Filter uit Zenders 2

Frederick E. Terman

Honourable Member

FOUT!

Mijn beste Henk, waar wat ben je nu toch allemaal aan het doen? Jouw waarden zijn helemáál niet 'komfoor' (conform) het schema.

Nog maar eens:
In een kwartgolfsectie zijn XL en XC allemaal gelijk aan Z0, bij ons dus 50 ohm.
Het faseverschil tussen in en uit is daarmee precies 90,0 graden: daarom heet het ook een kwartgolf-sectie.
Dat maakt het ook zo gemakkelijk ermee te werken, en er meer van achter elkaar te schakelen. Met andere waarden gaat dat niet zonder meer.

Nu kom jij opeens met een XL van 30 ohm en een XC van 16,7 ohm!
Dat zijn totaal afwijkende waarden, en slaan nergens op. En de fase is nu 143 graden - dat kun je geen kwartgolf meer noemen.
Met zulke waarden gaat het inderdaad niet.

Zie hieronder de doorlaat van één kwartgolf (90°) sectie (rood), waarover we het steeds hebben; en van jouw 143°-versie.
De kwartgolfsectie werkt prima ook voor lagere frequenties.
Jouw filter niet.

Voor de duidelijkheid nog even het verschil in SWR (100 MHz ontwerpfrequentie):
Maximum voor kwartgolfsectie 1,4 en voor filter van Henk 6,1. Beide op ca. 57,7 MHz.
Op 87 MHz: 1,2 tegen 3,0.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Hallo Rob,

Dit is mijn eerste reactie hier maar was wel alles aan het meelezen over dit onderwerp.

Wat me opvalt is dat er echt goede tips bij zitten maar die je volledig negeert even een paar voorbeelden:

1 Korte verbindingen gebruiken ik zie draden van minimaal 5mm aan je condensatoren zitten.

2 Waarom door blijven rommelen met een bandpass filter uit een boekje van ruim 40 jaar oud? Terwijl je eigenlijk in je situatie een lowpass filter moet toepassen, ik krijg sterk de indruk dat je het verschil niet weet.

3 Er is iemand die beschrijft dat je een schakeling op ca 100 MHz niet proefondervindelijk in elkaar kan zetten en een foto later zie ik iets wat in de RF techniek nooit gaat werken (lange verbindingen bij condensatoren en chassisdelen die op 1 punt zitten vast gesoldeerd).

4 Op pagina 5 of 6 staat een compleet verhaal met foto,s van een low pass filter en een network analyzer uitdraai (ook foto,s) ik zou zeggen namaken dan weet je iets bouwt wat zeker werkt, duidelijker kan het niet.

Ik denk dat hier op het forum voor minimaal 250 jaar kennis negeert en steeds je eigen plan trekt, waarom gebruik je deze schat aan informatie niet?

Veel succes met het project.

M.v.g.
Marcel

Als je aan Rob een schema en adviezen geeft, haalt hij toch alles weer uitelkaar, omdat hij van mening is dat het beter kan.
Hij heeft meer vertrouwen in dubieuze schema's van 40 jaar geleden, die ergens op het internet staan van onbekende herkomst, als een redelijk professioneel ontwerp.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Zie mijn bericht van een tijdje geleden.
Erg jammer omdat er hier op het forum echt wel personen zitten die weten wat ze doen.
Ik zou zeggen begin bij het begin.
Dus filter als laatste en bouw eerst een goede osc met een aantal buffertrapjes uit deze uit en niet van een ontwerpje uit de jaren 70.
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Modificatie%20RDVV/Index.ht…
Bouw dit ontwerpje (evt zwevend met schotjes) en evt de osc vervangen door een VFO (BV BF980) indien gewenst en je hebt een goed werkend zendertje van een watt of 8 zonder storing.