Een alarm als de auto aan een kant opgekrikt wordt.

Je zou een draadje eraan kunnen bevestigen, wordt dit door geknipt of verwijderd gaat alarm af. Er zijn niet zoveel andere mogelijkheden.

En ja ook in een vreemde kleur spuiten zodat het onaantrekkelijk of onverkoopbaar wordt.
Ook een automatisch fel licht dat aan gaat kan afschrikkend werken.

Eventueel met een camera om alles op te nemen.

Bij vrienden van ons werd een motor uit de garage gestolen, niemand had iets gehoord...Stond zelfs met stuurslot aan en toch weg.

Een beweging sensor op de auto, zodra iemand in de buurt komt knipperen alle knipperlichten is misschien ook een optie.
Niets is volledig foolproof, maar het zal toch afschrikkend werken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

@ledlover daar heb je ook wel weer gelijk in. Wat ik zei was dan ook meer sarcastisch bedoelt.

Als ik als hardwerkende burger iets steel word je soms dubbel gestraft want grote kans dat mijn werkgever van me af wil. Voor iemand die aan de onderkant van de maatschappij leeft is een paar uur in de gevangenis veel minder afschrikwekkend dan voor iemand zonder criminele achtergrond. Daarom werkt gevangenisstraf inderdaad niet zo goed je zet ze gewoon bij hun vrienden.
Toch zit er wel een groot verschil tussen iemand die wat steelt en deze georganiseerd diefstal ik hoop wel dat de rechters dat ook veel zwaarder laten meewegen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 24 mei 2021 17:42:52 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evelo

Golden Member

Op 24 mei 2021 15:18:19 schreef benleentje:
[...]Precies

1ste keer, boete en beloven nooit meer doen.
2de keer 1 jaar gevangenis
3de keer 10 jaar gevangenis
4de keer levenslang.

Er moet dan ook wel verschil zijn voor iemand die onder de armoede grens leeft en eten steelt om te overleven of dat het voor het geld is.

[...]Nee dat kan echt niet meer, er moet wel gerecycled worden sleutel omsmelten voor de volgende gevangene :).

Volgens hun belastingsaangifte leven alle criminelen onder de armoedegrens.

Ik zou zeker een camera installeren dan heb je iets als bewijs.
Er zijn er die automatisch opnemen bij beweging en zelfs waarschuwen op je smartphone.

Via je telefoon kan je hun dan zelfs aanspreken vanop afstand.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 24 mei 2021 16:14:43 schreef Ledlover:
...Gevangenisstraffen zijn bijzonder inefficiënt in het voorkomen van recidive....

Nou, zoals het nu is kunnen ze na een paar dagen weer een volgende slag slaan. Bij 10 jaar gevangenis pas na 10 jaar weer. Het laatste is dus stukken beter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 24 mei 2021 18:36:42 schreef flipflop:
[...]
Nou, zoals het nu is kunnen ze na een paar dagen weer een volgende slag slaan. Bij 10 jaar gevangenis pas na 10 jaar weer. Het laatste is dus stukken beter.

Helaas word maar een heel klein percentage opgelost.

Auto in de garage heb je in ieder geval in de nacht thuis rust.

Op 24 mei 2021 10:37:39 schreef Vonkentrekker:
Afgelopen week hebben vandalen mijn katalysator onder mijn Toyota Prius gestolen.

|:(
Lees op Priuschat (forum) dat dit extreem veel gebeurt in de VS, met name Californië waar ze hier extra streng op zijn (dus een sloop katalysator mag je er niet onder zetten oid).

Dacht dat ik hier in NL redelijk veilig was met mijn Prius... maar vermoedelijk is de handel internationaal...

Je kunt een 3-assige acceleratiesensor gebruiken, die kun je vrij eenvoudig uitlezen met een microcontroller, en die kan ook de rest van de logica uitvoeren. Ik zou eerst een aantal seconden wachten of het contact aan gaat, als dat niet gebeurd op een schappelijk volume een beetje geluid maken, en als het beweging of verandering van hellingshoek blijft, extreem veel herrie gaat maken, bij voorkeur onder de auto.

Wellicht gaan ze er bij het eerste signaal al vandoor; als ze alsnog besluiten onder de auto de zaag erin te zetten, zou ik zorgen dat je zo extreem veel herrie maakt, dicht bij en gericht op de katalysator, dat ze minimaal blijvende gehoorschade hebben en bij voorkeur zo hard schrikken dat ze zichzelf lelijk verwonden. In het gunstigste geval heb jij dan een gratis krik en zaag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 mei 2021 16:14:43 schreef Ledlover:
Gevangenisstraffen zijn bijzonder inefficiënt in het voorkomen van recidive..

Zolang de boef in de lik zit kan hij geen kattekwaad uithalen.

Op 24 mei 2021 17:39:04 schreef benleentje:
Voor iemand die aan de onderkant van de maatschappij leeft is een paar uur in de gevangenis veel minder afschrikwekkend dan voor iemand zonder criminele achtergrond.

Toen ik piepjong was zette iemand in mijn geboortedorp paar dagen voor de kerst altijd een kraakje. Met de kerst zat hij dan lekker warm in de gevangenis.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 25 mei 2021 00:43:20 (47%)

Progressief straffen lijkt me inderdaad best een redelijk idee. Hoewel de VS niet bepaald een voorbeeld is van een goed rechtsysteem, vind ik hun "three strikes" regels in principe wel goed; als je voor de derde keer voor een fors misdrijf wordt gepakt, ben je blijkbaar niet in staat je gedrag te verbeteren en zit je de rest van je leven in de gevangenis.

Ons systeem werkt best redelijk voor mensen die niet perse slecht zijn maar een keer van het rechte pad raken, maar het werkt slecht voor degene die het echt niets kan schelen wat ze een ander aandoen, en zelf vinden dat ze niets fout doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Grappig, ik las het voorstel "4e keer levenslang" en dacht nog: dat systeem leidt in de VS toch juist tot excessen? Ik meen juist omdat het op zeer kleine vergrijpen wordt toegepast, of op vergrijpen die volgens latere inzichten niet ernstig genoeg zijn. Wat mij betreft valt het precies in lijn met alle andere makken het rechtssysteem aldaar. Het aantal gevangenen in de VS is relatief hoog en men kent er niet echt minder criminaliteit dan elders.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 25 mei 2021 03:57:12 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 24 mei 2021 14:50:58 schreef Arco:
Straffen voor diefstal zijn ook veel te laag.

Hoe beoordeel je dat? Wil je terug naar de middeleeuwen of zo? De straffen in Nederland zijn de strengste in de EU en nog steeds word er geroepen om strengere straffen. Terwijl in de praktijk is gebleken dat het alleen maar heel veel geld kost en niks oplost.

Op 24 mei 2021 16:14:43 schreef Ledlover:...

precies!

Laten we dit topic liever technisch houden.

Wat ik alleen niet begrijp in het verhaal... Als die kat €75 opbrengt... en jij moet er €1300 voor betalen... Koop je dan niet op de verkeerde plaats? Het lost het gedoe niet op, de schade aan de rest van de auto (met een beetje mazzel kun je de pijpen ervoor en erna ook vervangen), maar toch...[/quote]

Volgens de garage zijn het waarschijnlijk oost-europeanen die in hun land 75€ krijgen voor de edelmetalen uit de katalysator, de rest wordt vernietigd.
Ik heb geprobeerd een 2ehands katalysator te kopen maar die zijn er gewoonweg niet, dus zul je een nieuwe moeten kopen. En omdat hij eronderuit gezaagd is ook een deel vd uitlaat moeten vervangen en geloof me: overal hanteren ze dezelfde prijs.

Ik heb inmiddels een bewakingscamera opgehangen en mijn naam en postcode in de katalysator gekrast.
Ik ga ook nog even naar de accellerator sensor kijken, misschien is dat wel iets.
Bedankt voor het meedenken
Ron

Jinny

Golden Member

Bij mijn zoon hebben ze domweg de accu's uit zijn boot gestolen.
Zwaar balen voor de jongen omdat hij nog geen plek heeft in een reguliere jachthaven wegens wachttijden en dergelijke.
Setje accu's kost ook zomaar geld plus de ellende van de braakschade en zo.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ze stelen tegenwoordig alles wat niet los of vast staat.
En het zal er niet op verbeteren, het wordt elk jaar erger.

Er staat onze kinderen een mooie toekomst te wachten.
Er komen steeds meer mensen de landen binnen met slechte bedoelingen.

Alarm en camera is het nieuwe normaal geworden.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat is een recept voor succes!
Zorg dat je de auto parkeert op een oneffen ondergrond.
Trek de handrem niet te strak aan zodat de auto nog wat ruimte heeft om vooruit of achteruit te rijden bij wat druk.

reading can seriously damage your ignorance

Moet je in NL nog uitkijken dat je niet wordt aangeklaagd voor dood door schuld of nalatigheid (je hebt de auto ten slotte niet goed op de handrem gezet). |:(

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op maandag 31 mei 2021 16:39:32 (30%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Hugo Welther

Moderator

Bij ons werden aantal jaren geleden veel wielen onder auto's vandaan gestolen. Stond je de auto's 's-ochtends netjes op 4 blokken.

Een flipperkast tilt sensor in de achterbak monteren. Gevoeligheid is af te stellen en dood eenvoudig mechanisme.
https://i.ebayimg.com/images/g/LhIAAOSwwq1awFa~/s-l1600.jpg

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dan moet daar wel een flank detector bij, anders gaat hij gelijk af als je de auto op een schuine ondergrond zet. Een acceleratiesensor is veel kleiner, en met een stukje simpele code kun je die nog laten reageren bij meerdere schokken of een langdurige verandering van de hoek.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 31 mei 2021 18:02:28 (42%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

prius 2 cats worden vaak gestolen, er zit enorm veel in van dat kostbare materiaal, waardoor ze bij inleveren een pak meer dan 75€ krijgen hoor.
wij hebben ook een prius (een 3) en we zitten dus ook op de prius groepen van facebook. en daar wordt aangeraden om je originele kat eruit te halen, verkopen van 1000-1200€ (krijg je er echt voor als je die binnen geeft) en dan een replica cat steken van 250€.

word ook vaak geinvesteerd in van die cat-shields, want de dieven hebben enkel een krik mee, en een electrische zaag en ze hebben geen tijd om die plaat los te slopen. ze gaan gewoon naar de volgende prius dan.
https://www.hoeslyecoautomotive.com/Files/Images/blog/full-size-1.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 31 mei 2021 19:20:12 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ooit meegemaakt dat ze onderdelen van een agrarische machine wilden stelen, maar toch moesten gaan lopen. Intussen hebben we een schrikdraad toestel (meer dan enkele...) dat we aan de machine koppelen. Dit helpt echt ENORM veel! zelfs nummerplaten blijven netjes zitten...

Er was een tijdje terug ook een verhuurbedrijf met Mercedes Sprinter bussen. Daar hadden ze zelf de katalysatoren al uit voorzorg verwijderd om te voorkomen dat ze gestolen werden. In plaats van de kat zat er een stuk pijp tussen. Gevolg een economisch delict met bijbehorende boete.

Bepaalde BMW modellen zijn ook gevoelig voor diefstal van onderdelen. Zit er een M stuurtje in, een luxe navigatiesysteem etc., dan maken ze een gat in het dak om het alarm uit te schakelen. Vervolgens bouwen ze het halve dashboard uit en ben je duizenden euro's verder.

Alarm met startblokkering en hellingshoeksensor is verplicht om dit soort auto's te kunnen verzekeren.