rem moet je separaat aansluiten, nooit via de F.O.

Voeding Fr regelaar is mono 230V, na regelaar in 3 fasen naar de 3 fasen van de motor. Is de regelaar specifiek voor 3fasen. Ik kan de as draaien als er geen stroom verbonden is dus dan geen rem? En remkabel is dus niet aangesloten, heb ik niet nodig... moet ik iets met kabel doen dan?

type plaatjes en foto's kunnen we je beter helpen.

Op 24 mei 2021 18:18:29 schreef benleentje:
[...]Er zijn maar weinig meetinstrumenten die de stroom die uit de regelaar komt goed kunnen meten dus in deze vertrouw ik de meting in de regelaar zelf, dat zal Schneider wel goed gedaan hebben.

Test eerst eens de motor op zijn normale snelheid op lage snelheid is altijd lastiger in te regelen.
Mijn vermoeden is dat de spanning die je uitstuurt op de lage snelheid toch te hoog is probeer deze eens lager in te stellen.

Al geprobeerd om de motor aan hogere snelheid te lopen maar geen verschil, stroomt loopt op en komt in over current.

Vrijwel elke rem die ik zelf ken is geblokkeerd als er geen spanning opstaat. Deze werkt andersom volgen jouw maar dat is zeker niet standaard.

[...]Een servo duid op een closed loop regeling dus met terug koppeling naar de regelaar klopt dit?

Al geprobeerd om de motor aan hogere snelheid te lopen maar geen verschil, stroomt loopt op en komt in over current. En as kan ik dus draaien zonder spanning. En de servo is als een gewone 3fasen motor aangesloten dus geen terugkoppeling, geen idee wat dit is trouwens...

GJ_

Moderator

Foute combinatie. Je bent het aan het slopen.

Op 24 mei 2021 18:45:16 schreef Peter112:
type plaatjes en foto's kunnen we je beter helpen.

Bovenkant servomotor

benleentje

Golden Member

En de servo is als een gewone 3fasen motor aangesloten dus geen terugkoppeling, geen idee wat dit is trouwens...

Een servo is een systeem met terugkoppeling. Word meestal gebruikt voor het nauwkeurig positioneren van de motor met als de terugkoppeling de positie van de motor.

Ik kan me erin vergissen maar voor een servo motor heb je een servo regelaar nodig en voor een normale 3 fase motor een standaard regelaar.
Maar ik denk dat het handiger is om even duidelijk maken wat je precies hebt en hoe je hebt ingesteld.

Voeding Fr regelaar is mono 230V, na regelaar in 3 fasen naar de 3 fasen van de motor.

Wat voor motor heb je nu precies merk en type en vermogen.
Hoe is de motor ingesteld ster of driehoek.
Exacte type regelaar
Hoe heb je hem ingesteld

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 mei 2021 18:47:55 schreef Brouwerke666:
En de servo is als een gewone 3fasen motor aangesloten dus geen terugkoppeling, geen idee wat dit is trouwens...

Is het een servomotor of een gewone inductiemotor?

e:/ benleentje was mij voor

Op 24 mei 2021 18:58:57 schreef benleentje:
Ik kan me erin vergissen maar voor een servo motor heb je een servo regelaar nodig en voor een normale 3 fase motor een standaard regelaar.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 24 mei 2021 19:08:58 (34%)

LDmicro user.

is die motor geen BLDC motor?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik begin te vermoeden dat TS een servomotor heeft en deze op een FO gezet heeft.

Meeste Servo motoren hebben een afwijkende spanning (bijv 48 V).

Niet zo gek dat het dan mis gaat.

Maar let wel bovenstaande is een aanname/situatie schets. Kan er helemaal naast zitten!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Dat is een servomotor, je bent e.e.a. aan het frituren. Een servomotor kun je niet aansturen met een gewone frequentieregelaar.
Een servodrive heeft vrijwel zonder uitzondering nog een voorziening om een terugkoppeling in de vorm van een encoder, resolver of anders aan te sluiten.
Bovendien heeft een servoterugkoppeling vaak ook nog aparte commutatiesporen.

Op 24 mei 2021 19:10:10 schreef High met Henk:
Meeste Servo motoren hebben een afwijkende spanning (bijv 48 V).

De meeste industriële AC servo's zijn toch 200 of 400V.
Vroeger, toen het merendeel DC servo's waren, was het vaker bijvoorbeeld 90Vdc.

Op 24 mei 2021 18:58:57 schreef benleentje:
Hoe is de motor ingesteld ster of driehoek.

Een servomotor heeft normaal gewoon drie aansluitingen en geen mogelijkheid voor ster of driehoek.

Overigens heb je om een servo aan het draaien te krijgen meestal niet genoeg aan een handjevol parameters. Er zal echt meer werk verzet moeten worden, en normaal gebruikt men daar software voor.
En dus een juiste drive, niet deze.

Is idd een gewone frequentieregelaar voor 3 fasen motor 220V. In de winkel dachten ze net als mij dat het een 3fase motor was. Was pas nadien dat ik door had dat het een servo is. Andere 2de hands motor kopen dus, zal goedkoper zijn dat een servo sturing...

GJ_

Moderator

Zeker. Bovendien lijkt het mij een half gesloopte servomotor. Die is niet meer waard dan zijn gewicht in oude netalen.

Op 24 mei 2021 20:21:23 schreef GJ_:
Zeker. Bovendien lijkt het mij een half gesloopte servomotor. Die is niet meer waard dan zijn gewicht in oude netalen.

Bedankt voor het advies!

Ik zou hem nog niet voor oud-ijzer verkopen....

Er is geopperd dat servo-sturingen mogelijk op 48V werken. Dus als je de FO eens instelt om max 48V bij 3000RPM te doen, wat gebeurt er dan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Hmm overcurrent = teveel stroom = teveel vermogen = hete wikkelingen = lagere weerstand = afnemende isolatie??

Zou eerst maar eens meggeren

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 24 mei 2021 21:47:53 schreef rew:
Ik zou hem nog niet voor oud-ijzer verkopen....

Er is geopperd dat servo-sturingen mogelijk op 48V werken. Dus als je de FO eens instelt om max 48V bij 3000RPM te doen, wat gebeurt er dan?

Een servo op 48V is zeldzaam.

Op 24 mei 2021 21:56:25 schreef High met Henk:
Hmm overcurrent = teveel stroom = teveel vermogen = hete wikkelingen = lagere weerstand = afnemende isolatie??

Zou eerst maar eens meggeren

Een stilstaande servo die je willekeurig aanstuurd geeft altijd een overstroom.

pamwikkeling

Special Member

Waarschijnlijk een BLDC motor ...
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/foto%20anker.jpg

Misschien de frequentie sturing instellen voor motoren met een permanent magneet anker.
Natuurlijk moet de software van de frequentie sturing die mogelijkheid hebben.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op maandag 24 mei 2021 23:01:06 (39%)

GJ_

Moderator

Ik zou niet weten waarom. Maar ook daar weet die drive geen raad mee.

High met Henk

Special Member

Als ik TS lees stopt hij er pas na ca 2 minuten mee. En ondertussen loopt de stroom op

Als hij er meteen mee zou stoppen zou ik je geloven.
Blijkbaar draait het kreng.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Die drive gaat zelf pas na enige tijd in storing in zo'n geval. Die kan namelijk een behoorlijke overstroom leveren ... even.

Geloof me maar, dit is gewoon het gedrag van een servomotor op een open loop frequentieregelaar. Ik heb zelf ook wel eens per ongeluk een een servodrive op open loop gezet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 24 mei 2021 23:33:38 (14%)

Aan de bouwvorm te zien lijkt het inderdaad op een servo motor.
Op de foto zie ik sowieso maar twee van de drie draden voorzien van Wago klemmen.
Wat heb je met de derde (witte) draad gedaan?

GJ_

Moderator

Op 24 mei 2021 23:43:05 schreef Brainbox:
Aan de bouwvorm te zien lijkt het inderdaad op een servo motor.

ja precies, een standaard servoframe met sensor in de wikkelingen en een resolver.
Ik ben meer benieuwd naar de typesticker, als die er nog op zit. Zonder word het, als het inderdaad een servo is, nogal een gedoe om hem aan het draaien te krijgen, ook met de juiste drive. Want veel keuze heb je niet dan. Een te kleine drive werkt niet, maar een te grote ook niet. En het zelfde geld voor de toepassing.

De normale weg is altijd eerst berekenen welke servo geschikt is voor een bepaalde toepassing. Soms is dat vrijwel onmogelijk, soms wat gemakkelijker. En dan is het soms nog een kwestie van precies de juiste motor bij elkaar zoeken, soms is die combi wat minder kritisch. Maar willekeurig wat bij elkaar pakken is nooit een goed idee.