Vreemd kastje

Dit topic is gesloten

Oh, kom op mannen, dit kan onmogelijk nog in bedrijf zijn. Kijk alleen maar naar de afscherming. Of beter de afwezigheid er van. Dit is naar de vereisten van vandaag de dag never nooit meer "dicht" genoeg om nog storingsvrij te kunnen functioneren.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Inderdaad, 3mm onder het maaiveld afzagen en niet meer over hebben.

EricP

mét CE

Dat is een kwestie van ethiek en principe, niet van durf.

Ethisch juist zou geweest zijn wanneer de toenmalige eigenaar de boel had opgeruimd toen het buiten dienst ging... Nogmaals, er staat geen naam ofzo op. Niemand weet van wie dat ding ooit was. CAI (zo je wilt: GAI) was hier oorspronkelijk van de gemeente. Maar dat is toch al zomaar 35 jaar terug. Misschien dat er nog ergens een mastodont uit die tijd bij de gemeente werkt die met krakende stem nog kan vertellen van vroeger toen dat werd aangelegd zodat men geen straatbeeld ontsierende antennes meer op het dak nodig had... :)

Hubie

Special Member

Mss is die dikke groene coax grondkabel wel een paar honderd meter lang?
Hoeveel kilo koper is dat netto? ;-)

EricP

mét CE

Da's wel een eind spitten hoor! :+
Vast niet lonend...

als t nog een 4x16 grondkabel was, koper staat over de 7€ de kilo nu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2021 14:22:00 schreef testman:
topic loopt nu 9 dagen, zolang had het bij mij niet geduurd voor de slijptol eronderdoor was gegaan.

De topicstarter is al 6 dagen niet gezien. Ben ook wel benieuwd hoe dit is afgelopen.
Zelf zou ik beginnen met meten of er nog ergens spanning op staat. En dan de aansluitklemmen van de in- en uitgaande kabels losschroeven en afwachten of er iemand begint te koeren.

Ik vind het trouwens een vreemde situatie. Kastje op privé terrein en nergens een document te vinden waar dit in beschreven staat?

Laat het discussieren over dit stukje historie mooi doorgaan, maar dit
is in wezen een bureaucratisch probleem. Hoewel ik programmeur ben en
geen bureaucraat, kan ik daar wel wat advies over geven.

Als nulde: dit kastje is waarschijnlijk {,vanouds }gemeenschapseigendom,
door belastinggeld gefinancierd. In principe zou ik er dus van
afblijven, en is het ook niet wel leuk om zo'n stukje geschiedenis in
huis te hebben?

Maar als het echt in de weg staat: lees je koopcontract erop na, en kijk
nog eens in het kadaster. Daarna schrijf je twee gelijke brieven: 1 aan
de gemeente, 1 aan de huidige kabelaar. Schrijf daarin je bevindingen,
ook uit het koopcontract en het kadaster (al is het maar: "er staat
er niets over in"), en vertel ze dat je ze in alle redelijkheid 14 dagen
geeft om bezwaar te maken tegen verwijdering, door jou, van het kastje.

Stuur de brieven aangetekend op, en wacht 3 weken (traagheid van de
post). Als er geen antwoord komt: bewaar de brieven (compleet met
afdrukken van de track&trace-uitvoer) bij je koopcontract, en ga dan pas
knippen.

En pas inderdaad op dat er geen fantoomspanning o.i.d. opstaat :)

Anoniem

Eindelijk iemand die zn gezond verstand gebruikt tussen de cowboys.
Hoewel het duidelijk oude meuk is, heeft de bewoner niet het recht dit kastje dat gemeenschapsbezit is, te openen en eigenmachtig te beslissen dat het niet meer in gebruik is en dan maar afbreken.

Stel, ik heb een overeenkomst van onbepaalde duur om het vruchtgebruik te hebben van een schuurtje dat op mijn buurs grond staat.
Daar zet ik mijn motorfiets in en wat brol.

Op een dag verkoopt de buur zn perceel, maar de overeenkomst is daarmee niet ontbonden.
Een tijd later vraagt de nieuwe eigenaar zich af of schuurtje nog wel in gebruik is en breekt het slot open.
Hij ziet de oude motor staan en denkt, daar is al een hele tijd niet meer mee gereden. Hij voert de hele meuk naar het schroot. goe d weten dat het iemand anders eigendom is.

Het wordt lente en ik denk , ideaal weer om even met de motor te toeren.....
Welk normaal denkend mens zou dit aanvaardbaar vinden??

Wat mij intrigeert is dat stukje coax. De hele inhoud van de kast,inclusie de coaxuiteinden zien er vrij verweerd uit.
Maar dat verticale stukje blootgemaakte coax blinkt als een spiegel.
Ik zou verwachten na 20+ jaar onaangeroerd te zijn, dat ook dit wat dof en bestoft zou zijn.

Ik denk niet dat er een motorfiets in dat kastje van ts past.
In de wet staan ook verjaringstermijnen en 20jr is meestal wel genoeg.

Anoniem

Maar het is hetzelfde principe.
Hoe dan ook, , wat in die schuur staat is mijn eigendom en de buur mag zich dat zomaar niet toe-eigenen zonder op zijn minst geprobeerd te hebben mij daarover te spreken. Hij weet mij nochtans wonen.
Net zoals er geen tig firma's zijn die dergelijke tv kasten plaatsten. Hoe moeilijk kan dat zijn? Even aanvraag doen bij de gemeente en/of de huidige kabelmaatschappij.

Er staat nogal wat in de wet, wat dat in dit geval is kan je enkel naar gissen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 25 mei 2021 14:31:00 (62%)

Op 25 mei 2021 14:04:11 schreef rwk:
Ik denk niet dat er een motorfiets in dat kastje van ts past.
In de wet staan ook verjaringstermijnen en 20jr is meestal wel genoeg.

Precies. Als het niet vastgelegd is als een erfdienstbaarheid en de eigenaar heeft al die tijd niets van zich laten horen, dan is het (in Nederland) na 20 jaar verjaard en zijn de aanspraken van de eigenaar vervallen.

En dan is er ook nog de oude juridische wijsheid: "bezit is 90% van het eigendom".

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Een erfdienstbaarheid of servituut is een zakelijk recht, en wel een last, waarmede een onroerende zaak - het dienend of lijdend erf - ten behoeve van een andere onroerende zaak - het heersend erf - is bezwaard. Een erfdienstbaarheid kan ontstaan door vestiging of door verjaring of kan door de wet worden opgelegd. De last die een erfdienstbaarheid op het dienende erf legt bestaat in een verplichting om op, boven of onder een der beide erven iets te dulden of niet te doen. In de akte van vestiging van een erfdienstbaarheid kan aan de eigenaar van het heersende erf de verplichting worden opgelegd aan de eigenaar van het dienende erf op al dan niet regelmatig terugkerende tijdstippen een geldsom - de retributie - te betalen. Verjaring houdt in dat iets al lang is geduld, en dat dit dulden daardoor vervolgens een verplichting wordt.

Een erfdienstbaarheid wordt in Nederland in het kadaster ingeschreven, in België in kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (art. 1 Hypotheekwet), in de volksmond ook kadaster genoemd.

Bij verkoop blijft een erfdienstbaarheid bestaan. Dit wordt aan de nieuwe eigenaar medegedeeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Erfdienstbaarheid
Het kan best zijn dat het kastje niks meer doet. Er bestaat een recht.
Ik heb het een aantal posts geleden al uitgelegd.
Als het kastje eerst buiten stond, en nu binnen, is er bij de vergunningsaanvraag voor die verbouwing iets niet goed gegaan. De gemeente hoort uit te zoeken of er kabels liggen, of andere erfdienstbaarheden bestaan. De praktijk is, dat ze dit meestal aan de aanvrager overlaten. Die verklaart, als er bijvoorbeeld een carport aan het huis word bijgebouwd, dattie het kabels en leidingen register heeft geraadpleegd. Hij zal wel gek zijn om te zeggen dat er wat staat of ligt, want dan moet ie opdraaien voor de kosten van verwijdering of verlegging.
Mooi gevalletje wat ik ooit heb zien gebeuren: de bouw van deze carport:
https://www.google.nl/maps/@52.0010609,4.4920043,64m/data=!3m1!1e3?hl=…
op de hoek van de Händelstraat en de Wagnerstraat in Berkel en Rodenrijs.
Daar liggen kabels, ze liggen er nog steeds onder, maar bij het heien van de 6 palen ging er één dwars door de 10kV kabel, en ging het licht uit in het dorp. Altijd, ook al zeggen ze dat er niks ligt, proefsleuven graven.
En in het geval van zo'n kastje: er is ooit een vergunning voor gevraagd, én gegeven. Je zet zo'n ding niet zonder vergunning neer. Dat het ding nu niks meer doet maakt niet uit. In de vergunning staat (bijvoorbeeld) "het oprichten, in stand houden, reparaties uitvoeren, eventueel vernieuwen" en nog meer. Vooral die laatste is belangrijk, (in het dorp zal vast wel een tv boer actief zijn die alle rechten en verplichtingen van de destijdse CAI of GAI instelling heeft gekocht), op die plek heeft de tv boer het recht om een nieuw kastje, met hedendaagse techniek, te plaatsen.

Anoniem

Op 25 mei 2021 14:26:24 schreef Roetzen:
[...]
Precies. Als het niet vastgelegd is als een erfdienstbaarheid en de eigenaar heeft al die tijd niets van zich laten horen, dan is het (in Nederland) na 20 jaar verjaard en zijn de aanspraken van de eigenaar vervallen.

En dan is er ook nog de oude juridische wijsheid: "bezit is 90% van het eigendom".

Wijsheid? Onzin ja, het is niet omdat het kastje op je grond staat dat het je bezit of eigendom is..

De eigenaar van de kabel die over mijn gevel loopt heeft ook al 20 jaar niks laten horen van zich. Waarom zou hij. Ik ben niet eens klant.Dus volgens jouw zou ik zomaar die kabel mogen verwijderen of het aansluitdoosje openbreken om te zien of er nog signaal opzit.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 25 mei 2021 14:35:37 (22%)

EricP

mét CE

Eindelijk iemand die zn gezond verstand gebruikt tussen de cowboys.

Als je dat zelf ook gedaan zou hebben...

kastje dat gemeenschapsbezit is

Dan zou je geweten hebben dat het kastje geen gemeenschapsbezit (meer) is - er is geen enkele openbare kabelaar meer.

Stel, ik heb een overeenkomst van onbepaalde duur om het vruchtgebruik te hebben van een schuurtje dat op mijn buurs grond staat.

Daar betaal je dan dus huur voor... Niemand geeft jou 'vruchtgebruik voor onbepaalde tijd' zonder dat daar wat tegenover staat.

Welk normaal denkend mens zou dit aanvaardbaar vinden??

Elk normaal denkend mens. Blijkbaar heb je al een tijd je huur niet betaald! Sterker nog... je wordt nog aansprakelijk gesteld voor het afvoeren van je rommel zodra je je meldt!

Daarnaast is van het kastje zeer eenvoudig vast te stellen of het nog in gebruik is: staat er geen spanning meer op, dan is het (op dat moment in elk geval) zeker niet in gebruik...

Maar goed... Die aangetekende brief dient uiteindelijk maar 1 doel: jezelf indekken.

Die fictieve motorfiets zal na 20 jaar - vast ook nog wel glimmen onder het stof. Die is immers goed onderhouden :)

Anoniem

Als ik je ooit tegenkom, dan geef ik je best geen hand, ik zou hem vast niet terugkrijgen ;-)

EricP

mét CE

De eigenaar van de kabel die over mijn gevel loopt heeft ook al 20 jaar niks laten horen van zich. Waarom zou hij. Ik ben niet eens klant.Dus volgens jouw zou ik zomaar die kabel mogen verwijderen of het aansluitdoosje openbreken om te zien of er nog signaal opzit.

Zoals gebruikelijk bij GD: een erg kromme vergelijking.

Je kunt die kabel zomaar volgen. En daarmee is het erg makkelijk om de eigenaar te vinden. Bij dit kastje ligt dat anders. De kabel is niet te volgen, er is geen eigenaar bekend. De gemeente is het (aangenomen dat het CIA ofzo is) in elk geval niet (alles is inmiddels in NL wel geprivatiseerd). Daarnaast: als jij je gevel wilt renoveren, dan heeft hij maar te accepteren dat die kabel - in elk geval tijdelijk - verdwijnt. En nog op zijn kosten ook. In elk geval in Nederland.

Daarnaast: als jij zegt 'wegwezen met je kabel' en er is niks bij het kadaster over vastgelegd, dan kan hij hoog en laag springen, maar die kabel gaat gewoon weg.

Nogmaals: ander verhaal als er huur voor betaald wordt. Of het afgekocht is (en kadastraal is vastgelegd). Als ik het me goed herinner kan dat ook notarieel, maar dan is het een overeenkomst met de huidige eigenaar en niet meer dan dat.

Sine

Moderator

Met hetzelfde resultaat, het was ooit van de PTT, maar die weten al niet meer dat ze dat hadden. En het is nooit echt van ziggo geweest (want die hebben een eigen net aangelegd)

Dit klinkt als een karweitje voor ....

Angle-Grinder Man

hier nog zo'n roestige kast uit het verleden..

https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/f6c00a99-c854-4a5f-9d09-5b2b6f410027.jpg

en ook hier is gd zn kabeltje nog blinkend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb die Philips kastjes altijd maar gammel spul gevonden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 mei 2021 21:36:19 schreef Arco:
Ik heb die Philips kastjes altijd maar gammel spul gevonden...

zo slecht kan het niet zijn, het staat er toch al 40 jaar... al is de functie dan nu eerder een kastje (steen ) des aanstoots..

Op 24 mei 2021 07:15:56 schreef EricP:
Hoe men hier van een kastje aan de muur bij de sync van een K9 komt...
Wat feitelijk het kunstje was bij de K9 is dat die een 'free running' oscillator voor de sync had. Die werd dan weer gesynced met de sync pulsen uit het video signaal. Het idee was dat een verstoring in de ontvangst zo minder grote gevolgen zou hebben voor het beeld. Als je immers elke sync uit de video nodig hebt en je mist er eentje, dan mis je gelijk het hele frame.

Toen kwam de VCR. Die was niet nauwkeurig genoeg met z'n sync - dat zwabberde te veel (ofwel: de eigen sync generator kon het gezwabber niet snel genoeg volgen). Het trucje van dat kitje was op het 'videokanaal' (de hoogste voorkeuze toets) de boel wat 'volgzamer' te maken.
Inderdaad, als je ontvangst goed genoeg was, werkte dat ook goed voor 'gewoon TV'.

Het idee is al véél ouder dan de K9, eigenlijk al toegepast sinds begin jaren 50 en beter gekend als vliegwielsynchronisatieschakeling. De naam PLL, want dat is het eigenlijk, was toen nog niet gebruikelijk. Met freerunningoscillator bedoel je een VCO (dmv een reactantiebuis)die aangestuurd wordt door een fazecomparator met een laagdoorlaatfilter. Hierdoor wordt de H-sync ongevoelig voor ontbrekende of gestoorde syncpulsen. Door de jitter op de videotape moest deze schakeling grotendeels buiten werking gesteld worden, door aanpassen laagdoorlaatfilter . Waarom Philips dat deed met een mysterieus kastje met lampje en LDR is me altijd onduidelijk gebleven. Dat het ook ging dmv van twee draadbruggen was toen een "groot geheim".

maartenbakker

Golden Member

Als ik me goed herinner was het in de K9 22" (soms prototype K9 genoemd omdat het iets latere 26" chassis al snel in alle modellen gebruikt werd) en mogelijk de eerste series van de K9 26" een rechtuit kabeltje direct van de kanalenknoppensamenstelling, waar die twee overbruggingen gemaakt werden door knopje 6. Waarschijnlijk is het met invoering van de touch-controls een lampje en een LDR geworden, weet niet zeker of dat vanaf dat moment standaard was of alsnog alleen bij de touch-controls. De BF245 was toen nog niet op de markt of niet betaalbaar, dus vind ik de LDR als schakelend element een logische keuze.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 mei 2021 21:54:23 schreef kris van damme:
gekend als vliegwielsynchronisatieschakeling.

Zeker wel.. zo staat hij ook al in Aisberg's 'Zo... werkt de televisie'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EricP

mét CE

Waarom Philips dat deed met een mysterieus kastje met lampje en LDR is me altijd onduidelijk gebleven. Dat het ook ging dmv van twee draadbruggen was toen een "groot geheim".

Nou, zo geheim was het niet. Schema van dat 'kasje' was gewoon voorhanden. Doel was om er voor te zorgen dat eea. alleen werd uitgeschakeld op het 'video kanaal', de voorkeuzetoets met het hoogste nummer. De draadbruggen doen het uiteraard 'altijd'...
LDR/lampje is ongetwijfeld de 'wat hebben we hapklaar liggen' variant van wat we nu een opto-coupler zouden noemen. In de K9 waren er nog wel de nodige verschillende spanningen. De kanalenkiezer zal wel in een heel ander domein gezeten hebben dan de 'afbuig generator' (die dus gesynced moest worden). De indicatielampjes met 'touch control' waren danwel een nixie buisje (met 6 toetsen was dat wel te doen), danwel een neon lampje in de toets.

@maartenbakker: ik kan me nog vaag herinneren dat de K12 een soortgelijk concept gebruikte en 'echte' schakelaars had om kanalen te kiezen. Het 'kassie' zat bij de K9 met 1 kabel en connector aan de PCB vast. Blijkbaar wel voorbereid, maar materiaalkosten zullen nog wel een rol gespeeld hebben - ik meen me nog te herinneren dat ik meer dan 2 gulden voor een LDR betaalde bij de onderdelenwinkel, terwijl een weerstandje een dubbeltje kostte. En wellicht ook 'als je een VCR wilt, dan kloppen we je nog een beetje extra uit je zak'.

Dit topic is gesloten