Spanning nodig om de rem af te schakelen dan?
Geen spanning betekend de rem is bekrachtigd, en de as kan niet met de hand bewegen.
Dan begrijp ik niet dat dit niet in 1 (motor)behuizing zit. Enig vertraagd inschakelen zie ik ook niet in de schakeling.
Dat hoeft ook niet. Als je de rem en motor tegelijkertijd onder spanning zit is de rem eerder los dan dat de motor draait.
Zoals ik al eerder poste denk ik dat er een rem-weerstand in de motor zit ingebouwd. Als je een draaiende motor uitschakelt dan kan deze heel lang door blijven draaien. Er staat ergens iets in een regeltje dat dat tegenwoordig niet meer mag en dat de motor versnelt moet afremmen. Een nog na draaiende motor is dan een generator geworden en je kan stroom halen uit de wikkelingen. Als je de wikkelingen kortsluit dan remt de motor heel erg hard maar de stroom in die wikkelingen kan dan ook te hoog worden. Als je nu een weerstand gebruikt dan rem je iets minder hard maar is wel beter. Bij mijn afkortzaag zit die weerstand in de motor. Dan is schakelaar indrukken spanning naar de motor schakelaar loslaten spanning uit de motor naar de rem-weerstand.
Ik kan geen foto's van de schakelaar laten zien. Tenminste... niet een van enig inzichtelijke waarde. ...Even een stukje ergernis tot slot...
Ik snap jouw ergernis en sommige opmerkingen zijn vervelend. Echter heb ik (wij) ook ergernis. We missen een hoop informatie van de ene foto valt vrij weinig af te lijden behalve dat het waarschijnlijk een universeel motor is. Ik probeer zelf altijd een foto van het totaal te maken dus gehele machine, dan de complete motor in detail, en dan pas de echte details.
Zo kan ik aan de foto van de complete motor zien of er een rem zit aangebouwd. Deze zit tussen de ventilator en met zelf in en maakt de motor dus langer, ook kan je dan zien of er schroefdoppen aanwezig zijn waar koolborstels zitten.
De schakelaar gewoon foto maken en laten zien ook al denk je dat er verder niets aan te zien valt, maar ik verbaas me hier toch vaak over kennis op dat gebied. Je hebt kans dat iemand de schakelaar herkend en er zelf ook mee gewerkt heeft. Maar als er verder niets aan te zien is dan is het ook maar 1 foto kleine moeite.
En meet ook gewoon even de weerstand van alle aders to elkaar. Daar kunnen wij ook heel veel informatie uit halen. De rem in mijn zaag is ca 27Ω, een normale motor wikkelingen is een stuk lager. Een clixon meet 0Ω